Toon posts:

Moederborden met intel chipset = 60+C CPU's?? Met via 35C??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vele verschillende moederborden besteld met een intel 915/945 chipset.

De intel 915 moederborden worden met een P4 631 zo'n 50C!! Binnen enkele minuten stijgen ze daarboven wordt de CPU naar beneden geklokt..

Ik heb verder ook Asrock moederborden met dezelfde CPU's erin en deze worden slechts 30-40C!! Enig idee wat het kan zijn?

Ik heb voor de intel 915 borden (merk Intel en Gigabyte) verder dezelfde 350W voedingen gebruikt, hetzelfde kingston geheugen en zelfs met dezelfde cpu's om uit te sluiten dat het alleen aan de moederborden kan liggen.

Om het nog extremer te maken, de Intel D945... moederbord wordt 65C bij het opstarten, daarop durfde ik geen eens windows xp op te draaien vanwege deze abnormale temperatuur..

Normaalgesproken is mijn conclusie, weg met intel en ga voor cheap asrock via moederbordjes.. Maar ik heb minimaal het dubbele voor de intel borden betaald... Moeten ze weggegooid worden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak overigens gebruik van de standaard CPU coolers. Aantal toeren is 2100-2500.

Zelf dacht ik aan de volgende mogelijke redenen:
- Borden met intel chipsets hebben een betere voeding nodig, hebben misschien ook meer vermogen nodig?
- Borden met intel chipsets zijn gewoon warmer en vervangen van cooler is noodzakelijk?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Temperatuurverschil kan hem zitten in het aantal fases van het voedingscircuit van de CPU. Over het algemeen geldt : hoe meer fases, hoe koeler de CPU loopt.

Mijn ervaring is ook dat de 6x1 serie enorm warm wordt. Full load wordt mijn P4 641 @ 5 gHZ 65 graden (watercooled), maar throttled dan niet. Dus het hoeft niet per se een probleem te zijn. Zolang je niet te maken hebt met throttling is er mijns insziens niets aan de hand.

Concrete Loop Watercooling

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou het BIOS van beide borden ook eens updaten. Vaak zit er in nieuwere versies een 'temperatuurscorrectie' :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand gehoord dat de asrock moerderbord waarschijnlijk een slechte sensor heeft en daarom een lage temperatuur weergeeft.

Volgens die persoon is een P4 normaal 50C.

Iemand die dit kan bevestigen?

Bedankt voor de hulp alvast!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 16:01:
Ik heb van iemand gehoord dat de asrock moerderbord waarschijnlijk een slechte sensor heeft en daarom een lage temperatuur weergeeft.

Volgens die persoon is een P4 normaal 50C.

Iemand die dit kan bevestigen?

Bedankt voor de hulp alvast!
Volgensmij zit de sensor in de CPU, en leest het moederbord deze uit. En sommige moederborden geven dit vervolgens verkeerd weer.

Wat ik ook niet in TS zijn verhaal kan terug vinden, het voltage waarop ze draaien.
Ik ga er van uit dat het gewoon op standaard/auto/default staat. Maar sommige borden geven iets meer volt dan andere, dus misschien kan dat ook nagekeken worden?

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Def_P schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 16:13:
[...]

Volgensmij zit de sensor in de CPU, en leest het moederbord deze uit. En sommige moederborden geven dit vervolgens verkeerd weer.

Wat ik ook niet in TS zijn verhaal kan terug vinden, het voltage waarop ze draaien.
Ik ga er van uit dat het gewoon op standaard/auto/default staat. Maar sommige borden geven iets meer volt dan andere, dus misschien kan dat ook nagekeken worden?
Sensor zit 100% zeker op moederbord. Deze wordt vervolgens gelezen en met X vermenigvuldigd om de geschatte temperatuur vd cpu te krijgen. Dit is meestal een indicatie..

Maar ja, 50C blijft veel toch?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer dan ook eens je BIOS een update te geven. Deze updates corrigeren vaak de uitgelezen temperatuur.

Verwijderd

Mijn P4 (prescottje) draait stressed aan 70°, en idle rond de 55°, met de standaardluchtkoeling @ 3000 rpm. CPU blijft superstabiel draaien, ligt nu al van ergens in december aan met 1 keer manueel rebooten ofzo.
Normale temperaturen dus (als die te warm zou zijn, dan zou je fan toch wel sneller draaien?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 18:30:
Mijn P4 (prescottje) draait stressed aan 70°, en idle rond de 55°, met de standaardluchtkoeling @ 3000 rpm. CPU blijft superstabiel draaien, ligt nu al van ergens in december aan met 1 keer manueel rebooten ofzo.
Normale temperaturen dus (als die te warm zou zijn, dan zou je fan toch wel sneller draaien?)
TS heeft het over de temperatuur van het moederbord, niet van de processor ;)

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op mijn K8N Neo 2 platinum was mijn CPU altijd 22 graden, nu op mijn DFI Lanparty nForce 3 32 graden. (AMD s939 3000+ met Artic Freezer64 Pro) Nogal een verschil.

Ik heb hetzelfde probleem als de TS: welke waardes moet je nu vertrouwen?

Verwijderd

Gewoon voelen aan de koelblokken bij een aantal exemplaren en dan weer vergelijken.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 20:16:
[...]

TS heeft het over de temperatuur van het moederbord, niet van de processor ;)
Volgens mij gaat het wel degelijk over de CPU temperatuur (op verschillende borden). De sensor van Intel CPU's zit in de processor zelf, niet op het bord. De moederbordtemperatuur wordt gelezen dmv een SMD elementje ergens op het bord. En 50 graden is een normale waarde, zeker voor P4 prescott en hogere cpu's.

En ik vraag me af hoe de TS weet dat zijn CPU throttled ?

Concrete Loop Watercooling

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FreeRider schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 21:01:
[...]

Volgens mij gaat het wel degelijk over de CPU temperatuur (op verschillende borden). De sensor van Intel CPU's zit in de processor zelf, niet op het bord. De moederbordtemperatuur wordt gelezen dmv een SMD elementje ergens op het bord. En 50 graden is een normale waarde, zeker voor P4 prescott en hogere cpu's.

En ik vraag me af hoe de TS weet dat zijn CPU throttled ?
heb je een programmatje voor throttle watch ofzo ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Hmmm beetje vaag maar mn snikkel is in een boxershort zo'n 2 graden warmer in vergelijking met een ballenknijper...

maar 50 graden voor een p4 was toch rond de prescott tijd die werden zelfs nog warmer , tegenwoordig hoort dat inderdaad rond de 35 a 45 graden te zitten.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 01:05:
Hmmm beetje vaag maar mn snikkel is in een boxershort zo'n 2 graden warmer in vergelijking met een ballenknijper...
Houd je er een thermometer bij? :P
Ik hoor juist verhalen dat boxershorts gezonder zijn dan ballenknijpers i.v.m. vruchtbaarheid....

Maar ff ontopic, de sensor zit meestal gewoon in de core van de CPU, en de bios leest die uit. Echter gaat dat niet altijd even vlekkeloos, ik heb hier een Athlon XP 2600+ die altijd 40-45 graden C is, en na het bios geflashed te hebben is het ineens rond de 60 graden, wat echter niet klopt omdat mijn temp.sensor van me Aerogate 3 nog steeds 40-45 aangeeft.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Pagina: 1