Toon posts:

[Scannen] Digitaliseren administratie

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn papieren administratie. Ik loop steeds tegen het probleem aan dat de scanner ruis/kreukjes van het papier meeneemt tijdens het scannen.

Nu ben ik op zoek naar een programma/functionaliteit die er voor zorgt dat alleen de content (tekst + plaatjes) wordt gescand en niet de (ruizige)achtergrond. Met OmniPage 14) heb ik al het een en ander geprobeerd (OCR-functies) maar ik krijg het niet voor elkaar. Tevens heb ik met ScanGear geprobeerd om met Tone; Unsharp Mask; Descreen; Reduce Dust and Scratches; Fading/Grain/Backlight Correction de achtergrond ruis te minimaliseren. De meegeleverde CanonTools bieden geen mogelijkheden om dit te corrigeren. Ik heb al veel topics geraadpleegd die hier over gaan maar ik heb nog niet een antwoord gevonden. Heeft iemand suggesties?

Scanner: Canon CanoScan LIDE 60

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb bij een speciaalzaak voor grafische artikelen enkele vellen pikzwart A4 en A3 gekocht, van zware kwaliteit. Die leg ik op het te scannen blad voor ik de scanner deksel neerklap.

Het resultaat is dat je geen last meer hebt van het doorschijnen van de achterkant. Probeer het eens, zo'n vel papier kost bijna niets.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Als het je met Photoshop (welke enkele hele goede filters heeft) lukt kan je dit gewoon met een batch automatiseren. Verder is de praktijktip van Joop natuurlijk ook top!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Dit helpt idd om de achtergrond-afdrukken te reduceren. Maar nog steeds last van 'kleurvlekken' en scheurtjes/kreukjes in het papier.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De gedeeltes met alleen tekst zou je met een histografische analyse gevolgd door contrast verhoging kunnen verbeteren. Voor ocr'en is dat het beste.
De gedeeltes met plaatjes zul je gewoon moeten scannen met ruis en al.

Als je alleen tekst wilt scannen / ocr'en zou het niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me. Bij combinaties van plaatjes en tekst op 1 pagina wordt het lastiger.

Uiteindelijk is de hamvraag: hoeveel tijd wil je er in steken? Voor een echt goede scan ben ik ik wel eens enkele uren per scan bezig geweest. De tekst OCR'en en corrigeren, foto's ontrasteren, enz. enz.