[XP] Installeren op SATA schijf: heel vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

• vehjt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
beste...

Ten 1e, ik weet dat dit niet de 1e topic is met dit onderwerp, maar ik weet me geen raad. Ik heb laatst mijn pc compleet geformateerd omdat dat gewoon hoog tijd werd en het me makkelijker leek windows er opnieuw op te zetten dan alles te moeten unistallen etc. (niet dus.. )

Met partition magic heb ik toen alles er af gekiepert en dacht , nu windows ff opnieuw er op zetten, (not..)

eerst kan hij net als bij de mensen uit de andere topics (die ik helemaal heb doorgespit) mijn hardeschijf niet vinden.

Daarna heb ik windowscd-f6-drivers van floppy (floppy: naar mijn weten orriginele floppy, heb em gekregen toen ik mijn pc (2e hands!!) kocht: sticker: sata driver disk "namen drivers" en het merk abit op de achtergrond)

nou, na die drivers te hebben geinstalleerd lijkt alles goed te gaan: hij ziet de 2 partities in op mijn harde schijf en vraagt op welke ik mijn xp wil installeren, ik maak mijn keus en kier er hierna voor hem niet eerst te formateteren (omdat dit toch al gebeurt is met partition magic)

dan gaat hij alle instalatie-bestanden van de xp cd overzetten in speciale mappen en zegt hij (als dit klaar is) dat de pc gereboot word en de installatie daarna zal hevatten...
de pc reboot, maar de windows cd laadt opnieuw en vraagt opnieuw om te installeren waarna als ik op enter druk hij mijn harde schijf niet weer kan vinden.

wat heb ik allemaal geprobeert:

- driver cd vh moederbord (een abit kv8-max3) uitzoeken en een makedisk.exe van de drivers te vinden (geen makedisk.exe op de drivercd te vinden)
- windows WEL eerst laten formateren: geen effect
- kijken of de drivercd wil booten: geen effect non-bootable

iemand nog enige tips: met vorige topic over dit onderwep ben ik niks verder gekomen

Forensische IT

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

SpamLame

niks

Toch de verkeerde drivers lijkt me.
Heb je deze al geprobeerd (4.30g)?
http://www.abit-usa.com/p...hp?categories=1&model=150

en hier de link naar de eu mirror
http://www.abit-usa.com/d...river2/via_sata/v430g.zip

[ Voor 82% gewijzigd door SpamLame op 22-04-2006 11:51 ]

• yellowisblue
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06-2025
Na herstart even de windows cd eruit halen, volgens mij gaat ie dan wel verder en vraagt weer om cd.

• vehjt
ik ga et proberen ^^ moment :P

Forensische IT

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Hij zou na de herstart niet van de windows CD moeten booten tenzij je op een knop drukt. Wat je kan proberen:

- haal de windows CD eruit voordat ie opnieuw opstart om pc te dwingen andere bootable media te zoeken
- download de nieuwste drivers voor je mobo SATA chipset

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hehe :) na de eerste stap. dus cd erin / drivers laden / copieren reboot de pc inderdaad. Dan moet je eerst de bios in om de bootvolgorde aan te passen. dus boot van cd niet op 1 zetten / of uit zetten. Je first boot device moet de hd zijn waar je install op komt. Dan settings saven / reboot de pc en opgelost! hij zal nu van hd booten en de installatie verder afmaken

/jaja post 1000!

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 22-04-2006 12:05 ]

• liberque
  • Laatst online: 12:58

liberque

Vrijzinnig!

Well.... ik snap niet dat je Windows de schijven niet gewoon laat formateren. Partition Magic is echt een super eng programma dat meestal wel goed werkt maar rare bijwerkingen heeft. Wat ik namelijk denk is dat je master boot record door partition magic om zeep is gebracht. (Het stukje info op je harddisk wat zegt hoe je PC op moet starten). Windows herkent immers de schijven, kopieert alles erop en het enige waar het misgaat is dat ie dus niet opstart van de hardeschijf.

Mijn advies:
Windows CD erin, floppy erin en f6'en... Windows zijn gang laten gaat en dan bij de partitie keuze alle partities verwijderen (ze zijn toch leeg), deze door Windows opnieuw laten aanmaken, dan pas.. en niet eerder.. windows de boel laten formateren en verder gaan met de installatie. Ik vermoed dat dan je probleem is opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door liberque op 22-04-2006 12:10 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• vehjt
heb de mogelijke oplossingen van cd en 1st boot device geprobeert maar hij blijft om de system disk vragen alsof er geen harddisk zou zijn (bij wijze van spreken) :<

Forensische IT

• liberque
  • Laatst online: 12:58

liberque

Vrijzinnig!

Als je niet wilt proberen om alle partities eerst door Windows te laten verwijderen, deze dan opnieuw aan te maken en dan de boel pas te formateren kan je ook proberen de Windows CD erin te proppen, natuurlijk ook weer f6'en, dan kiezen voor system recovery.. en in de console: fixboot en fixmbr te gebruiken. Beetje omslachtiger... maar goed.. het is een alternatief,

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
- Download de nieuwste drivers via de link van SpamLame (zie hierboven)
- Maak zelf een driverdiskette (dan weet je tenminste zeker dat het de goede is!) op de manier zoals aangegeven in de readme van de drivers voor jouw mobo:
Windows Pre-OS installation Floppy Disk (F6 Installation)
Under Windows 2000 and later OS, while user intends to install OS on the disk attached on the RAID controller, they have to prepare a floppy driver disk including the pre-OS installation files and press “F6” while boot CD is starting.

The driver disk files had been prepared in this package. Please follow the steps to prepare it.

1. Make sure the target system is already install floppy drive

2. Prepare a empty and valid floppy disk

3. Copy all files under \DRVDISK to the floppy without losing

4. Power on the target machine and boot from the Boot CD. And press “F6” while the prompt appear on the button line

5. After the booting process ask you to insert the floppy disk, please insert the prepared floppy disk to the floppy drive and press enter

6. Choose the proper item to fit the OS and RAID controller you are installing. Each item shows the matched OS for it.

[ Voor 4% gewijzigd door lammert op 22-04-2006 12:28 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
liberque heeft gelijk. Partionmagic is geen lief programma en heeft waraschijnlijk je MBR met zijn eigen visie overschreven. Alleen Windows de schijven laten formatten zal hier niets aan veranderen. Partititie(s) weggooien en opnieuw laten aanmaken. Als je data hebt die je wilt behouden dan moet je die natuurlijk niet weggooien :)

Maar je moet in ieder geval de partitie waar Windows op komt weggooien en opnieuw laten aanmaken. Daar zou het gewoon moeten werken.

Nog even een gratis tip: tenzij je graag je data kwijt wilt raken, gebruik dan NOOIT Partition Magic! Kijk maar eens naar deze search query en dan zie je alle risico's die je loopt met dat programma...

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• vehjt
na het maken van nieuwe partities (en het verwijderen van de ouden), het formateren en het "1e gedeelte van de windows installatie tot het opnieuw opstarten van de cd gaat goed. Daarna , nadat hij de pc opnieuw heeft opgestart, kan ik weer van voor af aan, want hij: of boot de windows xp cd gewoon weer, en geeft dezelfde error, of: (als ik de hd laat booten) geeft een error dat: disk boot failure, intersert system disk and press ENTER ( dit dus als ik boot 1: hard disk heb!!!!)

ik snap dr geen donder van :P

Forensische IT

• Ray

Ray

heb je de settings in de bios wel goed staan ? waarschijnlijk heeft je mobo zowel ide als sata aansluitingen. wellicht is het zelfs zo dat de sata op een aparte (raid) controller hangt. Tegenwoordig zijn er veel biossen waar je een dubbele instelling hebt van je boot sequence. Kijk er is heel goed na of je daar geen andere keuzes hebt. Mijn bios heeft een soort van master en sub boot menu namelijk

heb even je manual bekeken. op blz 50 staat inderdaad dit verschijnsel beschreven !

mocht je het boekje niet kunnen vinden http://www.abit-usa.com/p...hp?categories=1&model=150

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 22-04-2006 18:52 ]

• vehjt
ben aant proberen, thnx voor je reactie en je werk voor de manual :P laat et resultaat horen zodra ik meer weet.

Forensische IT

• vehjt
helaas, geen effect :<

Forensische IT

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-03 18:31
Heb je één schijf (s-ata) of heb je twee schijven (s-ata + ide-schijf) in je computer? Is dit laatste het geval: op welke schijf staat je xp?

• vehjt
heb 1 sata schijf :]

Forensische IT

• Ray

Ray

tja vaag allemaal. wat nog kan is dat op een of andere manier je hd niet meer op actief staat. Dat zou dit kunnen verklaren. Je hebt schijnbaar een 2e systeem anders was je niet op got :) kan je daar deze hd bij aan hangen ? en dan via schijfbeheer eens kijken wat zijn status is ? Je kan hem indien nodig dan actief maken. Dit kan ook met fdisk (als die sata ondersteund, weet ik niet zeker) Op welke sata poort zit deze hd trouwens ?

Het vreemde is dat hij na f6 dus de hd vindt, dit geeft normaal aan dat de goede drivers zijn geladen dus het systeem klaar ik is voor installatie. Dat hij daarna doodleuk de hd niet vindt is echt vreemd.

Andere optie, is de hd ntfs of fat 32 ? Je kan eens met een opstart diskette booten en dan sys c: geven. Dan zou na een reboot de hd in dos modus op moeten starten. Doet hij dit niet zit er toch iets mis of met actief of met je bootvolgorde

• vehjt
kword dr gek van :P niks werkt...

Forensische IT

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Boot moet ook op Sata staan, niet op hdd1.

• vehjt
als in harddisk boot priority: pci-slot, onchip sata of onboard sata? (welke moet ik daarvoor gebruike, hij stond op pci slot)

Forensische IT

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Moet je toch zelf kijken op welke v/d 2 sata chips je de hdd hebt aangesloten. Je moet hem neit op de raid-sata aansluiten.

• Ray

Ray

wat ik dus heeltijd al zeg. je volgorde staat gewoon niet goed ingesteld. lees nou verdorie die manual eens :), kies de goede controller en het zal gewoon werken!

• vehjt
probleem opgelost door: bios met f7 te optimaliseren... drivers opnieuw installeren etc. =D

Forensische IT

• Ray

Ray

f7, dat stond zeker ook in de manual :)
Pagina: 1