Wifi door agrarisch gebied

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 13:23
Hallo!
Ik heb het volgende probleem, mijn ouders wonen nogal achteraf, zelfs zo achteraf dat internet via adsl (laat staan kabel) niet mogelijk is door de afstand van de centrale. Onze buurman echter, heeft dit wel, nu kwamen we op het idee om dan maar een wifi-structuur aan te leggen om ons huis ook van internet te voorzien. In het onderstaande plaatje heb ik proberen te painten wat de situatie is:
Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/5316/wifirange2mo.jpg
Links ons huis&stal, rechts buurman, tussenin wat bos wat overdreven getekend. De afstand is ongeveer 2000m. Er is een los als je op het dak staat, als je iets naar beneden zakt (de hoogte voor mijn voorbedachte grid/yagi) zakt zijn er een paar toppen van bomen die het zicht een beetje belemmeren.
Ik heb zelf behoorlijk wat topics hier op got doorgenomen, en er zijn behoorlijk wat over kan de verbinding over XXXm. Maar toch heb ik hier nergens mijn ei in kunnen vinden.
Wat wil ik weten? Is het haalbaar om met de volgende setup mijn probleem te tackelen?
Een Sweex netwerkkaart met 16dBm: http://www.sweexeurope.nl/product.asp?pid=515&s=0
Een kabel van 2m, ong 1dB loss dacht ik
Een grid antenne van E-tech van 24dBi
Of een Yagi antenne van 15dBi: http://www.radiolabs.com/...nnas/2.4gig/18eleyagi.php
Op de laatste site staat een linkje voor je range:
http://www.radiolabs.com/stations/wifi_calc.html
Alle linkjes die ik hier op GoT had gevonden naar range-calcs waren helaas dood :(.
Als ik bij system preformance mijn data (voor de grid wat die is even duur als de Yagi) invoer zou ik een margin hebben van 15dBm wat me wel genoeg lijkt.
De router van mijn buurman is een simpele router van Belkin en staat achter een muur. (2 rijen baksteen zonder isolatie)
Het moest/moet zo goedkoop mogelijk...

Is mijn setup goed of mis ik nog wat over het hoofd? Bedankt!

Edit: owja, en over de overheid maak ik me niet zo druk, als ze die 100mW willen meten (waar ik me bij deze setup wel aan houd) moeten ze eerst 2 zandwegen af en dat staat toch al verdacht ;) .
Edit2: De Sweex heeft een Sensitivity van -82 (was ik vergeten in te vullen, margin van 22-->15 :( )

[ Voor 9% gewijzigd door Tyras op 22-04-2006 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Dentheman

Zie signature

Die antenne van je buurman moet in ieder geval buiten het huis komen te hangen, wil je een beetje bereik hebben

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
wi-fi.eigenstart.nl hier is ook veel info te vinden. Al aan winter/regen gedacht .....dit heeft nog al een negatiefe in vloed op je signaal. (en denk aan je totaal uitgestuurd vermogen... dit hoeft niet hoog te zijn om ver te komen)

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je zou ook 2 cat 5 UTP kabels kunnen nemen van elk 1 km, met daar tussenin een bridge. Alleen moet je wel oppassen waar je ze legt, dat ze niet door een ploeg ofzo kapot getrokken worden.
Op deze manier kun je 100 MBit halen, wat het weer buiten ook is.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Nakebod

Nope.

Allereerst, neem een merk, en geen Sweex.
En veel info te vinden op het forum van http://www.wirelessnederland.nl

Hoe groot is de afstand huis <> schuur?
Misschien is het niet eens zo een slecht idee om de schuur te gebruiken, en daar een repeater te plaatsen, en dan de kleine afstand huis <> schuur ook draadloos te doen.

@ Nitroglycerine, 1 KM? Veel succes.
100 meter max.
En dan heb ik het nog niet eens over de aanleg van 2 km kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Nakebod op 22-04-2006 10:57 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
Bedankt voor de snelle reacties!
@Dentheman: Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk aan de setup van mijn buren veranderen, hij is nogal conservatief ;).
@hessel, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt als mijn ouders alleen met goed weer hun emails kunnen ophalen (hmm dat geeft goed-weer-internet weer een andere betekenis). Hoeveel dBm zou regen zijn over 2km? al genoeg om gelijk geen signaal meer te hebben?
@Nitroglycerine, er zit een stuk landbouwgrond tussen dus dat is al minder, en op 1km afstand stroom vinden (tenzei het onze eigen kabel is) is ook lastig..
@Nakebod, wat raad je me dan aan? Ik neem aan dat het vooral aan de chipset lag en de Ralink lijkt me goed genoeg?
Ik zelf heb natuurlijk ook gedacht aan de schuur (daarom was ie getekend) maar het is maar een meter of 100 wat je ermee wint en er moet dan ook een mast komen voor de antenne om over de haag heen te kunnen (wat weer extra kosten zijn). Als ik dit zou doen zou ik aan het dak van de schuur gewoon een linux-bak neerhangen...

[ Voor 43% gewijzigd door Tyras op 22-04-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook zown soort config staan alleen op een mindere afstand, ongeveer 500 meter. Ik heb een netwerkkaart in server die internet voor hier in huis deelt met daaraan een gridantenne van 24 db die door het raam (van de buren) op het accesspoint is gericht. De ruimte hiertussen is ongeveer 500 meter, en we hebben 4 van de 5 streepjes.

Voor 2 KM heb je echt een Sanio (of hoe je het ook moge schrijven) nodig. Dit zijn de allersterkte access points en met minder kun je het volgens mij niet doen op zown grote afstand. Wat ik het kloterigste vond is het afstellen, dit moet zo precies gebeuren omdat je maar een hoek van 6 graden hebt. Ik ben er nog steeds niet achter gekomen hoe je dat het beste kunt doen.
Ook zul je ook echt een accesspoint buiten moeten hangen (het liefst ook sanio) maar deze kun je wel met een utp kabel aan het orginele accesspoint van je buurman hangen. Die bomen zou ik geloof ik ook wat aan gaan doen want de accesspoint bij onze buren ligt in de kamer en bij ons wordt het signaal ongeveer 2 of 3 streepjes minder als de buurvrouw aan het strijken is midden in de kamer....

Als laatste wil ik nog wat over de prijs zeggen, zown antenne is echt niet duur, maar de dingen eromheen maakt het wel erg duur want zown kleine connector is dus al wel 12 euro.... Ik was goedkoop uit met een antenne van marktplaats (40 euro) maar toen kwam er nog 20 euro aan connectoren bij... Dus al met al tikt het wel aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk projectje!

Je zult echt de hele trukendoos open moeten trekken.
Met alleen een richtantenne kom je er niet.

Die bomen en de stal staen flink in de weg.

Je wilt zo min mogelijk aan de setup van de buurman veranderen: Begrijpelijk.

Denk eens aan range expanders, of een setup waarbij je een deel met kabel doet en een deel draadloos.

Als ik je tekening zie zou ik al een antenne op de schuur plaatsen, en vanaf daar draadloos of met draad naar het huis.
Er zit zeker geen 220V aansluiting halverwege waar je ff een paar routers aan kunt hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50
heb je misschien al aan schotels gedacht?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 20:17
Zoals gezegd neem merk spullen Sweex en E-tech zijn alles behalve top merken. De Antennes zullen zeker buiten moeten hangen, met natuurlijk zo min mogelijk objecten ertussen, sneeuw regen en mist zijn desastreus voor je ontvangst kwaliteit. Als het het goed wilt aanpakken zou ik zeker gaan voor een kant-en-klare set, dit heeft als voordeel dat alle ondedelen op elkaar zijn afgestemt en meestal zit alles erbij wat je zo nodig hebt. Heb je building-to-building setjes gevonden deze hebben alle onderdelen en zijn vaak geschikt tot maximaal 10km.

Idd Nakebod had ik beter kunnen doen vanwege de bomen en het zal in de praktijk net geen 2km halen, bedankt ;)

p.s bij ons in de buurt hebben ze ook wat boerderijen aanelkaar geknoopt met een wlan, daar hebben ze richtantennes gebruikt en helaas zul je wat moeten aanpassen aan de huidige infrastrcutuur

[ Voor 20% gewijzigd door 5mebibyte op 22-04-2006 11:16 ]

verdwaalde ict'er op elektro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Nakebod

Nope.

Dan zou ik eerder voor een ander setje gaan, namelijk de Building to Building oplossing voor een afstand tot 3km.
Iets meer zekerheid dan die jij noemt, tot 2 km.
Hoewel ik dat merk weer niet ken, en Senao weer wel.

Maar het zijn wel redelijke bedragen, maar daar ontkom je niet aan.
Hooguit zelfbouw antenne's, waarvan je je altijd maar moet afvragen of de kwaliteit wel goed is.
Op AP/Bridges kan je simpel bijna niet besparen. Ja, een goedkoop merk nemen, maar of dat goed is?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me alleen af in hoeverre het redabel is, als ik het zo lees zie ik dat ze alleen maar mail lezen, waarom zou je dan voor veel geld in een wifi verbinding gaan investeren. Ik denk dat het dan goedkoper is om gewoon met analoge lijn te gaan interneten. Zijn er btw geen abo's voor analoog surfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
oei oei, uit de reacties hier kan ik al opmerken dat heb mijn geprojecteerde budget van 190 euro (150 antenne 20PCI kaart 20 connectors) al dik gaat overschrijden...
Maargoed, ik wil het dus eerst proberen zonder modificatie van de buurman, als we geen connectie hebben kunnen we daar altijd nog een andere (buiten)antenne neergooien.
Stel ik ruil mijn sweex in voor een Saneo (met -89 en 200mW) dan heb ik een margin van 29dBm, waarom zou dat niet genoeg zijn?
De verbinding hoeft niet stabiel te zijn en er hoeven ook geen grote bestanden over gedownload te worden dus echt sterk hoeft t spul allemaal niet te zijn.
En zo een building to building set is echt te duur voor me, daar heb je in de stad een jaar lang internet voor man! :P

Edit:@dutcher, ja je hebt wel een punt, was het niet dat we onze telefoonlijn hebben opgezegd omdat mobiel goedkoper is voor ons. Het is natuurlijk ook een uitdaging ;).
Oja, en schotelinternet is ook duur hoor (up en down) daar kan je wel een kant-en-klare set voor kopen. Maar kom op we zijn tweakers, wie koopt er nu kant-en-klaar setjes :P

[ Voor 20% gewijzigd door Tyras op 22-04-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je toch het moet zoeken in Senao spullen van ZX-yagi.nl
Deze kaartjes hebben al 100mw zendsterkte en samen met een 19db+ richtanntenne en een kabel van max 0.2db demping per meter ong moet het wel lukken... mits je vrij zicht heb.. dat is echt nodig..

Ik heb een link van 1.5 km waar 60% signaal is maar er staat net een boom voor te waaien :( daardoor net beetje instabiel en niet meer als 100kB/sec...
15db omni naar 19db richtantenne is dit...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 20:17
Tyras schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:15:
oei oei, uit de reacties hier kan ik al opmerken dat heb mijn geprojecteerde budget van 190 euro (150 antenne 20PCI kaart 20 connectors) al dik gaat overschrijden...
Maargoed, ik wil het dus eerst proberen zonder modificatie van de buurman, als we geen connectie hebben kunnen we daar altijd nog een andere (buiten)antenne neergooien.
Stel ik ruil mijn sweex in voor een Saneo (met -89 en 200mW) dan heb ik een margin van 29dBm, waarom zou dat niet genoeg zijn?
De verbinding hoeft niet stabiel te zijn en er hoeven ook geen grote bestanden over gedownload te worden dus echt sterk hoeft t spul allemaal niet te zijn.
En zo een building to building set is echt te duur voor me, daar heb je in de stad een jaar lang internet voor man! :P
Als die straks niet stabiel is krijg je er spijt van, dan werkt het nooit wanneer je erop moet en meestal ga ik computeren als het weer buiten slecht is en dan zul je net geen ontvangst hebben door het weer. en dan nog is de 2.4GHz band zwaar overbevolkt door magnetrons, draadloze thuis telefoons, bluetooth die zullen bij een zweer zwak signaal veel zwarder storen.
Ik zou zeggen als je er geen groot budget voor hebt hou dan gewoon je inbelmodem, zeker als je al geen grote bestanden wilt versturen en een beetje mailen.

verdwaalde ict'er op elektro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyras schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:15:
Het enige probleem is dat als je niet weet waar hij staat dat je dan ook niet goed kunt richten. Je zit namelijk altijd in het duister te tasten. En ik denk niet dat het handig is je blind te staren op getalletjes als dBm en mW. Eerlijk gezegt denk ik dat het met jou budget niet echt mogelijk is, of je moet eens op marktplaats kijken voor bijvoorbeeld sanio access points en een richtantenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is de Pringles WiFi oplossing altijd nog de goedkoopste qua richtantenne. Zoek eens op Google en kijk of je iets vindt waar je iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Voor dat af-en-toe gebruik is KPN DirectInternet niet genoeg?

(inbelverbinding, 06760-12321, username kpn, password leeglaten of ook kpn invullen)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:20:
[...]
Het enige probleem is dat als je niet weet waar hij staat dat je dan ook niet goed kunt richten. Je zit namelijk altijd in het duister te tasten. En ik denk niet dat het handig is je blind te staren op getalletjes als dBm en mW. Eerlijk gezegt denk ik dat het met jou budget niet echt mogelijk is, of je moet eens op marktplaats kijken voor bijvoorbeeld sanio access points en een richtantenne.
Ik weet precies waar ie staat, ik kan het huis zien en ik weet tot op de dm naukeurig waar die AP staat. Daarmee kan je dat ding toch wel richten?
Ik ben wetenschapper, ik wil dingen onderbouwen met formules en waardes, zodat ik kan zeggen dat als het niet werkte het niet aan mij lag, maar aan de formules ;)
Ik denk dat je toch het moet zoeken in Senao spullen van ZX-yagi.nl
Deze kaartjes hebben al 100mw zendsterkte en samen met een 19db+ richtanntenne en een kabel van max 0.2db demping per meter ong moet het wel lukken... mits je vrij zicht heb.. dat is echt nodig..
Ik heb een link van 1.5 km waar 60% signaal is maar er staat net een boom voor te waaien daardoor net beetje instabiel en niet meer als 100kB/sec...
15db omni naar 19db richtantenne is dit...
Kijk, eindelijk iemand die zegt dat het wel kan :P
Is het nu rendabeler om een Senao te kopen of een betere antenne (een Senao met 200mW samen met een yagi van 16dBi is even duur als een Sweex(92mW) met een grid van 24dBi)?

Btw, 100kb/s zou gaaf zijn :D

Edit: @Kryz: Hmm gaaf pringels antenne :D helaas denk ik toch dat zoiets niet mijn beoogde resultaat gaat geven, vooral niet als het een keertje regent en die doos wordt nat :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Tyras op 22-04-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens let ook even op je config van je netwerkkaart, bij netwerkomgeving en eigenschappen van de netwerkkaart kun je je signal strenght instellen, sommige netwerkkaarten gebruiken standaard niet het max vermogen.

Je kunt er komen door netwerkomgeving--> eigenschappen wireless network connection x --> general tabje --> configure -->transmit power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24

AirX

Tweak Guru

Wat je ook kunt doen is een bridge in het midden plaatsen. Dus gewoon een router op een hele hoge paal midden in het weiland tussen jullie huizen plaatsen. Deze zou je met een zonnepaneel draaiend kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nitroglycerine schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:55:
Je zou ook 2 cat 5 UTP kabels kunnen nemen van elk 1 km
:D
160 meter op cat5e is al lastig genoeg met FE om 100mbit te krijgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BackSlash32 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:44:
[...]

:D
160 meter op cat5e is al lastig genoeg met FE om 100mbit te krijgen.
opzich misschien wel mogenlijk als je er 2 of 3 versterkers tussen kan krijgen.. zoals TS zegt vind ie 100k al genoeg ;) je moet alleen diep graven anders word ie omgeploegd:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyras schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:32:
[...]

Ik weet precies waar ie staat, ik kan het huis zien en ik weet tot op de dm naukeurig waar die AP staat. Daarmee kan je dat ding toch wel richten?
Ik ben wetenschapper, ik wil dingen onderbouwen met formules en waardes, zodat ik kan zeggen dat als het niet werkte het niet aan mij lag, maar aan de formules ;)

[...]

Kijk, eindelijk iemand die zegt dat het wel kan :P
Is het nu rendabeler om een Senao te kopen of een betere antenne (een Senao met 200mW samen met een yagi van 16dBi is even duur als een Sweex(92mW) met een grid van 24dBi)?

Btw, 100kb/s zou gaaf zijn :D

Edit: @Kryz: Hmm gaaf pringels antenne :D helaas denk ik toch dat zoiets niet mijn beoogde resultaat gaat geven, vooral niet als het een keertje regent en die doos wordt nat :P.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, als je maar genoeg geld hebt is alles mogelijk, maar ik denk dat het goedkoper is een analoog abo te nemen zoals DarthPlastic al zei. Maar als je het leuk vind om ermee te klooien (daarom heb ik er wel voor gekozen om internet met mijn buren te delen want ik wou gewoon eens zien waar het schip zou stranden) moet je het gewoon doen. Het is wel erg leuk om te doen moet ik zeggen :)
AirX schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:34:
Wat je ook kunt doen is een bridge in het midden plaatsen. Dus gewoon een router op een hele hoge paal midden in het weiland tussen jullie huizen plaatsen. Deze zou je met een zonnepaneel draaiend kunnen houden.
Haha op zich wel een super idee, maar ik denk dat de TS dan wel zijn budget erg overschijd aangezien je dan 2 extra antennes, bridge en een erg kostbaar zonnepaneel moet aanschaffen. Maar ik moet zeggen dat ik dit wel erg goed gevonden vind O+

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
AirX schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:34:
Maar helaas is dat perceel nieteens van ons (en ook niet van buurman) + het is erg duur om een paal,versterker,zonnepaneel te kopen (zoals Dutcher zegt). Ik heb nog eens nagekeken en het is minder dan 2000m eerder 1500m. Is het dan wel haalbaarder met die 1e muur er nog tussen?

Edit:Ik heb nog wat lopen zoeken en heb dit gevonden:
http://www.qsl.net/pa0hoo...lc/wlan_budgetcalcnl.html Schrol wat naar puntje 3 en zie daar, een range van 8.5Km met de setup die ik zelf bedacht had, legaal... en 15 km minder-legaal....
Is dit reeel?

[ Voor 20% gewijzigd door Tyras op 22-04-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 05:46

KSH

Is het misschien een optie om ipv internet via je buurman of via de telefoonlijn (wat je dus opgezegd hebt) internet te nemen via je mobiel. Dan kan je gsm als modem fungeren en je hebt ongeveer de snelheid van inbellen. Voor mail checken dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyras schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 13:01:
[...]

Maar helaas is dat perceel nieteens van ons (en ook niet van buurman) + het is erg duur om een paal,versterker,zonnepaneel te kopen (zoals Dutcher zegt). Ik heb nog eens nagekeken en het is minder dan 2000m eerder 1500m. Is het dan wel haalbaarder met die 1e muur er nog tussen?
Ligt eraan, ik schat die kans niet echt heel groot, als het signaal bij mij al bijna weg valt doordat mijn buurvrouw (niet de dunste btw >:) ) voor het accesspoint aan het strijken is... Maar zit er nog wapening in die muur want dan is het echt funest voor het signaal, daar krijg je bijna niets doorheen. Maar het is zo lastig om te zeggen of het voor jou gaat werken binnen je budget. Als ik jouw was zou ik het gewoon proberen en klein beginnen.
Ik heb bij mij eerst geprobeerd 2 kleine richtanttennetjes van Asus op elkaar af te stemmen, dit werkte niet en toen ben ik wat hoger gegaan door 1 24 db antenne te gebruiken. Dit werkte uiteindelijk wel. Dus ik raad je aan gewoon klein beginnen en steeds uitbouwen, en er echt de tijd voor nemen, dit is niet iets wat je in 1 middag "effe" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:36
Misschien is het een idee om een biloop te maken en deze in een oude schotelantenne te plaatsen. Met redelijke apparatuur (bijvoorbeeld linksys, maar misschien ook wel met sweex) kun je dan een verbinding maken als je aan beide kanten een schotel neerzet. Bij je buurman zou ik zeker een buitenantenne neer zetten, omdat het anders echt niet gaat lukken. Evt kun je bij je buurman ook een omni antenne of een normale biquad/biloop neerzetten, ipv eentje in een schotel gebouwd.

Als je senao zal de betrouwbaarheid van je verbinding wel toenemen. Heb hier een netwerkje met ongeveer 20 wifi-clients (allemaal senao apparatuur), nauwelijks storing (alleen als er een antenne vol water loopt ;)

Op wirelessnederland.nl lopen een aantal soortgelijke discussies. Misschien kun je daar je licht eens opsteken.

En bedenk je ook dat de opzet kosten een stuk hoger zijn dan normaal inbellen, maar dat je er een ongelooflijk comfort voor terug krijgt. webpagina's worden sneller geladen, drivers komen in 2 minuten binnen ipv een half uur, zoeken gaat veel sneller..... en ga zo voort. Ik was als een klein kind zo blij met m'n eerste wifi-verbinding over 3.5 km

[ Voor 27% gewijzigd door kockie op 22-04-2006 13:15 ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 14:57
Tyras schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 13:01:
[...]
Ik heb nog eens nagekeken en het is minder dan 2000m eerder 1500m. Is het dan wel haalbaarder met die 1e muur er nog tussen?
Tipje,
bij je buurman
http://www.ziezotec.com/i...11dbi&c=25_179_181&p=1303

bij je ouders:
http://www.ziezotec.com/i...verseel%20PA4040&c=&p=579

Kunnen allebei ook buiten hangen.

wellicht dat t nog werkt ook. :P
maareh, in die schuur staan toch geen dikke generators, koeiemelkers en weet ik 't allemaal? want dan kan je 't helemaal schudden.

[ Voor 100% gewijzigd door blup op 22-04-2006 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
Er is toch wel aardig wat apperatuur op dit gebied verkrijgbaar zeg...
Ik heb net ff wat zitten praten met pa, hij had een oude TV-antenne gevonden. Hierdoor heb ik nu wss een goede LoS over +-1500m alleen die ene muur nog.
Laten we hopen dat t gaat werken (ik begin met deze antenne http://wifishop.nl/produc...ne-2-4-ghz-16-dbi-n-f.htm ) deze zou enkele kilometers kunnen overbruggen volgends de site.

In de schuur staan alleen wat caravans en een paar oude trekkers, idg niets wat in de buurt van 2.4Ghz zit :P

Ik heb nog wat lopen zoeken en heb ook dit gevonden:
http://www.qsl.net/pa0hoo...lc/wlan_budgetcalcnl.html Schrol wat naar puntje 3 en zie daar, een range van 8.5Km met de setup die ik zelf bedacht had, legaal... en 15 km minder-legaal....
Is dit reeel?
Edit:link fixed, thx Disco stu

[ Voor 24% gewijzigd door Tyras op 23-04-2006 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik zou een omni bij de buurman plaatsen, valt niet teveel op, is niet te moeilijk om te monteren en heeft een redelijk bereik.

Je zou meerdere mensen van internet kunnen voorzien, wat dan die buurman geld op kan gaan leveren :P

En dan bij je ouders een SD-15 of een SD-19 zoals die op www.zx-yagi.nl staan.

Heb ik zelf mijn SD-19's overigen ook vandaan, liggen nu onder het bed weg te rotten.
Heb over 300 meter een snelheid gehaald van 1MB/s met brakke omstandigheden.
Was met linksys WAP54Gv2 met MustDie firmware.

Pas ook op dat je je vermogen zo laag mogelijk houdt, als ze te hard schreeuwen wordt je verbinding niet beter.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 23:55
De afstand moet het probleem niet zijn. Je hebt LOS dus dat is al een voordeel. Zorg alleen dat je hoog genoeg zit (rekening houdend met je fresnell zone als je optimaal resultaat wilt)

24db antennes is denk ik nieteens nodig (of je moet lange coaxkabels gebruiken met behoorlijke verliezen)

Vergeet ook bliksemafleiding niet, anders komen je antennes vrij snel gefrituurd naar beneden ;)

Goedkopere optie: zet een (inbel)server neer bij je buurman (isdn) en bel daar op in. Neem hierbij een gratis-bellen-pakket-naar-vaste-nrs en je belt gratis in bij je buurman (64k of 128k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
Anti-XP schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:28:
Ik zou een omni bij de buurman plaatsen, valt niet teveel op, is niet te moeilijk om te monteren en heeft een redelijk bereik.
En dan bij je ouders een SD-15 of een SD-19 zoals die op www.zx-yagi.nl staan.

Heb ik zelf mijn SD-19's overigen ook vandaan, liggen nu onder het bed weg te rotten.
Heb over 300 meter een snelheid gehaald van 1MB/s met brakke omstandigheden.
Was met linksys WAP54Gv2 met MustDie firmware.

Pas ook op dat je je vermogen zo laag mogelijk houdt, als ze te hard schreeuwen wordt je verbinding niet beter.
Denk jij dat het zonder die omni (zoveel woont er niet een de buurt) en met SD-19 ook gaat lukken?
Dit is geen V&A topic, maar ik zou toch graag willen weten of je de rottende SD-19 gaat verkopen? Alleen die 300m is natuurlijk veel te weinig, en 1mb/s iets te veel :P.
Waarom moet dat vermogen laag blijven dan? Dat snap ik dus niet :? Het gaat toch om de hoeveelheid dBen die je maakt/vangt? (idg wel volgends de calculators) Als je harder schreeuwt luisteren mensen ook beter naar je (over het algemeen dan, kroegen daargelaten :P ). Iemand anders anders een antwoord?
Ergens heb ik ook een post gevonden waarin het aantal dB dat een normale muur dempt stond, dat was iets van -4dB tel ik dit bij mijn gecalculeerde 15dB marge op houd ik 11 over, en 6-10dB moet je overhouden, dus met een Yagi antenne van 16dBi zou ik 7 dB overhouden, en das toch genoeg, niet?

@DJ-smilie, bliksemafleider! daar had ik nog niet aan gedacht! bedankt man (en bedankt dat je zegt dat afstand niet t probeem is ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Tyras op 23-04-2006 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Het gaat ook zeker lukken met 2 SD19's.

Mijn ervaring met die signaalsterkte is dat je beter kunt proberen om een zo laag mogelijke signaalsterkte te gebruiken ivm. ruis enzo.
Hard schreeuwen is misschien niet de beste vergelijking, maar ooit een cassetterecorder gehad met zo'n metertje?
Als die constant in het rood sloeg(=te hoog signaal) was je opname niet al te best.

edit:
Overigens, die 300 meter was met Linksys AP's met alternatieve firmware draaiend op een vermogen van 15mW, max = 84mW, dan zit je echter wel ver over het wettelijk maximum door de antenneversterking.

[ Voor 54% gewijzigd door Romke op 24-04-2006 17:29 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

MIsschien ook een handige oplossing, internet via sateliet. Een collega van me heeft dat een aantal jaar geleden toen iedereen nog lekker met 56k zat. Hij kocht toen een schotelantenne en nam er een abo'tje bij voor internetten via de schotel. Had ie toch 2mbit geloof ik, en alleen af en toe wat slechte ontvangst bij zeer slecht weer..

Want om nou via de buurman met een leuke constructie over 2km te gaan werken... weet niet of je dat goed stabiel krijgt. Bovendien heb je met deze opstelling ook gelijk meer tv zenders dan alleen nl1, 2 en 3.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Dat van die sateliet is geen goed idee, omdat je dan enorm hoge pingtijden hebt. (2000 ms t.o.v. 15 bij ADSL) en het is ERG duur.

Wifi kan prima, is hier in Stiens een heel netwerk mee aangelegd (www.stiensnet.nl).;
Tis prima stabiel te krijgen, ze halen hier zelfs snelheden van 2 MB/s.

Pagina: 1