Toon posts:

ADSL-router koppelen met Wireless-router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een newbie en zit met het volgende probleem:

Ik heb een voor mijn Tiscali Internet- en telefonie verbinding een Zyxel Prestige 260 H modem middels een netwerkkabel gekoppeld aan een Qtec 4 ports wirelss 778WR Router

De Qtecrouter kon ik rechtstreeks bereiken op IP adres 192.168.1.254 om daar diverse instellingen voor enkele wireless-apparaten in te stellen.

De Tiscali-router zit echter ook op hetzelfde IP-adres. Eén van de twee apparataten kan ik dus niet bereiken en hierdoor wordt ook de internet-toegang geblokkeerd.

Op welke router kan ik het beste het IP-adres aanpassen zodat ze elkaar niet meer bijten en zodat ik vanaf elke pc de instelloingen van de afzonderlijke routers kan aanpassen, en HOE kan ik het IP-adres aanpassen ( wel adres is bijvoorbeeld geschikt? )

Bij voorbaat dank!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:28
Je moet altijd de router het dichtst bij het internet zo veel mogelijk met rust laten, dis geeft de minste kopzorgen.

Dan ga je kijken welke ip-adressen de Zyxel uitgeeft via DHCP. Je subnet is heet waarschijnlijk 192.168.1.0/24, waardoor je 192.168.1.[1..254] kunt gebruiken. Je Zyxel zit op 254, de range die je DHCP-server uitgeeft haal je er vanaf en van de overblijvende ip-adressen kies je willekeurig een adres om aan de Qtec te geven.

HOE je dat adres aanpast moet je echt zelf even opzoeken in de handleiding :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het instellingenscherm van mij Qtec-router:

IP 192.168.254.1
Subnetmask 255.255.255.0
Def. gateway 0.0.0.0
DHP Enabled
DECP Client range 192.168.1.100-192.168.1.200

Als ik de IP verander in 192.168.1.1. bijft het routerscherm hangen

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:35:
Als ik de IP verander in 192.168.1.1. bijft het routerscherm hangen
Dat is toch de bedoeling? Daarna moet je hem benaderen op het nieuwe adres.

edit: hmmm, hoewel er natuurlijk een dikke kans is dat jouw pc ...1.1 heeft gekregen, dus misschien moet je daar ook nog even naar kijken.

Verder moet je als gateway op die Qtec het adres van de Zyxel opgeven.

[ Voor 31% gewijzigd door John_Glenn op 22-04-2006 11:46 ]

• Paul
John_Glenn schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:42:
Dat is toch de bedoeling? Daarna moet je hem benaderen op het nieuwe adres.
Inderdaad, de browser probeert de Qtec te benaderen op het oude adres, en daar zit nu niets meer -> browser geeft (uiteindelijk) een foutmelding
edit: hmmm, hoewel er natuurlijk een dikke kans is dat jouw pc ...1.1 heeft gekregen, dus misschien moet je daar ook nog even naar kijken.
Alleen als beide routers nog aan elkaar hangen en de zyxel .1 uitdeelt :)

Vergeet overigens ook niet de DHCP-server op cd Qtec uit te zetten :P
Verder moet je als gateway op die Qtec het adres van de Zyxel opgeven.
Alleen als je _met_ (dus niet: via) de Qtec op internet wilt -> niet nodig :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus een leek:

Dit is de Lan-configuratie van de Zyxel-modem waar Tiscali binnenkomt:

DHCP : Server
Client IP Pool Starting address: 192.168.1.33
Size of Client Pool: 32
Primaire en sec. DNS: 0.0.0.0
Remote DHCP Server: N/A

TCP/IP:
IP : 192.168.1.254
IP Subnet: 255.255.255.0
Rip Direction : None

Welk IP-adres en welke gateway kan ik dan het beste aan mijn Qtec router geven en moet ik daar verder nog iets aan de instellingen veranderen?

Fijn trouwens dat iedereen hier zo meedenkt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 12:27 ]

• Paul
Zyxel: niets aan veranderen
Qtec:

- IP-adres 192.168.1.[1..32,65..244] -> .244 is wel logisch
- netmask 255.255.255.0
- gateway leeg (kan geen kwaad als het anders is/je het niet kunt vinden)
- dns leeg (kan geen kwaad als het anders is/je het niet kunt vinden)
- DHCP server uit

en dan een UTP van en LAN-poort van de Zyxel naar een LAN-poort van de Qtec :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ga dat nu even uitproberen. 't Is trouwensw wel een gedoe met zo'n losse kabel door het huis rechtstreeks van m'n laptop naar de Zyxel.

Ik laat het zo weten!

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:29:
Zyxel: niets aan veranderen
Qtec:

- IP-adres 192.168.1.[1..32,65..244] -> .244 is wel logisch
- netmask 255.255.255.0
- gateway leeg (kan geen kwaad als het anders is/je het niet kunt vinden)
- dns leeg (kan geen kwaad als het anders is/je het niet kunt vinden)
- DHCP server uit

en dan een UTP van en LAN-poort van de Zyxel naar een LAN-poort van de Qtec :)
Ik heb dit nu gedaan. De gateway leeg laten mocht niet, kreeg toen een foutmelding. Ik heb daar 192.168.1.1. van gemaakt.
Ik heb nu wel internet, maar wanneer ik de UTP in de WAN-aansluiting van de Qtec stop, is er geen draadloos meer. ( en trouwens ook geen internet op de bekabelde PC's.
De Zyxel kan ik wel benaderen, de Qtec niet.

Toch raar, omdat het eerst wél via de WAN-aansluiting heeft gewerkt. Waar dient de WAN-poort dan nog voor?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nergens voor :)

Die Qtek deed hetzelfde als je Zyxel: namelijk een (inter)net(werk) verbinding delen.

Nu maak je er een Access Point van, en die heeft enkel maar een LAN aansluitpunt nodig omdat ie niet hoeft te routeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
BackSlash32 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 15:19:
Nergens voor :)

Die Qtek deed hetzelfde als je Zyxel: namelijk een (inter)net(werk) verbinding delen.

Nu maak je er een Access Point van, en die heeft enkel maar een LAN aansluitpunt nodig omdat ie niet hoeft te routeren.
dhcp uit, juiste ip geven en via lanpoort koppelen kan, sneller (indien ie t ondersteunt) is om de wan-zijde gewoon bridge op te geven ;)

edit: manual van dat qtek ding ff bekeken: kan dus niet bridgen. Dan dus idd de hierboven genoemde otpie: Ding ip geven binnen zyxel range, dhcp uit, lanpoort aan je zyxel hangen (wan niet gebruiken) en klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 23-04-2006 00:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier ben ik een heel stuk mee geholpen. Maar het lijkt nu dat de laptop van mijn dochter een slechtere wireless-verbinding heeft.
Zij zit op zolder, de Qtec staat op de middenverdieping. Zijn er ( 4-poorts ) routers die een betere wireless capaciteit hebben en die je wel als bridge kunt instellen? Of is dat helemaal nergens meer voor nodig?

En verder uit de Zyxel-instellingen:
DHCP : Server
Client IP Pool Starting address: 192.168.1.33
Size of Client Pool: 32
Primaire en sec. DNS: 0.0.0.0
Remote DHCP Server: N/A

Is het dan een idee om de Qtec een IP van bv. 192.168.1.34 te geven? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2006 18:26 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nah.
Gooi 'm boven je DHCP range, anders lopen je clients weer te emmeren dat 192.168.1.34 al in gebruik is (ip conflicten).
Gooi 'm op 200 ofzo. Makkelijker te onthouden, en voor de werking maakt het niet uit (als ie maar in hetzelfde subnet zit, dus 192.168.1.x/24).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1