Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[multi control unit] aansluiten op pc ?

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Eindelijk ben ik begonnen met het ontwerp van een kast waar 5 pc's in te komen zitten
4 worden er via digitale KVM aangestuurt en 1 laptop die de controle uit gaat voeren.

die laptop moet het controle centrum worden van het systeem. denk dus aan
- aansturen van de fan's (10 of meer ik denk 20)
- psu's in de gaten houden
- temperatuur op diverse locaties in de kast (monitoren)
- HD temperatuur + fan aansturing.
- UPSsen
- HD power relais
- pc's aan/uit
- externe knopjes en schakelaars gebruiken.

Even wat extra uitleg,
psu ik heb een psu die nu een analoog metertje aangesloten heeft maar wat let mij om dit om te zetten naar digitaal? moet toch niet te moeilijk zijn
Ik wou hiervoor meerdere PSU's kopen
als een PSU uitvalt moet de "software" slim genoeg zijn om bv de power op een ander PSU eenheid te plaatsen
HD naast de gebruikelijke HD per PC wil ik eigenlijk ook nog veel en veel meer storage ruimte generen. op het moment heb ik er 15 in totaal
UPS de ups matriaal die ik op het oog heb is USB aangestuurd dus elke laptop + de juiste software kan hier wel mee overweg.

Zoals je misschien begrijpt is de laptop een controle eenheid, ik moet met veel input en output signalen gaan werken zodat ik de benodigde I/O kan genereren.

nu ben ik echter een leek op elektronica gebied in de zin van ik ben geneigd naar velleman usb kitjes of andere kant en klare oplossingen, maar ik vermoed dat ik met die "kitjes" niet echt mijn doel kan bereiken. Kunnen jullie me hierbij op weg helpen?
Ik ben niet bang om te solderen ofzo echter hoe meer kant en klaar de oplossing hoe beter het voor mij zou zijn.

Tja vanalles

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

vso schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 01:24:
Even wat extra uitleg,
psu ik heb een psu die nu een analoog metertje aangesloten heeft
Wat voor metertje? En ja, je kan elk signaal omzetten naar digitaal...
als een PSU uitvalt moet de "software" slim genoeg zijn om bv de power op een ander PSU eenheid te plaatsen
Volgens mij gaat dat niet werken, tenminste niet zonder dat de pc down gaat. Software-regeling zal teveel latency hebben denk ik. Maar er zijn kasten te koop met redundante PSUs... daar is dat allemaal al in op orde.
HD naast de gebruikelijke HD per PC wil ik eigenlijk ook nog veel en veel meer storage ruimte generen. op het moment heb ik er 15 in totaal
En de vraag is...? :)

Wat ik me toch wel erg afvraag, wat is het idee achter vier pc's en een laptop die aan elkaar zitten? Komt een beetje raar op me over eerlijk gezegd... :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik denk dat TS denkt van een server te bouwen, op de leest van professionele multicore's geschoeid, met alle beveiligingsvoorzieningen.
Als ik het zo zie, lijkt een µP die serieel communiceert met de controlePC, en een door de µP gemasterd I2C netwerkje met A/D's, PWMcontrollers,.... waar je uiteindelijk op uit zal komen om een goeie oplossing volgens je eisen te hebben.

En gezien het niveau (velleman-kitjes naar TS' eigen zeggen) zal dat een heel zware dobber zijn. TS: zie je het zitten jezelf zwaar bij te scholen, maanden te werken om het in gang te krijgen? Zo niet, begin er niet aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
John_Glenn schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 02:41:
Wat voor metertje? En ja, je kan elk signaal omzetten naar digitaal...
deze je moet het metertje links hebben (ik heb er nu al 1 van)
Afbeeldingslocatie: http://www.coolcase4u.com/tests/tower/bilder/cmrp_s.gif
overgens hier wil ik er 3 / 4 van bij kopen
Volgens mij gaat dat niet werken, tenminste niet zonder dat de pc down gaat. Software-regeling zal teveel latency hebben denk ik. Maar er zijn kasten te koop met redundante PSUs... daar is dat allemaal al in op orde.
Het doel is dus 4 Mobo's en 15 of meer HD's + wat extratjes zoals dvd/burner etc
Die redudante PSU's zijn verrekte duur :(, nu ja dan maar geen redudantie :( als dat te hoog gegrepen is ...
Wat ik me toch wel erg afvraag, wat is het idee achter vier pc's en een laptop die aan elkaar zitten? Komt een beetje raar op me over eerlijk gezegd... :)
Ik wil een Compute case bouwen die nog niet gebouwed is, om je een beeld te geven is

4 pc's waarvan
1x fileserver (vandaar de vele HD's)
2x server
1x workstation (gamepc etc)
Deze worden via een digitale KVM switch benaderbaar (via de laptop kan dat m.b.v RDP/Xwindows)
Uiterraard zit er intern een ethernet switch.

De laptop wordt een linux/windows systeem waarop alles aangesloten word (UPS(2x)/ Fan's, digitale KVM, temperatuur sensors, Waterkoeling :? :X (weet ik nog niet), de externe knoppen (extra custom buttons/switches), power relais.

Dan zit ik nog met het probleem hoe zorg ik ervoor dat ik USB met een druk op de knop van systeem A naar B,C,D,E overschakel? of het geluid ? Microfoon etc

Je zou je af kunnen vragen waarom een extern knoppen panneel ? ik houd van controle, daarom moeten alle fan's ook regelbaar zijn zodat ik de luchtstroom zeer efficent kan regelen (of kan laten regelen door de scripts die ik ga maken.)
naftebakje schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:12:
Als ik het zo zie, lijkt een µP die serieel communiceert met de controlePC, en een door de µP gemasterd I2C netwerkje met A/D's, PWMcontrollers,.... waar je uiteindelijk op uit zal komen om een goeie oplossing volgens je eisen te hebben.

En gezien het niveau (velleman-kitjes naar TS' eigen zeggen) zal dat een heel zware dobber zijn. TS: zie je het zitten jezelf zwaar bij te scholen, maanden te werken om het in gang te krijgen? Zo niet, begin er niet aan.
Als ik A zeg wil ik ook t/m Z gaan en leren vind ik niet zo erg, enige wat ik zoek is hulp/ steun / duwtje in de juiste richting hoe ik met deze hoeveelheid van I/O het beste aan kan pakken.

Als ik zoiets als dit zou maken denk ik dat ik met een vierkante meter of groter bouwwerk zou komen. Wat niet erg zou zijn omdat het werkte maar dat past denk ik niet in mijn kast.
Vast en zeker kunnen jullie me wel op weg helpen met bouw elementen toch?

Tja vanalles

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
vso schreef op maandag 24 april 2006 @ 01:45:
Als ik A zeg wil ik ook t/m Z gaan en leren vind ik niet zo erg, enige wat ik zoek is hulp/ steun / duwtje in de juiste richting hoe ik met deze hoeveelheid van I/O het beste aan kan pakken.

Als ik zoiets als dit zou maken denk ik dat ik met een vierkante meter of groter bouwwerk zou komen. Wat niet erg zou zijn omdat het werkte maar dat past denk ik niet in mijn kast.
Vast en zeker kunnen jullie me wel op weg helpen met bouw elementen toch?
Volgens mij is de grootste fout die je op dit moment maakt is: alles in 1 keer willen ;)
Breek het op in kleine stukje, ga bijv eerst eens bedenken hoe je alle fans wilt gaan besturen.
Heb je dat helemaal werkend ga dan het volgende maken. Dan hou je meer overzicht in zie je tussen de bomen het bos nog :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Metertje meet dus vermogensopname. Die dingen zijn ook los te koop, dan heb je er maar 1 nodig... tenzij je graag apart info hebt over alle psu's.

Wat redundantie betreft: je kan dat zelf vast wel namaken, maar ik denk dat het hardwarematig moet, niet softwarematig. En geen idee hoe...
Dan zit ik nog met het probleem hoe zorg ik ervoor dat ik USB met een druk op de knop van systeem A naar B,C,D,E overschakel? of het geluid ? Microfoon etc
Er zijn KVM switches die dat ook gelijk doen.

Heftig plan iig, succes!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ik ga akkoord met MewBie. Probeer eerst een µP (PIC of AVR) een ledje te laten knipperen, probeer dan dat ledje serieel aan en uit te zetten, en probeer dan een fan via PWM in snelheid te regelen, aangestuurd vanuit je PC. Eenmaal je zover bent, kan je nog altijd naar analoge multiplexers gaan kijken om je geluid door te schakelen (en misschien ook USB, maar ik vrees dat je bij die frequenties toch wel duurder materiaal nodig hebt, maxim heeft wel specifieke 2-weg USB switches).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:53:
Ik ga akkoord met MewBie. Probeer eerst een µP (PIC of AVR) een ledje te laten knipperen, probeer dan dat ledje serieel aan en uit te zetten, en probeer dan een fan via PWM in snelheid te regelen, aangestuurd vanuit je PC. Eenmaal je zover bent, kan je nog altijd naar analoge multiplexers gaan kijken om je geluid door te schakelen (en misschien ook USB, maar ik vrees dat je bij die frequenties toch wel duurder materiaal nodig hebt, maxim heeft wel specifieke 2-weg USB switches).
Ik heb wel eerder met chips ledjes laten knipperen en met die PCB software gewerkt.

Tuurlijk begin je simpel, en bouw je het later uit om te kunnen rennen moet je eerst leren lopen.
Ik heb al veel howto's gelezen over baybus maken, echter die zijn voor 1 pc ik moet combineren zodat het 4 tot 5 pc's werkt.
Zelf zit ik te denken misschien is een routerhack of een embeded I/O boardje handig om te gebruiken.
De bedoeling is dus dat je vanaf een laptop maar ook "los" te gebruiken is. De computer is in deze een extra uitgebreid controle systeem, wat naast meer controle ook de logging bijhoud en grafiekjes maakt.

* Ik heb al een PC voeding liggen die ik voor dit doel wil gaan modden
- multiplexers oke noted deze ff op de zijbaan(later). thx

het doel is nu, fan's, temperatuur sensors, power relais, licht(neon en led), en Knoppen

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 24-04-2006 17:39 ]

Tja vanalles

Pagina: 1