Toon posts:

AMD Sempron 2800+ Overclock

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Eyz,

Ik heb hier een AMD Sempron 2800+ in de pc zitten, en wil deze graag overclocken :)
hier pc specs, ik heb al wat geclockt maar ik zit nu vast

CPU : AMD Athlon 2800+ @ 2,114 Mhz (Nu al 6% overclock bij Everest) en op 1.66 V
MOBO : ASRock K7S41GX
RAM : 2x 512 3200 ddr
VOEDING : 400 Watt
CPU COOLER : Titan ttccu9tb, en het PCI snelheids regelaartje staat op 3 kwart ofzo

Als ik in bios de FSB hoger zet dan 178 dan start de pc niet op, naja er komt een blue screen of death voor/na windows xp laad scherm.

atm staat de FSB op 176,12 stabiel. en is de cpu 40 graadjes

Ik wil graag de CPU rond de 2,2 Ghz krijgen. Stabiel
of misschien hoger?

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

lees Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0 suc6!

[ Voor 5% gewijzigd door loodgieter op 22-04-2006 01:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
wil je zeggen dat ik water cooling in me pc moet duwe? ik wil gewoon iets sneller, maar met de juiste afstellingen

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee... Dat je moet lezen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik denk dat zijn vraag niet in de richting zit van extreme koeling, maar meer in de richting van FSB v/s Multilyer en mem devider zit.

Lees dit gedeelte het faq van de Tweaking & Cooling Algemeen eens.

Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet wel wat ik moet doen, maar ik wil graag weten in welke stappen

iederedag 1 meer op de FSB ofzo?
en met die stroom naar de cpu en cpu cooler, dat moet tog ook hoger naar een tijd?

kan iemand iets maken van

Dag 1 : ...FSB
Dag 3 : ...FSB
Dag 5 : ...FSB

en dan ook met de stroom toevoer?

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Helaas zal een dansje doen voor je pc je overclock ook niet helpen, en het per dag verhogen al helemaal niet :p. Zet je memory divider eens wat lager, misschien je vcore wat hoger (als dat nu al nodig is), voer het zootje heel langzaam op.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe?:P

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:58

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mijn broertje heeft het zelfde mobo met een Sempron 2200+, en hij heeft die standaard op 1500MHz (als ik mij niet vergis), en ik heb m voor een jaar geleden een simpele 10% OC gegeven... nóg niet alles, maar t gaat ermee door :)

wat je gewoon moet doen (zoals er al gezegd wordt) met je divider kloten (wat lager proberen te zetten), voltage wat omhoog gooien, multiplier omhoog probere te gooien... (kan waarschijnlijk niet, dus als je dit wilt moet je de sempron unlocken). als je de multiplier niet omhoog kunt gooien, en je wilt je cpu niet unlocken, dan heb je nog altijd de FSB die zeker omhoog kan schroeven :). als je m wel kunt unlocken, dan kan je nog altijd een beetje met de fsb kloten...

natuurlijk moet je wel op de temp's letten.. en je behaalt de beste temperaturen (voor een doodnormale consument) natuurlijk met waterkoeling ;).

ps. laat t ram trouwens maar gewoon op 333/166MHz draaien (dus niet vanaf 400/200 overklokken), want je geheugen is eigenlijk gemaakt om gewoon normaal op 400/200MHz te draaien ;).

als iemand hier nog wat aan kan verbeteren, ZEG HET DAN!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vraag het in TCA!

Mijn tip, zoals van al die anderen. Lees de FAQS van verschillende sites. ;)

Verwijderd

Topicstarter
mijn pc staat koel, dus ik kom niet boven de 40 graden uit.

hoe doe ik dat met die divider? beetje uitleg voor deze beginnende clocker

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 13:35:
mijn pc staat koel, dus ik kom niet boven de 40 graden uit.

hoe doe ik dat met die divider? beetje uitleg voor deze beginnende clocker
zo als al gezegt is staat alles voor de beginnende overclocker in de faq.
als je er dan nog niet uit komt stel je een gericht vraag in het juiste sub forum.

heb je er voltage al verhoogt, timings losser gezet

divider gewoon op 1/1 laten staan

[ Voor 24% gewijzigd door ikman op 22-04-2006 13:57 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Nee, want dan lees je te veel tips in 1 keer en dat is ook niet goed :P

Wat ik van mijn vorige Sempron wist is dat die niet echt ver wilde gaan. Ondanks dat het een Tbred core was (K7) ik had een Sempron 2600+ (1,8Ghz) en kwam ook niet verder dan 2350MHz met een redelijk hoog voltage en een Thermalright SLK900u.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:00
Met dit mobo valt echt niet veel te overklokken, hoor...

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:54:
Met dit mobo valt echt niet veel te overklokken, hoor...
daar ben ik nu onderhand achter, alle programma's draaien zeer instabiel, alles terug geclocked, en nu werkt alles normaal

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 15:53:
daar ben ik nu onderhand achter, alle programma's draaien zeer instabiel, alles terug geclocked, en nu werkt alles normaal
Hoe weet je dat het je moederbord is en niet bijvoorbeeld je proc voeding of geheugen? Dat er op een voeding een 400 watt stikkertje zit zegt niet zo veel. Ik heb een 400 watt voeding uitgebrand met m'n Duron en Ti4200.

Korte how to OCen op socket A

Basis info: hou je FSB/mem ratio 1:1 (gebruik geen dividers). De meeste mederborden hebben hier namelijk een hekel aan (behalve borden met een via chipset). Asynchroon draaien kan je alleen proberen om er achter te komen of je geheugen je tegenhoudt. Hou temperaturen en voltages in de gaten met bijvoorbeeld MBM5, speedfan of aan ander progsel. Hou je PCI snelheid onder de ±40 Mhz. Dit om bijvoorveeld corrupte HD's te voorkomen.

Laat je processor in elk geval niet warmer worden als 60 graden en je mobo/chipset niet warmer als 50. Vergeet ook niet dat de mosfeds erg warm kunnen worden. Over het algemeen geldt: als iets warm wordt koel dit dan (fan of fan + koellichaam).

De voltlijnen mogen allemaal een maximale afwijking hebben, zo wel naar boven als naar beneden. De belangrijkste zijn: 3,3 volt ±10%, 5 volt ±5% en 12 volt ±5% (was 10%). De overige lijnen zijn vaak niet erg belangrijk. En als je ze wil weten kan je ze beter na meten met een multimeter. De overige lijnen worden vaak niet goed uitgelezen.
  • Kijk op stock snelheid of je pc erg warm wordt (is dat al zo begin er dan niet aan).
  • Download een tool (rda vcore, clockgen, speedfan enz.) om de fsb te verhogen of doe dat in het bios (is niet altijd mogelijk).
  • Verhoog de FSB een klein stapje (bijvoorbeeld 3-5Mhz)
  • Test dit op stabiliteit (games, membench, pifast, superpi, Prime 95, Sp2004...enz)
  • Als je zeker weet dat je systeem stabiel (bijvoorbeeld 18 tot 24 uur prime 95 of SP2004 zonder fouten) is kan je een stapje verder gaan.
Als je niet verder komt
  • Als je niet meer hoger kan op de standaart vcore kan je dat verhogen (bios, rda vcore, wiretrick/pinmod). Doe dit ook in kleine stapjes (0,05 volt) tot een maximium van 1,85 volt (tenzij je echt weet wat je aan het doen bent).
  • Zet je mem timings wat losser in het bios.
  • Als je niet meer hoger kan op de standaart vdimm kan je dat verhogen (bios, rda vcore). Doe dit ook in kleine stapjes (0,1 volt) en ga niet hoger als 2,9 volt tenzij je echt weet wat je aan het doen bent.
  • Vervolgens kan je opnieuw proberen om verder te komen.
Volgens mij is dat toch wel voldoende om aardig mee onderweg te kunnen. Vragen als welk tooltje moet ik gebruiken of waar zit welke instelling zijn in feite gewoon zoek vrage, daar voor is google uw vriend.

Zolang je voltages niet extreem verhoogt en er geen dingen extreem warm worden valt er weinig schade toe te brengen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je windows install corrupt wordt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
k thnx :)

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Oftewel: basiskennis, FAQ-zooi, veel leeswerk, dingen die je al lang had kunnen terugvinden in de verschillende topics hier, u name it... :(
Laat die TS ook zélf maar eens iets opzoeken...

Ici kann uw Werbung staan

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. dit is toch echt wel basic zoek werk en ook nog eens in het verkeerde subforum :) vandaar dat deze op slot gaat....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.