Toon posts:

Subnetmask verandert vanzelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Korte situatieschets :
3 Win 98SE PC's wireless aangesloten op een draadloze router om internet te delen en een netwerk te maken.
2 Van die PC's hebben ook een vaste 10/100mbit kaart.

Internet delen werkt perfect, printers en bestanden delen werkt ook perfect via wireless ( meestal ).

Alle PC's in dezelfde werkgroep en vast IP adres en allen op subnetmask 255.255.255.0

MAAR : De 2 PC's met netwerkkaart switchen soms het subnetmask van de wireless verbinding van 255,255,255,0 naar 255,0,0,0 zonder enige rede en op onbepaalde tijd waardoor ze niet meer in hetzelfde netwerk verschijnen en niet meer kunnen printen naar de andere PC.
Na een IP release en een IP renew in de software van de USB WIFI adapter ( ASUS ) nemen ze terug subnetmask 255,255,255,0 ,maar dit kan toch de bedoeling niet zijn.

Na wat zoeken heb ik gevonden dat het subnetmask 255,0,0,0 het subnetmask is van de vaste netwerkkaart, maar deze is met niets verbonden.

Alle hulp is welkom

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 11:05

silverstorm

tearing me apart

Welk IP adres krijgen de clients als ze een IP-krijgen in de 255.0.0.0 range? Is je router je DHCP-server en staan daar nog dingen in de logs?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:40
silverstorm schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 21:15:
Welk IP adres krijgen de clients als ze een IP-krijgen in de 255.0.0.0 range? Is je router je DHCP-server en staan daar nog dingen in de logs?
Precies, want als alleen je subnetmask verandert en je gebruikt bijv 10.x.x.x dan kan je net zo goed alle hosts eenzelfde subnetmask geven.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 10:05

Kabouterplop01

chown -R me base:all

tenzij dat 10.x.x.x van de buurman is waar ie een ip van krijgt :*)

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn 3 onbeveiligde Wlans in de buurt maar zelfs op subnetmask 255,0,0,0 blijft het IP adres constant en werkt internet zonder probleem.

DHCP in de router staat aan maar ik dacht dat ik dit probleem kon oplossen door manueel IP's uit te delen en het subnetmask vast te zetten op 255,255,255,0.

Op auto IP/subnetmask heb ik identiek hetzelfde probleem.