Internet, msn, Office PC voor 700 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-02 09:36
Ik moet voor een kennis een pc gaan samenstellen die een aantal jaar mee moet gaan.
Ik heb van hun een buget gekregen van 700 tot 800 euro, een monitor en toetsenbord en muis hebben ze al.

De pc zal gebuikt worden voor Internet, msn, download en voor word enz.
Ik wil zelf deze pc ook nog een Vista klaar maken.

Ik heb de volgende onderdelen gekozen:

CPU:
AMD Athlon 64 3500+ 202,00euro
Of
AMD Athlon 64 3700+ San Diego € 220,99

Het verschil hier tussen zijn de cores en dat de 3700 1mb cache heeft en de 3500 maar 512kb.
Nu is mijn vraag welke is beter van de 2?

Mem:
G.Skill DDR Normal Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5 € 79,00

Mobo:
Asus A8N-E € 85,00

GPU:
Sapphire VGA Radeon X1600 Pro 256 MB € 105,01

(512mb versie € 122,00)

Er is hier ook een 512mb versie van, maar is het verschil het wel waar om de 512 te nemen?

HD:
Samsung SpinPoint 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB € 77,00

Case:
Cooler Master Centurion 5 Zwart € 53,00

PSU:
Asus 450W Power Supply 450 Watt € 47,00

DVDRW:
NEC ND-4550A Bulk, Zwart € 41,00

Totaal prijs: 697,97

Nu is mijn vraag is dit wel een goed systeem of moet ik er wat aan veranderen?

ik weet dat eind mei de nieuwe AMD M2 socket komt en dan zullen de prijzen van de huidige CPU's omlaag gaan en ik zal ook tot dan wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door M.O.E op 21-04-2006 20:30 ]

Verwijderd

Er is opzich niet zoveel mis mee, de 3700+ is beter, en die kan je ook beter OC'en.
Die 512 MB bij je graka zal je pas wat van gaan merken op hogere resoluties, maar dat zal ook niet zo wonderbaarlijk zijn :P

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

M.O.E schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:18:
Ik moet voor een kennis een pc gaan samenstellen die een aantal jaar mee moet gaan.
Ik heb van hun een buget gekregen van 700 tot 800 euro, een monitor en toetsenbord en muis hebben ze al.

De pc zal gebuikt worden voor Internet, msn, download en voor word enz.
Ik wil zelf deze pc ook nog een Vista klaar maken.

Ik heb de volgende onderdelen gekozen:

CPU:
AMD Athlon 64 3500+
Of
AMD Athlon 64 3700+ San Diego

Het verschil hier tussen zijn de cores en dat de 3700 1mb cache heeft en de 3500 maar 512kb.
Nu is mijn vraag welke is beter van de 2?
De 3700+ is sneller. Het extra 512KB geheugen bij de 3700+ zorgt maar voor mariginale snelheids winsten t.o.v de 3500+.

Als je alleen maar gaat internetten, msnen, wordten ( :o ) en downloaden, dan is je CPU overkill, je geheugen ook. Wat je dan bespaart kan je grotere HDD kopen (altijd makkelijk en niet nutteloos).

Een AMD Athlon 64 3200+ lijkt me prima voor deze computer, alleen ik wacht op het mede standpunt van Tweakers? :>

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
x1600? :/

Verwijderd

Ja die kan ook wel anders, misschien een 7600 GT, of een 7900 GT -- X 1800 XT aangezien het budget dat wel toelaat. Misschien is het even makkelijk om de prijzen bij de producten erbij te zetten. Dat maakt het net iets makkelijker met conclusies trekken :)

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 16:06
Waarom geen Intel? Een P4 HT lijkt me beter geschikt voor dit soort applicaties! (Alleen; 32-bit...)

En waarom die ''dure'' VGA? Die zul je echt niet nodig hebben voor Office en internet, lijkt me.
Neem daarom de (goedkopere) X1300 of een 6200/6600 (Zijn allemaal Vista ready dacht ik zo).

Van het verschil in Videokaart (goedkopere) en een goedkopere prcoessor (3700+ voor office en internet :o ) zal ik dan een extra dvd-rw (makkelijker met branden/rippen) en extra opslag (voor dloads) nemen...

@ hierbeneden: Ik ben absoluut geen intel fanboy; ik heb zelf 2maal een amd. Volgens mij ben jij meer amd-fanboy ;)

Maar zo'n HT is toch gewoon beter in windows-dingen dacht ik? En daarvoor moet de ts een pc hebben...

[ Voor 21% gewijzigd door Lord Bendtner op 21-04-2006 20:36 ]

Better, Best, Bendtner

Verwijderd

dit systeem is zwaar overkill
neem gewoon een 3000+ met een goedkoop graphisch kaartje, alles vanaf FX serie is vista ready

@ hierboven: intel fanboy ofzo?, HT doet het in sommige gevallen slechter, een intel kost veel duurder, presteerd minder, en verbruikt neer
vertel nu is een voordeel van een intel })

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 20:33 ]

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 15:00
Waarom zou je die 700 euro helemaal opmaken? Misschien handiger om een goed systeem te kopen ipv het maximum uit het budget te slepen. Dan blijft er ook nog geld over voor bijv een laser printertje of scanner...

Ik kan me voorstellen dat diegene die ermee gaat internetten/msn'en/tekstverwerken meer waarde hecht aan een stille pc dan aan goed overklokbaar geheugen. Ik zou zelf niet eens de moeite van assembleren nemen en gewoon even naar Dell surfen. Die dingen zijn snel en stil. En je krijg ook nog wat legale software erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Obliterator op 21-04-2006 20:32 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kun je niet beter zeggen dat je geld 'over' hebt, en dat je aanraadt om er bv een mooi 19" TFT bij te kopen?

Voor internet/word etc is eigenlijk alles boven de 2.0Ghz al overkill lijkt me.

Ik zou een AMD Ath64 3000+ of 3200+ pakken (compatible bij volgende windows), 512MB ram (evt 2x512) en een GeForce 6600 kaart, of misschien nog zelfs simpeler.

Stel dat de gebruikers de volgende windows (vooral vanwege Aero) probleemloos willen kunnen draaien, raad ik aan zeker 1024mb te pakken icm de nv6600 of beter.

Wat ook veel mensen waarderen is de looks :)
Je hebt geld 'over', dus een speciale stille fan of een klein zalman-dimmertje op de casefans zal zeer gewaardeerd worden :)
Ook die Centurion zullen ze wellicht mooi vinden.

(Tip, print er eens een aantal uit en laat ze eens kijken, vinden ze vaak geweldig :))

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Obliterator schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:32:
Waarom zou je die 700 euro helemaal opmaken? Misschien handiger om een goed systeem te kopen ipv het maximum uit het budget te slepen. Dan blijft er ook nog geld over voor bijv een laser printertje of scanner...

Ik kan me voorstellen dat diegene die ermee gaat internetten/msn'en/tekstverwerken meer waarde hecht aan een stille pc dan aan goed overklokbaar geheugen. Ik zou zelf niet eens de moeite van assembleren nemen en gewoon even naar Dell surfen. Die dingen zijn snel en stil. En je krijg ook nog wat legale software erbij.
Helemaal mee eens! dacht exact hetzelfde!

[ Voor 96% gewijzigd door sjolmers op 21-04-2006 20:38 ]

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DarthPlastic schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:35:
Kun je niet beter zeggen dat je geld 'over' hebt, en dat je aanraadt om er bv een mooi 19" TFT bij te kopen?

Voor internet/word etc is eigenlijk alles boven de 2.0Ghz al overkill lijkt me.
Alles boven de 1 Ghz zelfs ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehhh Office pc'tje ?? Waarom al die dure onderdelen ? Neem een MB+AMD Geode en 512Mb ram, heb je centen over voor een fatsoenlijke tft.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Jantje88 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:29:
Waarom geen Intel? Een P4 HT lijkt me beter geschikt voor dit soort applicaties! (Alleen; 32-bit...)
Waarom wel?
Een P4 gebruikt meer stroom, dus lawaaieriger en is waarschijnlijk duurder voor dezelfde snelheid.

Even dit samengesteld bij Azerty:
Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/3194/systeem23bh.png

Een X2 omdat dualcore de toekomst is, een sloot geheugen, altijd handig in een systeem dat voor meerdere mensen gebruikt gaat worden, een iets goedkopere schijf, maar nog steeds ruim voor een msn/word systeem, DVD brandertje er in, een reader paste er niet meer bij, maar daar kun je mee leven.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 08-10-2025
marcieking schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:52:
[...]

Waarom wel?
Een P4 gebruikt meer stroom, dus lawaaieriger en is waarschijnlijk duurder voor dezelfde prijs.

[afbeelding]

Een X2 omdat dualcore de toekomst is, een sloot geheugen, altijd handig in een systeem dat voor meerdere mensen gebruikt gaat worden, een iets goedkopere schijf, maar nog steeds ruim voor een msn/word systeem, DVD brandertje er in, een reader paste er niet meer bij, maar daar kun je mee leven.
Duurder voor dezelfde prijs, dat doe je goed :o

Ik zou als ik jou was de combinatie van nForce 4 met Maxtor vermijden, dit loopt vaak in de soep.

Verder zou ik die papst 80 mm fan achterwege laten, dat is totaal overbodig want echt heet worden je onderdelen niet. Ik hecht meer waarde aan stilte dan dat de harde schijf 2 graden koeler is.

Verder, als je dualcore wilt, dat kan een stuk goedkope met de Pentium D 805, 138,- (of minder) op dit moment en dat werkt ook prima. De boxed koeler daarvan is wel ietsje rumoerig.

Nu er hier toch lijstjes genoemd worden, dit heb ik gisteren voor mijn broer gehaald:
-Sempron 64 bit, 2600+
-ASRock K8NF4G
-1024 MB geheugen
-kast met 350 watt voeding
-Logitech muis
-Logitecht toetsenbord

We kwamen bij de zaak om de hoek op 360,- uit, bestel je dit op internet ben je nog goedkoper uit. Op die pc kunnen we battlefield spelen en tegelijk een server hosten, zonder haperingen. Die integrated Geforce 6100 houdt zich nog bijzonder goed. Ik heb hier 2 moederborden met die grafische chip (S939 en S754, allebei ASRock) en dat werkt perfect, kost bijna niks :)

[ Voor 40% gewijzigd door WillemJanJansen op 21-04-2006 21:05 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 21:07

Wok

Dakloos...

Inderdaad.... Je kunt nog wel €200 besparen op die 700 die als budget is gegeven. Als ik kijk naar de gebruiksdoeleinden, doen ze ongeveer hetzelfde als mijn ouders met hun PC doen. Ik heb goed een jaar geleden voor hen een PC samengesteld die aan dezelfde eisen moest voldoen. Destijds heb ik het volgende uitgezocht:

* AMD Atlon64 2800+
* Gigabyte GA-K8NS moederbord (S754, Gbit LAN, sound)
* 512 MB PC3200 DDR
* 120 GB Maxtor DiamondMax 9 HDD P-ATA
* Asus Radeon 9200 128MB videokaart
* Aopen QF50B behuizing (300W voeding)

Hiermee was ik destijds 'klaar' voor iets meer van €450. Ze werken nu al ruim een jaar naar volle tevredenheid met het systeem en ook zij doen niet veel meer dan wat Officewerk, Internet en email en af en toe wat basic fotobewerking.

Ik ben de draad een beetje kwijtgeraakt wat betreft hardware, dus ik zou zo snel even geen hedendaagse alternatieven kunnen noemen voor mijn lijste. Maar mijn punt moge duidelijk zijn ;) Je hebt echt geen €700 nodig om een PC voor hun eisen samen te stellen :)

/EDIT: mooi lijstje @ marcieking! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 21-04-2006 21:01 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Wat al gezegd is: wat mensen onder een "PC" verstaan is in veel gevallen inclusief een (TFT-)scherm, en voor dat geld is het mogelijk (en evt., als je een Sempron neemt) ook nog een legale Windows XP Home.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mja, je kunt met dit soort systemen altijd twee kanten op, echt budget; alles zo goedkoop mogelijk, of het maximale er uit slepen. Wat ik heb samengesteld is dat laaste, maar is zwaar overkill natuurlijk. Ik zou maar eens even vragen of ze er echt alleen maar word enzo op gaan doen, en in dat geval iets heel simpels nemen zoals een aantal keer is voorgesteld. Wel enigszins toekomstgericht, 64 bit en een beetje geheugen mag wel, 512 is al te weinig eigenlijk.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
marcieking schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:52:
[...]

Waarom wel?
Een P4 gebruikt meer stroom, dus lawaaieriger en is waarschijnlijk duurder voor dezelfde prijs.

[afbeelding]

Jij bent niet goed... , hoe zwaarder wil je de overkill hebben :P
Je zegt 2 GB ram, en een X2 3800 .. en waarom nog is een koeler?

Iedereen die denkt dat de goedkoopste PC iets van 600 euro kost, dus denken de meeste mensen, oh dan is 700 wel een mooi bedrag ofzo, maar als ik tegen iemand zeg, wil je een redelijke PC voor msn en office? 350 euro. Wordt er gezegt: Neee dat kan niet. Maar dat kan wel.

Mijn idee, voor alleen een Internet, msn, Office PC..

Processor:
AMD Sempron 3300+, Socket 754, Boxed
2,0 Ghz, precies goed, en sluit goed op deze dingen aan. -> €116,00

Moederbord:
Asus K8N-VM
2x SATA II aansluiting, en 2 ram slots voor dual channel, dit moederbord is geïntegreerd met een onboard nvidia geforce 6 gpu. -> €62,00

RAM-geheugen:
TwinMos Memory DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 256 MB)
Lekker simpel, 512 MB is meer dan zat. -> €44,01

Videokaart:
De onboard GPU is al genoeg voor deze standaard geintjes.

Geluidskaart:
De onboard AUDIO is meer dan zat.

Harde Schijf:
Western Digital Caviar Special Edition 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/300
160 GB, meer dan zat. -> €75,99

Kast:
Cooler Master Centurion 5 Zwart
Tja dat is je eigen mening. -> € 54,00

Voeding:
Antec Smart Power 2.0 350 Watt
350 Watt is genoeg -> €53,00

DVD-Brander:
Pioneer DVR-111 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM
Lekker snel.. -> € 44,01

Kaartenlezer:
Apacer 14-in1 card reader Zwart, USB 2.0
Handig, niet te duur -> €14,99

Diskettestation:
OEM 3,5 diskettestation Zwart
Je weet maar nooit.. -> €8,00

Zo, dit lijkt mij een stuk beter... dit is alles wat je nodig hebt voor een PC die op die doelen zijn gericht. En het zou handig zijn als ze het ook voor je inelkaar zetten -> €20,00

Totaal (prijzen gebaseerd op Azerty.nl):
€ 500,50

Een leuk TFT schermpje kan je nog toevoegen:
Samsung 710N 17 inch, Zilver
Meer dan zat -> €204,00

Totaal (inclusief beeldscherm):
€704,50

En als je nog een handig draadloos toetsenbord + draadloze muis erbij wilt:
Logitech Cordless Desktop EX110 Zwart, Retail
Gewoon handig -> €27,00

Totaal (inclusief beeldscherm + combinatie set)
€731,50

Hopelijk heb ik je kunnen helpen,
Laurens

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 08-10-2025
lvrijn schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 21:28:
[...]
Moederbord:
Asus K8N-VM
2x SATA II aansluiting, en 2 ram slots voor dual channel, dit moederbord is geïntegreerd met een onboard nvidia geforce 6 gpu. -> €62,00
Hier moet ik je verbeteren, S754 heeft geen dual channel :)

De geforce 6100/6150 zijn idd erg handig en vrij goed voor een integrated VGA, zoals ik al zei, er liggen er hier 2 en daar kun je Battlefield 2 knap op spelen, probeer dat maar eens met "Intel Extreme Graphics 2"(Ook integrated), die heb ik hier ook nog liggen maar dat is niks fatsoenlijks.

• M.O.E
Dank jullie wel voor het advies.

maar een paar punten:
ze hebben al een 17inch tft monitor met keyboard en muis,
ze willen een pc die over een paar jaar ook nog goed is.
en hij moet nog Vista soepel kunnen draaien.

ik ga morgen maar weer even verder kijken en dan ga ik letten op de punten dat jullie genoemd hebben.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn fluistert: voor dat geld kan je ze een Mac Mini aanraden... dan vallen ze de Apple Store lastig als er iets niet werkt, en word jij niet tot in lengte van jaren achtervolgd... ;)

Volgens mij kan je verder prima Vista draaien met GeForce6150 of Radeon Xpress200 borden - tenminste, dat zou zo moeten zijn...

Een gigabyte geheugen kan geen kwaad trouwens: kan je tenminste veel schermen open hebben...

Mn pa draait een Athlon 2800+ voor vergelijkbaar werk: email, internetbankieren, office. Dat ding draait altijd op 800MHz, komt alleen tijdens het booten op 1800MHz.... (S754). Dus inderdaad, alles wat je aan cpu koopt is overkill.

Ander idee dat je kan suggereren aangezien je budget overhebt: tweede scherm. Dat is de beste investering, als je kijkt naar wat het je oplevert. Maar ja, de meeste mensen willen daar niet aan...

Verwijderd

M.O.E schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 00:49:
Dank jullie wel voor het advies.

maar een paar punten:
ze hebben al een 17inch tft monitor met keyboard en muis,
ze willen een pc die over een paar jaar ook nog goed is.
en hij moet nog Vista soepel kunnen draaien.

ik ga morgen maar weer even verder kijken en dan ga ik letten op de punten dat jullie genoemd hebben.
over een jaar kan een sempron nog steeds internetten en officen hoor

ik doe het hier zelf op een celeron @466 Mhz, presteerd nog steeds prima voor office en internet

Verwijderd

je kunt wel een Office PC voor 700 euro samenstellen. word alleen zwaar overkill. Toekomstgericht kun je zeggen. maar de PC veroudert en daarmee de toekomst gerichtheid ook. ik zou zeggen stel een PCtje samen van 350 Euro en koop een leuk TFT schermpje. dan kun je over n jaartje of 1,5 - 2 weer een nieuwe halen van 350 moch je dat willlen. dat is beter dan over 3 jaar nog met deze PC werken.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:56

inXs

known as inXs

Ik weet niet hoor, maarehh mijn ma heeft mijn oude PC.. Een p4 1.5ghz ofzo, en een TNT riva2 erin en internet, word en msn gaan er prima op ;)

superB

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:32
Internet, msn en Office? Haal voor €100,- ergens een tweedehandsje op, of spendeer iets meer aan een nieuwe. evt. een nette nieuwe TFT erbij van niet meer dan €150 en steek de rest van het geld in iets nuttigs.

En laat die Vista-gekte lekker zitten: gooi er Ubuntu ofzo op. Het compleet niet zorgen hoeven te maken over virii en spyware weegt ruimschoots op tegen de kleine voordelen die Windows XP (/Vista) bieden.

Koop desnoods een MacMini, is nog steeds overkill voor Office, maar is nog goedkoop (400~500).

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 22-04-2006 14:14 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Zowat AL de componenten waar jij aan denkt zijn gigantisch overkill voor een doorsnee office/internet pc.
Athlon64? Ga gewoon voor een Celeron-D ofzo.
Radeon X1600 Pro? Onzin voor een office pc. Neem een mobo met alles onboard.
200 gigabyte harde schijf? Ga je zoveel word documentjes voltypen? :)
450watt voeding? Met 300watt kom je er ook wel hoor.
1024 megabyte ram? 512mb is zat genoeg.
Voila, zo heb ik je pc van 700 euro naar 350 euro gebracht :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 15:08 ]

Verwijderd

Je kan wel telkens een goedkope PC halen, maar ik kan me voorstellen dat je het fijn vind als je PC een tijdje meegaat, m'n vader houd ook niet van telkens een nieuwe pc, bestanden weer overzetten enz. Ik zou dus ook voor een toekomstgericht systeem gaan.

Ik zou dus toch wel voor een Vista-ready systeem gaan als ik jouw was:

AMD Athlon 3000+ Boxed Is toch wat wat beter dan Sempron
Asus A8-VM CSM goed genoeg om aero te draaien
TwinMos 2x512MB PC 3200 1024 is wel aan te raden bij Vista
Maxtor Diamondmax10, 80GB lekker goedkoop
AOpen AF50B 300W is zat, voor zwarte uitvoering betaal je ietsjes meer
NEC ND-4570 -

Kom ik uit op ongeveer €450,- en dan heb je een hele nette PC.

Oja, een cardreader kan ook handig zijn, kost maar 15 euri, en is handig als je een digicam hebt, of als je die van plan bent te kopen, geen gedoe met kabels meer

• M.O.E
Ik heb een nieuwe lijstje gemaakt. Ik heb nu een pc samengesteld van rond de 600.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/omarebadi/plaatjes/lijst.bmp

ik heb de Cpu veranderd naar een 3200, ik heb een goedkopere GPU gekozen,
ik heb een grotere hardeschijf gekozen.
Ik heb ook nog eens een stille Cpu cooler gekozen, omdat ik nu van plan ben om de pc heel stil te maken.
De behuizing heeft zelf 2 stille fans.
Het enigste waar van ik niet weet of die wel stil is de voeding, weet een van jullie of deze voeding wel stil is?

Verwijderd

waarom aparte kast & voeding?
waarom videokaart?
waarom zo'n grote harde schijf?

je hebt er het budget voor, maar wat is het nut ervan?

• Brent
250GB voor een paar tekstbestandjes? Onzin. 450watt voor zo'n systeem? Overkill (zie mijn specs maar eens). 1GB? Weggegooid geld.

Als je dan toch zo graag een modern systeem, waar ook nog prima mee gegamed etc. kan worden:
Ik zie zogauw de BioStar GeForce 6100-M7 bij azerty staan. Die heeft een minstens zogoede gpu als die X1300 onboard zitten en is zelfs nog goedkoper als moederbord. Zet er een eenvoudig Sempronnetje in. Haal er 512MB geheugen uit, 300 watt voeding is zat. Harde schijf kan makkelijk kleiner. Volgens mij ben je dan nog eens 150 euro goedkoper uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 22-04-2006 16:21 ]

Verwijderd

Je hebt nu zat advies gekregen. Misschien kan je ook eens respons geven waarom je er uiteindelijk niet voor kiest. Want ik vind je systeem nogal vreemd voor het doel waar je het voor wil gebruiken

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap het ook niet, voor Vista is dit overbodig...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn snapt het wel een beetje... als je niet al te vaak een nieuw systeempje mag bouwen, is het wel erg aantrekkelijk om spliffy hardware door je vingers te kunnen laten gaan als je een keer de kans hebt. Niemand wordt echt blij van een of andere makke Sempron vasthouden... dat is gewoon een gevoel. Heb ik eigenlijk ook wel gehad - dan zegt een kennis "bouw iets state-of-the-art voor mij", en ik heel eerlijk "dat heb jij niet nodig", krijg je als antwoord "ja, maar het moet over vijf jaar nog meekunnen, dus geef toch maar iets meer uit", en dus denk je "owkee!!!!"... waarop je blij het hele budget gaat verstoken aan mooie dingen... :)

Maar goed, ik blijf erbij dat die mensen hun geld beter besteden aan een tweede monitor...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
er komt een prijsverlaging voor een Intel celeron. ik zou een Intel Celeron 3,0 ghz (of een Intel Pentium D 805 2,66) nemen met een Gigabyte 8I945GMF, 2x512mb, Asus 6600 silencer, Enlight of wat dan ook M-ATX computerkast, 200 gb S-ata Seagete harde schijf, Asus 16*4*4 DVD-Writer als idee. Dat is prima om gewoon voor normaal gebruik. Of als misschien een AMD Athlon 3000 met een Gigabyte K8N51GMF en dan de rest. Waarom Gigabyte moederborden? Voor de goedkoopste moederborden heb je standaard helemaal compleet met Firewire, USB 2.0, 7.1 geluidskaart dus vrij compleet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• M.O.E
Het is inderdaad het geval bij mij wat John_Glenn gezegt heeft en voor de gene voor wie ik de pc moet maken speelt geld geen grote rol.
Maar ik ga wel binnenkort met ze praten, of ze het echt willen zo ja dan besteed ik de 700euro, en zo nee dan volg ik jullie advies op en neem ik een simpele pc.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:23
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB)   € 119,50 
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)   € 14,88
Gigabyte GA-K8N51GMF-9, GeForce 6100/nForce 430 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)   € 55,50  
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)   € 68,53
Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)   € 66,63
AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart)   € 37,50
NEC ND-4570 16x (Dual-layer, Zwart)   € 36,- 

Totaal   € 398,54 (uit pricewatch)

• lvrijn
itsalex schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:31:
er komt een prijsverlaging voor een Intel celeron. ik zou een Intel Celeron 3,0 ghz (of een Intel Pentium D 805 2,66) nemen met een Gigabyte 8I945GMF, 2x512mb, Asus 6600 silencer, Enlight of wat dan ook M-ATX computerkast, 200 gb S-ata Seagete harde schijf, Asus 16*4*4 DVD-Writer als idee. Dat is prima om gewoon voor normaal gebruik. Of als misschien een AMD Athlon 3000 met een Gigabyte K8N51GMF en dan de rest. Waarom Gigabyte moederborden? Voor de goedkoopste moederborden heb je standaard helemaal compleet met Firewire, USB 2.0, 7.1 geluidskaart dus vrij compleet.
Jij bent ook niet helemaal goed, als je nouw wat benchmarks had gelezen, dan zag je dat Sempron beter presteerd tegenover Celeron..

Dus houd et maar op AMD

Laurens

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:31:
@ hierboven: intel fanboy ofzo?, HT doet het in sommige gevallen slechter, een intel kost veel duurder, presteerd minder, en verbruikt neer
vertel nu is een voordeel van een intel })
en vertel eens waarom verbruik een rol speelt in een desktop? :9

Overigens vind ik dit systeem zwáár overkill..G-skill geheugen? Een AMD 64 3700+? Met deze pc zou je zo de nieuwste games kunnen spelen, en nog wel een aantal jaar vooruit kunnen, maar aangezien het een Office pc moet worden zou ik zo een aantal dingen veranderen waar je al snel een hoop geld mee kan besparen, om bijv. opslag of een andere monitor te kiezen..

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/aajee/Willemjan/pc.gif

dit systeem lijkt mij wel op vista voorbereid en ook op de toekomst met dualcore

verder 320Gb hdd voor downloads en andere meuk
1Gb ddr2 geheugen moet voldoende zijn voor vista Dual channel voor nog sneller gebruik
cardreadertje altijd handig
zalman cpu fan is alles ook nog eens lekker cool en stil
7600gs voldoet ook aan ts

Volgens mij maakt het nu niet uit of je een Intel of een Amd pakt

* Want je gaat toch niet overclocken .

* het is huistuin en keuken gebruik dus geen zware aplicaties

Waarom kies ik dan wel voor intel ?

nou omdat er miss wel foto's of video's gaan bewerkt worden in de toekomst het is helemaal in
tegenwordig dat je daar mee bezig houdt

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 12:20
heel veel mensen hier hebben het wel over overkill maar hij geeft ook aan dat een pc moet zijn die een tijdje mee moet gaan... dan is het wel wat slimmer om sommige dingen wat beter te nemen.. hoewel graka dan weer niet overkill hoeft zijn omdat de pc niet gebruikt word voor gamen

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• gwystyl
  • Laatst online: 10:49

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het valt me op dat nog niemand de vraag heeft gesteld waarom je Vista zou willen hebben voor office en internet werk? Volgens mij kan elk systeem dat je nu voor 400+ euro in elkaar kan schroeven Vista draaien, maar wat is het voordeel tov XP die je er nou legaal makkelijk bij kan kopen binnen je budget?
De meeste hardwarelijstjes hierboven nemen ook geen XP of eventuele andere software mee. Kijk daar ook eens naar.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Niemand houdt hier inderdaad rekening met softwarekosten. Reken erop dat als jij er straks een illegale Vista op gaat zetten je je een boel ellende op de kop gaat halen. Aero draait niet zomaar op een illegale versie, mag je lekker elke keer weer moeite voor gaan doen.

Neem er een OEM XP Home bij en bespaar je die ellende :)

Hier stond een dode link.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Over een videokaart die vista ready moet zijn: Neem nu gewoon een oudere videokaart, desnoods een van 4 jaar oud. Je merkt dan echt nauwelijks verschil in 2D-applicaties en windows XP. Tegen de tijd dat vista uitkomt kan je kijken wat dit besturingssysteem daadwerkelijk vraagt van je systeem. Een nieuwe videokaart is dan snel geplaatst! Tegen die tijd kost een degelijke videokaart echt stukken minder.

Tsja, de cpu. Maakt niet veel uit of je een amd of intel koopt. Beide presteren prima voor de doeleinden waarvoor de pc gebruikt gaat worden. dus boeiend!!
Koop een cpu met de meeste mhz voor minst aantal euro's. Voor vista misschien 1+mb cashe wel fijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik blijf er bij. Dikke overkill. De enige reden waarom ik telkens mijn PC geupgrade heb is games. Als ik geen games zou spelen had ik nu nog steeds op mijn P2 gewerkt. Als daar genoeg geheugen in zit draait deze nog keurig office, msn en internet.

Vista ready? Onzin. Mocht hij tegen die tijd (dat is pas over een jaar) daadwerkelijk vista gaan draaien dan kun je tegen die tijd altijd nog een graka halen (tot die tijd onboard) en eventueel extra geheugen. Je hebt er meer aan om van dat budget E100 op een spaarrekening te zetten en dan voor dat bedrag het geheugen en graka halen!

Geld te besteden? Steek dat dan in waardevaste en nuttige dingen. Neem een mooi scherm. Neem een dinovo ipv standaar toetsenbordje. Neem een legale windows! Scheelt je weer al dat geeikel en gepruts wanneer MS weer extra beveiligings checks uitvoert. Het blijft jammer dat het erbij verteld moet worden. Home is meer dan genoeg.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik dacht dus dat je voor Vista goed zat als je DirectX-9 compatible graphics in je pc had... vroeg me al af waarom iedereen er zo'n punt van maakte. Ik lees hier net dat het ingewikkelder ligt:
http://winsupersite.com/showcase/winvista_buypc.asp
...waarbij ik me wel afvraag of die gast helemaal goed is; hij adviseert iedereen een 10k rpm harddisk...

[ Voor 3% gewijzigd door John_Glenn op 24-04-2006 12:53 ]

• Brent
Die gast is niet goed bij z'n hoofd.

• lvrijn
Breepee schreef op maandag 24 april 2006 @ 13:15:
Die gast is niet goed bij z'n hoofd.
})

Ik vind dat dit topic dicht mag, de TS luistert niet naar onze opmerkingen dat het gigantische overkill is, en hij maakt weer een samenstelling, waarbij hij onze reacties gewoon volkomen negeerd..
En dan zijn er ook nog mensen die gigantische overkill gaan posten. a.u.b zeg.. bijvoorbeeld:
Xazer zegt:

Wat voldoet aan de TS, hij gaat helemaal niet games :S
Alsjeblieft zeg,
Er zijn nu al genoeg adviezen geschreven en al genoeg mensen hebben gezegt dat dit een gigantische overkill is.

Laurens

Verwijderd

lvrijn schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:39:
[...]

})

Ik vind dat dit topic dicht mag, de TS luistert niet naar onze opmerkingen dat het gigantische overkill is, en hij maakt weer een samenstelling, waarbij hij onze reacties gewoon volkomen negeerd..
En dan zijn er ook nog mensen die gigantische overkill gaan posten. a.u.b zeg.. bijvoorbeeld:
Xazer zegt:

Alsjeblieft zeg,
Er zijn nu al genoeg adviezen geschreven en al genoeg mensen hebben gezegt dat dit een gigantische overkill is.

Laurens
Waarom het systeem moet een tijdje mee gaan dus dan heb je voorlopig genoeg aan dat systeem

Verwijderd

lvrijn schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:39:
[...]

})

Xazer zegt:

Alsjeblieft zeg,

Laurens
Mee eens...

Zelfs als je het geld op wil gebruiken, kan dat wel beter.

Verwijderd

ik kan de langs de ene kant wel best begrijpen wat de TS voor ogen heeft, een zwaar systeem kopen voor licht (zelfs flutwerk) kan soms nog verstandig zijn.

Als het effectief is voor mensen die het niet echt uitmaakt hoeveel die bak kost, maar dat hem gewoon goed moet werken en moet blijven werken, zelfs al zijn het zelf gigantische knoeipotten die zelfs op "ok, ik wens deze spyware te installeren-knop" zouden klikken.

Heb zo ook al een 64bits 3500 met 1024mb ram en HD's in RAID1 verkocht, terwijl die pc gebruikt wordt voor MSN en surfen, zelfs office is te moeilijk.
Steek daar 1 gig ram onder, en die mensen kunnen gewoon een jaar voort met spyware/andere bucht opstapelen zonder dat hun pc echt traag wordt. Dan moeten ze maar 1 keer per jaar terugkomen voor een reinstall, anders als je 256mb steekt (wat genoeg is voor dat gebruik) staan ze om de 2a3 maand terug bij je dat het systeem niet vlot meer draait.
Wat concluderen ze dan? slecht systeem...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:58:
Steek daar 1 gig ram onder, en die mensen kunnen gewoon een jaar voort met spyware/andere bucht opstapelen zonder dat hun pc echt traag wordt.
+1 Grappig :D

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb het van de andere kant meegemaakt. Nog niet lang terug heb ik van iemand een computer onder handen genomen. Het was een oude P2 of P3. Hierin heb ik wat extra geheugen gegooid en heb de hele computer geformateerd. Vervolgens opnieuw win98+office en andere standaar software geinstalleerd (irfan, winamp, winrar) opnieuw geinstalleerd. De boel een beetje gestroomlijnd, een leuk theme gemaakt met leuke achtergrond van haar en haar dochtertje (die ze vervolgens ook als msn icoon kreeg.

Ze kon niet geloven dat ik er (buiten het geheugen dat ik toch nog had liggen) niks nieuws in had gestopt. Ze gebruikt de computer nu nog steeds.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

hoe ga je dat doen met windows, die kost ook al zo'n 100 euro, dus als je pc dan 700 euro kost komt windows er over heen zit je al op 800 euro, en dan komt office nog dus dan kom je nog hoger in de prijs

• M.O.E
Windows en andere software zal geen probleem zijn, omdat ze dat al een tijdje terug hadden aangeschaft.

Ik heb met hun gesproken en had hun uitgelegd dat ik een systeem voor hun kan samenstellen voor 500 euro of minder, maar ze vinden toch dat ik het voor 600 a 700 euro moet doen, omdat ze bang zijn dat het systeem na 2 jaar niet meer goed zal functioneren.

• lvrijn
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:20:
hoe ga je dat doen met windows, die kost ook al zo'n 100 euro, dus als je pc dan 700 euro kost komt windows er over heen zit je al op 800 euro, en dan komt office nog dus dan kom je nog hoger in de prijs
En jij wilt zeggen dat je Office hebt aangeschaft voor 350 euro,
Nou ik ken niemand die Office heeft aangeschaft voor die belachelijke hoge prijs.

En een aparte windows XP kopen, terwijl je al een OEM versie hebt liggen?, tja dan maar tegen die stomme regels in, want het is gewoon uitbuiterij..

Hoeveel mensen hebben hier nou Photoshop CS? allemaal illegaal offcourse, want wie wilt er nou 800 euro voor betalen?

@ Xazer
Als zon videokaart nou égt nodig is, (Vista)
Waarom koopt hij die dan niet er later bij..

@ Athmozz

Ja dat kan dan wel, maar waarom vermeld de TS dat dan niet?,
Hij geeft ons alleen eisen meer niet,
Maar nu zegt jij weer, "omdat ze bang zijn dat het systeem na 2 jaar niet meer goed zal functioneren."

@M.O.E
Op dat stukje hierboven, je zegt 700 euro,
Je hebt gezien dat het ook voor 350 euro kan,
Waarom dan niet over 2 jaar een nieuwe PC kopen?
Dan heb je gelijk nieuwe onderdelen, die zeker met Vista gaan werken.

Wat een puinzooi,
Laurens

[ Voor 22% gewijzigd door lvrijn op 25-04-2006 15:48 ]

Verwijderd

ik snap niet waarom hij hem gelijk klaar wil maken voor vista, als vista uitkomt word dat toch eerst een grote puinhoop met drivers, bugs enz, ik zal gewoon een goedkope pc kopen daar windows xp opzetten, en als vista al een tijdje uit is en de pc kan het tekstverwerken en het msn'en niet meer aan 8)7 dan pas gaan kijken naar een andere pc waar vista goed op draait, dan weet je cker dat je een pc koopt die aan de eisen van windows vista voldoet

maar als ik lees dat jij een pc moet samenstellen die goed moet zijn voor office, msn en downloaden (zal vast geen nieuwsgroepen zijn, neem aan kazaa of limewire) dan zou je het zelfs nog met een p3 1000 mhz zat kunnen doen
Pagina: 1