Toon posts:

AMD Athlon 2800+ met kuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik maar beginnen dat ik technisch niet veel weet :)
Heb nu zoon 2jaar een AMD Athlon 2800+ in mijn pc zitten en hiervoor nooit problemen gehad, zelfde als alles in me pc eigenlijk.
Maar nu de laatste tijd (heeft denk ook met meoderbord te maken) als ik mijn pc opstart gaan bepaalde programma's moeilijk doen. Kwam er ook achter dat opeens de tijd in de bios 4jaar terug was en om die reden dus licenties ook al problemen kregen. Maar nu eigenlijk het ergste, eerst viel het wel mee maar nu continu als ik mijn pc opstart haald de cpu een snelheid van 1,25ghz. Als ik mijn pc dan opnieuw opstart word het wel weer opeens de oude vertrouwde 2,09ghz. Kon ik opzich tijdelijk nog wel mee leven, maar nu is het constant alleen de veel te trage 1,25ghz en word dit echt zat.
Bios staat ingesteld dat die naar de jumpers op me moederbord moet kijken en die staan gewoon goed, weet niet echt waar ik het nu in moet zoeken. Iemand nog enig idee hoe dit probleem kan ontstaan en hoe op te lossen?

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

probeer 'ns een biosflash. zie het boekje van je mobo voor instructies ;) .
misschien is het batterijtje op je mobo stuk, vervang die ook als de biosflash niet helpt.
ik denk dat het idd met je mobo te maken heeft, kan je ergens en andere ritselen?

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Batterijtje van het moederbord is kapot waarschijnlijk, kun je bij elke computershop halen voor een paar euro

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 19:28 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Je biosbatterij zal wel leeg zijn. Daardoor vergeet je bios de tijd en je instellingen. Omdat je instellingen verloren gaan, worden de standaard instellingen geladen en gaat je processor op de standaard bussnelheid (fsb) draaien: 12,5*100 MHz ipv 12,5*166 MHz en dat komt overeen met 1,25 GHz en 2,09 GHz. Je zult het batterijtje dus moeten vervangen :).

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:27:
Batterijtje van het moederbord is kapot waarschijnlijk
ja, dat zou idd een hoop kunnen verklaren, maar als de computer constant aan het net hangt zou het geen problemen moeten geven.
@ de ts: laat je de stekker erin zitten (en eventuele stekkerdozen aan staan) als je de pc uitzet?

Verwijderd

Topicstarter
laat ik nu toevallig zoo battarijtje hebben (enja deze is gewoon nieuw) :)
nu net er even ingedaan, maar geeft hetzelfde probleem, ja even in bios de tijd goedzetten maar me cpu geeft nog wel hetzelfde aan. Deze staat standaard overigens al dat ie naar de jumpers moet kijken, dus lijkt het daar niet in te zitten :( helaas lijkt het voor mij hier niet in te zitten
ps, na pc uitzetten doe ik als ik niet thuis ben de voeding wel altijd uit, dus zou er geen stroom horen te zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 19:42 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

LordofWhatever schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:30:
[...]

ja, dat zou idd een hoop kunnen verklaren, maar als de computer constant aan het net hangt zou het geen problemen moeten geven.
Dat heeft er niks mee te maken... Je bios-settings zijn permanent in een vorm van RAM opgeslagen dat stroom nodig heeft. Die stroom komt van de batterij, of de PC nu aan- of uitstaat ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

oh, ok weer wat geleerd :)
maar komt dat dan niet van de 5v standby lijn?
en wordt de batterij dan niet opgeladen als de pc aan staat? (dat betekend natuurlijk niet dat 'ie niet kaput kan gaan, zoals hier waarschijnlijk het geval is)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is een gewoon knoopbatterijtje ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

LordofWhatever schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:32:
en wordt de batterij dan niet opgeladen als de pc aan staat? (dat betekend natuurlijk niet dat 'ie niet kaput kan gaan, zoals hier waarschijnlijk het geval is)
opgeladen zeker niet, dat type batterijen kan niet geladen worden (t mag toch in ieder geval niet, ze kunnen exploderen)

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

ja, en?
dat betekend toch niet dat ze niet oplaadbaar kunnen zijn?

ok, het zal wel :)

[ Voor 18% gewijzigd door LordofWhatever op 21-04-2006 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
mensen, leuk allemaal maar het ligt niet aan de batterij, dat lijkt teminste zo.
iemand nog andere suggesties?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zeker een k7s5a mainboard ;)

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:44:
mensen, leuk allemaal maar het ligt niet aan de batterij, dat lijkt teminste zo.
iemand nog andere suggesties?
hoe weet je dat zo zeker?
al een nieuwe geprobeerd?
en de biosflash? (zie mijn eerste post)
en trouwens, welk mobo is het eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door LordofWhatever op 21-04-2006 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
k7s8xe

batterij is vervangen en dit verhielp niets, wat ik al zei ;)
daarbij kijkt de bios standaard al naar de jumpers (ipv standaard lage waarden) wat ik concludeerde.
biosflash moet nog, mits ik de handleiding vind

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het lijkt op een verrotte bios of niet goed werkende stroomtoevoer naar de bios.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost met nieuwe moederbord :)

(moest er toch maar aan geloven geld uit te geven aan een pc zonder dat ie er beter van word dan alleen het probleem op te lossen, normaal wil ik um dan ook verbeteren maar gaat nogal moeilijk gezien me videokaart agp nodig heeft en dat tegenwoordig niet echt meer verkocht word, dan toch maar me 2800+ processor)
Pagina: 1