E-Mail adres ineens vergeven?

Pagina: 1
Acties:

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:11
Ik heb een heel vervelend probleem.

Al jaren maak ik gebruik van een betaald Zonnetaccount met bijbehorend e-mail adres. Vanaf dag 1 heb ik een vast mailadres, en al die jaren heb ik dat naar volle tevredenheid gebruikt.
Tot drie weken geleden....

Van de ene op de andere seconde (gebeurde in de middag) kon ik via Outlook mijn mail niet meer bereiken. Paswoord werd niet geaccepteerd. Webmail idem.
Ik heb het even laten rusten, om vervolgens 3 dagen later een klacht in te dienen bij Tele2. (Zonnet is overgegaan is Versatel en dat is tegenwoordig Tele2).
Na een aantal keer de klacht gedeponeerd te hebben werd ik thuis teruggebeld door Tele2.
Uit het telefoongesprek kwam naar voren dat mijn e-mailadres is vergeven aan een ander!
Zomaar, zonder opgaaf van reden, en de kans dat ik dit terugkrijg is vrijwel 0.

Nu de vragen: kan een provider dit maken? Wat kan ik als consument doen om dit ongedaan te maken? Welke rechten heb ik en welke plichten heeft Tele2?
Vanuit Tele2 hoef ik voorlopig weinig actie te verwachten, die doen niets.
En ik wil uiteraard mijn vertrouwde mailadres weer terug. Alles wat ik op internet doe (fora, MSN, handel etc.) loopt via dit account. En om zomaar een ander account te nemen gaat mij net domweg te ver.
Wie heeft ervaring met dit soort zaken en kan mij verder helpen of ideeen aandragen?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
belachelijk, mocht dit niet lukken dan zou ik het zeker aan de grote klok hangen. - dit is practisch hetzelfde als de situatie waarin kpn ineens je telefoonnummer aan een ander zou geven..

Verwijderd

voor zover ik weet zou een provider een gebruikt adres ook enige maanden moeten blokkeren mocht iemand zijn adres niet meer willen gebruiken. dat jou account dus spontaan aan iemand anders is gegeven lijkt me dus al helemaal niet kunnen.

• Snuffel
Dat idee heb ik ook, maar hoe maak ik duidelijk aaan zo'n telefoonmiep hoe de vork in de steel zit?
Brieven heb ik al geschreven, klachten formulieren ingevuld, maar het blijft stil aan de overkant...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Gewoon veel nepspam genereren met een scriptje aan je oude emailadres... Doet de nieuwe eigenaar er vanzelf afstand van.. }) :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door basz op 21-04-2006 19:23 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:20:
voor zover ik weet zou een provider een gebruikt adres ook enige maanden moeten blokkeren mocht iemand zijn adres niet meer willen gebruiken. dat jou account dus spontaan aan iemand anders is gegeven lijkt me dus al helemaal niet kunnen.
Afaik is er nergens een regel die bepaald dat dit verplicht is, dat sommige providers dit wel doen is gewoon extra service.
Wellicht staan er in de algemene voorwaarden van Zonnet (nu Tele2) iets over de verplichtingen richting de klant, alhoewel ik bang ben dat Zonnet dit toentertijd wel heeft ingedekt. Het enige wat dan overblijft is de Nederlandse wet, maar afaik is hier niks voor geregeld. Dan alsnog, je gaat geen rechtzaak ofzo voor een emailadres aanspannen :+

Zeuren is de enige optie, maar blijkbaar lukt je dit niet. Conclusie: Zwaar genaaid :o

[ Voor 10% gewijzigd door kamerplant op 21-04-2006 19:59 ]

🌞🍃

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Snuffel schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:12:
Ik heb een heel vervelend probleem.

Al jaren maak ik gebruik van een betaald Zonnetaccount met bijbehorend e-mail adres. Vanaf dag 1 heb ik een vast mailadres, en al die jaren heb ik dat naar volle tevredenheid gebruikt.
Tot drie weken geleden....

Van de ene op de andere seconde (gebeurde in de middag) kon ik via Outlook mijn mail niet meer bereiken. Paswoord werd niet geaccepteerd. Webmail idem.
Ik heb het even laten rusten, om vervolgens 3 dagen later een klacht in te dienen bij Tele2. (Zonnet is overgegaan is Versatel en dat is tegenwoordig Tele2).
Na een aantal keer de klacht gedeponeerd te hebben werd ik thuis teruggebeld door Tele2.
Uit het telefoongesprek kwam naar voren dat mijn e-mailadres is vergeven aan een ander!
Zomaar, zonder opgaaf van reden, en de kans dat ik dit terugkrijg is vrijwel 0.

Nu de vragen: kan een provider dit maken? Wat kan ik als consument doen om dit ongedaan te maken? Welke rechten heb ik en welke plichten heeft Tele2?
Vanuit Tele2 hoef ik voorlopig weinig actie te verwachten, die doen niets.
En ik wil uiteraard mijn vertrouwde mailadres weer terug. Alles wat ik op internet doe (fora, MSN, handel etc.) loopt via dit account. En om zomaar een ander account te nemen gaat mij net domweg te ver.
Wie heeft ervaring met dit soort zaken en kan mij verder helpen of ideeen aandragen?
Deze TS ff doorsturen naar de Consumentenbond, bedrijven schrikken er dan altijd voor terug om met dit soort idioterie van hun kant in de publiciteit te staan.

• Snuffel
Comsumentenbond is inderdaad wel een optie.
Ik weet niet welke rechten ik kan ontlenen aan het gebruik van een mail adres, echter lijkt mij dit een leuke case voor de Consumentenbond

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dan moet je wel lid zijn van de Consumentenbond. Bovendien werkt de CB alles het liefst via de telefoon met je af, zodat je weinig concreets hebt om bij Tele2 te zeuren. Maar goed, als ze eenmaal aan de gang gaan met je klacht dan kan dit je helpen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Dit lijkt me ergens in de privacy wetgeving wel geregeld te zijn. Vanaf die onverwachtse wijziging van eigenaar zal de nieuwe eigenaar al je mail (welke beschermt wordt door de privacy wetgeving) ontvangen. Dat lijkt me zeer zeker illegaal.

Linkjes naar forumtopics sturen wil ook nog weleens werken...

[ Voor 12% gewijzigd door djluc op 22-04-2006 16:59 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:52
Datafeest schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:58:
[...]

Het enige wat dan overblijft is de Nederlandse wet, maar afaik is hier niks voor geregeld. Dan alsnog, je gaat geen rechtzaak ofzo voor een emailadres aanspannen :+
Ik meen dat bij zaken waarover de wet geen bindende regels geeft de rechter moet beoordelen of het 'redelijk' is. Zelfs als het expliciet in de voorwaarden staat dat dit soort dingen mogen heb je nog een kleine kans bij een rechtszaak.

Nu is er wel het verschil dat in Nederland telefoon een primaire levensbehoefte is voor de wet en e-mail niet. Dit betekent niet alleen dat je nooit rècht hebt op een e-mailadres, maar ook dat er met e-mail losser mag worden omgesprongen.

Blijft de vraag natuurlijk of je het wel tot een rechtzaak wilt laten komen. Het is iig aan te raden om eerst via andere methoden deze fout ongedaan te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld via de consumentenbond of via een geschillencommisie.

Versatel is sinds februari 2005 lid van de geschillencommisie telecommunicatie

bron: http://www.geschillencomm...commissie=3&cat=5&vraag=1

[ Voor 3% gewijzigd door doeternietoe op 22-04-2006 17:09 ]

• hessel
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik vind het maar een vreemd verhaal.... heb nl het gevoel dat er iets aan de uitleg van ts ontbreekt.
Het lijkt mij nl. niet mogelijk dat tele2 zomaar zonder voor gaande comunicatie een actief account zo maar aan een ander uitdeelt. Ga er van uit dat ts dit ook aan tele2 heeft gemeld.(Probeer in ieder geval je accoutgegevens / oude printje van email te vinden zo dat je iets met datums hebt) Zo dat je kunt aan tonen dat dit addres reeds langere tijd in je bezit is. En dat je het vreemd vind dat een ander in eens jou actiefe account kan krijgen.

Mogelijk oorzaak... (gokje)
Mogelijk is er iemand met een verglijkbaar account/email adress die problemen heeft gehad met zijn account en heeft tele2 de verkeerde account gegevens gereset

Grutte Pier fansels

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hessel schreef op zondag 23 april 2006 @ 09:25:
Ik vind het maar een vreemd verhaal.... heb nl het gevoel dat er iets aan de uitleg van ts ontbreekt.
Het lijkt mij nl. niet mogelijk dat tele2 zomaar zonder voor gaande comunicatie een actief account zo maar aan een ander uitdeelt. Ga er van uit dat ts dit ook aan tele2 heeft gemeld.(Probeer in ieder geval je accoutgegevens / oude printje van email te vinden zo dat je iets met datums hebt) Zo dat je kunt aan tonen dat dit addres reeds langere tijd in je bezit is. En dat je het vreemd vind dat een ander in eens jou actiefe account kan krijgen.

Mogelijk oorzaak... (gokje)
Mogelijk is er iemand met een verglijkbaar account/email adress die problemen heeft gehad met zijn account en heeft tele2 de verkeerde account gegevens gereset
Dat kan best hoor. Brakke/niet gedocumentaire software een paar overnames of veranderingen in het personeel en je krijgt dit soort effecten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• hessel
bofh:
TS zou dus ff zijn betaalde abonoment geld, voor een niet bestaand account terug moeten vragen
(zou leuk bedragje zijn)

Grutte Pier fansels

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou de nieuwe eigenaar van het emailadres via mail informeren wat er gebeurd is, het is heel goed mogelijk dat emails met persoonlijke informatie (van banken en andere instellingen) bij die ander terecht komen.
Degene die zo'n emailadres krijgt zal toch ook wel raar opkijken als Pietje Puk hem/haar uitnodigt om naar zijn vrijgezellenfeestje te gaan en dat de nieuwe vacatures weer klaar staan om te bekijken :+
Mijn brieven zouden richting directie gaan en niet naar de helpdesk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:58

Yucko

One clown to rule them all !

Er zijn een aantal redenen waarom ik niet meer afhankelijk wil zijn van email bij mijn provider:

1) zie boven
2) het is een struikelblok bij switchen van ISP.
3) vaak te kleine mailbox (@home hanteert bv. als limiet 10MB max, waarbij een email bericht zelf nooit groter dan 5MB mag zijn)

Gewoon eisen dat wanneer ze je het adres niet terug willen geven, dat ze je mailadres iig voor bepaalde tijd onbruikbaar maken ivm gevoelige mail die er nog aan kan komen, en dan lekker zelf een domein registreren en je eigen mailserver gaan draaien.

Dat het laatste niet echt een oplossing is voor je probleem dat weet ik, maar je voorkomt wel soortgelijke dingen voor de toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucko op 23-04-2006 11:34 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 20:48
Je zou het ook anders kunnen zien:

De provider heeft zonder jouw toestemming de inloggegevens van jouw mailbox doorgegeven aan een derde.

Dit is een grove schending van de privacywetgeving en een inbreuk op het briefgeheim.

Ik zou de provider aanschrijven, en aangezien dit een erg dringende zaak is, ze een termijn van 3 dagen geven om de wijziging ongedaan te maken, en de nieuwe gebruiker van het e-mail adres op de hoogte brengen van deze fout.

Ik ga er van uit dat je abbonnementsgeld netjes op tijd betaald is ;).

Als je geen of een afwijzende reactie op deze brief krijgt, gewoon naar een advocaat gaan (eerste gesprek gratis). Ik geef je een reeele kans van slagen als je het correct aanpakt.

Verwijderd

hessel schreef op zondag 23 april 2006 @ 09:51:
bofh:
TS zou dus ff zijn betaalde abonoment geld, voor een niet bestaand account terug moeten vragen
(zou leuk bedragje zijn)
dat zal waarschijnlijk lastig worden. in de meeste gevallen is de email namenlijk een gratis service die geleverd word bij een internet-abbo. het is dus niet de mail-account waar je voor betaald. lijkt me een beetje lastig geld terug vragen: "Goedendag, ik heb nu x weken geen gebruik kunnen maken van een gratis dienst van u, zou ik even mogen vangen?"

• hessel
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:13:
[...]

dat zal waarschijnlijk lastig worden. in de meeste gevallen is de email namenlijk een gratis service die geleverd word bij een internet-abbo. het is dus niet de mail-account waar je voor betaald. lijkt me een beetje lastig geld terug vragen: "Goedendag, ik heb nu x weken geen gebruik kunnen maken van een gratis dienst van u, zou ik even mogen vangen?"
Naam email acount is ook vaak naam login account bij provider.

Grutte Pier fansels

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Een gratis service die wordt verleend bij een contractuele overeenkomst valt toch echt onder dezelfde voorwaarden als de aangeboden dienst. Het is dus NIET zo dat omdat het toevallig een "service" is die zij verlenen aan klanten er daarom vanaf kunnen zien deze service te verlenen.8)7
Ik heb zoveel reacties gezien waarin gebruikers denken geen aanspraak te kunnen maken op bijvoorbeeld een "gratis" dienst van een provider. Dit is toch echt onjuist. Je bent een overeenkomst aangegaan met de volgende diensten (internet, emailaccount etc etc). Dat zij toevallig sommige diensten gratis leveren betekent niet dat zij er zomaar vanaf mogen zien :X
En daarbij is de reactie van Cereal ook zeker relevant, op het moment dat die andere persoon zijn email opent, die dus eigenlijk voor jou bestemd kan zijn, is dit schending van het breifgeheim, waarvoor Tele2 verantwoordelijk is (indirect).
Schrijf dus een pittige brief (vraag desnoods ff hulp bij de ombudsman) en als hier niet op in wordt gegaan, advocaat inschakelen. (en in de tussentijd de persoon die nu jouw email adres gebruikt ff op de hoogte brengen van het feit dat dit eigenlijk jouw e-mailadres is en of hij/zij dus niet met dit email adres bepaalde services zou wilen registreren

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56

Standeman

Prutser 1e klasse

doeternietoe schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 17:08:
[...]

...
Nu is er wel het verschil dat in Nederland telefoon een primaire levensbehoefte is voor de wet en e-mail niet. Dit betekent niet alleen dat je nooit rècht hebt op een e-mailadres, maar ook dat er met e-mail losser mag worden omgesprongen.

...
:D

Volgens mij valt een telefoonverbinding echt niet onder de primaire levensbehoeften hoor B) Anders zou je de KPN via de rechter kunnen dwingen je aan te sluiten zonder dat je ooit maar 1 cent betaald :)

Het enige wat onder de primaire levensbehoefte hoort is een dak boven je hoofd, voedsel en de waterleiding. Het waterleiding bedrijf mag het water niet afsluiten indien je niet betaald. KPN sluit je echt wel af wanneer je de facturen niet betaald en er is niets wat je er dan aan kan doen (behalve betalen natuurlijk :P).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Het heeft voordelen alles in eigen beheer te houden, eigen domeintje/server enz ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 22:13

Brons

Fail!

Standeman schreef op zondag 23 april 2006 @ 14:03:
[...]

:D

Volgens mij valt een telefoonverbinding echt niet onder de primaire levensbehoeften hoor B) Anders zou je de KPN via de rechter kunnen dwingen je aan te sluiten zonder dat je ooit maar 1 cent betaald :)

Het enige wat onder de primaire levensbehoefte hoort is een dak boven je hoofd, voedsel en de waterleiding. Het waterleiding bedrijf mag het water niet afsluiten indien je niet betaald. KPN sluit je echt wel af wanneer je de facturen niet betaald en er is niets wat je er dan aan kan doen (behalve betalen natuurlijk :P).
Ik weet niet meer exact hoe het zit. Maar volgens mij heeft de telefoon wel een speciale status volgens de wet. Ieder huis zou er toegang tot moeten hebben of iets dergelijk.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:32
Brons schreef op zondag 23 april 2006 @ 23:17:
[...]

Ik weet niet meer exact hoe het zit. Maar volgens mij heeft de telefoon wel een speciale status volgens de wet. Ieder huis zou er toegang tot moeten hebben of iets dergelijk.
Als je je telefoonrekening niet betaalt wordt je afgesloten, maar je kunt dan nog wel 112 bellen. Toegang tot de hulpdiensten is zo belangrijk dat je die altijd kunt blijven bellen. Om die reden kun je met een mobieltje ook 112 bellen, zelfs al weet je de pincode van de SIM-kaart niet.

Ontopic: stuur een aangetekende brief ter attentie van de directie. Leg duidelijk uit wat er gebeurd is en dat je je emailaccount terug wil. Blaas echter niet te hoog van de toren, begin liever met te zeggen dat je er vanuit gaat dat er per ongeluk een foutje is gemaakt en dat je verwacht dat dit snel wordt rechtgezet door Tele2. Boos worden en met rechtzaken dreigen kan altijd in een volgende brief nog. Ga zeker niet schelden, dit lost niks op en zal er zeker niet voor zorgen dat men je probleem sneller zal oplossen (het lucht wel op, dus scheldt er rustig op los tegenover je vrienden ofzo, alleen niet in die brief). Wees duidelijk en zeg erbij dat je binnen een week je account terug verwacht, omdat je nu allerlei belangrijke zakelijke mails misloopt.

Mocht dat niet werken, dan kun je in je volgende brief wat bozer worden en gaan dreigen de zaak naar de Consumentenbond/Pieter Storms (bestaat die nog?) ed. te sturen cq. bij een geschillencommissie waar Tele2 ook vast wel bij is aangesloten. De naam OPTA wil ook nog wel eens helpen bij telecombedrijven, hoewel die volgens mij niet zozeer naar individuele gevallen kijken.

Succes iig!
Pagina: 1