Zuigende DVD spelers en branders.

Pagina: 1
Acties:

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Ik heb de koeling in mijn kast aardig ingericht (al vind ik dat zelf). De temps blijven laag ondanks dat de kast ongeveer 20 cm van de verwarming staat. Koeling is ook niet het grootste probleem want op warme zonnige dagen en bij koude winters met hoge verwarming blijft de temperatuur in de kast constant, evenals de onderdelen. Hierbij zit de temperatuur tussen de 33 en 34 graden voor de kast, CPU tussen de 33 en de 42 graden, video kaart tussen de 33 en de 36 graden en de harddisks tussen de 29 en 34 graden (maxtor 29-32 graden, ibm 33-34 graden).
De out- en in fan regel ik met speedfan evenals de cpu fan. De gpu fan regel ik met ati tray tools. Dit gaat allemaal perfect.

Mijn kast is nagenog stofvrij op een aantal onderdelen na, te weten de floppy disk en mijn DVD brander en DVD speler. Het lijkt alsof de kast daar stof door heen zuigt. De randen afplakken tussen devices en metaal heeft averechts gewerkt waardoor stof nu door de lade's en het klepje wordt gezogen. In het onderstaande plaatje is de airflow te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/airflownuthumb.jpg

Aan de achterkant heb ik geen voorzorgsmaartregelen genomen en blaast de lucht netjes naar buiten. Aan de zijkant van de kast zitten kleine gaatjes op een aantal plaatsen. Hierdoor voel ik lucht naar buiten stromen indien de fan van de gpu wat harder begint te draaien. Deze gaatjes heb ik netjes dicht gemaakt met afzuigkap filter omdat ze bij laag draaiende gpu en cpu fan als aanzuiging werken. Aan de voorkant heb ik een ander probleem, de twee 8CM fan's zitten voor 45% achter de twee harddisks. Dit blijkt goed te werken want dit bracht de temps van de harddisks met 6 graden omlaag. De gaatjes in het metaal van de kast heb ik eveneens afgedekt met afzuigkap filters, welke ik nu om de drie maanden vervang vanwege het stof wat er in gaat zitten. De aanzuiging geschied door een opening van ongeveer 10 bij 2 cm aan de onderkant. De kast is geplaatst op een verhoogde houten plaat op wieltjes waarbij deze plaat is voorzien van een gat voor de aanzuiging. Het is een zogenaamde meubelplank. In de kamer ligt overigens (syntetisch, half hoogpolig, tapijt) en de kast is geaard.

Nu had ik de volgende modificatie in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/airflownieuwthumb.jpg

Het is de bedoeling om een fan te plaatsten op de twee lege plaatsen voor extra 5.25" devices. Hiervoor wil ik een alu plaatje maken en daar een gat in maken en netjes monteren. Hierop natuurlijk weer de afzuigkap filters. De twee afdekplaatjes wil ik vervangen door plaatjes met sleuven (zoals getekend) of met gaatjes. Hierdoor wordt de aanzuiging dus vergroot met 50% tot een totaal van 150% van de voorgaande situatie. Het doel hiervan is om te voorkomen dat er mider tot geen stof meer wordt aangezogen door de DVD brander/speler en floppydrive.

Nu heb ik meerdere malen gelezen dat de ideale airflow aan de onderkant begint (meestal voorkant) en aan de bovenkant eindigd (meestal achterkant bij powersupply). Nu vraag ik mij dus af of dit de arirflow negatief beïnvloed en dit een goed idee is. Want een andere oplossing is geen extra fan te plaatsen en het kunststof van de voorkant van de kast onder handen te nemen en daar aanzuiggaten/sleuven of anders te maken. Gezien de voorkant van de kast is dit echter niet de ideale estetische methode.

Wie heeft hier een idee over, een tip of een andere oplossing?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Je plaatjes werken niet.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Nu moeten ze wel werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 18:59

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

wim-bart schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:56:
Mijn kast is nagenog stofvrij op een aantal onderdelen na, te weten de floppy disk en mijn DVD brander en DVD speler. Het lijkt alsof de kast daar stof door heen zuigt. De randen afplakken tussen devices en metaal heeft averechts gewerkt waardoor stof nu door de lade's en het klepje wordt gezogen. In het onderstaande plaatje is de airflow te zien:
Onder het kopje: was te verwachten.
Waarschijnlijk is het voldoende om de openingen tussen de CD/DVD spelers en de onderkant van de kast openmaken al voldoende effect.

Maargoed extra fans is leuker:)

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

misschien kan je de achterkanten van je drives dicht plakken, op die manier kan er ook geen lucht doorstromen. en je ziet het toch niet, tenzij je een window hebt natuurlijk ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:16

Garyu

WW

Je kan ook gewoon vaker stofzuigen natuurlijk ;). Ik heb geen enkel gaatje in de behuizing van mijn pc met stoffilters beplakt, en toch komt er vrij weinig stof in de behuizing terecht. Hoe kan het dat dat bij jou wel het geval is :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Het probleem is volgens mij dat er idd te weinig 'gelegenheid' is voor intake. Hou er rekening mee dat luchtfilters de lucht-doorlaatbaarheid verminderen. Ik denk dat je eigen voorgestelde oplossing het probleem gaat verhelpen.

Wat betreft het feit dat intake onderaan moet zijn en outake bovenaan. Dit is zogezegd omdat warme lucht stijgt ( = convectiestroming). In theorie klopt dit en zou dit een verschil maken. In praktijk echter vind ik dit zever: luchtstroming veroorzaakt door een fan is 100-en malen zo groot als de convectiestromen, waardoor deze laatste volledig te verwaarlozen zijn. Gewoon doen wat je uitgetekend hebt zou ik dus zeggen.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
maat vamme heeft vorige week n "panty-mod" gedaan... geinspireerd door mn antec tx1050B kast met stoffilter aan de voorkant, heeftie voor alle gaten in zn pc een opgerekt stuk panty geplakt, werkt als stoffiler, en goed ook!! de binnenkant ziet er dan minder fraai uit, maar de voorkant zie je helemaal nix van. maybe n tip?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
sorry voor de topickick, maar waarmee heb je die plaatjes gemaakt in de startpost?
Pagina: 1