Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zit het met loyaliteit t.o.v. een werkgever?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Ik zit op dit moment met mezelf in een lastige situatie en het enige wat me hindert is toch een knagend gevoel. Ik werk op dit moment al 22 maanden op een callcenter en in oktober van dit jaar loopt mijn laatste contract af en dien ik een OT te krijgen. De kans dat ik daadwerkelijk een OT krijg is niet van belang. Het is nu zo dat ik mogelijk wederom met een voltijd studie begin waardoor ik moet stoppen met werken in feite. Ik heb echter gereageerd op een part-time vacature in mijn eigen woonplaats en ik kreeg te horen dat de openstaande vacature bij mijn huidige werkgever was. In principe te mooi om waar te zijn en ik heb ook direct geinformeerd, maar ik zit nu met het volgende probleem. De uren die ik daar kan en mag draaien zijn perfect voor mij om een voltijd studie te doen. Het punt is dat hen op dit moment de mensen zoeken en uiteraard niet kunnen aangeven of er in augustus of september nog plek is voor part-timers op de uren die ik wil. Ik ben 2 maanden terug ook nog verkast van de telefonische support naar de e-mail support en het bevalt me echt geweldig. (Voor de mensen die weten wie ik ben, dit is écht zo) Mijn huidige teamleader had de mogelijkheid om mij niet aan te nemen en heeft desondanks mij aangenomen waarvoor ik hem zeer dankbaar ben. Het punt is nu dat het gaat knagen aan mijn trots/eergevoel en ook de loyaliteit tov mijn huidige teamleader waaraan ik toch wat te danken heb.

Wellicht een iets onsamenhangend verhaal, maar wat zouden jullie doen en wat weegt bij jullie zwaarder? Eigen motivatie of toch loyaliteit tov huidige werkgever?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Eigen motivatie, altijd bovenaan. Je mag er vanuit gaan dat een ander uiteindelijk ook die keuze maakt die voor hemzelf het beste is. Daarentegen mag je best rekening houden met je werkgever, afhankelijk van de mate waarin je loyaal/schuldbewust bent.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eigen motivatie is met afstand belangrijkste. Loyaliteit is ook belangrijk, maar toch iets minder dan het andere. Je zit er immers om je eigen brood te verdienen.

Vergeet niet dat een werkgever loyaliteit meestal ook niet al eerste item heeft: als je overbodig bent vlieg je er zó uit, dan word er echt niet aan jouw belangen gedacht (tot op zekere hoogte uiteraard). Andersom mag je dus hetzelfde handelen.

Virussen? Scan ze hier!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 17:26
Zoals je zelf zegt dien je een contract voor OT te krijgen als je werkgever je contract verlengd. Als ze jou aannemen voor die andere vacature, moeten ze je in dat geval evengoed een contract voor OT aanbieden. Dus als ze akkoord gaan, heb jij zekerheid.

Catch a smile out there!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp zeker dat als ze me niet meer nodig hebben dat ik dan foetsie ben, daar ben ik me zeker van bewust, dat is waarschijnlijk de grootste tegenhanger van mogelijk schuldgevoel.
Glenfiddich schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:19:
Zoals je zelf zegt dien je een contract voor OT te krijgen als je werkgever je contract verlengd. Als ze jou aannemen voor die andere vacature, moeten ze je in dat geval evengoed een contract voor OT aanbieden. Dus als ze akkoord gaan, heb jij zekerheid.
Dat is een goede, maar omdat ik binnen een bedrijf verhuis en alleen de uren aangepast worden, denk ik niet dat ik direct een nieuw contract (en dus OT) moet krijgen. Toch maar voor de zekerheid na gaan vragen. Iig bedankt voor alle reacties alvast.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

siggy schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:38:
Dat is een goede, maar omdat ik binnen een bedrijf verhuis en alleen de uren aangepast worden, denk ik niet dat ik direct een nieuw contract (en dus OT) moet krijgen. Toch maar voor de zekerheid na gaan vragen. Iig bedankt voor alle reacties alvast.
Bedrijven zouden maar al te graag willen dat het zo zou zijn, dan hoeven ze alleen maar iemand over te plaatsen binnen het bedrijf om van het maximum aantal tijdelijke contracten af te zijn. Zodra het op die nieuwe functie zover is plaatsen ze je gewoon weer over. Zie je het al voor je?
Als je bij dit bedrijf blijft werken zijn ze verplicht er een OT contract van te maken. Als ze dat niet willen kunnen ze maar 1 ding doen, en dat is niet verlengen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Glenfiddich
Idd, dus als ze in oktober je contract verlengen, dan moet het voor onbepaalde tijd. Of je nu op een andere afdeling werkt, of met andere uren, dat maakt niet uit. Maar inderdaad, als ze in augustus/september ineens geen parttimers meer nodig hebben op jouw uren, dan kan je waarschijnlijk je OT contract wel vergeten. Dus misschien is het wijzer om te blijven zitten waar je zit, waar de vooruitzichten op een OT contract gunstiger zijn? Kan je je huidige werk niet parttime kunnen doen?

Catch a smile out there!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
IceManX schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:45:
[...]
Bedrijven zouden maar al te graag willen dat het zo zou zijn, dan hoeven ze alleen maar iemand over te plaatsen binnen het bedrijf om van het maximum aantal tijdelijke contracten af te zijn. Zodra het op die nieuwe functie zover is plaatsen ze je gewoon weer over. Zie je het al voor je?
Als je bij dit bedrijf blijft werken zijn ze verplicht er een OT contract van te maken. Als ze dat niet willen kunnen ze maar 1 ding doen, en dat is niet verlengen.
Dat snap ik, maar daar mijn functie in principe niet verandert (ik blij gewoon een helpdesk medewerker), geldt dit dan ook? Volgens mij niet, daar er meerdere mensen geswitched zijn maar geen nieuw contract hebben hoeven te tekenen. Of is het bedrijf nu illegaal bezig? :P

offtopic:
Mijn kennis op persooneelsgebied zuigt. Heeft iemand tips waar ik hier meer over kan inwinnen dan wel lezen?
Glenfiddich schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:50:
Idd, dus als ze in oktober je contract verlengen, dan moet het voor onbepaalde tijd. Of je nu op een andere afdeling werkt, of met andere uren, dat maakt niet uit. Maar inderdaad, als ze in augustus/september ineens geen parttimers meer nodig hebben op jouw uren, dan kan je waarschijnlijk je OT contract wel vergeten. Dus misschien is het wijzer om te blijven zitten waar je zit, waar de vooruitzichten op een OT contract gunstiger zijn? Kan je je huidige werk niet parttime kunnen doen?
Voor een OT betreft is het het beste dat ik blijf zitten, maar dan kan ik die studie niet doen :) Mijn huidige werk zou ik in principe wel part-time kunnen doen, maar deze uren zijn gewoon standaard kantooruren waardoor je praktisch onmogelijk een voltijd studie erbij kunt doen (tenzij je nauwelijks lessen gaat volgen ;) ).

[ Voor 33% gewijzigd door siggy op 21-04-2006 18:54 ]

• Glenfiddich
siggy schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:53:
[...]

Dat snap ik, maar daar mijn functie in principe niet verandert (ik blij gewoon een helpdesk medewerker), geldt dit dan ook? Volgens mij niet, daar er meerdere mensen geswitched zijn maar geen nieuw contract hebben hoeven te tekenen. Of is het bedrijf nu illegaal bezig? :P

offtopic:
Mijn kennis op persooneelsgebied zuigt. Heeft iemand tips waar ik hier meer over kan inwinnen dan wel lezen?
Het staat werkgever en werknemer natuurlijk binnen bepaalde grenzen vrij om met wederzijds goedvinden de arbeidsvoorwaarden, of de inhoud van het werk, te wijzigen, zonder dat daar werkelijk een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te pas komt. Anders wordt het wanneer de werkgever op eigen houtje de inhoud van de arbeidsovereenkomst wil wijzigen. Dit mag in principe alleen als een eenzijdig wijzigingsbeding is overeengekomen, en zelfs dan alleen als de werkgever daar een zo dringende reden voor heeft dat het belang van de werknemer daarvoor moet wijken.

Catch a smile out there!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Glenfiddich schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:09:
Anders wordt het wanneer de werkgever op eigen houtje de inhoud van de arbeidsovereenkomst wil wijzigen. Dit mag in principe alleen als een eenzijdig wijzigingsbeding is overeengekomen, en zelfs dan alleen als de werkgever daar een zo dringende reden voor heeft dat het belang van de werknemer daarvoor moet wijken.
Het eenzijdig openbreken van een lopende arbeidsovereenkomst bedoel je?
Volgens mij gelden daar beperkingen op en is een voorbeeld van een dringende reden het voortbestaan van $bedrijf, maar in dat geval moet je je toch al afvragen of je daar nog lang zou willen zitten...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Uit m'n hoofd mag je een contract eenzijdig verbeteren; salarisverhogingen zijn zo'n typisch geval.

Overigens: je hebt altijd het recht om een contract met onbepaalde tijd te vragen. Krijgen is een tweede, maar net zoals met salarisonderhandelingen is je kans groter als je het vraagt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1