geen toegang tot schijf (Sata)

Pagina: 1
Acties:

• erkje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06-2024
vandaag probeerde ik windows vista te installeren op mn pc. Dit mislukte, maar heeft m'n sata-hd ook flink aangetast. mn hd zag er ongeveer zo uit:

voor
[ C (30G) | J (200G) | LEEG (30G) | RECOVERY (20G)]

J en LEEG vormden samen de Extended partitie.
In LEEG heb ik met de Vista installatie een partitie aan proberen te maken van zo'n 15G. Helaas zei de installatie: kan niet formatteren! 'Dan niet' dacht ik, en ik reboot maar weer.

Om het partitieverhaal op orde te brengen (Vista had namelijk wel een partitie gemaakt) start ik Schijfbeheer. Die wil beweren dat de harde schijf er ongeveer zo uitziet (niet helemaal correct, teveel om te onthouden :P):

na
[C(30G) | LEEG(890G) | J(200G) | LEEG(680G) | ... ] ('t is wel duidelijk dat dat niet hoort, de rest weet ik zo niet)

Tsja, nu start Windows niet meer op, niet met een oude configuratie, niet in diverse veilige modussen, etc.

geprobeerd:
* Een oud 10G IDE harde schijfje heb ik erbij gehangen en daarop winXP geïnstalleerd. Daarin komt de HD niet eens voor in Schijfbeheer. In Apparaatbeheer wel, maar dan zeggen de eigenschappen dat er geen volumes zijn en dat de schijf het type onbekend en de status onleesbaar heeft en dat de capaciteit 0MB is...
* Recovery Console geïnstalleerd om eens wat fixboot/fixmbr's te proberen, maar dat biedt ook geen uitkomst. Het commando diskpart laat de partities zien, maar van mn SATA zegt ie:

schijf van 286166 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi)
(Setup heeft geen toegang tot deze schijf)

vraag
totzover maar eens de achtergrond.
Heeft iemand een idee wat ik hiermee nog kan doen? Ook als daarmee de data evt. verloren gaat? Ik kan em nu namelijk nergens in bekijken / formatteren / indelen / partitioneren...

Vanaf de schijf begint WIndowsXP wel met starten trouwens, maar na enkele seconden met de voortgangsbalk te zwaaien start de pc opnieuw op

[ Voor 10% gewijzigd door erkje op 21-04-2006 14:41 ]

taste and see that the Lord is good

• erkje
't gaat nu de goeie kant op :)

heb wat tools van Seagate gedownload en er zat ook een inrichtprog bij om nieuwe schijven in te richten. Dus een nieuwe partitie aangemaakt ter grootte van de hele schijf. Enkele tellen later werd de verkenner aangevuld met de nieuwe partitie.

Momenteel staat er een data recovery progje te stampen om die 300g eens door te spitten op bestaande bestanden :) nu moet het m.i. wel goedgaan :)

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 13:33
Dit probleem heb ik dus ook gehad toen ik vista had geinstalleerd met oude partities.
Na het terug zetten van mijn image van winxp waren al mijn partities veranderd en ook hele verkeerde grotes werden er weergeven van de schijven.

Windows vista zit dus duidelijk in de parameters van de schijf te kloten.
Na een paar tooltjes om de schijven te cleanen en te resetten was alles weer goed maar was ik dus alles kwijt.

Ik heb dus geen oplossing voor je. Miojn oplossing was dat ik echt alles kwijt was.

lang leve vista :(

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Mijn broer heeft iets vergelijkbaars gehad met winXP MCE. Het herpartitioneren ging fout.

Maar in feite is het een voordeel dat hij niet aan het partitioneren kon beginnen, want waarschijnlijk heeft hij dus enkel je partitietabel aangepast en verder nieteens naar de schijf geschreven. Je hebt kans dat je met iets als testdisk binnen een minuutje je partities weer goed had, daar is het nu nadat je hem alweer geformateerd hebt alleen wat laat voor. :X Maar misschien iets voor een volgende keer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• erkje
iets voor de volgende keer, lol :P
ben bang dat ik niet weer zoiets doe, veel te veel werk, dat recoveren. in het vervolg maar een dedicated testpeecee, of een tweede hd erbij waar ik het dan op test...

heb uiteindelijk wel weer alle data truggevonden met het beroemde getdataback :)

ben trouwens wel benieuwd of hij die partities inderdaad had kunnen fixen... dat zou nl. enorm eel werk schelen.