Toon posts:

Bevroren binnen 2 min, daarna reboot alleen weer na 30 min.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De specs:

mobo: ASUS P4P800
cpu: Intell P4C 2.8 Ghz (Met een goede zahlman koeler)
ram: 1024 MB Corsair TwinX PC3200 (2x 512, in dual channel)
video: MSI GeForce6800 MX
voeding: Enermax EG365AX-VE(G)
HDD: Maxtor 80GB

Het probleem:

Tijdens een weekendje lekker Oblivion spelen, reboote de computer en paar keer. Goed dacht ik, kan gebeuren... Zwaar spel, wispelturige windows, misschien weer eens tijd voor een grote schoonmaak en dergelijke. De volgende maandag ochten heb ik mijn computer aan gedaan een ben met defrag begonnen, waarna ik weg ben gelopen en een aantal uur kwam ik terug, was mijn scherm in stand-by modus. Ik mijn muis bewegen, maar hij kwam niet meer terug. Ik reboot mijn computer, en ik krijg een piep en de melding "Overclocking failed". Ik heb niets overgeclocked dus ik laat de computer verder booten met normale settings en ik kom bij windows. Na een aantal minuten, zit het systeem helemaal bevroren. Het enige wat ik kan is resetten, maar ik bij het rebooten, kom ik niet verder dan mijn ASUS AI bootscreen.
Ik druk een weer de reset knop in en weer het zelfde verhaal... Uit frustratie, doe ik het nog een keer of twee en ineens krijg ik maar de helft van het bootscreen tezien.

Ik gooi de spanning van de computer af en loop even weg. Na zo'n 30 minuten kom ik terug en boot ik hem weer, na de "Overclocking failed" laat ik hem verder gaan en kan ik warempel weer zo'n 2~3 minuten in windows. Ik ga m'n instelling een beetje na om te kijken of ik daar iets wijzer uit kan worden maar de computer loopt weer vast. Rebooten is weer het zelfde verhaal. Na de volgdende 30 minuten kijk ik in m'n bios. Settings staan ook allemaal normaal... niets overgeclocked, etc. Ik zet m'r ram timings wat losser. Save settings & reboot, zelfde verhaal, alleen gaat m'n scherm nu gewoon meteen in stand by stand-by modus. Het schijnt willekeurig te zijn of ik m'n bootscherm zie of dat m'n scherm in stand-by gaat.

Daarna heb ik even m'n GPU er uit gehaald, gekeken of er soms wat stof in de AGP aansluiting zat, even in geblazen, weer voorzichtig terug gezet e gezord dat die er goed in zit, en het weer gebrobeerd. Maakte geen verschil. Weer m'n GPU er uit gehaald, en mijn oude ATI9800 Pro er in gezet, (Die eigenijk doorgebrand is, maar in ieder geval wel zou moeten werken, met de nodige vrolijke kleurtjes door m'n scherm). Geen verschil. Bios, exit & reboot, maar m'n scherm gaat weer in stand-by. Als ik te lang in m'n bios zit loopt de computer ook vast geloof ik, het is me 1x gebeurd.

Booten van floppy of CDrom maakt ook niets uit. Ik heb m'n HDD, floppy, CD-rom gedisconnect, m'n ram er uit, een voor een er in, maar het maakt allemaal geen verschil. Ik weet niet precies wat ik nu moet doen... Iemand heeft mij geadviseerd m'n bios te flashen maar als ie tijdens dat vastloopt, heb ik nog een groter probleem geloof ik. Ik weet niet wat ik verder kan proberen, want ik heb geen andere PC waar ik onderdelen mee kan uitwisselen, maar zo ver ik weet zit het OF in m'n mobo, CPU, of voeding. Wat kan ik verder doen?

[edit] Temps zijn het ook niet overigens, ASUS probe/BIOS monitor geeft de temps niet hoger als 30 aan en 38 tijdens gamen, dus dat is netjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 14:27 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je de mogelijkheid eens een andere voeding te proberen? Ik vermoed namelijk dat je het daar moet zoeken. Familie van mij had namelijk een jaar geleden ook dergelijke proberen: niet willen opstarten, pas een volledige boot naar Windows nadat de Pc een half uur uit had gestaan. Eigenlijk dezelfde soort dingen die jij nu beschrijft.

Toen ik de behuizing los haalde en iets te dicht bij de voeding kwam met mijn oor :) , ontdekte ik dat deze een zoemend/sissend geluid maakte en ook niet al te lekker rook. Ik heb de voeding vervangen en tot op de dag van vandaag functioneerd het Pc-tje nog weer.

Ik raad dus aan, kijk of je ergens een "donor" voeding weg kunt halen om eens te testen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, is het proberen waard uiteraard.

Maar waar komt die 'overclocking failed' melding dan vandaan? :/

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 03:20:
Maar waar komt die 'overclocking failed' melding dan vandaan? :/
Over die melding moet je je niet al te druk maken, veel mensen (lees ik) krijg(en) die melding soms spontaan tijdens het booten/rebooten terwijl er eigenlijk helemaal niets veranderd is. Ik negeer het ook gewoon en verder heeft m'n PC er geen problemen mee.

Verwijderd

_Dune_ schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:14:
Heb je de mogelijkheid eens een andere voeding te proberen? Ik vermoed namelijk dat je het daar moet zoeken. Familie van mij had namelijk een jaar geleden ook dergelijke proberen: niet willen opstarten, pas een volledige boot naar Windows nadat de Pc een half uur uit had gestaan. Eigenlijk dezelfde soort dingen die jij nu beschrijft.

Toen ik de behuizing los haalde en iets te dicht bij de voeding kwam met mijn oor :) , ontdekte ik dat deze een zoemend/sissend geluid maakte en ook niet al te lekker rook. Ik heb de voeding vervangen en tot op de dag van vandaag functioneerd het Pc-tje nog weer.

Ik raad dus aan, kijk of je ergens een "donor" voeding weg kunt halen om eens te testen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de voeding het probleem is. Het is waar, 353 watt houd niet over in een modern systeem, maar ik heb even een psu calculator op zijn systeem los gelaten, en gebaseerd op de informatie van de OP levert de enermax ruim voldoende sap. Bovendien is deze voeding goed getest als je google er op na zoekt.

Ten slotte is de pc blijven hangen in een applicatie die niet veel stroom vraagt: defraggen.

Ik weet niet of het kan, maar is misschien op de een of andere manier je systeem gecorrumpeerd tijdens het defraggen?

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Ik denk dat -Dune_ er ook van uitgaat dat de voeding zijn beste tijd wel gezien heeft, en daardoor niet meer constant de gevraagde hoeveelheden stroom kan leveren. Ik zou idd je voeding maar eens aan een nadere inspectie onderwerpen, en eventueel zelfs even vervangen om te kijken wat dat doet!

Succes!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Overclocked failt wil zeggen dat er iets in je pc niet met de snelheid mee komt hoe de bios staat ingesteld.
bijvoorbeeld indien je op turbo staat, dus op normaal zetten in de bio, kan natuurlijk ook de voeding zijn die bij opstarten niet genoeg kan geven.

Probeer eens alle hardware eruit halen en start dan opnieuw op.

Anders een zwaardere voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Update, Ik heb eindelijk tijd & een andere voeding geregeld.

M'n PC heeft nu een weekje of twee stil gestaan en nu heb ik er een andere voeding in gedaan (300W)
PC start op, weer met de overclocking failed error, maar na die melding te negeren en de computer te laten opstarten met default settings gaat alles goed en naar mijn verbazing, draait hij nu nog steeds gewoon zonder problemen vanaf vanmiddag, en gewoon spellen spelen etc.

Maar, hij start nog steeds niet op na de 1e keer!!! O_o
PC vanuit windows op nieuw laten opstarten, of bios save settings & reboot resulteert in een scherm op stand-by. Alle fans draaien, maar ik hoor de HDD niet even aanslaan & geen numlock lichtje. Grappige is wel dat ik nu gewoon voeding uit en aan kan doen en hem weer kan laten booten (maar met o/c error), zonder dat ik 30 min moet wachten zoals eerst.

Toen heb ik geprobeerd PC vanuit windows netjes af te sluiten, voeding uit, 30 minuten laten staan zoals eerst, en daarna weer aan te doen, en weer doet hij niets.... Stekker er uit&in en hij start weer op.... met de error...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 19:28 ]

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Dan is het waarschijnlijk toch je voeding. Ik weet niet wat voor merk die voeding is, maar met jou systeem is 300W van een A-merk wel het minste wat je nodig hebt. Die melding die je krijgt moet je je niet al te veel van aantrekken. Die kreeg ik ook regelmatig op m'n Asus K8V SE Deluxe, maar ik heb er nooit iets van gemerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm maar de PC draait al weer de hele dag, dus op zich lijkt de voeding het wel te trekken. Ik ga het morgen nog een keer proberen met m'n oude voeding er weer in om te kijken wat dat doet, want als de PC lang stabiel kan blijven draaien en alleen problemen schijnt te vertonen bij het booten lijkt het me dat het probleem ergens anders ligt? Misschien wat aan de hand met de default boot-cycle of zo? O_o

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

Probeer eens een ander batterijtje op je mobo: die helpt om de BIOS settings vast te houden. Misschien heeft hij een tik van de voeding gehad en raken je BIOS settings nu corrupt. Batterij vervangen, BIOS resetten (jumpertje moet in de buurt van de batterij zitten meestal), instellingen checken en saven en gaan met die banaan.
En anders is er misschien een condensatortje op je mobo overleden...

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
CMOS gereset & settings opnieuw ingesteld, ook even bootscreen & "fast boot" (of zo) uitgezet zodat de pc alle instellingen en dingen voorbij laat komen, maar geen success. In ieder geval onthoud die de instellingen dus wel want nadat ik ze heb veranderd zijn ze niet gereset, maar de computer doet nog steeds vreemd.

Nog andere ideen??? :?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

Reptile209 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:03:
En anders is er misschien een condensatortje op je mobo overleden...
Kijk eens of je kunt zien of alle condensatoren op je moederbord er nog uitzien als keurige cilindertjes. Als er één of meerdere bol staan, zou dat het een en ander kunnen verklaren.

Andere optie (mogelijk, maar wel link met een PC die niet 100% stabiel is): kijk eens op de ASUS site of er een BIOS-update voor je mobo is. Misschien dat een flash een omgevallen bitje weer recht kan zetten.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, was het maar zo iets dat ik makkelijk kon identificeren, ik ben ze allemaal langs gegaan en zo ver ik het kon beoordelen zag het er normaal uit ..

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat nu ook de stabiliteit van de computer wat minder is, hij is enige keren blijven hangen tijdens het gamen en vanavond ook gewoon in windows. Dit begon vanmiddag toen ik mijn oude voeding weer terug in de computer had gedaan om te kijken of het wel echt de voeding was (want dat betwijfelde ik een beetje) en de computer heeft flink wat uren gewoon gedraait onder WoW, maar toen ik Oblivion probeerde te spelen crashde die herhaaldelijk. Toch die voeding kapot, dacht ik maar terug de geleende voeding er in en het zelfde verhaal en ook verdere instabiliteit, dus ik denk dat het toch ergens anders aan ligt dan alleen een voeding/boot cycle probleem, de enkele dagen dat de PC lekker gedraait heeft hadden me alleen helaas valse hoop gegeven.

Ik ga zo dadelijk toch nog even een bios flash proberen en hoop dat dat goed gaat, anders misschien nog een format?

Verwijderd

Topicstarter
BIOS geflashed... Beta P4P800 files van asus site werkte niet (AFUDOS could open .rom file of zo) dus de nieuwste BIOS daar onder. Verder alles gelukt. Leuk, nieuw bootscreen, maar geen verbetering in de situatie. :? |:( :'(

Verwijderd

Topicstarter
bump.

geen ideen verder? Zal ik maar naar de PC-boer gaan om het ding laten na te kijken & vervangen wat er kapot is.... zal me vast weel klauwen vol geld gaank osten :/ |:(

Verwijderd

ik lees dus net dat dit probleem na het defragmenteren is gebeurd.

zou het niet zijn dat je harde schijf op hol slaat?

probeer eens met een ander HS.

of probeer Windows overnieuw te installere..kijke of ie dan nog crasht.

Verwijderd

Probeer indien mogelijk ook eens een memtest en CPU test te draaien, zodat je deze problemen ook kan uitsluiten.
2. Probeer ook de diagnostische tools van je HD eens aan, en indien je BIOS het ondersteund zet HD SMART error reporting eens aan.
3. Probeer eens alle mogelijke hardware die onnodig is los te koppelen en een boot met een minimaal systeem (dus eventuele extra HD's CD/DVD drives, pci kaarten, USB apparaten etc...)
Pagina: 1