Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Servomotortje in LP speler omdraaien

Pagina: 1
Acties:
  • 2.415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb gisteren een tweedehands LP speler gekocht. Deze bleek nog al wat kuren te vertonen zoals een stekker die nergens in past (behalve in een Pioneer stereo), interface die niet werkt enz. Dit heb ik, handig als ik ben :P, allemaal met weinig moeite kunnen verhelpen. Het enige probleem dat zich voor blijft doen is dat de draaitafel de verkeerde kant op draait, nl. tegen de klok in i.p.v. met de klok mee.

Het betreft hier een pickup van het merk Pioneer, typetje PL-Z92. Ik heb het servomotortje dat erin zit al geprobeert om te polen (zo heet dat toch als je de + en - omdraait?), maar dit had een totale breakdown tot gevolg.
Op het motortje staat een sticker met de volgende tekst erop:
SHP2R
41-9112A
Ik neem aan dat dit een modelnummer is, maar ik kan daar niks over vinden met Google. Ook niet als ik in gedeeltes zoek.
Er zijn 4 aansluitingen op het motortje te vinden, eentje waar + bijstaat, een - en twee dingen waar een H en een L bij staan. Ik neem aan dat dit High en Low betekend en bepaald of het ding met 33 of 45 rpm draait.

Een simpele oplossing als de transmissie van de motor naar de draaitafel omdraait werkt niet, dan loopt de band eraf en loopt het zaakje vast.
Vandaar mijn vraag, hoe kan ik dus zorgen dat het motortje, of iig de draaitafel, wél met de klok mee draait.

Ik zal zo eens kijken of ik wat foto's geupload krijg, maar ik verwacht geen wonderen van mijn goedkope webcam.

B.v.d.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon de naald naar boven draaien en de lp laten zweven op de naald en een staafje. Probleem opgelost :+

edit:

@Jer00n
Proest

[ Voor 15% gewijzigd door Sendy op 21-04-2006 13:27 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vind het nogal erg vaag eigenlijk dat dat ding de verkeerde kant opdraait, hoort dat niet gewoon zo en ligt het probleem ergens anders?

offtopic:
Nu kan je iig wel alle 'satanic messages' luisteren :P

[ Voor 23% gewijzigd door JER00N op 21-04-2006 13:24 ]

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 16:52
ik ken nix van electronica en zo, maar zou dit te maken kunnen hebben met een verkeerde polarisatie?

BOE

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 13:16

Ectholian

Zei ik dat ?

Is schijnbaar een motortje die maar 1 kant op kan draaien, anders was het ompolen wel gelukt.

Wat je kunt doen is een tandwiel aan het motortje bevestigen, en daar een tandwiel met daaraan vast een rol (in verlengde van elkaar, dus op 1 staaf ijzer) en om die rol de band leggen. Hou wel de diameter van de rol in de gaten anders kloppen je toeren niet meer. Zodoende draai je de draairichting om. :)

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 13:16

Ectholian

Zei ik dat ?

Je kunt natuurlijk ook het motortje andersom monteren...

dus niet zo:
code:
1
2
3
###
###----#
###

maar zo:

code:
1
2
3
     ###
#---###
     ###

[ Voor 11% gewijzigd door Ectholian op 21-04-2006 13:48 ]

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

welk model is het van pioneer?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:06:
Het betreft hier een pickup van het merk Pioneer, typetje PL-Z92. Ik heb het servomotortje dat erin zit al geprobeert om te polen (zo heet dat toch als je de + en - omdraait?), maar dit had een totale breakdown tot gevolg.
Op het motortje staat een sticker met de volgende tekst erop:
SHP2R
41-9112A
Ik neem aan dat dit een modelnummer is, maar ik kan daar niks over vinden met Google. Ook niet als ik in gedeeltes zoek.
Er zijn 4 aansluitingen op het motortje te vinden, eentje waar + bijstaat, een - en twee dingen waar een H en een L bij staan. Ik neem aan dat dit High en Low betekend en bepaald of het ding met 33 of 45 rpm draait.
Kijk eens met een multimeter welke polen de + en - hebben, en wat de polen zijn van h en l en controleer ook meteen de voltages tussen de 4 punten.

Hypothese:
de High en low word noormaal een + pool opgezet. Omdat je een foutje in de schakeldoos hebt gemaakt zijn de polen omgedraait. Toen je de + en de - omdraaide tad er kortsluiting op tussen de +' pool (die - is) en de h of l pool.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd, bij deze de foto's.

De LP speler zoals hij in elkaar hoort te zitten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%201.jpg

Met zonder draaitafel:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%202.jpg

De drie stekkertjes die er aan de achterkant komen zetten, de linker is stroomvoorziening:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%203.jpg

Close-up van dat rare stroomkabeltje dat eigenlijk alleen in een pioneer set hoort:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%204.jpg

De oplossing; een zelfgemaakte stekker op een oude adapter:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%209.jpg

Mmm... ducttape:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%2010.jpg

De overbelichtte binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%2012.jpg

Mechanisme en kabeltjes:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%2014.jpg

Het motortje, met de vier kontactpunten, v.l.n.r.: - + H L:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%2015.jpg

Het printje waar de motor via de schakelaar stroom krijgt toegevoerd.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.kerkhof1/schuurspons/Foto%2017.jpg

En hier is een filmpje te vinden waarin te zien is dat het automatische speel/stop-systeem wel werkt. :)

@hendrikjan: Lezen, jongen:
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:06:
Het betreft hier een pickup van het merk Pioneer, typetje PL-Z92.
@reddog33hummer: Volgens mij is het een briljant idee, maar ik begrijp niet wat je zegt. Zou je het eens wat duidelijker kunnen uitleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 14:10 ]

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:05:
@reddog33hummer: Volgens mij is het een briljant idee, maar ik begrijp niet wat je zegt. Zou je het eens wat duidelijker kunnen uitleggen?
Korte samenvatting pinnetje h en l kan wel ens kortsluiting veroorzaken omdat je de polariteit omdraait en daarom niet werkt.

Dus: ga de 4 pinnetjes eens af met een (volt/multi) meter wat voor spanningen ze onderling hebben als de motor draait. Dan kan je de volgende mogelijkheden uitsluiten dat:
a) het om een stepmoter gaat
b) je het binnenwerk verkeerd gesoldeert hebt
c) je die pioneer stekker de polarisatie verkeerdom hebt

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Yorick87
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 09:46
Zit er niet gewoon een snaar tussen het motortje en de draaitafel zelf?
Als je die nou eens gekruist er omheen legt... dan draait ie de andere kant op!
Bij de LP spelers die ik heb tenminste...

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 07:57

AJK

...

volgens mij werken servo's (tenminste in model bouw) met pulsen de puls duur bepaalt draai richting en snelheid kan het niet zijn dat je aanstuur elektronica verkeerde pulsen geeft?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
DIt is geen servo maar een servomotor, das heel wat anders.
Een servomotor draait op een frequentie afhankelijk van de wisselspanning die hij krijgt aangeleverd.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
reddog33hummer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 16:22:
[...]

Korte samenvatting pinnetje h en l kan wel ens kortsluiting veroorzaken omdat je de polariteit omdraait en daarom niet werkt.

Dus: ga de 4 pinnetjes eens af met een (volt/multi) meter wat voor spanningen ze onderling hebben als de motor draait. Dan kan je de volgende mogelijkheden uitsluiten dat:
a) het om een stepmoter gaat
b) je het binnenwerk verkeerd gesoldeert hebt
c) je die pioneer stekker de polarisatie verkeerdom hebt
Tussen de - en de H zit 4,5 v, zo ook bij de L.
Het zelfde bij de + geeft een schamele 0,28. (geloof ik)
Yorick87 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 16:42:
Zit er niet gewoon een snaar tussen het motortje en de draaitafel zelf?
Als je die nou eens gekruist er omheen legt... dan draait ie de andere kant op!
Bij de LP spelers die ik heb tenminste...
Zoals ik al in de SP zei, als ik dat doe loopt-ie vast, dat werkt niet.
AJK schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:19:
volgens mij werken servo's (tenminste in model bouw) met pulsen de puls duur bepaalt draai richting en snelheid kan het niet zijn dat je aanstuur elektronica verkeerde pulsen geeft?
Ik weet daar niks van, dus tenzij jij meer informatie weet kan ik niets met deze tip.

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

bobo1on1 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:52:
DIt is geen servo maar een servomotor, das heel wat anders.
Een servomotor draait op een frequentie afhankelijk van de wisselspanning die hij krijgt aangeleverd.
Een servermotor zit tussen een normale motor en een stappenmotor in.

Op zich zou dat betekenen dat je de dataleinen h en l om zou moeten kunnen draaien.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/17355

[ Voor 22% gewijzigd door reddog33hummer op 21-04-2006 18:24 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Weet je zeker dat je je speler op de juiste manier stroom voert?
Ook al eens de vorige eigenaar gevraagd hoe het zat, soms wil dat ook helpen....

Maar succes ermee, wel grappig iig :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

helpt het als je de speler een zet in de goede richting geeft en dan pas aanzet?
dit heeft mijn oude Thorens 165, als ik 'm aanzet gaat ie altijd de verkeerde kant op draaien, maar als ik 'm dus eerst een zet de goede kant op geef dus niet :)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

wat je zo leuk hebt gemaakt met de voeding, moet dat niet gewoon andersom :?

lijkt me niet zo moeilijk

Verwijderd

Met het risico dom te klinken:

Kan het niet zijn dat je je stekker "verkeerd om" in de wandcontactdoos hebt gestoken?
Ik weet dat het tegenwoordig helemaal geen bal uitmaakt, maar ik heb ooit eens een heel oud platenspelertje gehad (nog uit 1975 ofzo, zo'n afschuwelijk lelijk plastic oranje kreng :P) en bij dat "apparaat" maakte het dus wel degelijk verschil...
was letterlijk vooruit of achteruit afspelen 8)7
(zat nog geen snaar in, was rechtstreeks aangesloten op het motortje...)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-10 22:17
He toeval ik ken het probleem. Heb precies de zelfde speler en dit probleem heb ik nog steeds, als je de oplossing hebt, ga ik hem ook maar eens van solder halen :)

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:39:

Kan het niet zijn dat je je stekker "verkeerd om" in de wandcontactdoos hebt gestoken?
Ik weet dat het tegenwoordig helemaal geen bal uitmaakt, maar ik heb ooit eens een heel oud platenspelertje gehad (nog uit 1975 ofzo, zo'n afschuwelijk lelijk plastic oranje kreng :P) en bij dat "apparaat" maakte het dus wel degelijk verschil...
was letterlijk vooruit of achteruit afspelen 8)7
Lol, dan zit er vast een rare gelijkrichter in ofzo, want door de wisselstroom kan het niet uitmaken hoe de stekker zit.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm toevallig heb ik pas zo een motortje ergens uit gesoldeerd en dacht eerst dat het een stappenmotortje was. Dus ik op zoek op het net naar de type nr's van het ding.

Wat kwam ik te weten? Wel het volgende:
Het is dus GEEN stappenmoter, de H en L zijn voor de snelheden.

Nu het vervelende:
De motor kan maar 1 kan uit.

Het is op te lossen door:
De motor te openen en de electronika (jep zit electronika in) aan te passen door wat banen door te snijden en bij te soldere ed.

Mijn motor was trouwens de volgende (stickertje):
Mabuchi motors
EG-530KD-2B
DF 14 07 14
12VDC 1600/3200 rpm

/me kluyze denkt zoals Yorick87
De aandrijving kruisen, dan loopt die de andere kant op en terug juist.

[ Voor 9% gewijzigd door kluyze op 23-04-2006 23:22 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:37
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:39:
Snaar < Direct Drive

:)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 16:50

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

In dit geval dus geen Direct Drive, bij een Direct drive zit de motor direct onder het plateau. Bij die ouwe krengen was er nog sprake van een rubber tussenwieltje wat het plateau aandreef, dit had meestal een behoorlijke rumblefactor tot gevolg.

Noem het maar inDirect Drive :P

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Of ik wordt helemaal hartstikke gek, of...

:X Ben er al achter :X

[ Voor 54% gewijzigd door AzzKickah op 24-04-2006 19:22 ]

Verwijderd

Q-t schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:39:

Ik weet dat het tegenwoordig helemaal geen bal uitmaakt, maar ik heb ooit eens een heel oud platenspelertje gehad (nog uit 1975 ofzo, zo'n afschuwelijk lelijk plastic oranje kreng ) en bij dat "apparaat" maakte het dus wel degelijk verschil...
was letterlijk vooruit of achteruit afspelen
Lol, dan zit er vast een rare gelijkrichter in ofzo, want door de wisselstroom kan het niet uitmaken hoe de stekker zit.
Tel nu eens dat de gebruikte motor een wisselspanningsmotertje was, mss zelfs derikt aangedreven via het net, zou me in die tijd nog niet veel verbazen, en dan nog dor de 50 hz een mooi constant toerental, en mss de toerenbereiken mechanisch instelbaar.

En wetende dat je in je huisnet een faselijn en een nullijn kan hebben, dan is het logisch dat die motor omgekeerd kan draaien met een stekker wisellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 22:50 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:05
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:48:
[...]

En wetende dat je in je huisnet een faselijn en een nullijn kan hebben, dan is het logisch dat die motor omgekeerd kan draaien met een stekker wisellen.
Nee, dat lijkt me niet logisch. Het lichtnet geeft een wisselspanning, waardoor omdraaien van de stekker geen enkel verschil maakt.

Verwijderd

Hangt er vanaf welk soort motertje het is en met welke wikkelingen en hoeveel, denk maar aan 2 fasen wisellen bij een 3fase motor, sommige enkel fase types krijgen dit ook, heb ik nog eens moeten leren, ben wel vergeten welk type nu net, hmmz.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik zie 4 draden op de motor aangesloten zitten, ik ga er voor het gemak even vanuit dat dit 1 gemeenschappelijk aansluiting is en 3 draden om de snelheid in te stellen

Nou zijn de schakelaars op dat printje gaar en heeft de gemeenschappelijke draad geen connectie meer, maar er staat nu wel een spanning over 2 andere aansluitingen maar de polariteit zit verkeerd om en daarom draait ie de verkeerde kant uit.

Dit zou goed mogelijk kunnen zijn, dus ga de spanning op het motortje meten en ga het printje uitpluizen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:21:
Hangt er vanaf welk soort motertje het is en met welke wikkelingen en hoeveel, denk maar aan 2 fasen wisellen bij een 3fase motor, sommige enkel fase types krijgen dit ook, heb ik nog eens moeten leren, ben wel vergeten welk type nu net, hmmz.
Bedoel je met de 1-fasige geen Compound of iets dergelijks? Maar daar moet je OF de bekrachtiging omdraaien OF de motorwikkeling. beide omdraaien (wat gebeurd met het omwisselen van de stekker in het lichtnet) geeft geen verschil in draairichting.

Een andere motor kan ik zo direct niet bedenken, misschien, misschien ook niet dat ze bestaan. Maar door de stekker van een wisselspaning om te draaien zou ik straf vinden, aangezien de motor, zover ik weet, niet kan bepalen welke de fase of nul-geleider is.

Verwijderd

is het al gelukt?

want ik heb nu ook zo'n spelertje gekregen met snaar maar verkeerd om draaien. De snaar kruisen werkt niet.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Volgens mij is de desbetreffende platenspeler bijna een jaar geleden in de vuilnisbak beland ;)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 07:48
Hij's nu speciaal, en je wilt hem terug brengen in zijn normaal functioneren...
Niet doen.. misschien heeft 't een meerwaarde? Verkoop 'm en koop van t ontvangen geld een andere/nieuwe?

Alhoewel .. dan ben je weer geen echte tweaker.. toch maar voor de turbomotor ? :+

Ik ben van na de LP tijd.. misschien dat er landen waren (China?) waarin de platen de andere kant in draaiden?

[ Voor 39% gewijzigd door sjhgvr op 26-02-2007 04:28 ]

oisd.nl

Pagina: 1