Extreem overbelichte foto's/geen 'tikje': Sluiter kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Sinds een week of twee doet mijn (bejaarde, doch aan mijn eisen voldoenende) Nikon Coolpix 885 erg raar. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij foto's waarbij er te veel licht is voor de flits. Deze foto's komen er altijd extreem overbelicht uit, soms zelf vrijwel helemaal wit :/. Als er al iets te zien is hebben de foto's een zware groenige/magenta kleurzweem. Ook hoor ik het 'tikje' van de sluiter die opengaat niet meer.

Bij foto's waarbij flits gebruikt wordt of waar er nét te weinig licht is om zonder flits te fotograferen maar ik de flits uitschakel is dit probleem er niet. Ik heb alle instellingen van de camera al een keer gereset, ook al heb ik er naar mijn weten nooit iets aan veranderd. Het probleem deed zich van de ene op de andere dag ineens voor.

Betekent dit nu dat de sluiter definitief kaduuk is of zo?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Factory reset doen en oppassen dat je hem niet op Tv of M hebt staan.

Alors.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00
Heb je een aantal voorbeeld foto's? Dat kijkt altijd handiger...

Verwijderd

Het lijkt erop dat je diafragma mechanisme vast zit. Probeer eens te schieten op Manual stand met het diafragma helemaal op de laagste waarde (open dus). Lukken de foto's dan wel (wel juiste sluitertijd instellen, dus lichtmeter gebruiken!), dan zit je diafragma vast. Misschien kun je in dat geval de camera eens een paar flinke tikken verkopen...

• fraQ
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Op foto's 1 en 2 zie je de kleurzweem en vooral op foto 1 hoe alles compleet overbelicht wordt. Ik kon bijna geen buitenfoto's maken om je te laten zien omdat ze bijna allemaal volledig wit uitvielen.

Op foto's 3 en 4 zie je behalve die kleurzweem ook dat blauwe LEDjes paars uitvallen (ja ze zijn echt blauw). Dus met de sensor is volgens mij ook iets niet in de haak.

[ Voor 3% gewijzigd door fraQ op 21-04-2006 13:16 ]

• 0fbe
Het ziet er voor mij uit als een kapotte sensor, het lijkt niet echt op iets sluiter/diafragma problemen.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

timcooijmans schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:42:
Het ziet er voor mij uit als een kapotte sensor, het lijkt niet echt op iets sluiter/diafragma problemen.
Sluit ik me ook bij aan. Sluitertijden lijken ook vrij normaal bij de hoeveelheid licht.

Verwijderd

Dude, je hebt een Medion monitor :X

Naar het zich laat aanzien is het geen diafragma probleem. Ik neem aan dat f/2.8 je grootste opening is (van je camera dan). Als het diafragma zich niet zou sluiten, dan zou deze altijd open staan en zou je foto genomen op f/2.8 wel goed belicht moeten zijn, maar die op f/4 niet (overbelicht).

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
MartijnGizmo schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:03:
[...]

Sluit ik me ook bij aan. Sluitertijden lijken ook vrij normaal bij de hoeveelheid licht.
hahah grappig!

denk je echt dat die sluitertijd die ingesteld is ook uitgevoerd wordt als de sluiter kapot is???

denk je echt dat de exif de gebruikte sluitertijd laat zien..... ja? dan zit je ernaast, het is de ingestelde sluitertijd
als de sluiter kapot is dan zie je daar niks van in de exif terug komen, het kan dus nog steeds de sluiter zijn. (maar ook het diafragma... of nog iets anders)

toch denk ik dat het de sluiter is, dit omdat de foto's erger lijken als je een korte sluitertijd gebruikt. de foto van de wekker is wel goed, waarschijnlijk vanwege de lange sluitertijd 1/2sec

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 21-04-2006 18:27 ]

• 0fbe
hilbren schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:22:
[...]

hahah grappig!

denk je echt dat die sluitertijd die ingesteld is ook uitgevoerd wordt als de sluiter kapot is???

denk je echt dat de exif de gebruikte sluitertijd laat zien..... ja? dan zit je ernaast, het is de ingestelde sluitertijd
als de sluiter kapot is dan zie je daar niks van in de exif terug komen, het kan dus nog steeds de sluiter zijn. (maar ook het diafragma... of nog iets anders)

toch denk ik dat het de sluiter is, dit omdat de foto's erger lijken als je een korte sluitertijd gebruikt. de foto van de wekker is wel goed, waarschijnlijk vanwege de lange sluitertijd 1/2sec
Hoe verklaar je die strepen dan op foto 1? Niet dat ik veel van de echte digitale camera's weet (op SLR's na) maar hebben Digicompacts eigenlijk wel een sluiter?

• fraQ
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:23:
Dude, je hebt een Medion monitor :X
Dit doet er ook zo lekker veel toe :/
Het ding doet het gewoon goed hoor.
Naar het zich laat aanzien is het geen diafragma probleem. Ik neem aan dat f/2.8 je grootste opening is (van je camera dan). Als het diafragma zich niet zou sluiten, dan zou deze altijd open staan en zou je foto genomen op f/2.8 wel goed belicht moeten zijn, maar die op f/4 niet (overbelicht).
Zelfs als de sluiter en/of diafragma naar z'n grootje zijn, hoe kan t dan dat als de rest normaal uitziet, de blauwe LEDs paars worden?

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Ik ga ook voor kapotte sensor/electronica, ALS de sluiter/diafragmaring kapot is, dan heb je nog gewoon "normale" foto's zonder die vage kleuren er doorheen.

trouwens, maakt het ding ook andere geluiden dat normaal ? denk aan piepje, krasje oid.. ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tinus op 21-04-2006 19:40 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• hilbren
timcooijmans schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:51:
[...]

Hoe verklaar je die strepen dan op foto 1? Niet dat ik veel van de echte digitale camera's weet (op SLR's na) maar hebben Digicompacts eigenlijk wel een sluiter?
een techniek om hoge sluitertijden te halen met een relatief simpele sluiter is om een spleet te trekken. op het moment dat de sluitergordijn in het midden open gaat zal het aan de boven/zij-kant al weer beginnen te sluiten. Als die even blijft hangen zal er dus een overbelichte streep ontstaan.
dat zou de oorzaak kunnen zijn van die streep.

Een resultaat wat je als gebruiker vaak merkt is dat de sluitertijd op een gegeven moment niet hoger ingesteld kan worden op het moment dat je een flitser gebruik. Dit is dan ook de sluitertijd waarbij er een moment is dat de sluiter echt helemaal open is, op dat moment wordt er geflitst. een oplossing om toch te flitsen is dan highspeed flitsen.
In de onderstaande link kun je daarover iets vinden, Daar zal je ook zien dat de sluiter een spleet over de film trekt....:
http://www.photozone.de/3Technology/flashtec5.htm

Dat zou het dus kunnen zijn, ik betwijfel echter of de gebruikte camera een dergelijk sluitersysteem gebruikt. Het systeem wordt iig wel voor alle SLR's gebruikt, maar ik ook meerdere analoge compact camera's dit systeem zien gebruiken.

• fraQ
Tinus schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:39:
trouwens, maakt het ding ook andere geluiden dat normaal ? denk aan piepje, krasje oid.. ?
Nope, alleen dat 'tikje' dat ontbreekt....

Verwijderd

Dat zou het dus kunnen zijn, ik betwijfel echter of de gebruikte camera een dergelijk sluitersysteem gebruikt. Het systeem wordt iig wel voor alle SLR's gebruikt, maar ik ook meerdere analoge compact camera's dit systeem zien gebruiken.
Digitaal compacten gebruiken een electronische sluiter. Eigenlijk is dit nog een duur woord, want de CCD gaat gewoon aan en uit ;) Of nog beter, het signaal wordt gedurende de sluitertijd uitgelezen. Dit is ook gelijk een van de factoren die de hoeveelheid ruis van een camera verklaart, de sensor wordt voordurend belicht, wordt derhalve warm en geeft hierdoor meer ruis.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

hilbren schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 18:22:
[...]

hahah grappig!

Of je reageert even normaal. In een moderne compact zit niet eens een mechanische sluiter,

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:41

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

om even toch nog offtopic door te gaan: mijn Powershot A60 heeft volgens mij wèl een sluiter. vlak voor en vlak na de foto, of als mijn lcd uit staat, dan zit er een stukje plasticin de "opening".

Life is not about specs, it is about joy!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
@bartvl: je ziet denk ik het "diafragma", niet de sluiter. Dat is niet zo'n mooi ding als op een DSLR :)

Op een IXUS ziet het er ook lekker simpel uit. Heeft 2 of drie standen ofzo.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• hilbren
MartijnGizmo schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 22:05:
[...]
Of je reageert even normaal. In een moderne compact zit niet eens een mechanische sluiter,
Sorry zo was het niet bedoelt. Twas eigenlijk bedoelt als "you think thats air your breading?" maargoed mislukt dus 8)7

Mn vader heeft toevallig een A70 en daarom dacht ik dus ook dat er een sluiter in zou zitten. Maar dat lijkt idd meer op een diafragma achtig iets.

toch lijkt hij er in het donker minder last van te hebben :?

Verwijderd

De meeste compacts hebben wel degelijk een sluiter. Niet om de belichtingstijd te regelen maar om een dark frame subtraction uit te voeren en de CCD te "ontladen". Ruisonderdrukking dus.Dat is ook de reden dat je beeld bevriest als je afdrukt. Die sluiter moet even dicht, en je live beeld is gedurende die tijd weg.

Nu ik de foto's gezien heb, kan ik het nog wel rijmen met een kapotte sluiter.
Pagina: 1