[SNMP] Hoe configureer ik een SNMP Deamon?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aschwinvanosch
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
Voor een stage opdracht ben ik bezig om op een linux systeem een SNMP deamon te installeren.

Het is de bedoeling dat ik via een webbrowser de status van verschillende systemen kan bekijken.
Via PHP kan ik via bepaalde commando's de agent ondervragen.

Nu is het echter zo dat bij he isntalleren van de UCD-SNMP Deamon ik een standaard lijst emt waardes krijg. Ik wil heir echter zelf nog een aantal gegevens aan toe voegen. Zoals bijvoorbeeld chermresolutie en dergelijke opties.

Mij is verteld dat ik dit met de Net-SNMP deamon kon configureren.
Ik ben echter sinds 5 weken bekend met linux en mijn kennis is dus heel beperkt.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dat kan realiseren of misschien met een andere SNMP Deamon.

Alvast bedankt!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 18:11
Daarvoor moet je, als ik me de documentatie van NET-snmpd goed herinner, in de sourcecode dingen toevoegen en dan opnieuw compileren. Ik heb er ook een keer naar zitten zoeken.

Jammer dat die dingen niet met een database of configfile werken: OID -> scriptje dat op stdout de gewenste waarde zet :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• aschwinvanosch
Hmm... oke... bedankt..

Weet je misschien of er een andere mogelijkheid is om via SNMP waardes uit te lezen van een computer?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 12:48:
Daarvoor moet je, als ik me de documentatie van NET-snmpd goed herinner, in de sourcecode dingen toevoegen en dan opnieuw compileren. Ik heb er ook een keer naar zitten zoeken.
Uh. Niet echt. Lees de docs eens.
Jammer dat die dingen niet met een database of configfile werken: OID -> scriptje dat op stdout de gewenste waarde zet :P
Ja, dat is dus precies wat je zou kunnen doen als je de docs zou lezen. Of zelfs maar de default config file.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• aschwinvanosch
Ik was zo ver gekomen dat ik het pakket geinstalleerd had..

En dat ik via een menu ook aanpassingen kon maken.

Echter kon ik niet ergens iets vinden om nieuwe OIDs toe te voegen.

Moet dit via het menu of moet dit ergens anders gebeuren?
Indien ergens anders, waar kan ik dit dan doen?

Thanks!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik snap niet wat je wil. Volgens mij draait er in jouw geval een SNMP Daemon op de server en kan je die uitvragen met behulp van een snmpclient. Dit is echt doodsimpel voor elkaar te krijgen. Je kan het netjes en minder netjes doen. Het makkelijks is gewoon een snmpget icm met de juiste community en OID de nodige dingen uitvragen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 18:11
CyBeR schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 12:56:
[...]

Uh. Niet echt. Lees de docs eens.
Nog een keer? :P Okee, de vorige keer is alweer een jaar terug (of langer :P ).

Maar het ziet er inderdaad naar uit dat je gelijk hebt, de source aanpassen is een optie, maar het kan (tegenwoordig?) ook anders :) Zodra je eenmaal uitgevogeld hebt dat men met agent server bedoelt dan ben je er zo :)
TrailBlazer schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:08:
Het makkelijks is gewoon een snmpget icm met de juiste community en OID de nodige dingen uitvragen
Het gaat er (zo te zien) juist om om extra OID's (die de server nog niet kent dus) toe te voegen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Paul op 21-04-2006 13:16 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• aschwinvanosch
Het gaat er om.... dat ik nu op een linux systeem aan het testen ben.....
Straks wil ik meerdere systemen kunnen ondervragen doormiddel van het IP

De snmpget en set commando's kan ik via php uitvoeren..
Dit werkt ook allemaal goed...

Nu is het echter zo dat als ik een snmpwalk doe op mijn linux systeem dan krijg ik door de UCD-SNMP Deamon een lijst teruggestuurd.

Deze lijst bevat vaste waardes die ik neit van te voren heb ingesteld..

Nu was mijn vraag... hoe kan ik aan deze lijst gegevens toevoegen.. zoals beeldresolutie... of de namen van de gebruikers..

Op deze vraag heb ik het antwoord gehad dat ik dit kon instellen met een SNMP Deamon... En mij werd verteld dat Net-Snmp een goede was..

Deze heb ik gedownlaod.. en geinstalleerd... het werkte want ik kon mijn eigen community naam aanmaken...

Echter weet ik nog steeds niet hoe ik nu die extra informatie aan de lijst kan toevoegen zodat ik deze kan opvragen...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zoals ik ook al in je andere topic heb verteld, kan dat niet.
De zaken die een snmpwalk weergeeft zijn zakne die door de snmp daemon aangeboden worden.
Sommige andere daemons kunnen hun eigen instellingen aan de snmp daemon aanbieden zodat je die (indien je de jusite oid weet) ook kan opvragen.

• aschwinvanosch
Ik ben nog steeds aan het kijken voor mogelijkheden om eigen gegevens via snmp op te kunnen vragen. Dit zal dus door een deamon gedaan kunnen worden. Maar hoe kan ik dit instellen. Stel dat ik mijn msn naam van msn messenger wil kunnen ondervragen via msn. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen. Het weggeven van OID nummers is niet van belang aangezien ik neit via het internet werk maar gewoon intern.

kan iemand mij dit vertellen.

Want als bedrijven hun eigen MIBs kunnen maken, zouden wij dat ook kunnen.
Pagina: 1