Voeding/CPU te heet? Uitvallen zonder error...

Pagina: 1
Acties:

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 21:08
Hallo!

Inderdaad, uitvallen, daar heeft mijn pc last van! Zomaar op de gekste momenten valt hij uit.. geen error, niks in de logbestanden van Windows... Ik snap er helemaal niks van! Hieronder staat het probleem verder uitgelegd...

Beschrijving Probleem

Eigenlijk heel simpel, de PC valt zomaar uit. Geen foutmelding, geen gepiep vanaf het moederbord en niks te vinden in de log bestanden van Windows. Als ik waarna hij uitvalt de pc weer opstart draaien de fan's heel even en valt hij weer uit. Ik moet zeker 2 minuten wachten totdat hij "door" start.

Het systeem is inmiddels 1 jaar oud, en heb er nooit problemen mee gehad, hij is nooit eerder uitgevallen, maar deze week is hij al 6/7 keer uitgevallen!

Het uitvallen gebeurde (vroeger) hooguit wanneer er gegamed werd (F.E.A.R., NFS MW, Half Life 2) Echter viel hij net uit toen Azureus (2.4.0.0) een torrent aan het controleren was. En ook onder Dreamweaver is hij v.d. week een keer uitgevallen! Ik dacht dat misschien de grafische kaart te warm werd, maar hij komt volgens nView niet boven de 60 graden. Ook onder games niet veel hoger.

Geprobeerd

• Systeem eens flink uitstoffen
Heeft geen enkel effect gehad... Fans waren zo goed als schoon... Koelblok van de CPU wel goed doorgeblazen.

• Kabels bundelen voor betere airflow
Geen enkel effect, alle kabels had ik al gebundeld, en de 2 Sata kabels die nog los hingen heb ik bij elkaar gebonden.

• Bios -> temps gecheckt direct nadat hij uitviel (en na een kleine minuut weer opstarte)
Hij gaf aan dat de CPU 56 graden was, en de kast zelf 30 graden. Normaal voor een Presscot toch?

System specs

• Pentium 4 Presscot 3Ghz
• 1024 mb dual channel
• Soltek SL-87CW-FL moederbord
• Maxtor 160 GB hd
• XFX Geforce 6600GT agp
• "Powerman" 350 Watt• Niks aan overgeklokt o.i.d.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Bedankt! ;)

----------------------------Update----------------------------

Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/9471/image17rx.th.jpg

2nd temp komt van: Winbond W83627HF PWM1 & PWM2

125C zal toch niet kunnen? Dat is witheet? maar zie nix in mn casewindow.. 8)7

----------------------------Update-2--------------------------

Allereerst mijn excuses dat ik dit topic weer omhoog trap! Maar heb laatste maand geen tijd gehad om er naar te kijken, vandaag wel! Ik de voltages vergeleken met de voltages die in de FAQ staan. Deze kloppen allemaal.
Let wel, hoewel merkloze voedingen voor problemen kunnen zorgen omdat ze niet altijd voldoende vermogen leveren, hoeft dit niet meteen het probleem te zijn. Zo draaide ik tot voor kort ik zelf een vergelijkbare setup (meer harde schijven en allerlei lampjes) stabiel @ een qtec 300w. Zie ook de FAQ

Het kan ook aan een verkeerd geplaatste kaart of een kortsluiting in de bekabeling of op het moederbord liggen. Zo zijn er nog wel 100 dingen te bedenken. Check in ieder geval even of alles correct is aangesloten en je mobo opgehoogd is dmv van die spacers...
Edit: wordt je voeding heet? dan is het waarschijnlijk wel de voeding.
Voeding wordt helemaal NIET heet, hooguit ietsjes lauw. Het koelblok van de CPU daarintegen wordt een stuk warmer, deze kan ik nog geen 10/15 sec. vasthouden zonder dat mn vingers in de fik staan >:) Volgens mij te heet..

Ik ga zo een rondje 3d mark 06 draaien, kijken wat dat oplevert voor temps/voltages e.d.
Zet kast open, dikke fan ertegen aan en gamen maar (liefst een soort atitool progje waarbij je die kubus krijgt, waardoor er écht de max van je vga gevraagd wordt) en dan kijken of die 122 graden misschien ook wel daalt (zal wel niet waarschijnlijk toch foute waarde, maargoed).
Geprobeerd, 1.5 uur lang, geen enkel effect, terwijl een uutje Fifa 2006 fataal is :? Ik heb inmiddels gekeken naar een nieuwe voeding. Ik kwam op de volgende voeding uit;
Cooler Master eXtreme Power ATX, 430W Echter is deze 24 pins, en is mijn moederbord (volgens mij) 20 pins (zie foto onder!)??

Afbeeldingslocatie: http://img159.imageshack.us/img159/6605/pict00953fy.th.jpg

Dus zal er een verloop stekkertje tussen moeten, is dit de goede?
Daarnaast heb ik een SATA schijf, deze heeft toch een speciale aansluiting nodig? Op de info pag. van Cooler Master staat wel dat ie SATA kabels heeft, deze kan ik dus gwoon erop aansluiten?

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb het zelfs gehad dat om een of andere vage reden mijn videokaart niet 100% goed zat, terwijl hij al maanden draaide en nooit wat gaf en nooit wat mee gebeurde.
Ik zette hem er opnieuw in en klaar.
Het kan zoveel zijn.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32
Als het koelblok van je cpu zo warm word, waarom dan geen zalman koeler erop zetten? Relatief goedkoop, koelt als een tiet, en nog lekker stil ook.

//edit:
overigens vinden ze hier dat een alternatieve koeler op een hete prescott toch wel is aan te raden. Hoewel jouw cpu niet zó heet word, maar het is nog altijd redelijk heet ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Pkunk op 21-04-2006 10:18 ]

Hallo met Tim

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk behalve de voeding ook eens kritisch naar de koeling van je grafische kaart, zoals je al aangaf zien de temps van je cpu er normaal uit de kans dat dat een probleem is nihiel :)
Controleer verder je geheugen op fouten met memtest oid en probeer eventueel eens te kijken of de timings niet te strak staan.

Sata voedingsconnectors kan je inderdaad direct op je schijf aansluiten

kudo's voor een hele goede topicstart d:)b

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• JeroenGans
Turkish schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:14:
Kijk behalve de voeding ook eens kritisch naar de koeling van je grafische kaart, zoals je al aangaf zien de temps van je cpu er normaal uit de kans dat dat een probleem is nihiel :)
Controleer verder je geheugen op fouten met memtest oid en probeer eventueel eens te kijken of de timings niet te strak staan.

Sata voedingsconnectors kan je inderdaad direct op je schijf aansluiten

kudo's voor een hele goede topicstart d:)b
6600GT zit standaard koelin op, deze wordt niet eens lauw (normaal uhm.. office werk) koeling van de voeding is koud, alleen cpu is heet.. Snap er niks meer van!
Die nieuwe voeding, is 24 pins, kan daar gewoon die converter op? (zie TS voor link!) Alvast bedankt,
ga zo ff uurtje 3d mark draaien, hopen dat dat wat duidelijkheid brengt :X !

offtopic:
Bedankt voor ut complimentje, graag gedaan, is voor mezelf ook duidelijk & overzichtelijk ;)

• Pkunk
Ik tel 24 pinnetjes op die connector, dus zal wel passen :P SATA schijven hebben vaak ook gewon molex aansluitingen (de mijne wel iig). Kwestie van even in je kast kijken.

Hallo met Tim

• JeroenGans
Timlog schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:26:
Ik tel 24 pinnetjes op die connector, dus zal wel passen :P SATA schijven hebben vaak ook gewon molex aansluitingen (de mijne wel iig). Kwestie van even in je kast kijken.
Okee! weer wat geleerd, je kunt dus gwoon je sata schijf aan een normale molex gooien? (nu zit ie nog an zo'n brakje sata kabel :X ) Hmm.. 24? Ik kan echt niet meer tellen :+

Huh.. ik kom niet verder dan 20! (2x10 vierkante hokjes?) :o

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenGans op 21-04-2006 10:30 ]

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
JeroenGans schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:21:
[...]

6600GT zit standaard koelin op, deze wordt niet eens lauw (normaal uhm.. office werk) koeling van de voeding is koud, alleen cpu is heet.. Snap er niks meer van!
Die nieuwe voeding, is 24 pins, kan daar gewoon die converter op? (zie TS voor link!) Alvast bedankt,

offtopic:
Bedankt voor ut complimentje, graag gedaan, is voor mezelf ook duidelijk & overzichtelijk ;)
Vaak heb je niet eens een converter nodig, maar kun je die 4 extra pinnen er gewoon vanaf klikken. Ikzelf heb een voeding waar ik ze dus gewoon vanaf kon klikken (en als het moet er weer aan klikken)

Do as I say, don't do as I do.

• Pkunk
JeroenGans schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:28:
[...]

Okee! weer wat geleerd, je kunt dus gwoon je sata schijf aan een normale molex gooien? (nu zit ie nog an zo'n brakje sata kabel :X ) Hmm.. 24? Ik kan echt niet meer tellen :+

Huh.. ik kom niet verder dan 20! (2x10 vierkante hokjes?) :o
Je moederbord is toch 20 pins? en je voeding 24? Dan klopt het toch? 20 links en 24 rechts (op het plaatje zegmaar).

Hallo met Tim

• JeroenGans
Wacht even, ik ben nogal een noob op dit gebied, wat gebeurt er met die 4 die over zijn? (ik tel er maar 20, vakjes bedoel ik... waar die connector op gaat) Misschien kun je het wat beter uitleggen? Hieronder nog een foto van de connector op het mobo;

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/8997/pict01000ln.th.jpg

3D mark '06 Loopt vast, al bij de 1e test! :X Sisoft Sandra ga ik zo maar mee benchen, tempst geven weinig hoop:

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/183/sisofttemps4td.th.jpg

Dit kan toch niet kloppen? Even snel als een P3? Zou het kunnen dat het mobo hem lager klokt i.v.m. de hitte?
Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/8289/cpucheck0yf.th.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenGans op 21-04-2006 11:57 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik denk dat je cpu veel een veel te warm wordt , gebruik je de stock koeler denk ik dat er iets niet meer goed loopt in de cpu en eens een andere moet proberen

je voeding ...

de 24 pins gaan niet passen. dat condensatortje zit in de weg, en wat jij had geselecteerd is bij mijn weten (sla me niet dood ask het fout heb) een 20 naar 24 pins converter terwijl jij een 24 naar 20 pins noig hebt

je moet dit convertertje hebben http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=22498

[ Voor 13% gewijzigd door successor op 21-04-2006 19:14 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

JeroenGans schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:21:
[...]

offtopic:
6600gt heeft een core temp threshold van 127 graden, dus als je een temp van 122 graden ziet en het is je graka kan ie nog maar 5 graden extra hebben.
En aangezien je koeling koud blijft is het waarschijnlijk dat ie niet goed genoeg contact maakt, waardoor ie niet goed koelt en je graka heel heet wordt.

• JeroenGans
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:41:
[...]

6600gt heeft een core temp threshold van 127 graden, dus als je een temp van 122 graden ziet en het is je graka kan ie nog maar 5 graden extra hebben.
En aangezien je koeling koud blijft is het waarschijnlijk dat ie niet goed genoeg contact maakt, waardoor ie niet goed koelt en je graka heel heet wordt.
Graka is het niet, Nview geeft 45 graden, no prolbem dus. Heb inmiddels een Zalman cooler erop gezet.. maar hij blijft ± 70/80 graden na half uur FEAR 73 graden, kan dat kloppen? of is sensor in de p4 brak? Voeding komt later, volgens mij is dat het probleem niet, voltages zijn goed en hij wordt niet extreem heet...

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenGans op 22-04-2006 09:51 ]

Verwijderd

TS heeft idd gelinkt naar een 20->24 pins verloopstukje. Je hebt net een 24->20pins verloopstukje nodig.
Waarom echter knoeien met verloopstukjes? Koop toch gewoon een voeding dat een 20+4pins connector heeft en waarbij je het 4pins gedeelte al dan niet bij op het 20pins gedeelte kan klikken bij moederborden waar je 24pins nodig hebt. Bij moederborden waar je 20 pins nodig hebt, laat je het er gewoon af.
Ik de voltages vergeleken met de voltages die in de FAQ staan. Deze kloppen allemaal.
Hoe heb je deze nagekeken, zowel stressed als idle? Met een multimeter of met uitleesprogramma? Op zowel 12V als 5V lijn (eventueel ook 3.3V)?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 10:10 ]

• JeroenGans
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:07:
TS heeft idd gelinkt naar een 20->24 pins verloopstukje. Je hebt net een 24->20pins verloopstukje nodig.
Waarom echter knoeien met verloopstukjes? Koop toch gewoon een voeding dat een 20+4pins connector heeft en waarbij je het 4pins gedeelte al dan niet bij op het 20pins gedeelte kan klikken bij moederborden waar je 24pins nodig hebt. Bij moederborden waar je 20 pins nodig hebt, laat je het er gewoon af.

[...]

Hoe heb je deze nagekeken, zowel stressed als idle? Met een multimeter of met uitleesprogramma? Op zowel 12V als 5V lijn (eventueel ook 3.3V)?
Stressed (na half uur/3kwartier FEAR) en idle (alleen beeje internet, msn, iTunes) met Speedfan

Mn broertje heeft net weer als vanouds anderhalfuur FIFA gedaan, zonder uitvallen, dus blijkbaar toch de CPU die te heet werd! (Prescott :r ) :+

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenGans op 22-04-2006 11:13 ]

Pagina: 1