Toon posts:

HDTUNE van WD Raptor 150GB, wat bewijst het, hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb zoals in het FAQ staat het programmaatje HDTune losgelaten op mijn Raptor1500ADFD (150GB)( geen RAID configuratie )

Onder health status alles ok, echter wanneer ik de benchmark draai krijg ik over het algemeen steeds verschillende uitkomsten.De vraag die ik beantwoord wil krijgen is hoe is dit te verklaren?

Het gaat om de grafiek die gaande de benchmark getekend wordt.
De vaste dingen(tekstvelden)uitkomsten zijn bij mij over het algemeen stabiel en zijn:

maximum bandwith:
85,6 Mb/s ( deze hoort bij grafiek die niet stabiel is maar het beste resultaat zeg maar )
Minimum:
60,2 Mb/s ( deze hoort bij grafiek die niet stabiel is maar het beste resultaat zeg maar )
gemiddeld:
74,4 Mb/s ( deze hoort bij grafiek die niet stabiel is maar het beste resultaat zeg maar )

average seek time:
7,9ms (stabiel )
Burst rate:
120,3 Mb/s (stabiel )

Het gaat me dus om de grafiek, tijdens de test zakt de grafiek soms enorm in naar 1,2 Mb per seconde, soms gebeurd dit meerder malen tijdens de test.

Echter over het algemeen is het een keurig grafiek lijntje wat naar het einde afloopt en eindigt op 60,2 Mb/s en begint met 85,6.

Hoe zijn deze pieken( negatieve ) nou te verklaren?
Ik heb al vast kunnen stellen dat deze zich vaker voordoen als windows een beroep doet op de schijf
( op de schijf staat ook windows geinstalleerd ) of als ik tijdens de benchmark Firefox open.(of IE )

Is dit normaal of zou de bench daar geen last van moeten hebben?

Is mijn schijf toch brak aan het gaan?
Bij voorbaat dank
_/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb al vast kunnen stellen dat deze zich vaker voordoen als windows een beroep doet op de schijf
( op de schijf staat ook windows geinstalleerd ) of als ik tijdens de benchmark Firefox open.(of IE )
Je geeft het antwoord zelf al :) HDTUNE heeft blijkbaar niet de hoogste prioriteit. Het is in ieder geval tijdens de benchmarks altijd de bedoeling dat je zo min mogelijk met de PC doet tijdens het benchmarken om zo een goed beeld te krijgen. Sluit alle programma's af en schakel evt ook de achtergrondprocessen uit (antivirus? email? etc).

Verwijderd

Topicstarter
Dank u, dat had ik idd ook zelf al een groot vermoeden van.Toch zou ik graag van iemand zijn waardes krijgen uitgelezen door HDTune ( zelfde schijf )
als deze vergelijkbaar zijn kan ik met gerust hart weer slapen. :z

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC heeft even HDD merk/type in de titel gevrot ;)

Check verder ook eens het Western Digital Raptor 150GB topic.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 21-04-2006 10:46 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:27:
Hoe zijn deze pieken( negatieve ) nou te verklaren?

Is dit normaal of zou de bench daar geen last van moeten hebben?
Dat is normaal. Je gaat toch ook geen spelletjes spelen terwijl je 3DMark aan het draaien bent ;)
Je kunt de prioriteit van HD Tune verhogen in Task Manager maar uiteindelijk zal dit weinig uithalen.