Toon posts:

Framerate limit programma

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag. ik bedacht me zelf de oplossing voor een hoop problemen met koeling.

Zoals jullie allemaal wel weten kijkt ons oog met 24 beeldjes per seconde. Iemand die het kan nou eens een programma schrijft die de v-kaart aanstuurt en zegt : "Maximaal 25 FPS"
zo ziet het beeld er vloeiend uit en word je kaart niet zo warm omdat hij maar 25 beelden per seconde hoeft te berekenen. Geen dure koelers meer. En als je je systeem wilt testen in bijvoorbeeld 3D-mark zet je het programma even uit.

Is dit een Idee waar we wat aan hebben? of is het enkel dom gedenk van een ondermaatse forum gebruiker?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoek es naar V-Sync ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb eens een tooltje gehad met twee draaiende 3D objecten waarvan je van beide de FPS kon instellen. Dan was het verschil tussen 25 en 40FPS bijvoorbeeld toch wel duidelijk. Het limiteren van je grafische kaart tot 25FPS is dus zeker al geen optie.

In de meeste spellen kun je wel je framerate beperken tot 60FPS met behulp van de V-Sync optie. Deze kan je ook forceren via je drivers. Of de videokaart hierdoor significant minder warm wordt weet ik echter niet...

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:25:
Is dit een Idee waar we wat aan hebben? of is het enkel dom gedenk van een ondermaatse forum gebruiker?
ja >:)

Ga jij maar eens eens een shooter spelen als fear met alle opties open. Als je een enorme videokaart hebt haal je nu ongeveer 25-30 FPS, zet je alles uit, dan haal je rond de 90FPS, nou moet jij eens kijken hoeveel soepeler het loopt. Waarom denk je dat iedereen graag zoveel mogelijk FPS wil hebben, niet alleen om mee te patsen hoor, rond de 50FPS lopen shooter achtige spellen pas echt lekker. Race spellen lopen al eerder 'soepel'.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-02 22:35

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:25:
[...]

zo ziet het beeld er vloeiend uit en word je kaart niet zo warm omdat hij maar 25 beelden per seconde hoeft te berekenen. Geen dure koelers meer.
[...]
ga maar eens een FP shooter op 25FPS spelen :X

nee doe mij maar 60FPS+ :)

Verwijderd

Speel jij games met 25FPS dan?
Damn, dan kun je toch niet fatsoenlijk spelen?

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
Je vergeet iets !!!

Als je bij games 25 fps ziet is dat niet constant 25, maar 25 fps gemiddeld
Hierdoor kan het dus zijn dat je soms 5 fps hebt (dia-voorstelling) en soms 45.

Je moet dus niet zorgen dat je gemiddelt 25 fps krijgt maar dat de laagste op 25 ligt en dat krijg
je meestal als je fps zo rond de 50-60 zitten

• frickY
  • Laatst online: 04-02 14:45
Ik speel vrijwel dagelijks een paar uurtjes CS1.6, en mijn lieve oude pctje weet er niet meer dan ~23FPS uit te persen. Als er dan ook nog veel geschoten wordt en er ergens een smoke-grenade ligt, dropt het al snel tot de 10.

Ondanks dat ik vind dat hoge FPSen een beetje 'gehyped' zijn, en de mensen verwent, moet ik toegeven dat het niet helemaal ideaal speelt :)
Maar aan een FPS of 60 zou je inderdaad volvdoende moeten hebben voor een soepele beleving van het beeld.

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 20-04-2006 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik snap wat jullie zeggen.

maar

niemand ziet het verschil tussen 60 of 25 FPS. als je die waarden constand draait dat is nou eenmaal zo. je ogen haalen ongeveer maar 24FPS. sommige iets meer sommige iets minder (zal geen twee frames schelen).

Het voordeel van 60 halen is als het even druk word (rookgordijn,ontploffing met veel vuurvuur, enz enz)dat hij dan niet zakt onder de 24FPS, omdat je kaart blijktbaar geen enkele moeite heeft het spel te spelen. Alleen als jou kaart 60 Frames per seconde kan berekenen, en je hebt er maar 25 nodig voor een vloeiend beeld, waarom zou hij dan meer doen? hierdoor blijft je kaart koeler. en als hij normaal 60 haalt , kun je nog steeds de ontploffingen zien zonder onder de 24 te duiken. Doordat de kaart minder warm word kun je hem misschien nog wat extra overclocken.
Verder is de bedoeling van het programmatje dat je constant de 25 draait en niet gemiddeld. Als je kaart 60 FPS aan kan, dan zegt de software, 25 en niet verder, de rest van de tijd, ga je maar afkoelen ofzo.

Ik neem aan dat een dergelijk programma bestaat. ik neem aan dat dit Onderwindows ook gewoon draait, er is toch niet voor niets een verschil tussen "Idle" en 'load". Mijn kaart levert onder het draaien van Windows duidelijk niet 100% zijn kracht, en daarom word hij minder warm. (ik ken het 2D/3D mode verhaal maar dat gaat niet op , want bij oude kaarten (zonder 2D/3D modes) heb je ook temperatuur verschil)

Verwijderd

@hierboven

Ik weet niet of je ooit een VooDoo 2 kaart gehad hebt, maar daar zat een 3dfx demo bij die 2 identieke beelden renderde. De ene was op 30Fps en de ander op 60. Als jij zegt dat je dat verschil niet kan zien tussen 30 & 60 moet je dat demo-tje maar es bekijken hoor ;)

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het is totaal niet waar dat mensen het verschil niet zien tussen 25hz en 60hz. het menselijk kan aan de rand van het gezichtsveld veel hogere frequenties waarnemen dan 25 hz, daarom is een crt pas prettig om mee te werken (voor meeste mensen) op 72hz of hoger. ik merk het zelf ook meteen als een scherm op 60hz staat te flikkeren ipv. op 85+hz.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe kom je er eigenlijk bij dat we niet meer dan 25fps kunnen waarnemen? Ik denk niet dat het ten eerste echt te meten is in frames die we per seconde waarnemen en daarnaast denk ik dat het toch een stuk hoger ligt dan slechts 25.

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-02 11:49

tweakraiser

I have such sites to show you

V-Sync heeft te maken met de refresh mode van je monitor, meestal is dit zo rond de 55-70.
Deze cijfers zijn dan ook je max FPS: niet hoger.
V-Sync is dus geen optie om een FPS van 25 te behalen.

Strava | Webdesign

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 07:24
ja, dit is inderdaad een beeeeetje zinloos...
op 50 fps max instellen, kan ik inkomen, 50 is mooi vloeiend, maar zodra je naar de 30 gaat, begin ik me in ieder geval nogal te ergeren aan het beeld. als je je dan bijvoorbeeld bij een first person ding snel omdraait, zie je gewoon helemaal niet wat er gebeurt... limit op 25 is echt voor niemand een optie, geloof me... 24fps voor je ogen is onzin, ik merk het verschil tussen 50 en 80 ook nog wel. van 50Hz krijg je bijvoorbeeld barstende koppijn en van 80 niet... nu is hz en fps niet hetzelfde, maar je kunt niet fatsoenlijk naar een 50Hz monitor kijken, net als je niet een spel kunt spelen met minder dan 30 fps... vind ik :P

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
Ik denk dat hij in de war is met film.
Met film word er 24 beelden per seconde geschoten, hierbij heeft elk beeldje een sluitertijd.
Hierdoor vervagen snel bewegende voorwerpen (die worden een beetje uitgesmeert), die waas maakt dan dat die 24 beeldjes genoeg lijken.

Een computer game daarintegen zijn allemaal haarscherpe beelden zonder die bewegings waas waardoor er tussen 2 beelden meer verschil zit en dit eerder opvalt.
Teminste, dit is wat ik denk dat het is.

Verwijderd

IMAX draait bijvoorbeeld op 60fps geloof ik tov een gewone film @ 25fps. Je kan niet ontkennen dat er een verschil is tussen de twee en dat ligt niet enkel aan de grootte van het scherm.

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 00:07:
Ik denk dat hij in de war is met film.
Met film word er 24 beelden per seconde geschoten, hierbij heeft elk beeldje een sluitertijd.
Hierdoor vervagen snel bewegende voorwerpen (die worden een beetje uitgesmeert), die waas maakt dan dat die 24 beeldjes genoeg lijken.

Een computer game daarintegen zijn allemaal haarscherpe beelden zonder die bewegings waas waardoor er tussen 2 beelden meer verschil zit en dit eerder opvalt.
Teminste, dit is wat ik denk dat het is.
Motion blur

http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_blur

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 10:47

bazzard

Bas

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:46:
Doordat de kaart minder warm word kun je hem misschien nog wat extra overclocken.
Verder is de bedoeling van het programmatje dat je constant de 25 draait en niet gemiddeld. Als je kaart 60 FPS aan kan, dan zegt de software, 25 en niet verder, de rest van de tijd, ga je maar afkoelen ofzo.
Ik snap alleen niet echt wat het nut is van extra overklokken als je sowieso niet meer als 25fps wil draaien. :?

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier lijkt een beetje die eeuwige discussie uit te ontrafelen over meer dan 24 fps zie je niet. Onzin. Je hersens kunnen wel 100 beelden per seconde aan. We zien nog steeds op een analoge manier en daarom verneem je het wel dat er meer dan 24 fps op een scherm getoverd worden.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

1024x768@100Hz met vsync aan werkt prima. 100FPS is lekker soepel en je krijgt geen hoofdpijn van geflikker , zoals bij 60Hz.

Hoger gaan dan 100 is naar mijn mening zinloos. In quake3-gebasseerde-online-spellen kan je daarmee zelfs zorgen voor een crap-verbinding tussen jou en de server.

• ThaHandy
  • Laatst online: 03-02 22:35

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd in "FPS viewer" heeft eens een FPSviewer gemaakt is kan je duidelijk zien hoe schokkerig het gaat naarmate de RPM lager wordt.
RPM VS FPS
mirror:
http://members.home.nl/thahandy/got/FPSViewer.zip

[ Voor 10% gewijzigd door ThaHandy op 21-04-2006 03:27 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat was het programma dat ik bedoelde :) Voor één of andere vage reden draait het wel niet meer zo goed sinds ik mijn 9800Pro vervangen heb voor een 6600GT. Vroeger haalde ik in het linkerscherm een heel hoge FPS, nu maar ~40.

[ Voor 45% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-04-2006 09:02 ]

Verwijderd

De 25FPS komt idd bij de huidige TV's vandaan. Alleen is het niet zo dat er gebruikt gemaakt wordt van interlacing om zo op een 50hz TV de PAL resolutie goed weer te geven?

In games gaat dit idd niet op zoals al eerder is gezegt. Bekijk het programmatje is met de verschillen, dat ga ik nu ook doen :)

Verwijderd

jann1s schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:52:
het is totaal niet waar dat mensen het verschil niet zien tussen 25hz en 60hz. het menselijk kan aan de rand van het gezichtsveld veel hogere frequenties waarnemen dan 25 hz, daarom is een crt pas prettig om mee te werken (voor meeste mensen) op 72hz of hoger. ik merk het zelf ook meteen als een scherm op 60hz staat te flikkeren ipv. op 85+hz.
Zo is het maar net...
Het verschil tussen 25 en 60 frames per seconde merk je echt wel op 85Hz hoor!
Als je nu op 60Hz zit, merk je het al wat minder, maar nog steeds wel duidelijk.
60 Frames per seconde speelt gewoon lekkerder dan 25! ;)

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Wat je zegt slaat gewoon nergens op. Het oog kan wel degelijk meer waarnemen als 25, alleen jij gaat uit van een soepel beeld. Je kunt het beter stellen als 'vanaf'.

Als je een monitor zou instellen op 25hz (niet eens mogelijk, mag je raden waarom) zou je last van je ogen krijgen omdat het niet natuurlijk aanvoelt en je de monitor ziet knipperen. Waarom zie je het knipperen? juist omdat de monitor minder vaak refresht dan het oog.

Een pc/monitor op een max van 25fps instellen is onmogelijk, het beeld zal dan verre van soepel zijn. Als je zelf ook spelletjes speelt moet het je toch wel opgevallen zijn dat het fijner speelt met 80 fps ipv 40 fps. Het verschil tussen 80 en 100 is zelfs nog goed merkbaar.

edit:
Waarom reageer ik in godsnaam op een topic dat al als gesloten wordt beschouwen, geen id, het zal een kwestie van 'tijd' zijn

[ Voor 12% gewijzigd door t!mP op 28-04-2006 01:33 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:45
Er is een groot verschil tussen de refreshrate (Hz)
dit is de flikkersnelheid van de monitor (en videokaart) hiermee wordt je scherm verniewd. Afhankelijk van de reactiesnelheid van je monitor kan je dit herkennen tussen de 60 en 100 hz. Voor een goede CRT monitor is 100 Hz een absolute must.

en de FPS van je game.
Dit is de snelheid waarmee de frames worden gerenderd door je videokaart. Zodra deze hoger is dan je refreshrate zal deze géén informatie meer toevoegen. De FPS is het aantal keer dat een afbeelding in je scherm van locatie op je scherm veranderd. Indien de bewegingen dicht bij elkaar liggen (langzaam gaan) is FPS 25 voldoende. Echter wanneer je dicht bij je scherm zit dan kan een hogere FPS zeker informatie toevoegen. In een ideale situatie zijn refreshrate en FPS altijd boven de 60 (Hz / FPS)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:46:
bla bla
Doordat de kaart minder warm word kun je hem misschien nog wat extra overclocken.
bla bla
miss beetje laat maar waarom heeft overclocken dan nog zin als je je nieuwe 7900gtx (bijvoorbeeld) capped op 25 fps
nu is het zo dat je zoveel mogelijk fps wil hebben zodat het spel lekker loopt op drukke tijden en dat ie net niet haperd, en jah benchmarks willen tegenwoordig niet veel meer zeggen tis toch meestal het spel wat het doet, kijk maar naar farcry of hl2
Pagina: 1