Op zoek naar een beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Ik ben op zoek naar een beamer, maar ik heb absoluut geen ervaring met beamers (ja, wel een presentatie geven, etc. etc., maar niet het echte werk :P).

Ik heb de "FAQ" doorgelezen (Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen ! -> enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen), maar eigenlijk weet ik nog steeds niet precies wat ik zoek. Misschien kunnen jullie mij helpen?

Wat wil ik ermee doen?
Eigenlijk moet het een alleskunner zijn: in eerste instantie gaat hij gebruikt worden om films mee te kijken in een aardige donkere ruimte op een witte muur. Maar we willen hem ook gaan gebruiken om presentaties op te geven (en dat zal dan wel op een wit laken? of op een scherm gaan). Dit in kantoor-omgeving, dus niet echt donker.

Wat heb ik te besteden?
Tot ongeveer € 2.000. We willen wel echt een goede beamer kopen, ik denk dat dat wel moet lukken voor die prijs? Ongeveer 2000 euro dus.

Wat zijn leuke extra dingen?
Allerlei leuke gadgets er in zijn leuk meegenomen. :) Ik denk dat een HD-beamer te hoog gegrepen is?

Mijn vraag?
Enerzijds wil ik natuurlijk wel erg graag kant-en-klaar weten welke modellen ik moet gaan bekijken. :) Maar anderzijds wil ik ook wel zelf verder lezen en onderzoeken... maar ik heb zo weinig ervaring met die dingen, ik weet echt niet wat ik wil... Ik weet alleen wel dat ik geen verkeerde keuze wil maken! :)

Wie heeft er adviezen? :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je zelf al enige zoekacties gedaan? Wat voor beamers ben je tegengekomen zoal?

• ChrisM
Mishmash schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:15:
Heb je zelf al enige zoekacties gedaan? Wat voor beamers ben je tegengekomen zoal?
Ik heb via kelkoo.nl gezocht, dat is, denk ik, de handigste vergelijkingssite. Zoeken in de geld-range 1630-2160 en dan 1000-1499 ansi (http://www.kelkoo.nl/ctl/...p_,1_000_-_1_499_ANSI)... daar zijn wel een paar beamers die denk ik voldoen? Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee...

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 23:07

BNX

Voor 2000 euro max kun je zeker al 1 van de betere HD!!! beamers kopen.
Onder HD versta ik 1280x720, TrueHD (1920x1080) is NIET betaalbaar momenteel!

Zo kom je automatisch bij 16:9 beamers uit... mijn top 3 -->

1) Panasonic PT-AE900E (toppertje in véél review) á 1500 euro

2) Epson EMP-TW600 (heb zelf een TW10H, maar deze al in actie gezien) á 1500 euro

3) Sanyo PLV-Z4 (heeft zijn voor- en tegenstander) á 1600 euro

zelf zou ik momenteel voor de Panasonic gaan i.c.m. een Progressive Scan HDMI\DVI\component DVD speler...

:Z géén van bovenstaande beamer zijn 'uitermate' geschikt voor presentaties,
dit mede omdat de lumen relatief laag zijn, wat weer perfect is voor DVD films en natuurlijk
de breedbeeld resolutie van 720 hoog... scalen naar 768 of 600 verticaal is niet om aan te zien in windows....

Je moet denk ik een keuze maken: OF een presentatie beamer, OF een goede film (DVD) beamer.
Als presentatie beamer moet je gaan voor een XGA beamer, dus minimaal 1024x768 (4:3) en véél lumen (minimaal 2000 of hoger) zoals de X-serie van Infocus (X2 of X3)

[ Voor 34% gewijzigd door BNX op 20-04-2006 22:52 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2025

lampie1979

Hoepla!

Heb zelf de Hitachi PJ-TX200

Zit in het zelfde segment als het rijtje van de vorige post.

Alleen kwam deze hitachi uit diverse tests net iets beter uit de test van de Panasonic. Voordeel is dat de hitachi ook geen screensmoothing heeft, wat de panasonic dus wel heeft (maakt het beeld iets waziger zodat het screendoor effect minder zichtbaar is).

Ik heb ze beide naast elkaar gehad en vond ook dat de LCD panelen bij de hitachi beter waren uitgelijnd dan de panasonic. En de hitachi was ook nog eens 150 euro geodkoper + de lamp is bijna de helft goedkoper!!!!!

Ook levert hitachi 3 jaar garantie en panasonic geloof ik uit me hoofd maar 1 jaar.

Maar met beide heb je absoluut geen miskoop. Het beeld schitterd echt van het doek af en je hebt absoluut niet het idee dat je naar een projector zit te kijken. Echt super.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Lampie1979, helemaal mee eens :) En als aanvulling: zelf heb ik vorig jaar de TX100 gekocht, ben er nog ontzettend tevreden mee. Ik heb er bijna 200 uur opzitten nu, en hij werkt (uiteraard) nog probleemloos. De tip die ik je wil meegeven: kijk eens op www.idealo.de voor een prijsvergelijk. Let vooral ook op de verzendkosten en de mogelijkheid tot verzenden naar Nederland.
Hitachi heeft Europese garantie, dus wat dat betreft maakt het niet uit of je hem in Nederland bestelt of in Duitsland. Maar qua prijs wel! Vorig jaar was ik zo'n 300 euro goedkoper uit, de verzendkosten waren slechts 12 euro via UPS (www.digitalo.de)!

Overigens zie ik nu dat ie via Redcoon Benelux nog goedkoper is.

Tot slot: waarom de TX-200? :P
Op de eerste plaats vind je film belangrijk. Dit gaat uitstekend met deze jongen, het contrast is enorm goed met 7000:1 (bij mij 1000:1 en dat is al goed), uit ervaring kan ik je vertellen dat de kleuren prachtig zijn en de resolutie is HD (1280x720). Wat ook belangrijk is, is de geluidsproductie, die met 28dB gering is.
Op de tweede plaats wil je presentaties kunnen geven. Nu wordt er vaak gezegd dat dit op een beamer speciaal voor films niet gaat, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. De TX-200 heeft een lichtopbrengst van 1200 lumen, wat bij gedimd daglicht (hoeft echt niet donker te zijn) echt voldoende is. Tijdens een film kun je de lichtopbrengst uiteraard wat lager zetten.

O ja, ik werk niet bij Hitachi ofzo 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Elektronicanet op 21-04-2006 00:35 ]

Nederlander in België

• ChrisM
:) Dit zijn de adviezen die ik nodig heb!

Ik ga dan maar eens heel serieus op zoek naar die TX-200. Het klinkt goed!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-01 20:57
Ik zal dus niet de Hitachi nemen, zowel de Panasonic als de Epson zijn beter dan de Hitachi.
Vooral als de projector gecalibreert is is het verschil goed te zien.
Mijn keuze gaat uit naar de Epson, deze is beter als de Panasonic en de Hitachi.

Kijk is op het htforum.nl voor meer info

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

TdV

Hier ook hitachi pj-tx200; ga bij www.cine4home.de (ze hebben ook engelse reviews) maar eens reviews lezen. Overigens komen zowel de ae900 / z4/ tw600 als de tx200 gewoon goed uit de tests dus een echte miskoop zal je niet doen met welke dan ook.

Een scherm geeft overigens wel veel betere resultaten dan een laken; dat heb ik zelf getest. De Epson heeft trouwens voor presentaties de hoogste lichtopbrengst; weliswaar met matige kleurechtheid dan.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik ben ook aan het zoeken naar een beamer.

Zelf wil ik hem gebruiken voor films.

mijn keuze tot nu toe valt op deze beamers:

Panasonic PT-AE900E
Hitachi PJ-TX200 (na het lezen van dit topic)

het probleem is dat ik nooit echte duidelijk reviews kan vinden. Ja ik vind wel review met technische specificatie. Op tweakers vind ik genoeg topics met daarin ervaringen, maar net zoals dit topic zegt de ene dat hitachi beter is en daaronder zeggen ze weer dat de andere beter is..

kan ik hieruit concluderen dat het ongeveer op deze prijsniveau (dus ongeveer 1300 a 1500) "één pot nat is"?

als dit echt het geval is moet je toch gaan kijken naar de overige punten. Ik vind natuurlijk heel belangrijk dat het beeld goed is, maar de beamer moet dicht bij mij komen te staan (dus het moet ook rustig zijn). zit er ook nog verschil in koeling? moet ik nog naar overige punten letten als ik bijvoorbeeld een tv + computer aan wil sluiten op een beamer?

ook ben ik bij ons in omgeving (een beetje) aan het kijken (zwolle en omstreken), maar het valt mij tegen hoeveel beamers er in de winkel naast elkaar staan. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Lampie1979 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:26:
Heb zelf de Hitachi PJ-TX200

Zit in het zelfde segment als het rijtje van de vorige post.

Alleen kwam deze hitachi uit diverse tests net iets beter uit de test van de Panasonic. Voordeel is dat de hitachi ook geen screensmoothing heeft, wat de panasonic dus wel heeft (maakt het beeld iets waziger zodat het screendoor effect minder zichtbaar is).

Ik heb ze beide naast elkaar gehad en vond ook dat de LCD panelen bij de hitachi beter waren uitgelijnd dan de panasonic. En de hitachi was ook nog eens 150 euro geodkoper + de lamp is bijna de helft goedkoper!!!!!

Ook levert hitachi 3 jaar garantie en panasonic geloof ik uit me hoofd maar 1 jaar.

Maar met beide heb je absoluut geen miskoop. Het beeld schitterd echt van het doek af en je hebt absoluut niet het idee dat je naar een projector zit te kijken. Echt super.
De TX200 is zeker ook een hele goede projector, maar de ae900 wordt in reviews toch meestal wel het hoogst gewaardeerd als de beste all rounder. Waarbij de projectoren qua oordeel wel altijd dicht bij elkaar zitten.

Voor zuiver films zou ik voor de ae900 kiezen omdat hij out of the box al vrij goed gecalibreerd is en omdat hij een hele goede auto iris functie heeft. Maar in dit geval zou ik misschien voor de TW600 gaan omdat je daar toch meer lichtopbrengst uit kan krijgen met zijn 250W lamp (anderen allemaal UHM130W lamp). Dan is ie niet meer kleurecht, maar dat is voor presentaties minder belangrijk. En extra lichtopbrenst is echt wel prettig voor presentaties met achtergrond licht.

• 107mb
  • Laatst online: 22-02 09:33
een paar opmerkingen:

1. ga zelf kijken.... een beamer op specs kopen is onmogelijk.
ik heb toendertijd voor de keuze Z3, AE700, TW200H en PJ-TX100 gestaan. Zeg maar de vorige generatie.
ik heb ze allemaal gezien, en de Epson had het mooiste beeld. Minimaal verschil, alleen als je ze naast elkaar zet. Epson had de meest levensechte kleuren. De Epson was ook €500 euro duurder dan de Hitachi, en de overigen zaten er tussenin qua prijs. Ik heb dus vanwege de prijs de Hitachi gekocht, en geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft (nu scheer ik elke week mijn kop kaal, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben :9 )

ik denk dat je met geen van de vier merken echt een miskoop zult hebben.

2. zoals eerder gezegd, ga hem niet voor presentaties gebruiken:
- een goed op- en afgestelde projector laat je het liefst staan.
- HT projectors zijn niet echt draagbaar
- als ik mijn projector vergelijk met de dataprojector op het werk, dan voelt deze laatste toch wat steviger aan.
- HT projectors hebben niet zo'n hoge lichtopbrengst.

Verwijderd

....een aantal interessante beamers. Ook hier een mogelijke aanschaf binnenkort, en genoemde modellen zijn degene die inmiddels in de belangstelling staan.

Ik krijg deze week de Panasonic voor 7 weken te leen, dus dat is wel een erg prettige luxe om een en ander te ervaren.

Als betaalbare tegenhanger zoek ik ook nog naar een beamer tot ongeveer 800 euro, maar ben nog zoekende wat dat betreft.

• lowfi
  • Laatst online: 07:00
Vergeet ook niet een scherm in je begroting. Ik heb zelf de panasonic ae900 die ik een tijd op de muur gebruikt heb maar sinds ik een projectie scherm heb komt dat ding pas echt goed tot zijn recht.

Verwijderd

had wel een review gelezen, waarin de Sanyo Z4 er met wat meer scherpte uitsprong tov de Panasonic. Iemand die dit herkent ?

Een redelijke projector budget lijkt mij de benq mp610 of de benq pe5120.... Benq lijkt trouwens zowiezo wel aardig, wat goedkopere, projectoren af te leveren. Ook zeer betaalbaar een voldoende in kwaliteit meen ik is de acer ph112.
Tevens de epson emp-tw20 als goedkoop alternatief eventueel...

Als zeer gulden middenweg kom ik uit bij de Sanyo PLV-Z3, hoewel de inmiddels ook genoemde Hitachi PJ-TX200 ook fraai lijkt te zijn, mn door goedkopere aanschaf van lampen en 3 jaar garantie op het apparaat... (hoewel een aantal reviews melding maken van flinke hitte bij langer gebruik..).

Nog een aanvulling in het wat hogere segment: de epson EMP-TW600.

...mmm, het lijkt er meer op dat ik hier een eigen "boodschappenlijstje" aan het maken ben....

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 19:30 ]

Verwijderd

...heb de Panasonic AE900 nu binnen en voor een week of 5 te leen om wat mee te stoeien. Eerste indruk is prima. Goed en duidelijk in menustructuur. Op zich prettig om naar te kijken, hoewel het behelpen is met een muur of een dia-scherm.

Wat mij wel wat tegenvalt ivm een tv is de mindere helderheid van het beeld, zeg maar de frisheid.
Misschien is de vergelijking niet geheel correct, en hebben we het gewoon over ip andere werelden (andere technieken en dus andere resultaten), maar tis wel iets wat mij een opvalt (en dus tegenvalt). Hierdoor nog niet uit de afweging om voor LCD of beamer te keizen... Komt bij dat ik redelijk veel tv kijk (series), wat voor mijn gevoel wat minder aansluit bij beamer gebruik.

Wie geeft zijn mening over bovenstaande en denkt met mij mee ;)

• lowfi
Muur of diascherm is gewoon geen goede ondergrond.

[ Voor 28% gewijzigd door lowfi op 16-07-2006 20:43 ]

• CyberMonkey
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-04-2025
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 20:34:
...heb de Panasonic AE900 nu binnen en voor een week of 5 te leen om wat mee te stoeien. Eerste indruk is prima. Goed en duidelijk in menustructuur. Op zich prettig om naar te kijken, hoewel het behelpen is met een muur of een dia-scherm.

Wat mij wel wat tegenvalt ivm een tv is de mindere helderheid van het beeld, zeg maar de frisheid.
Misschien is de vergelijking niet geheel correct, en hebben we het gewoon over ip andere werelden (andere technieken en dus andere resultaten), maar tis wel iets wat mij een opvalt (en dus tegenvalt). Hierdoor nog niet uit de afweging om voor LCD of beamer te keizen... Komt bij dat ik redelijk veel tv kijk (series), wat voor mijn gevoel wat minder aansluit bij beamer gebruik.

Wie geeft zijn mening over bovenstaande en denkt met mij mee ;)
Betaalbare movie-projectoren moet je in complete duisternis bekijken. Zoals al gezegd in deze topic, is 1000-1200 lumen verre van voldoende om in verlichte omgevingen te gebruiken. Het contrast zakt meteen enorm zodra er een lichtbron buiten de projector zelf is.
Als je veel TV kijkt lijtk me het beste een gewone TV. Die geeft altijd een helder en klaar beeld en staat niet zo "leeg" als een witte muur of projectiescherm.

Oja, en zorg inderdaad ook dat je het beeld op een goede ondergrond projecteert. In feite moet je bij de kost van je projector ALTIJD nog zo'n 200-300 euro bijrekenen voor een deftig scherm. Een gewone witte muur is soms niet helemaal vlak, reflecteert of glanst verkeerd, bevat korrel, enzovoort...

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Ik heb zelf wel eens een infocus x2 in gebruik, maar die heeft dacht ik door dat dlp gebeuren een wat regenboog effect bij witte kleuren. (voor presentatie's geschikter in mijn opinie dan voor echte films, hoewel ik er niet zo'n groot probleem mee heb opzich)

De x3 weet ik verder niet zoveel vanaf, die was er nog niet toen ik deze beamer uit had gezocht...

Verwijderd

CyberMonkey schreef op zondag 16 juli 2006 @ 20:50:
[...]
Betaalbare movie-projectoren moet je in complete duisternis bekijken. Zoals al gezegd in deze topic, is 1000-1200 lumen verre van voldoende om in verlichte omgevingen te gebruiken.
[...] In feite moet je bij de kost van je projector ALTIJD nog zo'n 200-300 euro bijrekenen voor een deftig scherm.
...dat van die verduistering is inderdaad de zwakste schakel in mijn kijk belevenis, naast inderdaad het scherm. Kamer is wel wat sombertjes overdag (beperkte lichtinval), maar zo op zomerdag toch nog te veel licht voor een goed resultaat voor een beamer blijkt dus.

Dus mocht ik perse een beamer willen voor een minder verduisterbare omgeving :9~ , dan dus iig een met meer lumen als ik het goed begrijp B) (...en dat scherm dan ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2006 22:08 ]

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:42
Ik heb sinds een maand of twee de Hitachi PJ-TX200.

Ik wil hem niet in het bijzonder boven de ander genoemde beamers prijzen, maar ik ben er zeer tevreden over. Nog geen problemen tegengekomen. Bijna alle mogelijke aansluitingen zijn aanwezig.

Ik merk geen vervormingen op. Zolang de kijkafstand ruwweg twee maal de breedte van het scherm bedraagt (als je met je neus bovenop het scherm staat zie je uiteraard pixels). En de native resolutie van 1280x720 gebruikt.

Was destijds 1200 euro via idealo.de. Een nieuwe lamp voor de Hitachi is ook vrij goedkoop, rond de 250 euro. Maar ik hoop natuurlijk dat ie wel een paar jaartjes meegaat.

• lowfi
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:07:
[...]

...dat van die verduistering is inderdaad de zwakste schakel in mijn kijk belevenis, naast inderdaad het scherm. Kamer is wel wat sombertjes overdag (beperkte lichtinval), maar zo op zomerdag toch nog te veel licht voor een goed resultaat voor een beamer blijkt dus.

Dus mocht ik perse een beamer willen voor een minder verduisterbare omgeving :9~ , dan dus iig een met meer lumen als ik het goed begrijp B) (...en dat scherm dan ;) )
Het is ook niet voor niks dat het in een bioscoop altijd aarde donker is ;)

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik heb een scherm gevonden voor €400,-

Specs:
Max resolutie: 640X480 to 1024*768
Native Reslolutie: 1024x728
Helderheid: 1600 lumen
Contrast: 800:1
Ratio: 4:3 / 16:9
Keystone corr: 15 Graden
Interface: SVGA,DEO switch freely Picture rotation, HD TV function, VGA , SVGA , XGA
Video standaard NTSC, NTSC4.43, PAL, PAL-M, PAL-N, SECAM

Alleen weet ik niet of het geschikt is voor films kijken ivm resolutie en contrast.
Wordt het beeld nu vervormd bij breedbeeld films? En is de contrast wel voldoende?

En beamers met 800 x 600 resolutie kan je daar wel goed films mee kijken of moet het een hogere resolutie zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door GUZA op 19-09-2006 23:24 ]

Verwijderd

Er al eens aan gedacht om gewoon merk en type te posten? Een link naar de fabrikant kan nooit kwaad.

Als je niet laat weten waar je de projector wil voor gebruiken kunnen we niet veel antwoorden geven.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18
De projector van deze inkoopactie dus...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

GUZA schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:19:
Ik heb een scherm gevonden voor €400,-

Specs:
Max resolutie: 640X480 to 1024*768
Native Reslolutie: 1024x728
Helderheid: 1600 lumen
Contrast: 800:1
Ratio: 4:3 / 16:9
Keystone corr: 15 Graden
Interface: SVGA,DEO switch freely Picture rotation, HD TV function, VGA , SVGA , XGA
Video standaard NTSC, NTSC4.43, PAL, PAL-M, PAL-N, SECAM

Alleen weet ik niet of het geschikt is voor films kijken ivm resolutie en contrast.
Wordt het beeld nu vervormd bij breedbeeld films? En is de contrast wel voldoende?

En beamers met 800 x 600 resolutie kan je daar wel goed films mee kijken of moet het een hogere resolutie zijn?
Waarom ga je in dit topic ineens op je eigen vraag over? Dit is niet de bedoeling echt..

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.