Nieuwe MicroATX, geen start...

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 12:56
In m'n HTPC een normale 300Watt voeding vervangen door een 235Watt MicroATX variant (omdat die andere niet in de case past). Aangesloten, en... niks. Geen fans, geen boot, niks.

Nu ben ik aan het zoeken naar de oorzaak (behalve dan een DOA) en heb de volgende zaken al gecontroleerd:
- met de andere voeding werk het gewoon
- geen spanningsselectie, dus die staat altijd goed
- stroom is ok, maar niet geaard, probleem?
- de kabel die naar het mobo loopt heeft in de microATX versie 1 draadje minder, zit gewoonweg niet in de connector. Kan dat kloppen?
- het is geen overspanningsprobleem, want ook zonder alle randapparatuur gebeurd er niks

Iemand een idee voordat ik 'm weer terug stuur?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:22

breinonline

Are you afraid to be known?

- Aard de computer inderdaad eens: gewoon met een verlengsnoer even vanuit de keuken oid. om te proberen, je weet nooit.
- Wat voor moederbord praaten we over?
- Je hebt de 300W-er vervangen door een van 235W, is dit voldoende om alle componenten in je systeem te voeden?

Verder zou je nog naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunnen kijken.

[ Voor 64% gewijzigd door breinonline op 20-04-2006 21:47 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• jsiegmund
Die 235 moet genoeg zijn ja, ik heb alleen een DVD speler, HD en V7700 Geforce 2. Maar ook zonder die componenten gebeurd er dus niks.

Mainboard is een A7N8X met Athlon 2500+.

Ik maak me het meest zorgen over die missende pin in de connector, of is dat onterecht?

Die "groene draad naar willekeurige zwarte draad" test geeft trouwens ook nul komma niks. Dood verklaren?

Edit: en ook met aarde (vanuit het stopcontact): niks, zelfs niet wanneer echt alleen het mobo aangesloten zit met cpu en een bankje geheugen.

[ Voor 36% gewijzigd door jsiegmund op 20-04-2006 22:01 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 22:02
ik zou geen aardedraad aan de verwarming maken als ik jou was...

• breinonline

breinonline

Niet aan de verwarming aarden! Niet alle verwarmingen zijn meer geaard tegenwoordig... gevaarlijk dus.

Het is een ouder bordje, dan zou die draad wel wat uit kunnen maken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 12:09

LordofWhatever

Uuhhh....?

kijk 'ns hier om te bepalen welk draadje mist en of dat de oorzaak zou kunnen zijn. heb je de voeding al met een ander mobo geprobeerd? als ie dan ook niet werkt is het volgens mij een doa.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• jsiegmund
LordofWhatever schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:02:
kijk 'ns hier om te bepalen welk draadje mist en of dat de oorzaak zou kunnen zijn. heb je de voeding al met een ander mobo geprobeerd? als ie dan ook niet werkt is het volgens mij een doa.
De -5V volt mist...

Ik heb rood - rood - niks - zwart - zwart - zwart, dus volgens het schemaatje moet dat -5V zijn.

Het turn-on-delay verhaal zou ook nog eens waar kunnen zijn, maar ik zal 'm nu even in deze PC steken om te kijken of dat wel wil. Hoewel daar wel veel meer randapparatuur inzit, dus hopelijk werkt dat op alleen het mobo (of hopelijk juist niet eigenlijk).

• breinonline

breinonline

Uit het welke voeding heb ik nodig draadje:
Om zeker te zijn, controleer je best gewoon of de voeding alle connectoren heeft die jij nodig hebt voor je moederbord, en kies je dan de voeding uit met de hoogste specificatie. Controleer zeker of je moederbord een -5V lijn nodig heeft (meestal is dit voor onboard-sound), en zo ja, kies dan een voeding die dan ook een -5V heeft!!!
Omdat je een ouder bordje hebt heb je erg veel kans dat deze wel -5V nodig heeft. Eigenlijk wordt dat al bevestigd doordat de andere voeding wel werkt. Je zal dus een nieuwe voeding moeten halen met -5V lijn.

[ Voor 12% gewijzigd door breinonline op 20-04-2006 22:15 ]

• jsiegmund
Ik weet niet zozeer of dat het probleem is. In de nieuwe kast werkt het ding ook niet, en volgens datzelfde draadje moet een voeding altijd starten wanneer je de groene draad verbind met een van de zwarte. Ook bij die verbinding gebeurt er helaas niks.

Ik heb de asus handleiding erop nageslagen, en die zegts niets over een -5 lijn die strikt nodig is, maar ook niet dat 'ie niet nodig is. Er staat wel in dat het minimum wattage 230 watt is, 300 watt voor een volledig geconfigureerd systeem maar daar reken ik mijn setup niet onder.

Goed, hij moet hoe dan ook terug blijkbaar, zucht... op naar het postkantoor (morgen dan iig...)

[ Voor 29% gewijzigd door jsiegmund op 20-04-2006 22:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

breinonline schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:14:
Uit het welke voeding heb ik nodig draadje:

[...]
Omdat je een ouder bordje hebt heb je erg veel kans dat deze wel -5V nodig heeft. Eigenlijk wordt dat al bevestigd doordat de andere voeding wel werkt. Je zal dus een nieuwe voeding moeten halen met -5V lijn.
De A7n8xe die de TS heeft kan booten zonder een -5V lijn (heb er hier namelijk ook een werkend gehad op een µATX voeding die geen -5V lijn had).

maar als de voeding al niet eens aangaat als je groen en zwart voor verbind zou ik ervanuit gaan dat het ding dood is.

• jsiegmund
Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de verkoper, hopelijk luidt het antwoord dat ik de boel kan terugsturen. Ik zag nu op de site een ander merk voeding staan die hetzelfde moet kosten maar wel 300Watts levert, dus hopelijk kan 'ie voor die versie geruild worden en werkt het dan wel.

Ik hou u op de hoogte :)
Pagina: 1