[hwclock] Ik wil UTC, maar klok rapporteert CEST

Pagina: 1
Acties:

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Ik ben een server (Debian Sarge) aan het configureren en las laatst dat systemen die alleen Linux/UNIX draaien vaak zo worden geconfigureerd dat de hardware clock op UTC/GMT-tijd draait en het systeem later aan de hand van timezone informatie de klok aanpast.

Nu staat mijn hardware clock op UTC-tijd en het `date` commando geeft dit als output:
code:
1
Thu Apr 20 19:53:13 CEST 2006

Helemaal prima dus. Echter, hwclock zegt dit:
code:
1
Thu 20 Apr 2006 07:53:32 PM CEST  -0.112223 seconds

Dat daar CEST staat, staat me niet zo aan. Allereerst is het dus UTC (zoals ingesteld in /etc/adjtime en /etc/default/rcS) maar verder weet ik niet of dit hardwarematige consequenties heeft voor zomer- en wintertijd. Waarom geeft ie CEST aan en hoe kan ik dit veranderen?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Hier zegt hij ook CEST, geeft geen probs op zomer / wintertijd. Niets om je druk over te maken.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:40
Dat CEST zou inderdaad geen probleem moeten geven, in de winter wordt het weer CET.
Maar je kunt ook 'tzconfig' proberen.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• JeRa
Gondor schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:25:
Dat CEST zou inderdaad geen probleem moeten geven, in de winter wordt het weer CET.
Maar je kunt ook 'tzconfig' proberen.
Ik heb tzconfig en tzsetup gebruikt om de boel aan te passen :) mijn 'probleem' is nou juist dat de hardware clock CEST aangeeft, terwijl ik wil dat ie UTC is en niet verandert naar CET of wat dan ook.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10
hwclock converteert je hardware clock gewoon naar de voor jou geldende timezone:
Thu 20 Apr 2006 08:33:25 PM CEST -0.277307 seconds

Je krijgt dus, net zoals het date commando, gewoon de hardware clock terug in de timezone die jij ingesteld hebt. Zet je je timezone nu op een andere timezone met tzselect, loopt je hwclock gewoon mee naar die timezone, waarbij de tijd in UTC wel degelijk gelijk blijft.

• JeRa
_JGC_ schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:34:
hwclock converteert je hardware clock gewoon naar de voor jou geldende timezone:
Thu 20 Apr 2006 08:33:25 PM CEST -0.277307 seconds

Je krijgt dus, net zoals het date commando, gewoon de hardware clock terug in de timezone die jij ingesteld hebt. Zet je je timezone nu op een andere timezone met tzselect, loopt je hwclock gewoon mee naar die timezone, waarbij de tijd in UTC wel degelijk gelijk blijft.
Hier heb je helemaal gelijk in, ik heb er gewoon overheen gekeken. :+

Een hwclock --localtime geeft de tijd alsof de hardware clock aangepast was aan de timezone, en die staat 2 uur eerder. Lijkt dus prima :)
Pagina: 1