Macbook aankoop, wachten of nu kopen

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
'Avond,

Vroeger had ik altijd per definitie iets tegen Mac, waarom weet ik eigenlijk niet maargoed. Toen kreeg ik een collega die een powerbook had en ben ik er toch anders na gaan kijken. Dus vorige zomer besloot ik toch wel dat ik een mac wilde als vervanging van mijn huidige laptop.

Maargoed, toen kwam het wwdc en zei jobs daar we gaan naar intel. En hoewel de ppc nog wel een tijd zal worden ondersteund, wilde ik toch liever gelijk x86. Dus toen presenteerde ze in Januari de mbp en ik vind het een heel mooi model en ik ben inmiddels ook helemaal weg van OS X.

Nu heb ik even gewacht tot kopen, omdat ze altijd zeiden dat Apple soms wel eens rare dingen in de eerste rivisie heeft zitten. Maar nu heb ik dus alles financieel in orde en kan ik het dus kopen en toen kwamen de geruchten over een 13,3" versie en dat vind ik toch ook wel heel gaaf.

Maar nu zit ik dus echt met het probleem dat ik niet weet of ik de Mpb 15" moet gaan kopen of wachten op de 13,3". Mijn huidige laptop is een P4 2,4 Ghz, hij kan opzich nog wel mee natuurlijk, maar buiten het feit dat hij 3,5Kg is begin ik hem in sommige dingen toch wel traag te vinden.

En ja, je kan met de aanschaf van een laptop of pc wel eeuwig wachten, want er komt altijd weer wat beters. Maar wanneer wacht je niet meer en koop je nou, want als ik nu een mbp bestel en volgende maand presenteren ze een hele gave 13,3", dan sla ik me zelf natuurlijk voor mijn kop.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Er komt een 17" versie naast de 15" versie van de Macbook Pro, dat is vrijwel zeker.
Wat ook vrijwel zeker is, is dat er een 13" iBook opvolger komt met Intel processor. Waarschijnlijk dat die Macbook gaat heten.

Een 13" Macbook Pro is bij mij nog niks over bekend.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23
Je kunt een zogenaamde "educated guess" maken. De iBooks zijn al heel lang niet geupdate (+8 maanden) en de prijzen zijn ook niet verlaagd, een update is dus hard nodig. Daarnaast gaan veel voornamelijk Amerikaanse universiteiten/scholen/etc. zich nu ongeveer orienteren op laptops voor het komende schooljaar. De iBook van Apple heeft daar traditioneel (i.t.t. bijv. Europa) een groot aandeel. Tot slot is de nieuwe MacBook zeker de moeite waard. Het wordt namelijk de vervanger van de iBook 12 en 14 inch en de Powerbook 12 inch. De geruchten zijn nu dat volgende week de 17 inch MacBook Pro voorgesteld wordt en dan zal volgende maand de iBook opvolger voorgesteld worden. Dit klinkt heel logisch want het contract met Asustek zegt ook dat de productie in mei/juni gaat beginnen.

*Let op dit is allemaal speculatie gebaseerd op de geruchten op sites als Thinksecret en AppleInsider.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 20-04-2006 18:53 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Attilla
Ja, het zou inderdaad heel logisch zijn als hij snel uit komt. Als je alleen al kijkt naar hoelang hij niet geupdate is.
Maar dan nog blijft het moeilijk om te wachten, want ook ik lees die rumor sites wel en daar stond ook dat hij gisteren zou gepresenteerd worden en op 1 april en op de dinsdag na 1 april enz enz.

Het is meer de vraag of het voor mij beteren een vervanging is als hij 13,3" is of 15".

Ik heb nu een 15" compaq evo, die neem ik gewoon bijna niet meer mee omdat hij te zwaar is. Thuis werk ik eigenlijk altijd met een externe monitor (21" crt) en keybord + muis. Ik heb dus sowieso iets nodig wat lichter is, ik denk dat ze daar allebei wel aan voldoen.

Maar nu wil ik aan de ene kant wel iets wat heel portable is (die 13"), maar aan de andere kant heb ik zoiets van als ik een paar uur erop moet werken dan lijkt 15" me toch wel weer fijn. Ik heb namelijk de gewoonte om heel veel applicaties open te hebben staan.

Ook nog een probleem waarmee ik zit is accu tijd. Mijn evo gaat nu nog als ik zwaar bezig ben 1,15 mee. Dus een film afkijken zit er niet eens meer bij eigenlijk. Maar de macbook haalt zover ik lees 3,5uur bij zwaar gebruik, maar gaat zoeen 13,3" nou meer zijn of niet. Want dit vind ik best een belangrijk iets een halfuurtje doe ik het niet om, maar als het anderhalf uur langer is ...

[ Voor 26% gewijzigd door Attilla op 20-04-2006 19:09 . Reden: Nog iets erbij ]

Verwijderd

Ik vraag me af hoeveel 'speculaties' van derden over wat Apple gaat doen ooit uitgekomen zijn. Apple is onvoorspelbaar in zowel de positieve als in de negatieve zin.

Bij die Mac Intel machines die net nieuw zijn zijn kinderziektes eigenlijk niet zo vreemd. Ze schakelen immers over op een compleet nieuw platform. Ze zullen er echter ook alles aan doen deze zo snel mogelijk te verhelpen.

Een ander punt is software. Adobe bijvoorbeeld heeft al aangekondigt Photoshop CS2 niet naar OSX x86 te porten. Dan heb je dus de keus tussen het draaien van Photoshop CS2 onder de PowerPC emulator, of wachten op CS3. En ze zijn niet de enigen. Ik zou eerst eens kijken of de software die je veel gebruikt, vooral de zwaardere applicaties, ook x86 versies hebben.

Aan de andere kant, je kan tegenwoordig ook Windows naast OSX of zelfs onder OSX draaien, en op een Intel gaat dat op volle snelheid.

Edit: Ah op dit moment heb je een P4.. nja in het ergste geval, qua software, kan je er dus Windows naast installeren, en verlies je qua functionaliteit niets :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 19:47 ]

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik zeg wachten:

- MacBooks komen er bijna aan.
- MBP 17" komt er bijna aan.
- Vele pakketten moeten nog UB worden (Adobe)
- MacBook heeft ook in de laatste weekrevisies nog last van de luide whine en hitteproblemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Blaxje op 20-04-2006 19:49 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23
[Airwolf] schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:06:
Ja, het zou inderdaad heel logisch zijn als hij snel uit komt. Als je alleen al kijkt naar hoelang hij niet geupdate is.
Maar dan nog blijft het moeilijk om te wachten, want ook ik lees die rumor sites wel en daar stond ook dat hij gisteren zou gepresenteerd worden en op 1 april en op de dinsdag na 1 april enz enz.
Ik snap dat het wachten moeilijk is. Maar ik zou toch nog even volhouden. Ik kan het natuurlijk alleen voor mezelf zeggen. Punt is dat als ik weet dat er een opvolger aan komt, dan kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan als ik met één maand wachten wel net dat model kon krijgen dat ik graag wilde hebben. En alle geruchten wijzen erop dat de 13,3 inch Macbook een topper gaat worden!
Het is meer de vraag of het voor mij beteren een vervanging is als hij 13,3" is of 15".

Ik heb nu een 15" compaq evo, die neem ik gewoon bijna niet meer mee omdat hij te zwaar is. Thuis werk ik eigenlijk altijd met een externe monitor (21" crt) en keybord + muis. Ik heb dus sowieso iets nodig wat lichter is, ik denk dat ze daar allebei wel aan voldoen.

Maar nu wil ik aan de ene kant wel iets wat heel portable is (die 13"), maar aan de andere kant heb ik zoiets van als ik een paar uur erop moet werken dan lijkt 15" me toch wel weer fijn. Ik heb namelijk de gewoonte om heel veel applicaties open te hebben staan.

Ook nog een probleem waarmee ik zit is accu tijd. Mijn evo gaat nu nog als ik zwaar bezig ben 1,15 mee. Dus een film afkijken zit er niet eens meer bij eigenlijk. Maar de macbook haalt zover ik lees 3,5uur bij zwaar gebruik, maar gaat zoeen 13,3" nou meer zijn of niet. Want dit vind ik best een belangrijk iets een halfuurtje doe ik het niet om, maar als het anderhalf uur langer is ...
Het scherm is één van de grootste energieverbruikers, dus als je met een enigszins gedimt scherm wilt werken dan zal die sowieso langer meegaan en de 13,3 inch zal altijd langer mee gaan. Maar als ik jouw eisen zie (voornamelijk omdat je ook een extern scherm hebt). Dan zou ik altijd wachten. Punt is namelijk dat de 13,3 inch versie niet alleen een stuk kleiner zal zijn, maar ook een stuk lichter. Een halve kilo merk je al gauw in je tas. Qua resolutie scheelt het niet eens zo gek veel...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Blaxje
Maar waarom schaf je niet gewoon een MBP aan als je het graag wilt proberen AirWolf? Als je niet tevreden bent stuur je 'm na 10 dagen terug. Ik heb hetzelfde gedaan en ondervonden dat ik met de echte aanschaf nog even moest wachten tot alle kinderziektes zijn verdwenen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zou ook als hors d'oeuvre een tweedehands appeltje kunnen proberen. Die kun je altijd nog doorverkopen of, zeker in het dat geval je de 'clamshell' Mac koopt, als collectors item bewaren.

offtopic:
Een Clamshell heb je onder 300 euro, maar houd er dan rekening mee dat hij alleen geschikt is als 2e computer voor wat mail, internet en terminalwerk; MacOSX 10.3 draait er goed op, maar is zeker niet snel en laat weinig ruimte over voor applicaties en bestanden. Het scherm is ook erg klein.

• Attilla
Nou, qua applicaties heb ik het volgende nodig:

Webbrowser, Irc-client, IM-client, Mail en een shell. Dus wat betreft UB applicaties hoef ik me geen zorgen te maken en ik ben geen designer dus Adobe software maakt me niet uit (hell, ik kan amper met paint overweg).
Hoedje schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:48:
Ik snap dat het wachten moeilijk is. Maar ik zou toch nog even volhouden. Ik kan het natuurlijk alleen voor mezelf zeggen. Punt is dat als ik weet dat er een opvolger aan komt, dan kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan als ik met één maand wachten wel net dat model kon krijgen dat ik graag wilde hebben. En alle geruchten wijzen erop dat de 13,3 inch Macbook een topper gaat worden!
Ja, dit is inderdaad wel de beste reden om nog even te wachten. Gewoon omdat ik mezelf niet voor mijn kop wil slaan als het 13" model gewoon super gaat worden.
Blaxje schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:51:
Maar waarom schaf je niet gewoon een MBP aan als je het graag wilt proberen AirWolf? Als je niet tevreden bent stuur je 'm na 10 dagen terug. Ik heb hetzelfde gedaan en ondervonden dat ik met de echte aanschaf nog even moest wachten tot alle kinderziektes zijn verdwenen.
Nou, ik ben al langs een Apple winkel geweest hier. En gesproken met die mensen en bij hem was er maar 1 op de 10 die daadwerkelijk last had van de kinderziektes. Dus ik denk dat het online sterk overdreven wordt of alleen de mensen die er daadwerkelijk last van hebben zich online melden.
benoni schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:24:
Je zou ook als hors d'oeuvre een tweedehands appeltje kunnen proberen. Die kun je altijd nog doorverkopen of, zeker in het dat geval je de 'clamshell' Mac koopt, als collectors item bewaren.

offtopic:
Een Clamshell heb je onder 300 euro, maar houd er dan rekening mee dat hij alleen geschikt is als 2e computer voor wat mail, internet en terminalwerk; MacOSX 10.3 draait er goed op, maar is zeker niet snel en laat weinig ruimte over voor applicaties en bestanden. Het scherm is ook erg klein.
Dat vind ik zelf zonde van het geld. 300euro voor een machine die in feite niks kan .. nee, sorry.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Dan zou ik nog even wachten. Het is duidelijk dat er op een gegeven moment een opvolger komt voor de iBook, met Intel inside, met een scherm in de buurt van 12-13 inch, en met iets lagere specs dan de huidige MacBook Pro. Maar wil je een compacte laptop, dan zou ik inderdaad nog even wachten op de nieuwe MacBook (wanneer die dan ook uitkomt). Wil je een top of the line model, dan zou ik voor de MacBook Pro gaan, echter is het dan misschien ook verstandig om nog even te wachten totdat de whines enzo een beetje zijn opgelost.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[Airwolf] schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:35:
[over clamshell:] Dat vind ik zelf zonde van het geld. 300euro voor een machine die in feite niks kan .. nee, sorry.
Ehm.. zo cru had ik het nou ook weer niet bedoeld. Zo'n clamshell werkt nog steeds prettiger dan een gemiddeld Wintel laptopje van een generatie later hoor... vooral met de kleinere applicaties zoals je die noemt. Chatten, internetten en onderwijl muziek draaien gaat op zich prima, alleen heb je bij de oudere iBooks dat het wisselen tussen programma's enkele seconden lang de schijf ratelt om geheugenpagina's te wisselen. Bij een PowerPC iBook vanaf 600 MHz kun je zeker zonder merkbare vertraging de Webbrowser, Irc-client, IM-client, Mail en shell door elkaar gebruiken.

• Blaxje
[Airwolf] schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:35:
Nou, ik ben al langs een Apple winkel geweest hier. En gesproken met die mensen en bij hem was er maar 1 op de 10 die daadwerkelijk last had van de kinderziektes. Dus ik denk dat het online sterk overdreven wordt of alleen de mensen die er daadwerkelijk last van hebben zich online melden.
[...]
Ik denk niet dat een store-medewerker gaat toegeven dat de meerderheid van de MacBook Pro modellen nog over een aantal fouten beschikken. Maar waarom probeer je er niet gewoon eentje?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb nu een 12" iBook 800 mhz en eerlijk = eerlijk, hij was al traag dat ik 'm kocht. Echter, voor mail en wat surfen is ie nog steeds prima, maar ik wil meer, zoals fatsoenlijk wat met foto's doen enzo (photoshop).

Ik zou zo wel een macbook pro kunnen halen, maar gezien de hitte en ventilator problemen zou ik zeggen: wacht minstends nog een maand of 2. En plak er dan nog 2 maanden aanvast en dan is meteen ook alle nieuwe hardware bekend. Dan kun je alsnog kiezen of je die smak met pegels voor een macbook pro neersmijt, of het nog enigszins binnen de perken houdt met een ibook.

Het is niet dat je met ultra trage meuk zit opgescheept, je kunt best even vooruit denk ik. Het zal meer zijn dat je je huidige systeem zat bent, dan dat het heel erg nodig is, toch?

Verwijderd

de Macbook/iBook komt waarschijnlijk pas op zijn vroegst volgende maand, veel studenten kopen deze notebook vooral in de USA en Apple wacht er dan ook mee tot het Back-To-School season begint.

zo doen ze dat al jaren met de computers die veel in de educatiewereld gebruikt worden :)

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Blaxje schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:51:
????

Als je iets wilt proberen, dan ga je 'spelen' in een macshop.
Wil je voor langere tijd/meer op je gemak iets testen, dan huur je imho iets.

Iets kopen en dan terugsturen (binnen 14 dagen en alleen met bon) doe je als iets niet goed is...

Maar ja, da's mijn persoonlijke en bijna geheel off-topic reactie.
Zelf wacht ik nog op de nieuwe iBook (en ik hoop dat ie core duo gaat worden)

Dus, kalm aan en rap een beetje met de i(ntel)Book!!

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Tja ik zit ook met dit 'dilemma' Ik wil graag een laptopje hebben om mee naar school te nemen, ik heb daarvoor wel een beetje Photoshop kracht nodig (grafische opleiding) Het gaat mij voorral om de resolutie, 1024*768 is niet echt geweldig om een beetje grote plaatjes te bewerken, heeft enig iemand een idee of de resolutie op de 13,3" hoger is? een Pb zou eigenlijk al prima zijn, goed scherm en fijne resolutie. Dat de laptop een half kilo lichter is of dat ie wat sneller is boeid me niet verschrikkelijk... hdd vind ik wat meer belangerijker (5400rpm minimaal) maar dit is op een iB of Pb ook te krijgen...

Toch denk ik even te wachten, geen flauw idee tot wanneer (1 a 2 maanden? ) maar het is natuurlijk zonde als ik nu net een ibook koop en dat er volgende maand een betere komt...

BramBoterham

Verwijderd

De 13,3" variant zal naar verwachting een resolutie hebben van 1280x720 volgens Thinksecret

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ik had precies het zelfde probleem als de topicstarter. Ik wachtte al sinds herfst vorig jaar op de intel ibooks (macbook), die volgens geruchten al in januari uit zouden komen. Dat viel tegen. Nu ik laatst las dat het nog een maandje of twee zou duren voordat ze er eindelijk zouden zijn maar ik het ook zonde vond nu nog een nieuwe powerpc te kopen, had ik besloten voor een compromis: een tweedehands 12" G4 ibook :)
Ik heb een 1.2 GHz, de een na laatste revisie is dat, en daar is erg goed mee te werken.

Ik verwacht hiermee in ieder geval nog wel een jaar lekker mee te kunnen werken, en tegen die tijd zijn de kinderziektes van zo'n compleet nieuwe lijn laptops ook meteen weggewerkt.

Daarbij verwacht ik dat de prijzen tegen zullen vallen. De MBP is echt insane duur.

[ Voor 10% gewijzigd door wacko op 21-04-2006 21:47 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind die Macbooks maar irritant ik raak mijn Powerbook niet meer aan de straatstenen kwijt voor een redelijk bedrag. Waardevermindering van 800euro sinds november vind ik niet redelijk voor een mac :)

Verwijderd

alienfruit schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:13:
Ik vind die Macbooks maar irritant ik raak mijn Powerbook niet meer aan de straatstenen kwijt voor een redelijk bedrag. Waardevermindering van 800euro sinds november vind ik niet redelijk voor een mac :)
Welk formaat heb je? :)
Eiríkr schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:51:
Er komt een 17" versie naast de 15" versie van de Macbook Pro, dat is vrijwel zeker.
Wat ook vrijwel zeker is, is dat er een 13" iBook opvolger komt met Intel processor. Waarschijnlijk dat die Macbook gaat heten.
De iBook zal als naam waarschijnlijk blijven bestaan, de iMac heeft het immers ook overleeft. Apple heeft namelijk altijd de scheiding tussen de professionele en de consumentenmarkt willen houden.

iBook
iMac

Macstation Pro
Macbook Pro

Dat lijken me de meest waarschijnlijke namen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 14:53 ]

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 14:18
alienfruit schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:13:
Bwhihihi.. Ik heb mijn 12" nog net in Januari kunnen verkopen voor 1100 euro. Hetzelfde bedraag waarvoor ik 'm 3/4 jaar eerder had gekocht. Nu krijg je bijna voor dat geld een 15" :)
Pagina: 1