Cas2.5 + Cas3 ?

Pagina: 1
Acties:

• SilentNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 22:54
Hallo,
dit was mijn systeem tot gistermiddag:

Abit AN8 Fatal1ty SLi
AMD Athlon 3500+ Venice
2x 512mb Cas2.5 (merk= Computersmsa) (memtest= no failure)
Geforce 78GTX 256mb
Coolermaster Real Power 450W

Nu heb ik gister mijn pakketje ontvangen met daarin 2x 1gb pc3200 (cas 3) Twinmos geheugen.
Als ik het inbouw, start de pc snel op en opent alle programma's (games nog niet geprobeert).
Ik dacht laat ik even veilig doen en ff een memtest runnen. Hij draaide 1.5 uur en hij had 9 foutmeldingen. Ik pc rebooten en in bios, manueel timings aanpassen en op Cas3 gezet (stond eerst op Cas 2.5). Hij is nu 1 uur aan het draaien en heeft al 6 foutmeldingen.
Is Cas2.5 + Cas3 gedoemt om te werken of ligt het aant het feit dat hij nu 2x 512mb en 2x 1024mb heeft en daar niet mee overweg kan?
Dank voor tijd en ik hoor graag een antwoord.

Thomas

P.S. Alleen die 2gb Twinmos geheugen = geen fouten bij memtest.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
met die 2GB heb je eigenlijk 4 sides inbeslag. De reepjes zijn neem ik aan dualsided. Dat vergt meer van de memeorycontroller, zeker als je die 2x512mb er ook nog bij hebt. Veelal wordt gezegt > met 4 reepjes, of meerdere grote repen moet de FSB naar 166mhz voor het geheugen. Dat is dus ddr333. Terwijl het bij jou vast en zeker nog op fsb200 1:1 draait, dus op ddr400.

Ik zou gewoon proberen dat zo te houden en eventueel 1 a 2 andere timings ook wat hoger te zetten(=langzamer) zodat je zonder fouten uit memtest komt.

Of je zet het geheugen wel op een andere multiplier zodat het op ddr333 (fsb166 draait) Zet niet je fsb van je CPU op 166, dan draait die ook langzamer, alleen de multipliers gebruiken.

Iets wat ook kan helpen is het zo laten, en het voltage van 2.6 naar 2.8-3.0 zetten. Dit is meestal geen probleem en is eigenlijk bedoeld voor overclocken. Je geheugen wordt iets warmer, maar het kan de fouten oplossen en de levensduur van het geheugen wordt er nauwelijks minder op.

Ook kan je overwegen om die 2x512mb te verkopen. 2GB is genoeg toch?

[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 20-04-2006 18:23 ]

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Je werkt nu ook niet in dual channel als het goed is!

Trek die 2x 512MB er eens uit, en probeer het dan weer eens :)

• ToFast
Danielson schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:21:
Je werkt nu ook niet in dual channel als het goed is!

Trek die 2x 512MB er eens uit, en probeer het dan weer eens :)
Heeft hij al gedaan.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 05:29
Een cas 2,5 reepje kan prima op cas 3 werken. De verschillende timings ligt het iig niet aan. En het ligt aan de revisie van je processor of die teruggeklokt moet worden naar een fsb van 166mhz. Revisie E (venice) iig niet, dus als het goed is ligt het daar ook niet aan.

• ToFast
doeternietoe schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:24:
Een cas 2,5 reepje kan prima op cas 3 werken. De verschillende timings ligt het iig niet aan. En het ligt aan de revisie van je processor of die teruggeklokt moet worden naar een fsb van 166mhz. Revisie E (venice) iig niet, dus als het goed is ligt het daar ook niet aan.
Ik zou dan inderdaad eerst het voltage iets proberen te verhogen. Wie weet zakt dat net iets te ver in bij het stressen van de memorycontroller. Gewoon 2.8 of 3.0 volt op vmem dus.

• SilentNL
ToFast schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:20:
Ik zou gewoon proberen dat zo te houden en eventueel 1 a 2 andere timings ook wat hoger te zetten(=langzamer) zodat je zonder fouten uit memtest komt.

Of je zet het geheugen wel op een andere multiplier zodat het op ddr333 (fsb166 draait) Zet niet je fsb van je CPU op 166, dan draait die ook langzamer, alleen de multipliers gebruiken.

Iets wat ook kan helpen is het zo laten, en het voltage van 2.6 naar 2.8-3.0 zetten. Dit is meestal geen probleem en is eigenlijk bedoeld voor overclocken. Je geheugen wordt iets warmer, maar het kan de fouten oplossen en de levensduur van het geheugen wordt er nauwelijks minder op.
thanks voor de info,
Ik zal eerst proberen het voltage idd even wat op te schroeven.
Mocht het niet werken, welke "1 a 2 andere timings ook wat hoger te zetten" timings bedoel je of maakt dat niet uit?

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
heb je de command rate ook op 2t gezet?
RAM FAQ

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• ToFast
SilentNL schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:26:
[...]

thanks voor de info,
Ik zal eerst proberen het voltage idd even wat op te schroeven.
Mocht het niet werken, welke "1 a 2 andere timings ook wat hoger te zetten" timings bedoel je of maakt dat niet uit?
Er zijn nog meer geheugentimings(latencies) stuk of 10? TRAS etc. Moet je ff opzoeken haha. Maar die op auto zetten zou voldoende moeten zijn.

OWJA command rate moet op 2t==disabled. 1t==enabled. Vooral bij veel geheugen moet dat op 2t. Scheelt wel wat bandbreedte jammer genoeg maar niet echt merkbaar in de realiteit alleen in de statistieken.

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 20-04-2006 18:29 ]

• SilentNL
Exphy schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:27:
heb je de command rate ook op 2t gezet?
RAM FAQ
jup
ToFast schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:26:
[...]

Ik zou dan inderdaad eerst het voltage iets proberen te verhogen. Wie weet zakt dat net iets te ver in bij het stressen van de memorycontroller. Gewoon 2.8 of 3.0 volt op vmem dus.
vmem kan ik niet vinden in bios (stomme fatal1ty :P) heb wel:
DDR SDRAM Voltage (2.6 volt) -> staat nu op 2.9 volt

Nu memtest, bedankt voor de snelle hulp :*) en ik hou jullie op de hoogte (over een uur meld ik wel of er foutmeldingen zijn of niet)

[ Voor 13% gewijzigd door SilentNL op 20-04-2006 18:40 ]

• SilentNL
bedankt allemaal!

Het probleem lag idd bij de voltage voor het geheugen,
ddr volt @ 2.60 = 6 fouten in 1 uur
ddr volt @ 2.90 = 2 fouten in 1 uur
ddr volt @ 3.05 = geen fouten! :D

nogmaals bedankt voor de snelle en goede hulp

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

je kan hem het beste wel even een nachtje laten draaien voor controle en zekerheid. Als hij dan nog steeds geen fouten geeft is het allemaal goed :)

Controleer eens de temps van het geheugen als deze lang vol belast is door met je vingertegde de chips op je mem te houden (alleen de chips, niet de pootjes van de chips) Je heb namelijk wel de spanning verhoogd, waardoor er meer warmte ontstaat in de chips van je mem. Als deze chips erg warm zijn tijdens het testen moet je even een ram cooler opzetten, anders heb je een leuke kans dat je geheugen eruit fikt

*theodouma heeft zelf cas 2.5 en cas 3 reepjes op cas 2 draaien 8) *

[ Voor 7% gewijzigd door Theo op 20-04-2006 19:42 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• SilentNL
theodouma schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:41:
je kan hem het beste wel even een nachtje laten draaien voor controle en zekerheid. Als hij dan nog steeds geen fouten geeft is het allemaal goed :)

Controleer eens de temps van het geheugen als deze lang vol belast is door met je vingertegde de chips op je mem te houden (alleen de chips, niet de pootjes van de chips) Je heb namelijk wel de spanning verhoogd, waardoor er meer warmte ontstaat in de chips van je mem. Als deze chips erg warm zijn tijdens het testen moet je even een ram cooler opzetten, anders heb je een leuke kans dat je geheugen eruit fikt

*theodouma heeft zelf cas 2.5 en cas 3 reepjes op cas 2 draaien 8) *
ghehe,
bedankt voor de info theo, was zoiezo van plan het een nachtje door te laten draaien.
Ik wil van die aluminium ram coolers kopen als je dat soms bedoelde?

btw, hoe op cas2 draaiend gekregen? >:)

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 09:10

Alternativ

4 8 15 16 23 42

SilentNL schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:33:
bedankt allemaal!

Het probleem lag idd bij de voltage voor het geheugen,
ddr volt @ 2.60 = 6 fouten in 1 uur
ddr volt @ 2.90 = 2 fouten in 1 uur
ddr volt @ 3.05 = geen fouten! :D

nogmaals bedankt voor de snelle en goede hulp
Let wel op je pompt machtig veel voltage in je mem, denk je ook aan extra cooling want dat lijkt me bij een dusdanige overvolt van 17% wel belangrijk in verband met temps.

alternativ

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
Allemachtig, 3.05 V. Ik weet niet of Twinmos dat lang aan kan, maar volgens mij moet geheugen gewoon foutloos werken op 2.6 of 2.7V. Zo niet, dan lijkt me iets niet in orde. OCZ of Corsair XMS zijn gemaakt voor zulke voltages, maar voor Twinmos is dat maar de vraag.

Ik zou iig geen geheugen willen hebben dat 3.05V nodig heeft om stabiel te draaien...

BTW: weet je zeker dat je alle mem timings op zijn 'lost' hebt gezet?

[ Voor 10% gewijzigd door InfinityG35 op 20-04-2006 22:04 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• SilentNL
InfinityG35 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 22:02:
Allemachtig, 3.05 V. Ik weet niet of Twinmos dat lang aan kan, maar volgens mij moet geheugen gewoon foutloos werken op 2.6 of 2.7V. Zo niet, dan lijkt me iets niet in orde. OCZ of Corsair XMS zijn gemaakt voor zulke voltages, maar voor Twinmos is dat maar de vraag.

Ik zou iig geen geheugen willen hebben dat 3.05V nodig heeft om stabiel te draaien...

BTW: weet je zeker dat je alle mem timings op zijn 'lost' hebt gezet?
yup heb hem nu ook terug gedraait naar 2.7v,

maar hoe moet ik mijn mem timings op zijn "lost" zetten?

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:19
Dit doe je door alle mem timings (RAS,tRAS,Cas,Precharge e.d) op de hoogste waarden te zetten.
Dit staat in de bios bij waarschijnlijk hetzelfde menuutje waar je de CAS kan veranderen.

de hoogste timings zullen wel iets van 3 - 8 - 4 - 4 worden oid. ALs hij dan nog fouten geeft lijkt me het geheugen niet helemaal in orde. Ik heb zelf is een stickie gehad die perse op 8 moest draaien,alles onder de 8 gaf fouten, zelfs met 2.8V. Probleem was dat mijn mobo niet meer dan 7 kon, maar dat terzijde :)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1