Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[howto] Bluetooth inbouwen in Toshiba Tecra 8100

Pagina: 1
Acties:
  • 869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik ben al even de bezitter van een Toshiba Tecra 8100. Leuk laptopje, misschien wat oud; het is een P3-750. Ik zou mezelf niet zijn als ik 'm ondertussen niet al een paar keer opengemaakt had, en wat me opviel was dat er onder het toetsenbord een headertje voor een bluetooth-module opzat:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3757.jpg

Verder was op te merken dat er maar 1 USB-poort op de laptop zat, terwijl de chipset er 2 ondersteunt. Het is vrij gebruikelijk dat interne bluetooth-apparaten via USB aangesloten zijn, en na wat nameten leek dat ook hier het geval te zijn. Hier kan je je 4 USB-pennetjes op aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3757-mod.jpg
(klickie = groot; er staan 2 5V-connecties, die met het sterretje gaat uit als het scherm uitgaat. Als je je bluetooth-stick daaraan knoopt kan je dus je laptop dichtklappen en zo ook je bluetooth-device uitzetten.)

Subtiel als ik ben heb ik met het eruit proberen te halen van de connector (ik had daar namelijk geen passende stekker voor) meteen de PCB-pads meegenomen :X maar na goed kijken en solderen is er uiteindelijk toh nog iets uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3758.jpg

De USB-bluetooth-stick die ik had, heb ik professioneel gesloopt en hij was zo klein dat 'ie in een uitsparing boven het toetsenbord kon:

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3759.jpg

En toen ik mijn laptop bootte beweerde Linux:
code:
1
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 1

en kon 'ie ineens mijn telefoon vinden :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
_/-\o_ Sprite_tm _/-\o_

De echte die-hard 8)

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Netjes hoor _/-\o_

Hallo!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En wanneer ga je er ook een nieuwe processor in solderen :P ?

mooi gedaan! _/-\o_
de nieuwe Toshiba Tecra 8100 met sprite_tm technologie!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

Hmm interesant, je had ook gewoon je draadjes aan je ene (onderkant) usb poort kunnen hangen en zo je pcb padjes kunnen besparen ;)

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

En als je de USB-Bluetoothstick een paar mm naar onder en paar cm naar rechts doet, heb je dan opeens een 1000x zo grote antenne? :)

Hier komt iets hips te staan

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Raz-: Dat zou kunnen, maar USB-poorten werken slechts met 1 apparaat tegelijk en dus zou ik mijn USB-poort kwijt zijn geweest. Da's geen optie, die gebruik ik nog iets te vaak.

Mr_gadget: Niet nodig; hij zit in een zif-socket :P

Hyperman: Nope, iets met antennebouw en geaard enzo :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Das het betere modwerk.
Maar nu nog een USB-hub IC'tje (vb de TUSB2077A, een 7-ports USB-hub) bijplakken, enkele convertors (naar RS232, parallele poort, ....) en wat USB stekkers, en tis helemaal in orde :+
I/O poorten heb je nooit genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2006 20:47 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1