Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RS232 poort lage voltage?

Pagina: 1
Acties:

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is maar soit.

Ik ben dus bezig met het maken van een infrarode ontvanger voor de serial poort, om dan te kunnen besturen via winlirc of ander programma.
Mijn eerste probleem was dat het niet werkte (gekeken met serial watcher), maar via oscilloscoop zag ik dat er signalen binnenkwamen dus daar lag het niet aan. Dan heb ik gekeken naar de serial poort en daar zag ik dat het voltage tussen de klemmen RTS en GND, respectievelijk pin 1 en 5, maar om en bij de 2-3 volt lag.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Specs:
Asrock K7S41
Amd Athlon mobile 2800+
Ati radeon 9600SE
80GB Maxtor HD
1024 ddr ram PC3200
voeding: 220W (zwak, maar zit in HTPC)

[ Voor 12% gewijzigd door shadowrazor op 20-04-2006 17:26 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat is heel goed mogelijk. Dan trek je ontvanger teveel stroom en dat compenseert de seriele poort door te zakken in voltage. Het is niet de bedoeling om zoveel stroom te trekken en daar kan hij dood aan gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 20-04-2006 17:44 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• shadowrazor
Kan ik dan niet via een adapter ofzo stroom trekken, ik ken niet veel van elektronica btw

Verwijderd

Dat kan inderdaad ofzo.

• lemming_nl
  • Niet online
Wat een makkelijk is is een usb poort gebruiken (als je 5V nodig hebt) omdat deze in de buurt zit en 500mA kan leveren wat genoeg is voor de meeste toepassingen.

• shadowrazor
Maar ik moet normaal op 3 pinnen op de rs232 gebruiken: rts, gnd, dcd. Ik vermoed dat alleen rts een signaal levert maar daar ben ik niet zeker van.

Schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.lirc.org/images/schematics.gif

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb dit probleem eens meegemaakt bij een paar laptops die via via de seriele poort met I2C een (zelfbouw) kastje aanstuurde die filters kon meten. Toen heb ik er een MAX232 tussen gezet, maar dat helpt alleen als je de seriele poort niet te zwaar belast vermoed ik. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• lemming_nl
  • Niet online
Als ik dat zo bekijk levert de RTS puur de voeding welke door IC2 veranderd wordt in 5V. Je kan volgens mij alle componenten eruit halen en de 5V van een usb aansluiting aan pin 2 hangen.

• shadowrazor
Bedankt voor de info!

dat ga ik alvast eens testen

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Das inderdaad een gekend probleem, volgens de spec's mogen ze tot 3V gaan, en dan kan je idd niet genoeg stroom trekken.
En idd Shadowrazor, alleen RTS levert stroom, uit DTR en Tx zou je ook kunnen stroom trekken, om zo niet teveel te belasten, en dan kan het zijn dat de spanning minder inzakt, maar dan moet je ook nog die pinnen kunnen op '0' zetten, en dat zal niet simpel zijn.
Gewoon 5V uit een USB aansluiting gebruiken is het handigste.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• shadowrazor
ZALIG het werkt, echt bedankt

ik heb de stroom genomen via usb en dcd aangesloten op rs232 en het werkt :D

bedankt iedereen _/-\o_
Pagina: 1