Drie headcrashes in korte tijd, 400W Zalman verdacht?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb een vreemd probleem met de pc van mijn vader waar ik zelf even niet meer uitkom. Het systeem bestaat al een tijdje uit:

EPoX EP-4PCA3+
Intel Pentium IV 2.8E
Zalman ZM400B-APS
Geforce 6200
DVD-drive + DVD-writer

In het begin zaten deze schijven er in:
- 120GB Western Digital SATA schijf
- 40GB seagate PATA schijf in een bracket.
En een maandje terug is deze er nog bijgekomen:
- 250GB Samsung SATA schijf

Tot zover draaide het systeem zonder problemen, totdat mijn vader ergens anders een 120GB maxtor DiamondMax plus 9 overhield en die in zijn systeem erbij hing. Hij werkte een weekje goed, maar daarna begon hij vreemde geluiden te maken: Je hoorde hem soms spontaan opnieuw opspinnen.

Deze schijf is vervolgens vervangen door een 120GB Western Digital PATA schijf en alles werkte weer gewoon. Tot nu toe hebben alle PATA schijven gewoon op de onboard IDE aansluitingen gezeten...

Naast het kopen van die nieuwe WD schijf is die 120GB maxtor ook voor rma teruggestuurd. Daarop kregen we een 200GB Maxtor Diamondmax plus 9 schijf, die vervolgens ook in dit systeem erbij is gehangen. Deze keer op de HPT374 controller die ook op het moederbord aanwezig is, aangezien de overige aansluitingen in gebruik zijn.

Na 2 dagen begon deze ook weer aan hetzelfde ritueel, alleen nam het bij deze schijf snel toe. Zo snel dat hij op een gegevenmoment niet eens meer hoorbaar opnieuw opspinde maar enkel nog een tik van de leeskoppen gaf. Op het moment klinkt hij zo: http://xander.heynsbergen.com/ext/schijf.mp3. Niet erg gezond dus. :X

Dit geluidje komt overeen met een aantal geluiden die op http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/ staan en het lijkt dus gewoon op een headcrash. Beetje toevallig dat 2 maxtor schijven achter elkaar het hebben, maargoed.

Echter: Zodra ik de stroom van deze maxtor schijf afhaal houdt het niet op. Het duurt niet al te lang voordat een van de WD schijven het geklik over neemt. En 3 kapotte schijven in 2 weken lijkt me toch wat toevallig. 8)7

Iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden? De controller of het BIOS lijken me niet de oorzaak, gezien de 2 maxtor schijven op andere controllers (met hun eigen BIOS) zaten. Drivers lijken me ook niet het probleem, gezien het zich al voordoet zodra je de schijf stroomgeeft (eh, hiermee sluit ik de controller ook vrij snel uit ja...)

Is dit gewoon erg toevallig? Of moet ik ook mijn twijfels gaan hebben over de zalman voeding? (Die dit systeem toch best zou moeten kunnen trekken?) De PC is trouwens niet geaard. Aarde wel aansluiten laat het probleem niet ophouden, maar misschien dat het de schijven wel gesloopt heeft?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix op verzoek ;)

Wat betreft het probleem: sja, je hebt de controllers (en het mobo) al redelijk kunnen uitsluiten, dan blijft er weinig anders over dan de voeding. Hoe oud is deze voeding trouwens? En hoevaak/hoelang staat de PC aan? Hoe zien de voltagelijnen op het moment uit? Probeer eens de PC te stressen en tegelijk de voltagelijnen monitoren/loggen :)

Aarding is overigens wel sterk aan te raden, ook al zou ik niet direct een sterk argument kunnen bedenken hoe statische elektriciteit headcrashes kunt veroorzaken.

• Xander
  • Nu online
Thanks. :)
Wat betreft het probleem: sja, je hebt de controllers (en het mobo) al redelijk kunnen uitsluiten, dan blijft er weinig anders over dan de voeding. Hoe oud is deze voeding trouwens? En hoevaak/hoelang staat de PC aan? Hoe zien de voltagelijnen op het moment uit? Probeer eens de PC te stressen en tegelijk de voltagelijnen monitoren/loggen :)
Precieze leeftijd zou ik zo niet weten. Ik gok dat hij ergens rond april 2004 is aangeschaft. De PC staat zo'n 4-6 uur per dag aan, daarnaast nog wat uurtjes standby. De overige ~12-14 uur per dag staat ie compleet van de stroom af, maar denk niet dat dat slecht is voor een voeding eigenlijk. :P

Voltages had ik trouwens al nagemeten, compleet vergeten te vertellen. De +12V blijft tussen de 11,87 en de 11,92V schommelen, de +5V blijft ergens tussen de 5.10 en 5.15V schommelen. (Gemeten met multimeter... volgens het mobo zelf ligt de 5V strak tegen de 5V aan en is de 12V stabiel 11,49V)
Aarding is overigens wel sterk aan te raden, ook al zou ik niet direct een sterk argument kunnen bedenken hoe statische elektriciteit headcrashes kunt veroorzaken.
Dat probleem heb ik eigenlijk met voedinfgsproblemen in het algemeen: Hoe veroorzaakt een voeding een headcrash? Een doorgefikte print op een schijf verklaren met voedingsproblemen, ok, maar een headcrash? Ik dacht altijd dat je daar gekkere dingen voor moest doen. :)

Die 200GB maxtor is trouwens gewoon weer kapot. Ook in een ander systeem geeft hij deze problemen (verbaast me ook niet echt) en hij wordt ondertussen niet meer herkend. De WD's in mijn pa's PC zijn weer stil op een of andere miraculeuze wijze...

• DaWaN
  • Laatst online: 27-02 16:23

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb ook ooit een DiamondMax 9 gehad, maar die gaf eigenlijk direct problemen, vooral start problemen, maar het vreemde was dat zodra je de voedingsplug van de maxtor eraf haalde (omdat ie niet starte) en er weer op deed dat opdat zelfde moment de WD, die aan dezelfde voedingslijn hing als de maxtor, crashte en direct weer opspinde. Dat had (denk ik) ook niet met de controller te maken aangezien de Maxtor Sata was en de WD IDE, dit alles met een Chieftec 360W voeding en een asus P4gpl-x (i915).

Dus misschien kan het eraan gelegen hebben dat ze op het zelfde stukje draad zaten ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Xander
  • Nu online
DaWaN schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:46:
Ik heb ook ooit een DiamondMax 9 gehad, maar die gaf eigenlijk direct problemen, vooral start problemen, maar het vreemde was dat zodra je de voedingsplug van de maxtor eraf haalde (omdat ie niet starte) en er weer op deed dat opdat zelfde moment de WD, die aan dezelfde voedingslijn hing als de maxtor, crashte en direct weer opspinde. Dat had (denk ik) ook niet met de controller te maken aangezien de Maxtor Sata was en de WD IDE, dit alles met een Chieftec 360W voeding en een asus P4gpl-x (i915).

Dus misschien kan het eraan gelegen hebben dat ze op het zelfde stukje draad zaten ?
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor het feit dat die ene WD schijf ook gek zat te doen. Dat bleef ie ook toen die maxtor eruit was nog eventjes doen, maar daar zat geen reboot tussen (hij was ergens in de POST blijven steken, ik trok de power uit de maxtor en hij bootte door...)

De WD schijf blijft het nu iig weer gewoon doen lijkt het. Dus gewoon "toevallig" 2x een brakke Maxtor? * Xander gaat het RMA formuliertje weer eens zoeken. :X

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

XanderH schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:37:
Dat probleem heb ik eigenlijk met voedinfgsproblemen in het algemeen: Hoe veroorzaakt een voeding een headcrash? Een doorgefikte print op een schijf verklaren met voedingsproblemen, ok, maar een headcrash? Ik dacht altijd dat je daar gekkere dingen voor moest doen. :)
Het zit 'em in de fluctuaties in het stroom (stroompiekjes die niet direct meetbaar zijn met huis-tuin-keuken apparatuur) :) Nu ik het zo bekijk trouwens, aarding hoort stroompiekjes af te voeren 8)7

Pin me d'r niet op vast trouwens, een elektronica-expert kan dit wellicht beter uitleggen ;) In ieder geval heb ik wel genoeg HDD-sterfgevallen gezien, waarbij de voeding en/of aarding uiteindelijk inderdaad de oorzaak (b)lijkt te zijn.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

DaWaN schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:46:

Dat is een mogelijkheid, wat het kan zijn (en mij is overkomen) zijn brakke voedingsplugjes.In mijn vorige pc deed mijn hd ook vreemd.Als ik dan het voedingsplugje eruithaalde en er weer stevig indrukte, deed hij het weer een tijdje.Gek genoeg ging soms de dvd-r (die aan een ander plugje aan dezelfde draad zat) daarna raar doen, bleek dat die ook een brak voedingsplugje had die door mijn gerommel met de hd kennelijk slecht verbinding was gaan maken.De oplossing was simpel: De pennetjes in de voedingsplugjes wat dichtknijpen zodat ze weer goed klemmen.Daarna nooit meer problemen gehad :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Xander
  • Nu online
blobber schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 11:41:
[...]

Dat is een mogelijkheid, wat het kan zijn (en mij is overkomen) zijn brakke voedingsplugjes.In mijn vorige pc deed mijn hd ook vreemd.Als ik dan het voedingsplugje eruithaalde en er weer stevig indrukte, deed hij het weer een tijdje.Gek genoeg ging soms de dvd-r (die aan een ander plugje aan dezelfde draad zat) daarna raar doen, bleek dat die ook een brak voedingsplugje had die door mijn gerommel met de hd kennelijk slecht verbinding was gaan maken.De oplossing was simpel: De pennetjes in de voedingsplugjes wat dichtknijpen zodat ze weer goed klemmen.Daarna nooit meer problemen gehad :)
Hm, als het door slechte voedingsplugjes gekomen zou zijn dan hebben die voedingsplugjes de schijf iig wel definitief gesloopt, want ook in mijn PC doet hij niets meer dan gekke geluidjes maken en niet herkend worden. :P

Slechte voedingsstekkertjes zou de laatste keer trouwens geweest kunnen zijn (2 verloopjes ervoor, kwam even niet anders uit :X) maar de eerste disk zat gewoon op een normaal voedingspluggetje...

Anyway, de WD schijf doet zonder de Maxtor schijf erbij niet raar. Dus dat leek elkaar te beïnvloeden.

Net maar weer RMA aangevraagd op die 2e Maxtor schijf... :X

Maar toch snap ik het niet. Stel, het ligt aan de voeding. En 2 WD schijven en een Seagate schijf hebben er geen last van, maar 2 Maxtor's achter elkaar wel? * Xander vindt het toch nogsteeds een beetje een raar verhaal. 7(8)7

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een beetje vreemd is dat wel ja. Ik heb vergelijkbare problemen gehad met 2 maxtors en een cd-rom+ dvdrw. Iedere keer als ik onder volle belasting de CD of DVD drive gebruikte (games dus..) klapte de 2e maxtor eruit.
Eerst een paar tikken dan opnieuw opspinnnen en vervolgens terugvallen naar DMA 0. Bleek dat ik zo suf was geweest alle drives op dezelfde 12/5V lijn aan te sluiten. Niet erg handig..
Na dit opgelost te hebben doet alles het naar behoren. Duidelijk de voeding dus. En verder geen problemen met de harddisk.
Waarom bij jou 2 keer een schijf echt kapot gaat vind ik dus ook wel vreemd.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:54
en de mogelijkheid bestaat ook dat idd pech heb met je hd's ik heb zelf 8 kapote maxtors gehad in 1 jaar dit waren 3x 40gb md8 2x 80gb dm9 3x 120gb dm9 1x 200 gb dm9 op de 80 gbers na waren allemaal pata en de 2 80 waren sata zijn allemaal wel vervangen recent is er weer een 40 gb overleden van maxtor. Dacht zelf ook altijd dat aan me voedingen lag maar heb ook altijd 2 seagate
s er bij gehad en die doen nog steeds na behoren. Heb overigens ook een 250 gb md10 en daar heb ik toch nog toe geen problemen en draait inmiddels ook al weer 8 maanden.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik gebruik dezelfde voeding Zalman 400 Watt en ik heb een veel zwaarder systeem.
4*Raptor en 2*120GB 3200+ AMD64 1GB Ram 6800GT, Heb ook eens een crashende maxtor (120GB sata) Gehad. Verder zijn de overige 5 schijven Seagate erg betrouwbaar Nooit last van gehad.

Ik ben niet zo te spreken over Maxtor de nieuwe die ze gestuurd hebben heeft ook zo'n zijn mankementen (valt zomaar uit). Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Xander
  • Nu online
Hm naja, ik denk dat ik het dan hou op stom toeval dat ze beide stuk gingen. Voedingsproblemen lijken me eerlijk gezegd niet meer zo heel erg logisch gezien de andere schijven in die PC nooit ergens last van gehad hebben. RMA is weer aangevraagd... ^^

(hoe lang duurt het totdat ze zich afvragen waarom iemand 2x achter elkaar rma aanvraagt? :P)

• Xander
  • Nu online
Even een schopje nog... :)

De 200GB maxtor is door maxtor vervangen door een 250GB schijf (wel vooruitgang zo... 120 -> 200 -> 250 :P) die nu weer in mijn vader's systeem hangt. Het systeem is ondertussen wel preventief geaard, voeding is niet vervangen.

De schijf draait gewoon weer als een zonnetje. :) Ik hou het erop dat mijn laatst gestelde conclusie (slecht geluk met Maxtor) juist was. :)

Pagina: 1