AGP of upgrade naar E-PCI?

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-07 18:31
Op dit moment heb ik een Dell dimension 8300 met:

3 Gig Intel Pentium 4
1 Gig Intern geheugen
128 Mb ATI 9800 pro ( AGP )

Mijn videokaart wil ik graag upgraden maar ik ben er nog steeds niet uit of ik nu een snelle AGP kaart neem ( 6800GT is geloof ik de snelste op AGP?) of dat ik een nieuw moederbord aangschaf met E-PCI en een nieuwe kast en de rest overgooi zodat ik een E-PCI kaart kan nemen.

Wat adviseren jullie om te doen? Op dit moment heb ik geen 500+ euro over voor een videokaart alleen. Als ik b.v. 6800GT kaart neem draait deze dan even snel op AGP of snelle op een E-PCI?

Is het de hogere prijs en de moeite waard om een nieuw moederbord en kast aan te schaffen zodat ik een E-PCI kaart kan nemen? De meerkosten zijn rond de 150 euro zover ik kan zien of is het beter om een 680GT op AGP te nemen en volgend jaar bv een compleet nieuw systeem te bouwen?

Is een upgrade naar een 6800gt een groot verschil in vergelijking met de 9800pro?

Alvast bedankt,

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
offtopic:
het is wel PCI-E ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Hangt er een beetje vanaf wat je met je systeem doet.. Ik speel voornamelijk spelletjes en kan alles met een 9800Pro - 256Mb nog draaien hoor.. Heb zelfs een langzamere processor.. Tsja, F.E.A.R. draait inderdaad niet op 1600x1200 met alles op high maar ja... Daar kan ik mee leven. Ben nog geen spel tegen gekomen dat niet te spelen was..

Maar ben overigens ook wel benieuwd wat de snelste AGP-kaart van het moment is..

[ Voor 24% gewijzigd door Bart© op 20-04-2006 15:58 ]

Verwijderd

7800gs? (ik kan het mis hebben hoor)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:12
Of je nou een 6800GT op PCI-e of AGP koopt zal weinig verschil geven, het ligt er vooral aan wat je budget is lijkt me; er zijn immers geen geen echte high-end kaarten meer voor AGP.

@Hierboven, waarschijnlijk een 7800GS, iig totdat (of als..) er een 7900GS uitkomt.

• CTwiest
  • Laatst online: 22-07 16:57
nvidia 7800GS en de ait X850 XT PE zijn de snelste videokaarten voor agp.
En aub meer info wat voor moederbord heb je nu ? wat wil je gaan doen ? en welk pci-e moederbord wil je naar toe?

EDIT:
Lees net dat je een dell heb dus dan is dat erg lastig te beantwoorden maar ik denk dat als je agp hebt dat je dan een socket 478 moederbord hebt. Dus dan zou je een nieuw socket 755 moederbord moet kopen PLUS nieuw proccesor plus nieuwe videokaart en volgens mij ook geheugen DDR naar DDR2. Dus makkelijker denk ik als je kijkt voor een snelle agp kaart.

[ Voor 95% gewijzigd door CTwiest op 20-04-2006 16:06 ]

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 21:51
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1134142022.gif

Een 7800GS AGP is momemteel de snelste AGP kaart available, gevolgd door ATi's X850XT PE.

JE systeem specs zien er nog zeer net uit en ik denk dan ook dat een AGP upgrade nog zeer reel is. Zoek dus naar een 7800GS of een X850XT (PE).

Zonde om je systeem nu al af te schrijven; AGP kan nog zeer goed meekomen :Y) .

Uit de bovenste test blijkt ook dat bijv. een X850XT PE nog zeer goed mee kan komen itt een X1800 oid. Een 7800GS zal in verhouding tot de X850XT PE (spelafhankelijk) ongeveer gelijk/iets beter presteren...

Ik heb zelf ook een X850XT PE AGP met een XP3000+ en draai bijna elk spel (BF2 en COD2, Doom3; FEAR nog niet getest >< op zijn hoogste settings, met zeer goede fps.

[ Voor 52% gewijzigd door Lord Bendtner op 20-04-2006 16:16 ]

Better, Best, Bendtner

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 17:21
Een High End AGP kaart kopen zou ik op dit moment zeker niet doen.
Je betaalt bijna 300 euro voor een 7800 GS (de snelste AGP op dit moment voor zover ik weet idd) terwijl je voor 300 euro ook een 7900GT hebt die echt STUKKEN sneller is.

Waarom je een nieuwe kast wilt hebben is me niet helemaal duidelijk, voor PCI-E heb je dat iig niet nodig.
Waar je wel naar moet kijken is of je CPU en RAM nog op het nieuwe MOBO past (ofwel, of er een MOBO is met PCI-e en je huidige socket).

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:32
Ik heb net zelf een 7800GS aangeschaft op een gelijkachtig systeem (zie specs). Hiermee kan je voorlopig wel even vooruit. Als je een nieuw moederbord gaat kopen, zit je meteen vast aan een hele grote upgrade en heb je minder geld voor je videokaart. Bovendien komen AMD en Intel binnenkort met een nieuwe socket, en afwachten wat die doen is ook niet verkeerd.

Hallo met Tim

Verwijderd

CTwiest schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:03:
nvidia 7800GS en de ait X850 XT PE zijn de snelste videokaarten voor agp.
En aub meer info wat voor moederbord heb je nu ? wat wil je gaan doen ? en welk pci-e moederbord wil je naar toe?
ja idd wat meer info, trouwens de gainward bliss 512mb is het snelste, een agp kaart met een 7800gt core :9

ik zou zelf niks doen, en op je bank zetten, over een half jaar verder kijken.
met 500 euro een videokaart en moederbord kan wel, maar al wil je dat de rest van je pc ook niet achterblijft

• Leftblank
  • Laatst online: 18:12
Waarom je een nieuwe kast wilt hebben is me niet helemaal duidelijk, voor PCI-E heb je dat iig niet nodig.
Waar je wel naar moet kijken is of je CPU en RAM nog op het nieuwe MOBO past (ofwel, of er een MOBO is met PCI-e en je huidige socket).
Omdat Dell's waarschijnlijk geen standaard ATX kasten leveren, weet niet eens zeker of hun voedingen wel écht ATX zijn en niet iets aangepast, in ieder geval komt er sowieso nog de prijs van 'n nieuwe mobo en 'n kast bij, als je dat bij de prijs optelt van een 7900GT dan kom je nog veel hoger uit terwijl de prestatiewinst daar niet erg mee in verhouding staat imho. Blijft de keus van de TS ofc.

[ Voor 27% gewijzigd door Leftblank op 20-04-2006 16:09 ]

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik zou eens een kijkje in de vraag en aanbod nemen. Ik heb daar zeer recent een 6800GT aangekocht voor een erg schappelijk bedrag. De overstap van mijn 9600Pro was zeer zeker te merken. En ook al is mijn 2600+ met 1Gb RAM niet meer de nieuwste (heb hem nog wel naar een 3000+ overgeclocked), ik kan ALLE games met verdomde veel eye-candy nog prima trekken...

Ik kan zo weer makkelijk 1-2 jaar vooruit en dan zie ik wel weer waar de hardware zich dan bevindt en schaf dan in een keer een geheel nieuwe PC aan.

Ik zou dus zelfs zeggen: schaf nu juist nog een AGP kaart aan. Die doen niet onder voor de sub highend PCIe kaarten (7800 en 7900GTX daargelaten) en je hoeft niet met je hele systeem om!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

CTwiest schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:03:
EDIT:
Lees net dat je een dell heb dus dan is dat erg lastig te beantwoorden maar ik denk dat als je agp hebt dat je dan een socket 478 moederbord hebt. Dus dan zou je een nieuw socket 755 moederbord moet kopen PLUS nieuw proccesor plus nieuwe videokaart en volgens mij ook geheugen DDR naar DDR2. Dus makkelijker denk ik als je kijkt voor een snelle agp kaart.
Asus heeft een moederbord met Socket 478 EN PCI-e, heb hem hier ook in gebruik. Natuurlijk is het slimmer om toekomstgericht te upgraden, maar als je ff niet genoeg geld hebt, kun je hier ook hiermee doen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Yorixz schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:08:
[...]

Omdat Dell's waarschijnlijk geen standaard ATX kasten leveren, weet niet eens zeker of hun voedingen wel écht ATX zijn en niet iets aangepast, in ieder geval komt er sowieso nog de prijs van 'n nieuwe mobo en 'n kast bij, als je dat bij de prijs optelt van een 7900GT dan kom je nog veel hoger uit terwijl de prestatiewinst daar niet erg mee in verhouding staat imho. Blijft de keus van de TS ofc.
tegenwoordig valt dat allemaal wel mee ;) en is 't uitwisselbaar ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Tweakerhenk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 14:45
DE 7800GS trekt de voeding van de Dell Dimension 8300 waarschijnlijk niet.
Moederbord, voeding en fan's zijn bij een Dell PC meestal niet of moeilijk te vervangen door standaard onderdelen.

http://forums.us.dell.com...ted=true&q=Dimension+8300

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Op moment dat je het hebt over "E-PCI" kan ik me niet voorstellen dat je je fatsoenlijk zelf ingelezen hebt voordat je dit topic plaatste. Sowieso kun je deze vragen gewoon met wat leeswerk beantwoorden, begin daar eens mee :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.