Toon posts:

CSS: probleem breedte window website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elke webdesigner zit met de vraag of je een website een vaste breedte geeft (bijv. 100px) of gewoon op 100% zet.

Dat eerste heeft nadelen (want wat heb je dan aan een breedbeeld?) en de 100% optie heeft nadelen (want op een 25'' wordt je hele website uit elkaar gerukt.

Weet niet iemand een truc dat je bijv. hem op 100% zet, maar met een maximale breedte van zeg 1500px? Ik ben al met div'jes aan het klooien geweest, maar zie geen oplossing...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:16:
Elke webdesigner zit met de vraag of je een website een vaste breedte geeft (bijv. 100px) of gewoon op 100% zet.

Dat eerste heeft nadelen (want wat heb je dan aan een breedbeeld?) en de 100% optie heeft nadelen (want op een 25'' wordt je hele website uit elkaar gerukt.

Weet niet iemand een truc dat je bijv. hem op 100% zet, maar met een maximale breedte van zeg 1500px? Ik ben al met div'jes aan het klooien geweest, maar zie geen oplossing...
Persoonlijk kies ik 2 resoluties.
1024 en 1280 omdat het nog de meest gebruikte resoluties zijn.
Voor die resoluties maak ik twee verschillende stylesheets waarin ik de dimensies vastzet in pixels.
Heb je dan een hogere resolutie dan 1280 dan heb je lekker pech en is de site niet beeldvullend. :)

En het voordeel van een breedbeeld hangt niet af van een site die kan uitrekken.
Ik zou het juist irritant vinden omdat een breedbeeld lekker is om 2 vensters naast elkaar te zetten.
Dus dan rekt je site alsnog niet uit :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

Gewoon een breedte van 760 gebruiken, mensen die een hogere resolutie hebben dan 1024*768 browsen toch vaak niet meer gemaximaliseerd.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://www.w3schools.com/css/pr_dim_max-width.asp
Is dat wat je zoekt?

En inderdaad. Voor iemand met breedbeeld zijn websites die 100% breed zijn erg vervelend. Als je te lange regels leest raak je je tekst kwijt. :o

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
De functie max-width is inderdaad een hele leuke functie.

Alleen jammer dat hij niet in Internet Explorer werkt...........

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 09:23

André

Analytics dude

Voor IE zou je dan nog expression kunnen gebruiken ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
100% websites eisen gewoon van de gebruiker dat hij niet maximilized browsed. En aangezien het meerendeel van mensen met een resolutie 1600x1200+ technisch aangelegd zijn en dus best hun scherm kunnen aanpassen, hoeft dit geen probleem te zijn.

als je dan ook alle marges in procenten zet, dan kan je nog best een goede layout eruit halen.
Als je een fixed size website leest in 1600x1200 heb je ook grote witte vlakken, dus veel verschil is er uiteindelijk niet.

Maar goed er zijn al honderden debatten gevoerd over fixed/fluid layouts, uiteindelijk gaat het erom wat het beste bij de content past.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nou max-width en expression.

Expression is in ieder geval een goede tip, want IE ondersteunt hij in ieder geval wel.

Het blijft wachten op IE 7....

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:15:
Ik gebruik nou max-width en expression.

Expression is in ieder geval een goede tip, want IE ondersteunt hij in ieder geval wel.

Het blijft wachten op IE 7....
Een liquid layout icm met max- en min-width is gewoon ideaal. Vrijwel alle browsers ondersteunen het en voor IE is er zelfs een oplossing! Procentuele layouts betekenen vaak op alle resoluties een fijne website.. en dat willen we.

En, ik wacht eerlijk gezegd liever op (volledig) CSS3 support, IE7 is stom.. :D

Verwijderd

Topicstarter
alleen ik wil mijn expression width in de css voor de gehele body meegeven.

Kan helaas niet in IE. Of heeft iemand hier een oplossing voor?

code:
1
2
3
4
body { 
max-width:900px;
width:expression(document.body.clientWidth > 900? "880px": "auto" ); 
}

Werkt niet voor de hele body in IE...

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02 15:25
André schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:21:
Gewoon een breedte van 760 gebruiken, mensen die een hogere resolutie hebben dan 1024*768 browsen toch vaak niet meer gemaximaliseerd.
Deze manier gebruik ik ook altijd. en verder centreer ik de website omdat ik het mooier vind als je 2 kleine lege delen hebt dan 1 groot leeg deel (als je browser gemaximaliseerd is). Als de website om een of andere reden een deel heeft waar mensen persoonlijk voorkeuren kunnen opgeven kunnen ze kiezen of ze hem gecentreerd willen hebben of links uitgelijnd.

Er zijn al zoveel tests geweest mbt dit onderwerp en er kwam uit dat je je website vooral niet te breed moet maken. Je moet niet teveel lege ruimte hebben binnen je layout (dus buiten het echte content gedeelte maakt niet veel uit).

Verwijderd

Je zou eens naar een jello- achtige oplossing kunnen kijken, dat geeft ook instelbare min- en maxwidth.
Jello Mold Piefecta

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:40:
alleen ik wil mijn expression width in de css voor de gehele body meegeven.

Kan helaas niet in IE. Of heeft iemand hier een oplossing voor?

code:
1
2
3
4
body { 
max-width:900px;
width:expression(document.body.clientWidth > 900? "880px": "auto" ); 
}

Werkt niet voor de hele body in IE...
Probeer eens met document.documentElement.clientWidth

March of the Eagles