Ruis na pauze

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Als ik geluid beluister op m'n pc dan heb ik zeer vaak dat er ruis is als ik het programma waarmee ik het geluid afspeel op pauze zet, en dan weer van pauze af haal. Ik hoor dan totaal geen 'normaal' geluid meer maar alleen nog maar ruis (met het volume waarmee ik het 'normale' geluid afspeelde). Als ik dan nog een paar keer pause/unpause doe dan wordt het geluid vaak wel weer normaal, maar dit is erg irritant als het geluid hard aanstaat en je hem weer van pauze afhaalt en er ruis komt. :)

Eigenlijk heb ik probleem dit bij alle programma's waarmee ik geluid afspeel ( PowerDVD/Winamp/VLC Player etc). Ik maak gebruik van m'n onboard geluidskaart dat op m'n Asus A8R-MVP mobo zit. Ik gebruik de officiele drivers, namelijk deSoundMax AD1986A WHQL Audio Driver.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Met de search kan ik absoluut niets vinden. Ik heb nog niet echt een bepaalde structuur kunnen vinden in wanneer ik ruis krijg en wanneer niet.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
*schop* :P

• les_paulde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Ja, ik heb precies hetzelfde probleem, bij mij is het alleen niet te vaak en volgens mij ook alleen maar bij Winamp, heb het verder nergens gehad.

Weet je zeker dat je de laatste drivers van de Asus website hebt gebruikt? (Ik weet het, irritante vraag, toch té vaak het probleem). Anders ook even je speaker configuratie checken of het aantal speakers klopt, ook in het configuratiescherm van de geluidsoptie. Wellicht helpt het, bij mij komt het de laatste tijd namelijk eigenlijk niet meer voor.

suc6!

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

• les_paulde
bovenstaande moet ik helaas terugnemen, de ruis is er bij mij ook weer altijd. Als je dus in winamp op pauze klikt en dan weer op play dan ruist ie en als je hetzelfde nog een keer herhaalt doet ie het weer. Iemand nog ideeen of dezelfde ervaring?

ik denk dat ik asus maar 'ns een mailtje ga sturen... :(

Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lijkt mij een kwestie van een ongelooflijk slechte geluidskaart en/of drivers.

Heb je in de mixer alle outputs op dempen/mute staan, behalve wave-out?

Verder kan je nog andere output plugins proberen bij winamp: Directsound (met Allow hardwave accelration aan of uit), Waveout, Kernel streaming of ASIO (als je kaart dat ondersteunt).

Directsound en waveout zitten standaard bij Winamp. Kernel streaming heb ik gelinkt. Voor asio kon ik geen link vinden, maar bestaat wel.

Verwijderd

Het kan aan je signal / noise ratio liggen van de kaart. Is deze verhouding te laag dan moet je het geluid relatief gezien hard zetten t.o.v. de noise level. Hierdoor hoor je veel ruis, vooral als de muziek niet zo hard overkomt/ op rustige scenes.Verder kan er natuurlijk spanning op je kast staan, maar dit kan je makkelijk omzeilen door je kast te aarden. Ik zou dit eerst proberen, en daarna op zoek gaan naar een geluidskaart met goeie s/n ratio. De terratec kaarten staan enorm goed bekend hierom! suc6

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 11:08 ]

• les_paulde
Bedankt voor jullie reacties mensen, ik denk idd dat het gewoon brakke drivers zijn, ik heb het namelijk alleen in Winamp. Als ik de output op waveout zet ipv directsound dan heb ik het probleem idd niet. Zit hier überhaupt veel verschil in in deze 2 settings?

Ben iig erg blij dat dat gezeik zo weg is, beetje vaag. Zowiezo ben ik met het bord niet super tevreden, te lage Vcore voltages, mijn bios wat steeds met een checksum error komt en redelijk trage USB2 verbinding...

maar nogmaals bedankt voor de tips, wellich werkt dit bij jou ook Son_Gohan?

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 13:17

Pieroman

/me

Directsound is voor DirectX, als WaveOut wel werkt zou je bijna gaan denken dat je DirectX naar de knoppen is.
Voor ASIO is er ook voor niet-ondersteunende kaarten wel Asio4all, dit werkt zover ik weet op zo goed als alle kaarten

Verwijderd

Ik denk idd dat het een probleempje met de soundmax drivers is (heb ook een a8r-mvp met ruis).

Op het winamp forum stond een hint die voor mij werkte:
Disable alle fading opties in Winamp -> Prefs (Ctrl+P) -> Plugins -> Output -> DirectSound -> config-> fading

bron: http://forums.winamp.com/...id=244304&goto=nextnewest

• les_paulde
Hauizup, thanx voor de tip! Inderdaad helpt het uitzetten van alle fade-opties; eigenlijk te logisch, maar ja, dat zul je altijd zien natuurlijk. |:(

In ieder geval bedankt man, bespaart een hoop gehoorschade door een keiharde ruis als de muziek wat harder staat en je de muziek na je belletje weer van pauze afhaalt! ;)

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb hetzelfde probleem met de SoundMax driver (v5.10.1.4151) i.c.m. met Winamp v5.24.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is het aanzetten van de optie "Old-style fade on pause (buggy)". Hiermee is het probleem ook verholpen en heb je nog steeds fading bij het pauzeren van een nummer (vooral bij het weer aanzetten van de muziek is dat toch wel handig als hij hard staat!).

• les_paulde
hmm vaag, bij mij resulteerd de "Old-style fade on pause (buggy)" weer in de enorm irritante ruis, dus dan toch maar de gewone wave output. Het grote nadeel hiervan is echter dat surround sound dan niet meer werkt, ik hoop dus echt dat er nieuwe drivers uit gaan komen binnenkort. Heb zelf even lopen zoeken maar wellicht heeft iemand anders nog een andere truc?

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik zou zo niets meer weten, ik heb al nieuwere drivers van o.a. Compaq geprobeerd (voor een moederbord met dezelfde chipset - AD1986A), maar dat werkte ook niet (geluid veel te zacht, microfoon werkte niet etc.). Blijkbaar zit er toch nog best wat OEM customization in die drivers.

Verder heb ik ook nog drivers van Microsoft geprobeerd, maar daarmee werkte ook niet alles (wederom werkte de microfoon niet geloof ik).

Kortom, ik wacht dus maar gewoon tot Asus een keer nieuwe drivers uitbrengt voor mijn moederbord.

• les_paulde
Nou eindelijk is mijn ruis verdwenen :D :D : Heb gewoon Windows x64 geinstalleerd, de geintegreerde drivers hadden het ruisprobleem al niet meer, na installatie van de ASUS drivers voor x64 was de ruis nog steeds verdwenen. SoundMAX control panel werkt ook weer feilloos dus ik kan het iedereen aanraden! En misschien off-topic, maar ik vind x64 beter werken dan de 32bits versie dus dat was ook mooi meegenomen... ;)

Pagina: 1