[cai] welke onderdelen vervangen/toevoegen voor beter beeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Als ik de search gebruik blijkt kabel-tv toch ingewikkelder materie dan ik altijd heb gedacht. Als ik zie hoe men hier bezig is, zie ik ook al dat mijn thuis installatie verre van ideaal zal zijn.

Ik heb nu drie tv's aangesloten (eigenlijk 2 tvs en een pc).

In de meterkast heb ik het signaal gesplitst met een simpele metalen 3,5 db splitter, waarna een kabel van een meter of 3 naar de slaapkamer gaat, direct de tv in. de tweede kabel gaat naar de huiskamer (+/- 5 meter) waar hij na de aansluitdoos door weer een zelfde splitter gesplitst wordt en respectievelijk de computer en de tv in gaat.

Bij de meeste kanalen is het beeld goed tot perfect, vooral de kanalen waar je nog wel eens een film wil kijken. helaas is Nederland 2 matig (reflectie, vooral zichtbaar bij voetbal) evenals BBC1/2 en Belgie. (dit zijn uit mijn hoofd allemaal de wat lagere frequenties)

Een versterker helpt niet, Ik heb een versterker in de meterkast geprobeerd, in de huiskamer voor de splitsing en er na, maar dat maakt voegt alleen maar ruis toe op veel kanalen.

De kwaliteit op de pc is matig, maar aangezien ik alleen in 320x240 opneem voldoet die ruimschoots. De kwaliteit in de slaapkamer is ook van ondergeschikt belang omdat dat een kleine tv is. Maar het beeld in de woonkamer zou ik best graag wat beter zien.

Is er iets heel simpels wat ik kan aanpassen/vervangen? Ik zal er eerlijk bij zeggen dat ik er niet heel veel geld voor over heb, laten we zeggen dat een investering boven € 100,- op dit moment niet gewenst is om de ontvangst dat laatste beetje te perfectioneren. (voor mezelf wel, maar ja, 'the bold' en 'temptation Island' ontvangen we al superscherp, dus wat moet er nog beter ;-)

Overigens zijn de kabels die in de muren liggen vermoedelijk van goede kwaliteit. Ze zijn er door de vorige bewoner neergelegd, en alles wat zij hebben vervangen op het gebied van electra/gas/etc is echt het beste wat ze konden krijgen, dat zal met de tv kabel ook wel zo zijn. Ik kan het merk niet lezen, maar het is een erg dikke kabel, en als ik de tv zonder splitters aansluit heb ik al nagenoeg perfect beeld.

edit:

voor de duidelijkheid even een schematisch overzicht:

CAI
...|
Splitter
|..........\
|...........\
|............\
TV2......Splitter
............|.........|
............|.........|
............PC.....|
....................TV1

[ Voor 13% gewijzigd door pianoman op 20-04-2006 14:09 ]

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
ik heb net een soundex antenneversterker vervangen door een hirschmann ghv20e, en ik moet zeggen dat de kwaliteitsissues nu wel weg zijn. Dus.. welke versterker heb je gebruikt?
In de winkel waar ik hem kocht mocht ik hem ook weer terugruilen als het het gewenste effect niet zou opleveren, iets wat je zelf ook eens kan proberen!

• pianoman
Tja, het is geen Hirschmann (ik weet niet wat het wel is), maar in mijn vorige huis was dat wel de oplossing voor een te zwak signaal als vervanging van een hakki-takki plastic versterker. Dus heel slecht zal hij ook niet zijn.

Maar voor zover ik uit de andere topics kon opmaken duidt een 'spookvoetballer' op reflectie, en is slechte ontvangst op alle kanalen een teken dat een versterker de oplossing is. Maar aangezien ik sommige kanalen superscherp ontvang (tot op de pixel perfect) en veel kanalen zeer scherp had ik de indruk dat ik misschien moet gaan kijken naar welke type splitter (of verdeler) ik moet gebruiken.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:34

sphere

Debian abuser

pianoman schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:12:
Tja, het is geen Hirschmann (ik weet niet wat het wel is), maar in mijn vorige huis was dat wel de oplossing voor een te zwak signaal als vervanging van een hakki-takki plastic versterker. Dus heel slecht zal hij ook niet zijn.

Maar voor zover ik uit de andere topics kon opmaken duidt een 'spookvoetballer' op reflectie, en is slechte ontvangst op alle kanalen een teken dat een versterker de oplossing is. Maar aangezien ik sommige kanalen superscherp ontvang (tot op de pixel perfect) en veel kanalen zeer scherp had ik de indruk dat ik misschien moet gaan kijken naar welke type splitter (of verdeler) ik moet gebruiken.
Als je fatsoenlijk signaal hebt, moet je gewoon een kabel los kunnen leggen van je AOP naar je TV. Twee metalen plugjes, en fatsoenlijke Elro kabel (die dikke) van de Kar...bouwmarkt. Mocht dat wel goed beeld geven, denk ik dat een versterker met instelbare uitgangen een oplossing voor jou zou kunnen zijn.

Ben je lui, maar wil je toch testen, haal je een Hirschmann kabel uit een stuk bij de MM.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• pianoman
beeld via de kabel die er al ligt is al perfect, maar zodra ik de pc en de tv boven er ook aan hang wordt het minder op sommige kanalen.

en op nederland 2 krijg ik van die schaduwen, dat komt geloof ik door reflectie

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Mja, zoals het nu is aangesloten is het imho wel logisch dat de kwaliteit niet denderend is. Ik zou in de meterkast (dus waar de CAI is) een fatsoenlijke versterker zetten met 4 uitgangen bv. en vanaf daar naar iedere tv/pc. Vlak bij de centrale doos is het signaal het beste een goede versterker zal hier dan geen ruis oid aan toevoegen, ga je op een verder punt een versterker zetten dan is het signaal al minder en kan de beste versterker hier niets beters van maken dan wat die al binnen krijgt.
Waarschijnlijk zul je een kabeltje meer moeten trekken, maar dat is het wel waard.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• StanTheMan
of een versterker met 2 uitgangen (versterker + verdeeldoos kan ook natuurlijk), waarbij je de 2e uitgang met rijgdozen aan elkaar maakt ipv splitter

• pianoman
oh, ja vergeten te vermelden:

de computer staat praktisch naast de tv in de woonkamer, dus is het rijgsysteem misschien een beetje overkill? dan zou ik een rijgdoos en een einddoos naast elkaar moeten plaatsen.

zijn er ook verdelers die iets meer aan de ene uitgang geven dan aan de andere? of praat je dan al over versterkers?

en ik heb dus nu van die simpele metalen t-splitters, waarop een demping van 3,5 db vermeld staat. Als je die vervangt door hogere kwaliteit, merk je dan veel verschil?

Op conrad hebben ze bijvoorbeeld verdelers met een demping van 1 db. Heb ik daar misschien wat aan?

• StanTheMan
proberen kan altijd, maar dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe slecht het signaal nu is.
Als je op die dubbele aansluiting alleen de tv of de comp aansluit is het wel goed?

• pianoman
ja, als ik alleen de tv aansluit (direct op de wandcontactdoos) wordt het beeld beter.
Als ik dan ook in de meterkast de tak naar boven weghaal en dus de wcd in de woonkamer direct verbind met het aop, wordt het beeld nagenoeg perfect.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Zou je voor die tv met het brakkere signaal niet een digitale decoder kunnen kopen, die zijn ook niet zo verschikkelijk duur (< € 100,-). En die hebben stukken minder last van slecht signaal dacht ik.
Ik zit zelf ook te twijfelen of ik geld ga steken in een goede versterker of dan toch gelijk een digitale decoder aanschaf.

• pianoman
vandaag ben ik er dus achter gekomen dat er in de meterkast een verkeerde doos zat, een rijgdoos, dus die heb ik vervangen voor een aop doos, nou is het beeld beter, maar heb ik nog steeds reflecties op een aantal kanalen. Niet rampzalig, maar wel jammer. hoe zou je die reflecties kunnen verwijderen?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Ik zou die splitters er uit gooien en op de plaats daarvan met Hirshmann multitap gaan werken.
dwz, in de meterkast een multitap van inkomend naar 1x boven en 1x beneden.
Dan beneden dmv een multitap of rijgdoos (Hirshmann) naar je tv en pc en op het eind wel een einddoos.
Mocht dat niet helpen dan kan je er alsnog een versterker tussen plaatsen in de meter kast.
Tip, ga met je schema met daarin de afstanden/plaatsen naar de lokale shop.
Kunnen ze precies laten zien wat en hoe je het moet doen.
De multitap heeft uitgangen varierend in sterkte dus wel opletten bij aansluiten.
Heb je een multitap met ongebruikte aansluitingen die wel voorzien van een afsluitweerstand (geloof dat het zo heet)

Is het dan nog niet goed dan tochje kabel vervangen, dan moet het wel goed zijn.
Als je het met Hirshmann niet goed krijgt dan zit er iets anders niet goed.
Sinds ik hier alles vervangen heb (vanaf begin bij huurbaas tot bij mij achter met een afstand te overbruggen van ongeveer 90 mtr) heb ik zeer goed beeld.

Edit:
Wat de benedenbuurman hier zegt is de beste oplossing, ik wilde het toevoegen maar hij was me voor |:(
:+

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 22-04-2006 17:34 ]

Mijn profiel op Discogs

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:34

sphere

Debian abuser

Volgens mij is het al uitgelegd, maar goed, dit is wat ik zou doen:

kabel rechstreeks van aop naar punt waar je kijkt. Als het signaal dan wel goed is, meteen na AOP een versterker zetten en vanuit daar individuele kabels trekken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Lees anders het handboek van Hirschmann eens door, staat erg veel informatie in.

Jouw probleem lijkt me zo niet een te zwak signaal, maar meer een gebrek aan demping. Vervang de splitters door een multitap en je bent waarschijnlijk van je probleem af.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1