PCI-Express x1 + HDD's (non-RAID)

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rikkler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06-2025
Ik heb een ASUS P5-GD1-Pro (socket 775) moederboard met daarop 1 PCI-e x16 (voor videokaart) + 3 PCI-e x1 (die ik niet gebruik). Nu heb ik afgelopen week 2 nieuwe HDD's gekocht:

- 1x Raptor WD36G (die ik als Boot drive wil gebruiken)
- 1x Raptor WD74ADFD (die ik als scratch disk wil gebruiken voor premiere e.d.).

Ik heb daarnaast nog een WD2000JD voor opslag.

Nu heb ik op m'n moederboard 3 PCI-e x1 sloten die ik graag wil gebruiken om mijn HDD's op aan te sluiten. Ik kan alleen nergens een I/O controller vinden die compatibble is voor PCI-e x1 (wel x4 en x8). Ik heb 3 vragen (die van elkaar afhankelijk zijjn):

1. Is er een I/O controller voor PCI-e x1?
2. Hoeveel data tranfer winst haal ik (in theorie) met PCI-e x1 t.o.v. normale SATA-aansluiting? en heeft het wel zin om mijn HDD's op PCI-e x1 aan te sluiten?
3. Kan ik mijn HDD's afzonderlijk op 1 controller aansluiten zonder een RAID-config ervan te maken?

Thanks alvast voorr degeen die een antwoord heeft, want die PCI-standaarden worden een beetje onoverzichtelijk 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij bestaan er nog geen PCI 1x RAID/ATA/S-ATA controllers. Een webshop met een redelijk assortiment aan storage controllers is www.webconnexxion.com volgens mij hebben ze daar ook alleen maar PCI-e 4x en 8x.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Er schijnt een HighPoint RocketRAID 2300 PCI Express aan te komen, staat nog niet op de site van HighPoint. Maar wel met RAID eeze kaarten maar ik n dat is neem ik aan niet te bedoeling.

SIIG levert wel van deze PCI-E x1 kaarten maar is moeilijk aan te komen anders had ik ze al gehad.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• rikkler
Thanks! Dit zijn precies de kaarten die ik zoek, hiermee kan ik mijn boot drive intern plaatsen en m'n scratch disk extern (met optie voor RAID 0 in de toekomst), dit scheelt ook een hoop warmte in de kast.

Ik ga vragen bij Salland of ze deze kunnen bestellen.

• rikkler
SiiG kan niet besteld worden bij Salland. Iemand een alternatief of een adres waar deze kaarten wel worden verkocht?

Ik ben op zoek naar een (interne + externe) SATA controller voor PCI-express x1.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
rare vraag misschien maar wat is er mis met de onboard sata controllers???

Verwijderd

in mijn geval.. ik kom niet hoger als 115mB/sec ;) waarschijnlijk de cap van PCI omdat de controller nog steeds via die bus gaat..

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

http://www.siig.com/product.asp?catid=14&pid=1002

Uitbreiding naar 2 SATA poorten (NON-RAID)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je geen Raid opstelling hebt is die 115MB/s meer dan voldoende. Pure data overdracht ligt tussen de 60-70 MB/s. Voor meer pure snelheid is het helemaal niet nodig om een extra controller aan te schaffen. Je moet dan eerder denken aan Raid0 of Raid5.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik zou toch uitkijken voor een ander moederbord als je serieus wilt gaan "raiden". Ik zelf heb een Asus P5WD2 gekocht omdat het tweede slot pci-e 4x is. Hierin heb ik een Promise EX8350 geplaatst en 5x 250gig hd's aan gekoppeld voor een raid-5 van 930Gig (om te janken he :X wat daar van over blijft) aan bruikbare ruimte. Qua snelheden zit ik op een sustained van 250mb/sec en een burst van 400mb/sec.

Overigens haal je met twee hd's echt niet meer dan die 115mb/sec.....

Staar je overigens niet blind op mijn snelheden want het zijn wel 5x hd's die aan het werk zijn. Een raid-0 aan de onboard sata controller zou dit ook kunnen halen met 4x hd's.

EDIT: Woops heel raid verhaal opgehangen en hij wilt geen raid :+ .

Deze heb ik net gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.snogard.de/jpg/wh/big/conpci-daw4001_wh_big.jpg
Dawicontrol DC-300e RAID -> 41,90 euro bij Snogard.de

[ Voor 55% gewijzigd door Dukey op 10-05-2006 10:22 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1