[Alg] .NET Framework voor OpenVMS ?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is er iemand die (heel toevallig) weet of er een .NET Framework compiler beschikbaar is voor het OpenVMS platform? Dus a la Mono (voor Solaris, Unix, BSD, Mac etc) maar dan voor OpenVMS.

Uiteraard gezocht op Google, maar geen soelaas. Maar misschien is men wel bezig met een zo'n project...?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit topic lijkt me meer op zijn plaats in DT&E.

Is het niet mogelijk om Mono te compileren voor OpenVMS? Ik neem aan dat daarvan de source wel beschikbaar is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik neem aan dat je een .NET VM wil? (Zoals Mono).
Compilers zijn iets anders, en voorzover ik weet is de C# compiler een .NET applicatie.

Overigens kan ik je niet verder helpen. VMS is een legacy systeem; Microsoft gaat geen commerciele effort in een concurrent steken, en in de Open Source community is VMS ook niet heel erg populair (te duur als hobby, en geen toekomst). Maar waarom zou je het uberhaupt willen? Er zijn simpelweg geen legacy .NET applicaties, en voor nieuw development gaat geen verstandig bedrijf VMS inzetten (Alpha is dood, Itanium doodgeboren)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• robertpNL
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 20 april 2006 @ 21:38:
Ik neem aan dat je een .NET VM wil? (Zoals Mono).
Compilers zijn iets anders, en voorzover ik weet is de C# compiler een .NET applicatie.

Overigens kan ik je niet verder helpen. VMS is een legacy systeem; Microsoft gaat geen commerciele effort in een concurrent steken, en in de Open Source community is VMS ook niet heel erg populair (te duur als hobby, en geen toekomst). Maar waarom zou je het uberhaupt willen? Er zijn simpelweg geen legacy .NET applicaties, en voor nieuw development gaat geen verstandig bedrijf VMS inzetten (Alpha is dood, Itanium doodgeboren)
Ik reageer wat laat, maar dat komt door een korte vakantie.

Iets ontwikkelen voor OpenVMS zit ik zeker niet op te wachten, maar het bedrijf waar ik werk gebruikt naast Windows, Unix ook nog steeds OpenVMS. Helaas....

En eerlijk gezegd had ik al verwacht dat geen .NET CLR zou zijn voor het OpenVMS maar wie weet liep er ergens toch nog een project.

Btw, even een correctie: C# is geen compiler. C# is uitsluitend een taal. Tijdens het compileren wordt de code omgezet in MSIL. Een CLR complier van het platform begrijpt dit en complieert dit naar native code. Maar dat even ter zijde.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat MSalters wel weet wat een compiler is, en hoe het .Net framework is opgebouwd ;)

Als je ook Windows machines hebt, waarom zou je dan in vredesnaam de applicatie op een OpenVMS systeem willen laten draaien? Eventueel de database op het OpenVMS systeem, en de applicatie op een windows bak zou nog wel kunnen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
App zou met Rotor/Mono ook op de Unix bakken kunnen. Maar ik snap dus nog steeds het probleem niet. Goed, er is dus een bedrijf dat legacy OpenVMS machines heeft staan met legacy applicaties. Er zijn ongetwijfeld goede business redenen op die applicaties daar te laten staan, maar er is natuurlijk geen enkele goede reden om ooit nog een applicatie toe te voegen, al helemaal niet als je daarnaast al Windows en/of Unix in gebruik hebt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• robertpNL
  • Niet online
Nee er komen ook geen nieuwe applicaties voor het OpenVMS platform (alhoewel er wel voorstanders zijn). Gelukkig niet zeg.

Maar er draaien nog wel core business application op dit platform. En een keer gaat dit wel over naar Windows, Unix, whatever, maar dit process gaat jaren duren. En waarom zo lang? Dat wordt een lang verhaal wat zwaar offtopic is.

Ik begrijp jullie reacties, en ik ben het met jullie eens, alleen hier in de praktijk gaat het helaas anders aan toe.

Hoe dan ook, bedankt voor jullie inbreng. Ik ga het gewoon (weer) eens doen in C/C++.

Verwijderd

Maar OpenVMS wordt vanaf (en ook de Alpha machines) niet meer geleverd door HP.

OpenVMS als mainframe gebruiken is vragen om problemen. Snel migreren. Voor dotnet zijn er nog geen compilers, maar je kan er altijd zelf eentje schrijven. Zo moeilijk is dat niet.

Porten kan ook, naar Integrety of VAXEmulator.

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2006 @ 08:51:
Maar OpenVMS wordt vanaf (en ook de Alpha machines) niet meer geleverd door HP.

OpenVMS als mainframe gebruiken is vragen om problemen. Snel migreren. Voor dotnet zijn er nog geen compilers, maar je kan er altijd zelf eentje schrijven. Zo moeilijk is dat niet.

Porten kan ook, naar Integrety of VAXEmulator.
Ik had begrepen dat VMS reeds was gepoort naar itanium? Dat is mij tenminste door een paar VMS beheerders ingefluisterd. Kan je me trouwens uitleggen waarom het gebruik van VMS vragen om problemen is? (ik ben voorstander van het paradigma: niet repareren wat niet kapot is).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

OpenVMS is niet VMS. OpenVMS wordt niet meer ondersteund door HP net zomin als NT nog wordt ondersteund door Microsoft.
Wat moet je met een platform als er geen ondersteuning meer is, geen patches meer, geen upgrades om aan te sluiten bij nieuwe standaarden en vooral geen servers meer waarop het kan draaien?

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 13:59:
OpenVMS is niet VMS. OpenVMS wordt niet meer ondersteund door HP net zomin als NT nog wordt ondersteund door Microsoft.
Dit toont aan hoe goed ik VMS ken ;)
Wat moet je met een platform als er geen ondersteuning meer is, geen patches meer, geen upgrades om aan te sluiten bij nieuwe standaarden en vooral geen servers meer waarop het kan draaien?
Niet repareren wat niet kapot is, dat moet je er mee. Er zijn ladingen applicaties die prima voldoen en rock-steady op VMS draaien. Een van de voorbeelden die ik hier van ken is tobias. Het voldoet prima en nabouwen is nogal "lastig" (naar het schijnt). Zolang e.e.a. prima draait heb je de support (die overigens vaak toch een wassen neus is) helemaal niet nodig. Uiteraard is het wel handig om dan in ieder geval in een gesloten netwerk te zitten, iig geen contact met de grote boze buitenwereld.

Uiteraard ben ik het volledig met je eens als je het over nieuwe applicaties hebt. Die moet je absoluut niet op VMS maken.

Verwijderd

Repareren zal niet nodig zijn, maar leveranciers moeten applicaties leveren die op een platform staat wat wordt ondersteunt door een platformleverancier. Zonder support zijn bestaande contracten niet te houden, dus zal er moeten gemigreerd worden naar een ander doelplatform.

Verwijderd

Openvms is Vms gecompileerd voor de Alpha e.d.en heeft dezelfde commando en directory structuur.

Openvms wordt één nog door ontwikkeld, twee nieuw uitgeleverd en drie volledig gesupport door HP. En ze moeten wel met een enorme installed base.
Ben benieuwd waar jij die wijsheid vandaan hebt?

Verwijderd

JaQ schreef op maandag 26 juni 2006 @ 20:27:
[...]

Dit toont aan hoe goed ik VMS ken ;)

[...]

Niet repareren wat niet kapot is, dat moet je er mee. Er zijn ladingen applicaties die prima voldoen en rock-steady op VMS draaien. Een van de voorbeelden die ik hier van ken is tobias. Het voldoet prima en nabouwen is nogal "lastig" (naar het schijnt). Zolang e.e.a. prima draait heb je de support (die overigens vaak toch een wassen neus is) helemaal niet nodig. Uiteraard is het wel handig om dan in ieder geval in een gesloten netwerk te zitten, iig geen contact met de grote boze buitenwereld.

Uiteraard ben ik het volledig met je eens als je het over nieuwe applicaties hebt. Die moet je absoluut niet op VMS maken.
Ai Tobias, dan zijn vast ook: Compas, PCS en Octo aanwezig? Werk je mischien in Driebergen of Zoetermeer?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 00:54:
[...]

Openvms is Vms gecompileerd voor de Alpha e.d.en heeft dezelfde commando en directory structuur.

Openvms wordt één nog door ontwikkeld, twee nieuw uitgeleverd en drie volledig gesupport door HP. En ze moeten wel met een enorme installed base.
Ben benieuwd waar jij die wijsheid vandaan hebt?
HP doet dit niet meer vanaf 2006 voor Alpha, wel Integrity. Zal alleen op bestaande sources en besturing nog support geven tot 2010, maar er komen dus geen updates of alpha servers meer. De wijsheid komt van HP zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2006 08:55 ]

• robertpNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:01:
[...]

Ai Tobias, dan zijn vast ook: Compas, PCS en Octo aanwezig? Werk je mischien in Driebergen of Zoetermeer?
offtopic:
Hee, bekende apps. :) Ik werk niet in één van de genoemde plaatsen, maar wel heel vlak bij Driebergen. Heeeel vlakbij ;)

• JaQ
  • Nu online

JaQ

Verwijderd schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 01:01:
[...]
Ik zit tegenwoordig regelmatig in Driebergen inderdaad (soms in "dat anderre rekencentrum", zo'n 3.8 km verder, waar robertpNL waarschijnlijk zit ;) ). Overigens wel als externe, maar dat is daar meer regel dan uitzondering geloof ik...

Pagina: 1