PC apps op mac

Pagina: 1
Acties:

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 16:39

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
ik heb de search al afgezocht maar kom steeds niet tegen wat ik moet hebben.

wat moet ik hebben :)

ik wil simpele PC apps via een emulator achtig iets kunnen draaien op mijn mac os x (10.3)

Dus een mac programma waarmee ik pc programmas (.exe) kan openen. het gaat maar om kleine lichte progs. Ik moet die dus naast mijn mac programmas kunnen draaien.

Dus geen complete windows emulator waar ik van moet booten en al die shit. En kom ook niet aan met VNC verhalen, geen optie.

heeft iemand enig id of er uberhaupt zoiets is ?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Verwijderd

zover ik weet houdt het op bij Virtual PC (moet je booten :P ) op een intel mac zijn er iets meer mogelijkheden..

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Nope, die is er niet.

EDIT:
Ik bedoel dus -> Nope, er is geen mogelijkheid om Windows apps te draaien op een Mac zonder dat je op een of andere manier ook Windows draait.

[ Voor 79% gewijzigd door Liegebeest op 20-04-2006 11:28 ]

Liege, liege, liegebeest!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
10.3 draai je? Oude Mmac dus zonder intel CPU, Dan kom je niet verder dan VirtualPC, nadeel is dat het enorm traag is.. (althans, dat is mij verteld) vooral denk ik op een relatief oude Mac (G3?)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55
* Willem heeft vaag iets gehoord over WINE voor Mac :?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:48
inderdaad willem169
Gewoon downloaden en in applications folder slepen.
http://darwine.opendarwin.org/

Het probleem is nog wel:
We are currently working on integrating an x86 emulator in wine in order to run Win32 exe on a PowerPC Box. But on Darwin-x86 a Win32 .exe should run within wine with a limited effort.

Dus nog eventjes geduld...

[ Voor 90% gewijzigd door FragileM64 op 20-04-2006 11:38 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Als het alleen om DOS executables gaat, dan moet je gewoon dosbox proberen.

DOSBox is a DOS-emulator that uses the SDL-library which makes DOSBox very easy to port to different platforms. DOSBox has already been ported to many different platforms, such as Windows, BeOS, Linux, Mac OS X.
It’s statically compiled against SDL and built upon the Cocoa, Carbon, OpenGL, QuickTime, and AudioUnit frameworks.
DOSBox also emulates CPU:286/386 realmode/protected mode, Directory FileSystem/XMS/EMS, Tandy/Hercules/CGA/EGA/VGA/VESA graphics, a SoundBlaster/Gravis Ultra Sound card for excellent sound compatibility with older games.
This is a rather trivial port of DOSBox to MacOS X. What if you just want to play some old games? This port of DOSBox may be your answer. It's statically compiled against SDL, is built upon the Cocoa, Carbon, OpenGL, QuickTime, and AudioUnit frameworks, and thus, is only MacOS 10.3.x (or Panther) compatible. It has partial protected mode emulation, a subset of VESA 1.2 functionality (800x600x8) via S3 Trio emulation, and 'internal modem' support via the SDL_net framework.
You can "re-live" the good old days with the help of DOSBox, it can run plenty of the old classics that don't run on your new computer.

Zelfs wat oudere protected mode games werken nog hierop...

http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/DOSBox.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door nAffie op 20-04-2006 11:37 ]

meh.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 16:39

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
nee het gaat op applicaties op win95/98 niveau.

en hoe zit dat met dat wine. kan het nou wel of niet?

en ja ik zit op een oudere mac zonder intel.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 18:50
voor de gevorderde gebruiker,
men kan toch ook linux applicaties op een mac installeren via de terminal..? of zit ik nu fout?
Dan zou namelijk de WINE voor linux ook gewoon op de mac kunnen worden gezet.

Verwijderd

OSX is toch en laag gebouwd op UNIX?

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 19:35

doc

Als je geen Virtual PC wil gebruiken kan je ook altijd naar Q kijken. Niet snel, maar werkt wel

http://www.kberg.ch/q/

Andere mogelijkheid is iEmulator, maar die is weer niet gratis, heb ik zelf geen ervaring mee

http://www.iemulator.com/

[ Voor 35% gewijzigd door doc op 20-04-2006 14:46 ]

Me Tarzan, U nix!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:11

Exirion

Gadgetfetisjist

MilaNL schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:24:
men kan toch ook linux applicaties op een mac installeren via de terminal..? of zit ik nu fout?
Wine Is Not an Emulator...

Dat betekent dat het gros van de code native wordt uitgevoerd, en daarom kan een x86 EXE niet in Wine op een PPC CPU worden uitgevoerd, want daarvoor moet de CPU toch echt een x86 zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MilaNL schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:24:
WINE is NOT an Emulator, dat betekent dat WINE dus niet de processor emuleert en enkel functioneert op x86, niet op non-x86 processoren als de PPC
http://www.winehq.com/sit...INTEGRATE-AN-X86-EMULATOR

Darwine http://darwine.opendarwin.org geeft wel aan dat het de bedoeling is een emulator (QEMU) te integreren in het programme en zo het ook op PPC mogelijk te maken windows-programma's te draaien..
Dat is tot nu toe niet geheel werkend en het is de vraag of hier veel moeite in gestoken gaat worden, aangezien met de komst van intel-macs juist dat probleem veel minder groot is en de behoefte eraan ook minder geworden is ... op intel-macs loopt Wine wel redelijk probleemloos

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Na het lezen van dit topic ben ik ook maar Darwine gaan installeren. Maar loop tegen een probleempje aan.
Als ik zo'n voorbeeld aplicatie wil opstarten krijg ik een foutmelding dan "x11.app" niet gevonden wordt. Als ik via Spotlight zoek dan kan ik het ook niet vinden dus het staat niet op m'n mac. Maar het vreemde is dat ik het wel heb geinstalleerd van de OSX dvd. Ik heb ook de user versie van de Apple site geprobeerd te installeren. Maar deze werkte niet omdat er al een versie geinstalleerd was.

Beetje vaag allemaal.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik dacht dat X11 in je Utilities folder binnen de Applications Folder zou moeten staan ...

het kan best zijn dat Spotlight enkel 'X11' zou kunnen vinden en 'X11.app' niet

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Vreemd. het staat er niet tussen. Ik heb via Spotlight wel op "X11" gezocht. En ik kan nu dus ook geen X11 meer installeren omdat het volgens de setup al op de HD staat :?

Verwijderd

VMware??(als da er is voor PPC :? , kan wel mac op x86 draaien)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LoeiOrdinair schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:07:
Vreemd. het staat er niet tussen. Ik heb via Spotlight wel op "X11" gezocht. En ik kan nu dus ook geen X11 meer installeren omdat het volgens de setup al op de HD staat :?
Probeer anders X11 (opnieuw) te installeren met de package:
http://www.apple.com/down...x/apple/x11formacosx.html
('Note 10.4 customers can install X11 by using the Tiger DVD installer disk.')

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 21-04-2006 13:22 ]

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

benoni schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:19:
[...]

http://www.apple.com/down...x/apple/x11formacosx.html
('Note 10.4 customers can install X11 by using the Tiger DVD installer disk.')
oh... vandaar dat die niet werkt. Maar ik heb het dus van de DVD geinstalleerd. De SDK versie, want er stond geen andere op.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De standaard installatieprocedure zet de 'X11.app' folder in /Applications/Utilities.

Meer info hier: http://developer.apple.com/opensource/tools/runningx11.html

[ Voor 36% gewijzigd door benoni op 21-04-2006 13:26 ]

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

benoni schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 13:25:
De standaard installatieprocedure zet de 'X11.app' folder in /Applications/Utilities.

Meer info hier: http://developer.apple.com/opensource/tools/runningx11.html
The Installer puts X11.app into /Applications/Utilities. Simply double-click to launch. Congratulations! You now have an X11 environment running on your Macintosh.
Dit staat op de Apple site. Het moet dus via de installer die dus niet werkt bij mij. Ik heb de installer geopend en handmatig X11.app in de utilities map gezet. Nu "starten" de programma's wel maar krijg een dikke error log te zien met dingen die ontbreken. Er zullen dus ook nog andere bestanden nodig zijn om het goed te laten werken. Deze staat ook in het installatie bestandje, maar ik heb totaal geen idee waar ik deze neer moet zetten.
Pagina: 1