Toon posts:

Server overclock

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een oude computer gekregen en deze gebruik ik nu als server.
Ik vind het eigenlijk te langzaam. Ik ben een beginnende overclocker...
Hebben jullie tips over programma's voor overclocken?

Barst los!

*Ik heb nu 2 80 mm fans op de cpu gezet, dus overclocken zal geen probleem zijn.
*Er zit een x86 Family 6 Model 6 Stepping 5 motortje in ;)

Specs:

CPUID Output
------------------------------------------------------------------------------

Number of CPUs 1
Name Intel Celeron
Code name Mendocino
Specification Intel Celeron 533 MHz
Family/Model/Stepping 665
Extended Family/Model 0/0
Package Socket 370 PPGA (4h)
Core Stepping mB0
Technology 0.25um
Instructions Sets MMX
Features
Clock Speed 534.5 MHz
Clock multiplier x8.0
Front Side Bus Frequency 66.8 MHz
Bus Speed 66.8 MHz
Stock frequency 533 MHz
L1 Data Cache 16 KBytes, 4-way set associative, 32 Bytes line size
L1 Instruction Cache 16 KBytes, 4-way set associative, 32 Bytes line size
L2 Cache 128 KBytes, 4-way set associative, 32 Bytes line size
L2 Latency 5
L2 Speed 534.5 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 ECC Check enabled
L2 Data Prefetch Logic no
L2 Bus Width 64 bits

Chipset

Northbridge ALI Aladdin Pro II rev. 04
Southbridge ALI M1533 rev. C3
Graphic Interface AGP
AGP Revision 1.0
AGP Transfer Rate 2x
AGP SBA supported, not enabled
Memory Type
Memory Size 56 MBytes

Monitoring

Sensor Chip FFFFFFFF FFFFFFFF

DMI BIOS
--------
vendor American Megatrends Inc.
version 62710
date 07/15/97

DMI Baseboard
-------------
vendor Acer Laboratories Inc.
model ALi 1631
revision 1.0
serial 00000000

DMI Processor
-------------
manufacturer INTEL
model Intel Celeron(tm)
clock speed 533.0MHz
FSB speed 66.0MHz
multiplier 8.0x

DMI Memory Controller
---------------------
correction 64-bit ECC
Max module size 512MBytes

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 11:39 . Reden: Specs ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef als eerste eens specs, want zonder ook maar te weten wat voor cpu je gebruikt is hier 0,0 over te zeggen. Daarbij, probeer gewoon eens wat uit en kijk wat werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is 'm nou juist. Welk programma is nou geschikt om te overclocken?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 15:47
Programma? Kijk eens in bios of lees de manual van het mobo, kan soms ook met jumpers zijn.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als eerste zou ik persoonlijk een server nooit overclocken, maar gezien jouw post-style lijkt me dit een thuis servertje.
Overigens lust windows XP graag geheugen, dus ik zou om te beginnen meer erin zetten ipv die 56MB, dat geeft al een grote performance boost ;)

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Een server clock je niet over ivm stabiliteit ;)

Je kunt m overclocken door in de bios de juiste instellingen te veranderen, of de eventuele jumpers op het moederbord. :)

Kijk in je moboboekje voor meer info over je mobo.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

ultimateharry

Team Slayer:-)

Erkens schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:07:
Als eerste zou ik persoonlijk een server nooit overclocken, maar gezien jouw post-style lijkt me dit een thuis servertje.
Overigens lust windows XP graag geheugen, dus ik zou om te beginnen meer erin zetten ipv die 56MB, dat geeft al een grote performance boost ;)
Volledig eens, grote kans dat je daarna geen cpu performance extra meer nodig hebt. Voor een simpele file-server / web-server is dat waarschijnlijk genoeg. Een goede netwerkkaart (3com, Intel o.i.d.) helpt vaak ook om de cpu te ontlasten voor een fileserver.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

een server moet je gewoon niet overklokken, aangezien deze gemiddeld een heel stuk langer draait dan een gewone pc en daardoor ook meer hitte produceert.

verder : ik zou eerst eens meer geheugen in die bak proppen, dat scheelt al een hoop. Kijk ook eens op 1 van de veilingsites of je misschien een snellere proc voor een schappelijk prijsje kan vinden :) daarnaast is het uiteraard ook van belang dat je een snellere schijf plaatst. Zo kan je bepaalde dingen sneller krijgen zonder alles warmer te laten worden :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Voor een web- en fileserver is 500Mhz uiterst ruim.
Je server is traag omdat-ie geen geheugen heeft.

Al klok je hem over tot 4Ghz, dan staat-ie gewoon 8x zo snel op de harde schijf te wachten.

Bovendien moet een server betrouwbaar zijn, en staat-ie vaak lang aan. Dat zijn twee punten die niet goed overeenkomen met overklokken.

Stap 1: Meer geheugen! Alles is een verbetering, maar het beste kun je op minstens 256 gaan zitten; als je het hebt kan ietsje hoger ook nog.

Stap 2: Schakel alle programmatuur uit die je niet nodig hebt. Visuele stijlen, afgeronde hoekjes, weg ermee. Geluidjes, ksssst, weg. MSN messenger, weg! Weg, weg! Alles weg zodat je zoveel mogelijk geheugen overhoudt.

Stap 3: Het gaat met XP, maar je zou er Linux op kunnen zetten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nogmaals, geef eens deugdelijke specs. Een uitdraai van een of andere progsel zegt weinig. Zoek eens uit wat voor mobo je hebt, dan kun je aan de hand daarvan kijken hoe je die zou kunnen overclocken.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:52

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Een P3 533 MHz met 64 MB intern SDRam geheugen (waarvan 8 MB gebruikt wordt door de onboard videokaart) en een schijfje van 8 GB.
Je zult dus op internet op zoek moeten gaan hoe je een P3 beter over kunt klokken (ik weet niet of die P3 al een temperatuursensor heeft..... zo niet kun je je machine door laten branden). Van belang voordat je aan de slag gaat is te weten welk moederbord je hebt (in de kast kijken), welke processor precies (op de processor zelf kijken, dus koelelement eraf) en wat voor CPU koeler je hebt.

Je kunt eenvoudig de snelheid van je machine vergroten door 2 dingen te vergroten:
1. meer geheugen erin (denk richting 256 of 512 MB)
2. grotere (en snellere) IDE harde schijf erin

Als je wat verder gaat kijken, kun je bijv een 2e hands PCI SCSI controller op de kop tikken met mininaal 2 SCSI schijven (bijv 18 GB 10.000 rpm schijven) en het OS dan in RAID op de beide schijven te gaan draaien.

Ik zou ook overwegen om een ander besturingssysteem te nemen dan XP, omdat ene paar redenen:
1. Het is gemaakt voor home-pc gebruik, niet voor servergebruik
2. XP gebruikt onnodig veel geheugen

Ik zou als ik jou was naar een Windows server OS (2000 server bijv) of Linux overstappen. Het voordeel van Win2k server is dat je niet alles uit moet zoeken, omdat veel op dezelfde plek te vinden is als je binnen XP kan. Met Linux maak je beter gebruik van de oude hardware die je hebt en kun je meer uit het bakje halen.

Hier kon uw advertentie staan

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Een x86 Family 6 Model 6 Stepping 5 zegt de meeste niet zo veel natuurlijk, maar na een beetje googlen denk ik dat het een celeron is, en wel van het mendocino type.

Aangezien 533MHz ook direct het "top" model was uit deze reeks heb je weinig overclockruimte over, misschien dat, mocht je moederbord dit ondersteunen, je een FSB van 75 MHz kan proberen, dan kom je op 600MHz uit, maar ik denk dat dat al te hoog gegrepen is.
Met een aardige Vcore verhoging (>2.3V) en goede koeling kom je daar waarschijnlijk wel, maar dit lijkt me niet wenselijk, aangezien het dus een server betreft en je hiermee de herrie, het energieverbruik en vooral de mogelijke instabiliteit verhoogt. Daarnaast betekend een 75MHz FSb dat je pci op 38MHz draait, wat sommige kaarten niet trekken, weer een nadeel...

[ Voor 4% gewijzigd door Da_Bink op 20-04-2006 11:28 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Hij kan beter even CPU-z of een gelijkwaardig programma downloaden en neerzetten wat dat programma allemaal voor info geeft. Dat heeft meer zin dan dat we met z'n alleen gaan zitten gokken wat voor processor er nou eigenlijk in zit. Dan weet hij gelijk ook een stuk meer, want CPU-z kan ook info over het gebruikte moederbord geven en zo.

56 MB is overigens wel een vreemde hoeveelheid voor SDram. Zit er soms een onboard videokaartje op het moederbord?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, een 8 MB NVidia Alladin TNT 2

Verwijderd

ik zou hem niet overklocken..
geheugen upgraden en je bent klaar :) ik had zelf eerst een systeempje wat niet veel sneller was dan het systeem dat je daar hebt, zat eerst ook maar 64mb ram in. 256mb werkt al een heel stuk beter kan ik je zeggen :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou zeggen, begin met het lezen van de FAQ ;)

Overigens zou ik deze pc niet gaan overklokken... een server moet vooral stabiel zijn, iets wat je door overklokken in gevaar brengt :)

Verder is dit allemaal wel erg basic en al heel vaak voorbij gekomen, vandaar dat ik hem op slot doe :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.