Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Optocoupler

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tcst 1103. Nu is mijn vraag hoe ik die moet aansluiten.

zo ziet die er uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~marco456/TCST%201103.JPG

ik wil dus daarmee een ralais aansluiten op 24v. als er iets tussen de voeler komt moet er een motor aanslaan.

wie kan mij opweg helpen? hoe ik die kan aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 10:31 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoeveel kan de optocoupler schakelen? Dat is meestal niet zo heel erg veel, dus je moet even kijken hoeveel hij aan kan en hoeveel relais nodig heeft.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Ik schat 2mA en hij werkt op 5v.

en het relais is 24v en 0,05 A

Verwijderd

Volgens de datasheet kan je er 100mA max mee schakelen en de aansluitpunten staan op de behuizing aangegeven als D en + en E en +

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Stuur er een FETje mee aan dat geschikt is voor je relais (dus 0.05A en 24V, vergeet ook je vrijloopdiode niet). Aan de gate van je FET hang je de D van die optocoupler, op de + van de optocoupler 5V, van de gate van de FET ga je dan nog met een weerstand naar de massa (pull-down, neem 10KOhm ofzo, je ziet wel wat het doet). De FET (N-type, vb BS170) hang je met de source aan de massa (moet ook de massa van die 5V zijn), en het relais hangt aan de +24V en aan de drain van de FET.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vergeet niet dat hij het omgekeerde wil: als er iets tussen komt moet hij aanslaan, je zal dus een NOT poort oid. moeten gebruiken :)

Verwijderd

Hoeft niet, je neemt gewoon een relais met wisselcontact..

• naftebakje
triet schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:20:
Vergeet niet dat hij het omgekeerde wil: als er iets tussen komt moet hij aanslaan, je zal dus een NOT poort oid. moeten gebruiken :)
Oeps. Hetzelfde verhaal dan, maar de weerstand naar de +5V doen (pull-up), en met de optocoupler naar de massa trekken (+ aan de gate van de FET, en D aan de massa).
Of idd een wisselcontact.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2006 20:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van iemand dit gekregen:

http://www.xs4all.nl/~marco456/TMP142.JPG

maar dan op 5v.

maar nu zit ik met het probleem dat mijn printje er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~marco456/IMAG0036.JPG

dus de E en D zijn aan elkaar verbonden, hoe kan ik dat zo schakelen dat dat geen probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 11:30 ]

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:29:
...

dus de E en D zijn aan elkaar verbonden, hoe kan ik dat zo schakelen dat dat geen probleem is.
Dat schema ziet er goed uit.
Die verbinding, die snij je gewoon door met een mes (let wel op van je vingers). Gewoon een scherp mes redelijk plat met het uiteinde tegen dat baantje zetten, en van je weg snijden, en het is op een veilige manier weg. Of als je een dremel hebt, ff slijpschijf ertegen. Of als je niet goed kan solderen, dat baantje zo erg opwarmen dat het loskomt van je print, mogelijkheden genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:38:
[...]

Dat schema ziet er goed uit.
Die verbinding, die snij je gewoon door met een mes (let wel op van je vingers). Gewoon een scherp mes redelijk plat met het uiteinde tegen dat baantje zetten, en van je weg snijden, en het is op een veilige manier weg. Of als je een dremel hebt, ff slijpschijf ertegen. Of als je niet goed kan solderen, dat baantje zo erg opwarmen dat het loskomt van je print, mogelijkheden genoeg :)
Maar het zit onder de Optocoupler door dus dat gaat niet. en dat werkt die niet meer op een ander apparaat. :(

ik ben er al uit de e en de d moeten allebij aan de - en alles werkt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 19:50 ]

Pagina: 1