Ik weet dat ik dit topic uit zijn winterslaap haal, maar ik ben ook op zoek naar een scherm dat idd op 12 volt loopt. Nu zal er in anderhalf jaar best veel veranderd zijn in de TFT wereld, dus wil ik een soort update maken op het oude topic. De vraag zoals de TS hem stelde blijft relevant, ik hoop er wat aan toe te voegen.
De trend is steeds vaker dat TFT schermen een geïntegreerde voeding hebben. Op zich een goede trend, zijn we van die domme externe voedingen af. Alleen voor een boot, waar 12 volt aanwezig is, is dit natuurlijk niet zo handig. Nu moet je 12vdc -> 230vac -> 12vdc. (of wat het scherm dan ook gebruikt) Je verliest zo 30 a 40 procent, en je trekt je scheepsaccus onnodig leeg.
We zoeken toch echt wel iets van 17" met een behoorlijke resolutie. Hij zal gebruikt worden voor navigatie op zee. Dan is 1280*1024 prettig. Het betreft een zeilboot van 14 meter. Dan heb je dus lange stukken zonder motor maar wel continu gebruik van apparatuur (autopilot, computertje, gps). Elke watt scheelt dan.
Nieuwere TFT's zijn steeds zuiniger aan het worden, dus ben daarom ik op zoek naar een nieuwe TFT die zuinig is en op 12 volt kan lopen. Nu zijn er 3 opties
- Een TFT met externe voeding (15-24 volt). Combineren met een 12 volt universele laptop voeding. linkje
- Een TFT met een interne voeding. Open maken, interne ac voeding loskoppelen en meten wat voor voltage hij levert, en dat uit de boot halen. Ook daar zal zo'n 12 volt universele laptop voeding voor nodig zijn, zolang het 15-24v nodig heeft. linkje
- Een car TFT die een ruimer voltage spectrum aankan (meestal 10-15V ofzo). Helaas zijn ze meestal wat klein en daarbij ook nog flink wat duurder.
Laat het nou net zo zijn dat ik hier naar een Iiyama e435S zit te turen, en die heeft idd 19V. Alleen is het a/c stroomverbruik zo'n 40 watt. De acer van mijn vriendin gebruikt 30 watt, alleen heeft een interne voeding.
Weet iemand een recent en zuinig scherm dat nog een externe adapter heeft? Of anders, weet iemand wat voor een voltage bijvoorbeeld de voeding van een acer 1716 produceert?