Toon posts:

17" TFT met externe voeding? welke opties zijn er

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke merken/modellen (nieuwe) hebben nog een 17 inch uitvoering met externe voeding?

Het lijkt erop dat de meeste schermen tegenwoordig interne voeding hebben. Dit is handig voor thuis/kantoor etc maar niet op een plek waar ik het scherm wil gebruiken (boot). Daar is wel prima 12volt aanwezig om bv een adaptor met sigarettenplug te gebruiken. Dat doe ik nu ook met mijn laptop (12v --> 14v) en dat werkt zonder enig probleem.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn BenQ FP931 heeft nog een externe voeding. Het is wel een 19" scherm maar zijn 17" broertje zal het ook wel hebben :)

Vergist met mijn oude Daewoo LM17A :X

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-04-2006 22:26 ]

Verwijderd

IIyama 435S heeft ook externe voeding.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:51:
IIyama 435S heeft ook externe voeding.
idd, die heb ik ook. Maar er staat wel op de adapter dat de output 19V is. Vraag me af of dat gaat werken met 12V...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb er ook eentje gehad, daar gaat 20V in. Er zijn weinig schermen waar 12V in lijkt te gaan.

Hier voor me staat een AL1521 van acer, maar die is 15" :P

Hier stond een dode link.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Samsung 770P :*)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 09:45
Mijn vorige Acer (ook 17") had een voeding van 12V. Had naast VGA ook composite in. (tbv dvdspeler of tv ontvanger)

Of t verstandig is voor TS: ik denk het niet. Een (geschakelde) 12V voeding is niet te vergelijken met een boordspanning (auto/boot). Die is gemiddeld 12V, maar bij het laden bv 13.8V. Daarnaast schommelt ie nogal aardig en is het behoorlijk "vervuild".

Verstandiger (en t meest effectief) is een laptopvoeding gebruiken: 12V ongestabiliseerd in, 19V uit. Kost je misschien 35 eur, maar ik betwijfel of een 12V scherm direct op accu het lang vol houd.
strandbal schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 22:29:
Of een 220V omvormertje, hoeven ook niet veel te kosten, en die vreten vaak ook alles tussen 10 en 25 volt aan ingangsspanning.
Omvomer kan ook, alleen is dat wat minder efficient: 12 -> 220V, en dan in je scherm weer terug: 220->19V. Ervanuitgaand van een gemiddeld rendement van 80% per voeding dan heb je effectief zo'n 36% verlies alleen al in de voedingen.

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2006 22:31 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Of een 220V omvormertje, hoeven ook niet veel te kosten, en die vreten vaak ook alles tussen 10 en 25 volt aan ingangsspanning.

Hier stond een dode link.

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 11:06
Ik weet dat ik dit topic uit zijn winterslaap haal, maar ik ben ook op zoek naar een scherm dat idd op 12 volt loopt. Nu zal er in anderhalf jaar best veel veranderd zijn in de TFT wereld, dus wil ik een soort update maken op het oude topic. De vraag zoals de TS hem stelde blijft relevant, ik hoop er wat aan toe te voegen.

De trend is steeds vaker dat TFT schermen een geïntegreerde voeding hebben. Op zich een goede trend, zijn we van die domme externe voedingen af. Alleen voor een boot, waar 12 volt aanwezig is, is dit natuurlijk niet zo handig. Nu moet je 12vdc -> 230vac -> 12vdc. (of wat het scherm dan ook gebruikt) Je verliest zo 30 a 40 procent, en je trekt je scheepsaccus onnodig leeg.

We zoeken toch echt wel iets van 17" met een behoorlijke resolutie. Hij zal gebruikt worden voor navigatie op zee. Dan is 1280*1024 prettig. Het betreft een zeilboot van 14 meter. Dan heb je dus lange stukken zonder motor maar wel continu gebruik van apparatuur (autopilot, computertje, gps). Elke watt scheelt dan.

Nieuwere TFT's zijn steeds zuiniger aan het worden, dus ben daarom ik op zoek naar een nieuwe TFT die zuinig is en op 12 volt kan lopen. Nu zijn er 3 opties
  1. Een TFT met externe voeding (15-24 volt). Combineren met een 12 volt universele laptop voeding. linkje
  2. Een TFT met een interne voeding. Open maken, interne ac voeding loskoppelen en meten wat voor voltage hij levert, en dat uit de boot halen. Ook daar zal zo'n 12 volt universele laptop voeding voor nodig zijn, zolang het 15-24v nodig heeft. linkje
  3. Een car TFT die een ruimer voltage spectrum aankan (meestal 10-15V ofzo). Helaas zijn ze meestal wat klein en daarbij ook nog flink wat duurder.
Laat het nou net zo zijn dat ik hier naar een Iiyama e435S zit te turen, en die heeft idd 19V. Alleen is het a/c stroomverbruik zo'n 40 watt. De acer van mijn vriendin gebruikt 30 watt, alleen heeft een interne voeding.

Weet iemand een recent en zuinig scherm dat nog een externe adapter heeft? Of anders, weet iemand wat voor een voltage bijvoorbeeld de voeding van een acer 1716 produceert?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 09:45
Ik raad je zeker optie 2 aan. Zo'n omvormertje (12 naar 19V) kost je 10 eur (Ebay).
Monitor direct op de accu lijkt me niet goed. Accuspanning varieert van 12V tot 13.8V (bij laden) en is niet echt een schone stabiele spanning door alle aangesloten apparatuur.
Zo'n omvormertje is ook enige vorm van stabilisatie, en dat lijkt me niet slecht voor de levensduur van t scherm.

Die acer heeft btw ingebouwde voeding. (dat meende ik me te herinneren,en google bevestigd dat: http://www.jyssti.gov.cn/2005/View.asp?ID=471 op de foto zie je een stukje van de 220-stekker)

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 30-12-2007 14:34 ]

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 11:06
Tja met optie 2 heb ik inderdaad wel het nieuwste scherm. Is wat meer werk, maar wel een leuk klusje. De monitor direct op 12v accuspanning aansluiten is inderdaad geen optie, vandaar ook die omvormer.

Heeft iemand bij een recent scherm wel eens doorgemeten wat de interne voeding produceert?
Pagina: 1