Toon posts:

Harddisk crash ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag startte ik mijn PC op en kreeg de melding dat c:\windows\system\?????? beschadigd is en dat ik dat zou kunnen proberen te repareren door een setup te doen en in het eerste scherm R te kiezen. Gedaan... Dan kom je vervolgens terecht in de recovery console... en dan... helemaal niets. Een mooie C: prompt. Als ik een DIR C: doe krijg ik een foutmelding dat de bestandsweergave niet getoond kan worden. Ik denk nu aan onderstaande opties (uit de FAQ) maar aangezien ik de data toch zoveel mogelijk terug wil ben ik wat huiverig. Welke volgorde kan ik het beste aanhouden ?

fixmbr of
CHKDSK X: /F

Of moet ik hier helemaal niet aan beginnen ? en er één van de in de FAQ genoemde programma's op los laten ?

NB. Het is een Dell P4 met twee Maxtor 160 GB harddisks. NTFS. Het gaat om de bootdisk.

Bedankt voor jullie hulp.

Uit de FAQ:
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Soms wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt. Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou je Testdisk kunnen proberen. Als dit tooltje de partities terugvindt, dan hoef je enkel op "save" te drukken en rebooten. Met MBRWork en ptedit (zit in het PartitionMagic pakket) kun je de partitie-instellingen handmatig aanpassen en dat kan handig zijn wanneer de datarecoverytooltjes niks met de partitie kunnen doen.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
Aangezien je PC wel begint met booten zou de MBR in principe in orde moeten zijn. Deze herschrijven kan geen kwaad (behalve als je dat door een ander OS laat doen). Als je dus alleen Windows draait is er geen probleem. Draai je dual-boot Linux dan kan met het overschrijven je Linux zonder ontoegankelijk worden (maar dat valt weer te fixen met een Linux bootfloppy).

Het draaien van CHKDSK C: /F gaat hetzelfde van op: zolang je het bij een disk doet die van Windows is geen probleem :)

Mocht dit niet helpen, dan zou ik een diagnostische tool van je HDD fabrikant draaien. Deze vind je wel op hun website (bijvoorbeeld dit of dit). Mocht deze errors vinden dan kan die deze hopelijk fixen. Is je HDD echt dood volgens de tool, dan zou ik hem in een andere PC hangen en redden wat je redden kan. Doorvoor zijn ook verschillende tools (zie ook de FAQ en de search).

Anders kun je nog checkdisk/scandisk (geen idee welke bij je windows zit) draaien. Die kan dan mischien nog wat fixen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
De XP Recovery Console is in sommige opzichten nogal wat beperkter dan de ouderwetse DOS-prompt. Vandaar de foutmelding over het DIR commando (zit er niet in of heeft MS eruit gesloopt)

DOS en de Recovery Console zijn eigenlijk ook niet te vergelijken.

fixmbr is zo goed als veilig voor je data, en op zich de chkdsk ook.

ga je bezig met format en/of fdisk e.d. dan wordt het een ander verhaal.

Last.FM

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Hmmm,

heb gisteren een PC binnengekregen met hetzelfde probleem (windows kan niet worden gestart omdat het bestand \windows\system32\config\system\ niet is gevonden. Probeer... en dan met "R"...)
Wou hem eerst ghosten voor de data zeker te bewaren als iets misloopt => slechte clusters dus ghost ga nie.
Geboot met cd van windows98 => scandisk gedaan, heel wat mappen niet in orde => hersteld.
Nu oppervlaktecontrole en vindt slechte clusters => herstellen.
Straks proberen van opnieuw te ghosten en dan windows erboven herinstalleren, kwestie van de data te behouden.

Hopelijk lukt dit allemaal :Y)

Succes er mee!

Simke

Verwijderd

Een harddisk met slechte sectoren wordt door mij toch wel zo spoedig mogelijk vervangen door een deugdelijk exemplaar. Gerede kans dat je problemen in no time terug zijn met, jawel, kersverse beschadigde sectoren.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
idd, maar ik wil eerst kunnen ghosten en dan de data eventueel naar een nieuwe schijf overzetten voor de data en zo... nuja, we zien wel wat er van komt :)

Simke

Pagina: 1