[XP] Spontane herstart -> laptop plots heel traag

Pagina: 1
Acties:

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-02 20:16
Systeem: Acer Ferrari 3200
cpu: AMD 64 mobile 2800+
gpu: ATI Mobility Radeon 9700 met 128 mb geheugen
512 mb ram
Windows XP SP2 (volledig up to date)

Toen ik daarstraks World of Warcraft opstartte, merkte ik dat het inloggen niet vlot gebeurde.
Ik was nog maar m'n characters aan het bekijken toen plots de laptop herstartte en hij plots ernorm traag werd. Had in op de middag nog zonder problemen kunnen spelen.
Opstarten duurt plots 5 minuten als het niet langer is.
Alles reageerd heel traag, zelfs na herstellen van laatst werkende configuratie.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Of zou het probleem hardwarematig zijn misschien?
Als ik het voor elkaar krijg zal ik proberen te kijken hoeveel ram hij nog leest maar ik twijfel eraan. Alle tips zijn welkom voor ik hem naar de computerwinkel doe en hem weer voor lange tijd kwijt ben.
(ik post nu dus met m'n oude pc)

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:55
Ook wel eens gehad, toen bleek dat er iets met de prefetch map was. XP versnelt zichzelf door een aantal veelgebruikte bestanden te bufferen in een map.
Eerste keer opstarten duurde lang, tweede keer ging toen weer ouderwets vlot.

Homo sapiens non urinat in ventum

• memento__mori
Hmm heb em eens afgesloten, en hij is nog steeds traaaaaaag. m'n pentium 2 350mhz is op dit moment zelfs sneller met opstarten. Eenmaal de laptop is opgestart duurt het ook veel te lang vooraleer bijvoorbeeld firefox is opgestart. Eenmaal firefox is opgestart gaat surfen trouwens vlotjes. echt vreemd.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:55
Spyware? Virus? Werkt al je geheugen nog wel?

Homo sapiens non urinat in ventum

• memento__mori
Jan Smit schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:46:
Spyware? Virus? Werkt al je geheugen nog wel?
Heb niet zolang geleden een virus gehad, maar Kaspersky Internet Security heeft em toen helemaal kunnen verwijderen. Nadien geen problemen meer gehad.
En spyware heb ik een week geleden nog verwijderd met Ad-Aware, dus daaraan zou het niet mogen liggen.
Verder heb ik niet direct een idee om het geheugen te testen aangezien ik geen diskettestation heb en geen lege cd's om die memtest op te zetten. Nog andere manieren?

EDIT: Heb de pc nog eens herstart en in het bios naar de gegevens gaan kijken.
Heb te weinig verstand van de hardware om te kunnen zeggen of het nu software of hardwarefout is.
Bios zegt volgende dingen:
system memory: 624 KB
extended memory: 522240 KB
video memory: 128 (videokaart dus)

Verder merk ik ook op dat bij het opstarten net voor het windows laadbalkje er een soort van dos balkje geladen wordt, net zoals het terug opstarten na slaapstand dus.
Iemand die hier iets meer mee is?

Laptop is een paar maanden uit garantie, heb em in NL gekocht, nu zou ik volgens een EU richtlijnj wel 2 jaar garantie kunnen eisen hoor, daar niet van. Maar wil hem pas binnendoen als ik weet wat er aan kan schelen.

EDIT2: Momenteel loopt Memtest86. We zullen zien als ie afgelopen is. Als het niet aan het geheugen ligt, zal het wel softwarematig zijn vrees ik.

[ Voor 51% gewijzigd door memento__mori op 20-04-2006 13:28 ]

• memento__mori
/bump

Oplossingen zijn nog altijd welkom, memtest nog altijd draaiende.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
HD diagnostic tooltje draaien? Kan best dat je HD door een leesfout ineens in paniek is en nu erratic aan t lezen is..

• memento__mori
misbehavingman schreef op donderdag 20 april 2006 @ 13:33:
HD diagnostic tooltje draaien? Kan best dat je HD door een leesfout ineens in paniek is en nu erratic aan t lezen is..
Volgens moet ik het toch bij hardware gaan zoeken. De pc wilt zelfs niet meer normaal opstarten. Zelfs voor veilige modus is opgestart hangt ie. Lijkt idd de HD te zijn. Bij het opstarten geeft ie ook een paar piepjes alsof ie geölied moet worden :p

EDIT: het is definitief de harde schijf. Hier mag een slotje op en ik zal me dan maar tot het juiste deel van het forum wenden.

[ Voor 12% gewijzigd door memento__mori op 20-04-2006 16:12 ]

Pagina: 1