Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkstress: Wat is het en doe mee aan een online onderzoek

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
[ ik heb toestemming voor dit topic van de mods ]

Momenteel ben ik met onderzoekers van de Universiteit Utrecht bezig met een grootschalig onderzoek naar werkstress. Dit onderzoek wordt online afgenomen, en je kunt daar ook aan mee doen via: http://disq.humandevelopment.nl. Na het invullen krijg je de mogelijkheid je eigen stressprofiel te ontvangen.

Tot zover de werving :) Laat ik wat meer vertellen over werkstress en de studie waar we mee bezig zijn.

De aard van werk is de afgelopen halve sterk veranderd. Fysieke arbeid heeft bij veel banen plaatsgemaakt voor dienstverlening, waarbij voornamelijk sprake is van mentale arbeid. Dit heeft tot gevolg dat werk tegenwoordig vooral mentaal en emotioneel belastend is, waar het vroeger vooral fysiek belastend was. Daarnaast is de werkdruk de afgelopen jaren in vrijwel alle sectoren aanzienlijk toegenomen. Dit heeft bijgedragen tot een toename van de mate van werkstress, het gevolg van voortdurende blootstelling aan stressoren die constante psychologische (emotionele en cognitieve) inspanning vereisen. Op haar beurt heeft dit geleid tot een toename in het aantal psychische en fysieke gezondheidsklachten, waaronder burnout, depressie, psychische vermoeidheid en diverse psychosomatische stoornissen zoals hartklachten en RSI. Naast de schade voor individuele werknemers, zijn de economische kosten van deze gezondheidsklachten aanzienlijk. De kosten van stress door psychosociale arbeidsbelasting in Nederland, door verzuim, uitkeringen en morbiditeit, worden geschat op 4 miljard euro per jaar. Het is dus niet verwonderlijk dat veel onderzoek wordt gedaan naar werkstress en mogelijkheden om het te voorkomen.

Dat is waar ons onderzoek in het spel komt. In de afgelopen jaren is een groot aantal theoretische modellen ontwikkeld om te beschrijven waar stress nu door ontstaat. Het gros van die modellen veronderstelt dat er 'balans' moet zijn tussen de eisen van je werk (taakeisen) en de hulpbronnen van je werk. Een taakeis is bijvoorbeeld een hoge werkdruk, en een mogelijke hulpbron is sociale steun door je collega's. Het idee is dat als je geen balans ervaart werkstress het gevolg is. Deze balansmodellen zijn in de loop der tijd complexer geworden. In eerste instantie werden alle mogelijke taakeisen en hulpbronnen op 1 hoop gegooid. Dat bleek niet goed te werken, want in de praktijk werden niet zulke duidelijke relaties gevonden tussen taakeisen en hulpbronnen. Een recentelijk model is het DISC-model, waar ons onderzoek over gaat. In dit model wordt veronderstelt dat er drie groepen taakeisen en drie groepen hulpbronnen zijn; emotioneel, fysiek en cognitief. Een emotionele taakeis is bijvoorbeeld het omgaan met lastige klanten, terwijl een cognitieve taakeis het oplossen van een moeilijk programmeerprobleem kan zijn. Een emotionele hulpbron zou dan weer de emotionele steun van collegas kunnen zijn, terwijl een kundige collega die zijn kennsi met je deelt een cognitieve hulpbron kan zijn. Het idee is dat cognitieve taakeisen het beste kunnen worden 'geremd' door cognitieve hulpbronnen, terwijl emotionele taakeisen het beste kunnen worden geremd door emotionele hulpbronnen. Hetzelfde geldt voor fysieke taakeisen en hulpbronnen. Een concreet voorbeeld is dat je bij het tillen van zware objecten het beste een mechanische tilarm kunt gebruiken om werkstress te voorkomen. Dit klinkt vrij triviaal, maar het DISC-model is het eerste model dat dat veronderstelt. Het DISC-model veronderstelt verder dat er ook drie groepen zijn in de consequenties van een ervaren disbalans tussen taakeisen en hulpbronnen. Er zijn ook hier cognitieve, fysieke en emotionele consequenties. Concreet; als je moeilijke programmeerproblemen op moet lossen (cognitieve taakeis) en je hebt geen cognitieve hulpbronnen (zoals kundige collegas, boeken, enz) dan volgen voornamelijk cognitieve consequenties, zoals moeite hebben met concentreren, moeite met abstract denken, enz. Als je juist emotionele taakeisen hebt (het omgaan met patienten die stervende zijn) en je hebt geen collegas die je steunen (emotionele hulpbron) dan is een emotionele consequentie, zoals emotionele uitputting, het meest verwacht. En bij fysieke taakeisen zijn uiteraard fysieke consequenties meer verwacht, zoals hernia, RSI, enz. Het model doet ook meer positieve voorspellingen, zoals dat bij een balans tussen bijv cognitieve taakeisen en cognitieve hulpbronnen juist sprake is van positieve cognitieve consequenties, zoals 'actief leren'.

Wat visueler:
Afbeeldingslocatie: http://www.jandejonge.nl/uploadedimages/DISC_Model.jpg

In een aantal studies dat al is uitgevoerd blijkt deze voorspelling gedeeltelijk te kloppen. Het aardige van het DISC-model, ook al is het wat lastig te volgen als je het niet kent, is dat er concrete oplossingen uit volgen. Mensen die emotioneel zwaar werk verrichten moeten dus vooral emotionele hulpbronnen hebben. Veel organisaties kunnen daar voor zorgen.

Nu is het DISC-model nog weinig op grote schaal getoetst. Tot nu toe is vooral naar mensen gekeken die in de zorg werkzaam waren. Wij willen het model op grotere schaal toetsen, en allerlei beroepsgroepen benaderen. Vandaar ook deze post op dit forum. Het helpt ons echt als je ook mee wilt doen. Als je trouwens bij een wat groter bedrijf werkt, dan ook het hele bedrijf meewerken. Voor bedrijven waar 15+ mensen meedoen (dan is de steekproef representatief) maken we een eigen stressprofiel. Daar staat in welke aspecten van het werk werknemers (uiteraard anoniem) als stressvol of juist stressremmend ervaren.

Verwijderd

ingevuld, ziet er goed uit, duidelijk enzo :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zeer nette enquete, voor het eerst dat ik op GoT een online onderzoek zie wat de moeite waard is. Verdient wel een pluim! :Y)

Ik vond de eerste vragenlijst erg sterk: Beeld je in dat je een nieuwe collega hebt in dezelfde situatie, hoe ervaart deze een en ander na een jaar. Erg goed, je neemt er ongemerkt toch meer afstand door van je eigen situatie. Nou ja, meer afstand, misschien een eerlijker benadering van je eigen situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Hillie op 19-04-2006 22:32 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Christiaan
Hillie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:31:
Zeer nette enquete, voor het eerst dat ik op GoT een online onderzoek zie wat de moeite waard is. Verdient wel een pluim! :Y)

Ik vond de eerste vragenlijst erg sterk: Beeld je in dat je een nieuwe collega hebt in dezelfde situatie, hoe ervaart deze een en ander na een jaar. Erg goed, je neemt er ongemerkt toch meer afstand door van je eigen situatie. Nou ja, meer afstand, misschien een eerlijker benadering van je eigen situatie.
Bedankt voor het compliment :) De vragenlijst is overigens opgebouwd uit een aantal bestaande lijsten waarvan bekend is dat ze het juiste meten. De vragen waarbij je 'afstand' neemt van je eigen functie vonden we zelf wat lastig. Niet alle mensen kunnen dit goed, en dan kan het zijn dat je met dat soort vragen eerder meet hoe goed mensen er in zijn 'zich te verplaatsen in medewerker X' dan dat ze de vraag zelf beantwoorden. Maar verder zijn we ook tevreden over de lijsten. En de feedback is ook erg goed. We hebben al flink wat respondenten, waaronder ook een aantal grote organisaties. Hoe meer we hebben, hoe waardevoller de dataset straks is.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben ook lid van een grote organisatie (buiten GoT/T.net dan ;)), telt dat ook? (Philips Semi)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Christiaan
Hillie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:01:
Ik ben ook lid van een grote organisatie (buiten GoT/T.net dan ;)), telt dat ook? (Philips Semi)
Alleen als de organisatie formeel meewerkt. Dan krijgen ze een eigen versie van de vragenlijst, met bedrijfslogo en eigen URL. In jouw geval kan ik via de vragenlijst (ivm anonimiteit) niet achterhalen wie je bent en waar je werkt. Als je denkt dat er bij Philips (bijv op jouw afdeling) interesse is kun je dat zeker melden. Dan kunnen wij wel contact opnemen, een mail sturen of een brief (we hebben een standaardbrief)

• Christiaan
Ik gaf het in de TS te weinig aan, maar ik ben eigenlijk erg benieuwd naar wat mensen vinden van het model. Het is allemaal wel leuk en aardig op universiteiten ontwikkeld, maar in hoeverre past het bij je eigen beleving op de werkvloer?

Wat wij zelf erg raar vinden is dat alle aandacht voor het individu weg is. Er wordt geen aandacht besteedt aan karaktertrekken. Alles wordt gezocht in de omgeving, zoals taakeisen en hulpbronnen. Terwijl het mijn ervaring is dat verschillende mensen in dezelfde omgeving juist anders reageren.

[ Voor 39% gewijzigd door Christiaan op 20-04-2006 12:25 ]

Verwijderd

Als ik voor mij gevoel moet uitgaan van het eindresultaat na mijn antwoorden, dan ga ik morgen dood. Ik wacht de resultaten in de mail wel even af :)

• Christiaan
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:47:
Als ik voor mij gevoel moet uitgaan van het eindresultaat na mijn antwoorden, dan ga ik morgen dood. Ik wacht de resultaten in de mail wel even af :)
Haha. Met zo'n vaart zal het vast niet lopen. Het profiel bestaat niet uit een oordeel over je situatie, vooral over hoe je scoort tov andere mensen.

Verwijderd

Ik denk alleen dat er een onderdeel mist, en dat is de relatie van de vragen icm de functie van een persoon.

Een vraag als "kun je emoties goed uiten op je werkvloer". Dat is acceptabel voor een uitvoerende functie, maar als leidinggevende zijn dergelijke uitingen gewoon geen onderdeel van je functie.

Er zitten vragen tussen die bijvoorbeeld dubbelzinnig kunnen worden opgevat, maar die zeker geen negatief karakter hebben vanwege het functieprofiel wat er bij kan horen.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 06:58
zeer nette enquete inderdaad.

voor mij zeker wel goed om in te vullen, werk namelijk een restaurant als kok ;)
komt vaak toch als 1 van de meest stressvolle banen uit dit soort enquetes

• Christiaan
Als kok moet je inderdaad een hoop plannen, en dat is vooral cognitief zwaar. En ik meen dat je daarnaast ook best vaak conflicten hebt met ander personeel, juist door de tijdsdruk.

Bedankt voor de complimenten :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Leuke vragenlijst Christiaan. Ik heb altijd wel het idee dat wanneer er gevraagd wordt om hoogst voltooide opleiding dat er dan beter ook meteen een vraag kan volgen met een globale inkomensindicatie. < modaal, modaal, 2x modaal, > 2x modaal bijvoorbeeld. Zeker in sommige techische beroepen waren er namelijk 10 jaar geleden vrijwel geen opleidingen en zeker wanneer je tweakers mee laat doen (incl. mezelf) kan als je wat met de opleidingsgegevens doet icm werkstress dat snel een vertekend beeld geven voor mijn gevoel.

Maar leuk om in te vullen, ook netjes gedaan!

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Christiaan
OzBoz schreef op zondag 23 april 2006 @ 12:33:
Leuke vragenlijst Christiaan. Ik heb altijd wel het idee dat wanneer er gevraagd wordt om hoogst voltooide opleiding dat er dan beter ook meteen een vraag kan volgen met een globale inkomensindicatie. < modaal, modaal, 2x modaal, > 2x modaal bijvoorbeeld. Zeker in sommige techische beroepen waren er namelijk 10 jaar geleden vrijwel geen opleidingen en zeker wanneer je tweakers mee laat doen (incl. mezelf) kan als je wat met de opleidingsgegevens doet icm werkstress dat snel een vertekend beeld geven voor mijn gevoel.

Maar leuk om in te vullen, ook netjes gedaan!
Daar hebben we wel aan gedacht. Het lastige is dat de meeste mensen niet veel besef hebben van wat modaal precies is. Dus dan wordt het te subjectief. En naar concrete bedragen kun je ook moeilijk vragen, aangezien de meeste mensen dat (zelfs op anonieme) vragenlijsten meestal niet invullen. Bovendien wordt zou dat soort data niet echt gebruikt worden. We delen vooral in op beroepsgroep. Daar zijn altijd grote wisselingen in hoe 'zwaar' het werk van een individu is, maar dat is ook de reden waarom we een grote groep verzamelen. Dan valt het effect van die paar opvallende gevallen weg.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Christiaan schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:24:
Wat wij zelf erg raar vinden is dat alle aandacht voor het individu weg is. Er wordt geen aandacht besteedt aan karaktertrekken. Alles wordt gezocht in de omgeving, zoals taakeisen en hulpbronnen. Terwijl het mijn ervaring is dat verschillende mensen in dezelfde omgeving juist anders reageren.
Toch zul je niet echt kunnen ontkennen dat bijna iedereen wel meer stress zal ervaren wanneer de eisen hoger liggen bij minder beschikbare hulpbronnen.

Het werk moet er op gericht zijn dat het draagbaar is in het algemeen, dat alles in balans is. De karaktertrekken zijn meer iets waarmee het individu zelf aan de slag moet, en niet de werkgever.

Oftewel: als ik een slechte werkplek heb, dan kan de werkgever daar iets aan doen. Als ik snel zenuwachtig word, moet ik daar iets aan doen (en valt het dus automatisch buiten het DISC model).

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 25-04-2006 22:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Ik ben hem ook aan het invullen. Net als de mensen boven mij ben ik het er mee eens dat het een hele nette overzichtelijke enquete is. Ik ben zelf werkzaam als systeembeheerder binnen een scholenorganisatie. Op een groeiende school met meerdere leerrichtingen heb je als IT'er altijd wel een stapeltje werk liggen terwijl je toch (gelukkig) deadlines & de commerciele insteek van het reguliere bedrijfsleven mist. Dit ervaar ik zelf wel als een interessante mix van werkstress en achteroverleun cultuur ;)

Ik ben erg benieuwd hoe het profiel dat jullie gaan toesturen eruit komt te zien.
Pagina: 1