Toon posts:

probeleme met mijn wc setje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik draaide ong half jaar met alleen gekookt water met een blauw kleurtje(kleurstof) dat was na paar foutjes met kopen van mengsels... maargoed het geval wil dat(denk ik) nu kalk ik het systeem zit wit groenig spul, poederachtig en brokjes ook aan de wanden van componenten dus ik met natuurazijn spoelen ( ik heb een vrij grote setup en het zit vreselijk aangekoekt) hij draait nu ongeveer 24 uur met natuurazijn en nog zie ik brokjes aan de wanden zitten.. maar het geval nu is dat de bodem van mijn reservoir een roest kleurtje krijgt en sommige andere onderdelen ook (bij de aansluitingen van slangen) wat is dit? moet ik ermee kappen en spoelen met water of......

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
Het groene spul dat erbij zit is koperoxide. Dit zit in gewoon kraanwater en evt in je radiator. En ik zou je wc ook niet met natuurazijn spoelen want dat bevorderd de roestvorming ERG heftig. Je kan beter zoutzuur proberen en daarna naspoelen en vullen met gedeminiraliseerd water.

EDIT: typo :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sunnie op 19-04-2006 19:50 ]

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Tja, wat zou je zelf denken?

Verwijderd

Topicstarter
dus ik heb nou roest... wat ik daar zie
fijn dan.... kan daar wat aan doen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou de hele boel uit elkaar halen en eens echt goed schoon maken.

Verwijderd

Topicstarter
ja hoe? radiator enzo das ongeveer onberijkbaar en zo met andere spullen ook...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had last van blauwalg in mijn systeem en heb de blokken en rad doorgespoelt met kokend water, het heeft niet alles verwijderd maar het meeste is er op die manier uit gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar roest (blijkbaar)... en kalk...

• Sunnie
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:00:
ja maar roest (blijkbaar)... en kalk...
Het verschil is dat hij dat 1 keer heeft gedaan en jij een half jaar lang...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gebruik geen zoutzuur als je alu in je WC hebt !!!

Alu en zoutzuur = borrel borrel en vreet je alu op.

• Sunnie
jhead22 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:08:

Aluminium roest niet met bruine aanslag.. dus waarschijnlijk heeft die dat niet in zijn WC

Verwijderd

Topicstarter
kan ik wat aan die roest doen of is dat hopeloos? (en kalk) ik zit nu alles te spoelen met gedestileerd water, alle azijn eruit ongeveer... maar valt er nog wat te redden offuh... en als ik alles schoon heb en gedestileerd water wil gebruiken moet ik er wat bijgooien om verdere problemen te voorkomen?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
jhead22 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:08:

Helemaal mee eens, tijdje geleden met 2 zalman cpu blokken gedaan. Die waren binnen no time helemaal weggevroten.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
@ TS, ik heb gewoon mijn Asetek waterblok (puur koper) uitgekookt met schoonmaakazijn. Dit gaf niet helemaal het gewenste effect, toen heb ik maar gewoon silverpoets gepakt, dit op een doek gedaan en zo m`n blok aangepakt. Blinken dat het deed!! Nog steeds trouwens. Ik gebruik demi water en Asetek waterwetter. Helpt een berg, kost een beetje!

• Sunnie
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:28:
kan ik wat aan die roest doen of is dat hopeloos? (en kalk) ik zit nu alles te spoelen met gedestileerd water, alle azijn eruit ongeveer... maar valt er nog wat te redden offuh... en als ik alles schoon heb en gedestileerd water wil gebruiken moet ik er wat bijgooien om verdere problemen te voorkomen?
Is het kalk nu dan niet weg door de azijn? En tegen die roest kan je weinig meer doen denk ik.
p43000 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:45:
@ TS, ik heb gewoon mijn Asetek waterblok (puur koper) uitgekookt met schoonmaakazijn. Dit gaf niet helemaal het gewenste effect, toen heb ik maar gewoon silverpoets gepakt, dit op een doek gedaan en zo m`n blok aangepakt. Blinken dat het deed!! Nog steeds trouwens. Ik gebruik demi water en Asetek waterwetter. Helpt een berg, kost een beetje!
Was zeker ook helemaal groen uitgeslagen xD

[ Voor 33% gewijzigd door Sunnie op 19-04-2006 19:49 ]

• gamepower2005
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2020
Sorry, ik heb het gevoel dat ik hier iets mis? :) WC, Roest, koelblok, zoutzuur?

[Edit: nvm.. I get it]

[ Voor 27% gewijzigd door gamepower2005 op 19-04-2006 19:53 ]

• -ErikE-
Sunnie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:47:

Was zeker ook helemaal groen uitgeslagen xD
blauw groenig inderdaad.... slangen waren ook helemaal dof wittig geworden :X Ik was ook zo dom geweest alleen maar demi water te gebruiken......

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 19-04-2006 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhm nou niet echt want ik zie nog brokken aan de want van componenten plakken dus tja maarja als azijn helpt bij roesten wilk et nie gebruiken..

• -ErikE-
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:02:
uhm nou niet echt want ik zie nog brokken aan de want van componenten plakken dus tja maarja als azijn helpt bij roesten wilk et nie gebruiken..
??? :?

Verwijderd

Topicstarter
jah ik weet et ook nie meer hoor et is een flinke puinzooi maar alsk ff goed nadenk olie of benzine lost roest op maar wat doet dat met slangen en andere materialen... ik weet nog dat ik benzine gebruikt had voor roestplekken op me fiets..

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 20:13 . Reden: typo... ]

• -ErikE-
p43000 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:45:
lees dit NOG maar eens door cyberbootje. Hier staat alles in wat je wilt weten.

Als je een reply tikt, haal die dan svp even door Word, want hij is nogal 8)7 qua taalgebruik

Verwijderd

Topicstarter
ik kan het wel lezen maar ik wil weten of ik dat roest weg kan krijgen op die manier, ik heb namelijk veel meer materiaalsoorten erin zitten dan alleen koper..

en door word halen hoeft niet want dat was gewoon chattaal... sorry daarvoor..

• -ErikE-
Wat voor setup heb je? Koperblokjes met een acryl (doorzichtig) deksel erop? Dan moet je gewoon het deksel eraf schroeven en met een doekje en silverpoets je blokje schoonwrijven. Roest is er dan bijna gelijk af. Koperoxide (roest) hecht namelijk niet al te best aan koper. Je radiator zou ik gewoon zo laten als ie is.

Ik heb alleen mijn CPU blok schoongemaakt. De radiator heb ik niet schoon gemaakt en ik heb nu al een dik driekwart jaar een glimmend CPU blok :*) , glimmend NB blok :*) (nieuw gekocht) en schone slangen :*) . Allemaal van Asetek trouwens.

Maar post eens welke set je hebt, dan kunnen we even kijken of je die blokjes uit elkaar kan halen. Als dit niet kan dan moet je inderdaad met uitkoken gaan beginnen. :|

overdadig smiley gebruik?? wasda??

Verwijderd

Topicstarter
nou uhm wat ik niet los kan krijgen zijn: 3 radiatoren en 2 hd koelers en de rest zal wel gaan lukken denk ik alleen alsk dat roest laat zitten overal.. kan der wat gebeuren of nie? (zover ik kan zien is het alleen bij de slang aansluitingen daar zie je een soort roestkleurig rondje)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Kan je misschien een plaatje maken van dat groenige spul? Klinkt als iets wat ik ook gehad hebt, echter had ik geen bruin kleurtje onderin mijn reservoir...

• -ErikE-
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:45:
nou uhm wat ik niet los kan krijgen zijn: 3 radiatoren en 2 hd koelers en de rest zal wel gaan lukken denk ik alleen alsk dat roest laat zitten overal.. kan der wat gebeuren of nie? (zover ik kan zien is het alleen bij de slang aansluitingen daar zie je een soort roestkleurig rondje)
Opzich gebeurt er helemaal niets. Je kan rustig allemaal koperoxide in je setup laten zitten. Het is een simpele scheikudige reactie. De zuurstofmoleculen willen liever aan het koper gaan zitten dan aan waterstof, dus krijg je ipv H2O (water) CuO (koperoxide aka koperroest). Dan is de reactie afgelopen, dus als al het koper dat in contact komt met water is omgezet van Cu2+ -> CuO dan gebeurt er niks nada noppes meer.

Je blok gaat niet stuk, het bovenste laagje ziet er alleen ranzig uit! Het is niet zoals met FeO (ijzeroxide aka ijzerroest aka ROEST) dat het hele metaal wordt weggevreten. Koperoxide is zelfs sterker dan koper. Oude kerken hebben vaak groene torenspitsen. Als je hier dus een middagje zou gaan poeten wordt dit superglimmend koperkleurig. Het kan geen kwaad, anders zouden ze dit wel elke week doen ;) Hier een voorbeeldje van een koperen kerkklok met een laag koperoxide.
Afbeeldingslocatie: http://www.taborparochie.nl/kerken/K_plaatjes/B_klok1.jpg

Wat je kan doen is dus de blokken die je KAN openhalen, openhalen en schoonmaken. De rest gewoon laten voor wat het is en dan gewoon demi water + waterwetter gebruiken. Gebeurt er niks meer.
Harrie schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:53:
Kan je misschien een plaatje maken van dat groenige spul? Klinkt als iets wat ik ook gehad hebt, echter had ik geen bruin kleurtje onderin mijn reservoir...
ziehier mijn ranzige waterblok: klik

ziehier het resultaat: klik

[ Voor 18% gewijzigd door -ErikE- op 19-04-2006 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee geen groen spul alleen groen spul op die witte brokjes verder nergens

Verwijderd

Topicstarter
hmm naja ik weet niet of dat koper is hoor denk het niet het is of ijzer of ander metaal (die rondjes... zeg maar bij de slang aansluitingen ) als ik nu kijk naar een koper blokje dan ziet het er nog mooi uit zelfs...
Pagina: 1