Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de infraroodfunctie op een mobiele telefoon te gebruiken om iets te scannen (bv. een barcode) en daar dan vervolgens iets mee te doen (interpreteren en gegevens uithalen).

Ik wil op zich niet weten of er telefoons zijn die dat kunnen, maar meer of de infraroodtechniek dit zou kunnen ondersteunen. De infrarood poort van de mobiel zou dan tegelijk infrarood moeten uitzenden en ook 'lezen' om iets met de gegevens te doen. Is dit uberhaupt mogelijk met infrarood of heb je dan altijd twee apparaten nodig die een verbinding moeten maken via infrarood? Dan kun je alleen maar data versturen lijkt me. Maar infrarood wordt ook gebruikt om foto's te maken om bv. processen in een fabriek te monitoren. Zou je dan infrarood op een mobiel niet kunnen gebruiken om als het ware een foto te maken van een streepjescode en die gegevens te interpreteren? Maar ja, een infrarood camera is heel wat anders dan het infrarood poortje dat nu op telefoons zit.

Gewoon een wilde gedachtengang waar ik op internet niets over kan vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Syntagma op 19-04-2006 18:06 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 23:45
ten eerste heb je geen gsm nodig om een barcode te intepreteren, dat kan je ook zelf. De cijfertjes die er onder staan zijn namelijk wat er in de barcode staat (niets meer en niets minder).

Ik denk niet dat de IR ontvanger van een GSM geschikt is om iets af te lezen: bij IR communicatie tussen 2 gsm's (of pc gsm) ziet de GSm alleen maar of de lamp van de zender aan of uit staat, en hoe lang. De ontvanger ziet dus alleen of het (IR) licht aan staat of uit.

edit> bovenstaande is hoe het volgens mij werkt, ik weet het niet zeker maar dit leek me logisch

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 19-04-2006 21:36 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 19:23
Dit gebeurt al veel maar dan met de fotocamera. Op de server wordt de foto van de barcode dan recht gezet en uitgelezen.

Verwijderd

volgens mij gebeurd dit scannen met een laser, niet met infrarood...
hier kun je lezen hoe barcodes werken http://electronics.howstuffworks.com/upc.htm

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
ik had telefoons gezien die idd met hun camera de barcode konden omzetten, maar weet ff niet meer welke

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:27
http://www.pdastreet.com/...abled-MobilesDevices.html
http://www.sintef.no/content/page1____1218.aspx

Allebei al wat oudere news-items.
Ik vraag me af of er nog wat mee gebeurd is.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Niet echt een bardcore, maar wel ShortCode, http://www.pocketinfo.nl/artikel/5317
Maar werkt dus niet met IR, maar gewoon door een afbeelding te "lezen" die direct van de camera afkomt, soort OCR scanner dus.

Syntagma, je zegt dat IR gebruikt wordt om fotos te maken? Bedoel je niet: Via IR fotos versturen? Het eerste lijkt me nogal niet mogelijk, hooguit een foto maken met een IR filter. Het tweede is wel gewoon mogelijk.
Het laatste wat je beschrijft is eigenlijk iets wat ShortCode ook doet, in dit geval URL's van websites in een soort streepjescode opslaan. Technisch gezien zou er dus ook een tekst in kunnen zitten lijkt me, of misschien wel andere data.

IR kan voor veel gebruikt worden, maar volgens mij is lezen niet mogelijk op de manier zoals je vraagt.
Denk dat de uitleg van Rrob wel een beetje simpel beschhrijft hoe het werkt, maar het idee erachter is voglens mij wel correct.
Weet niet meer precies hoe het zit, en geen zin om te zoeken :P Dus ik geloof maar even dat Rrob een beetje gelijk heeft :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Nakebod schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:14:
Syntagma, je zegt dat IR gebruikt wordt om fotos te maken? Bedoel je niet: Via IR fotos versturen?
Nee, dat bedoel ik niet :)
Met een infrarood camera kun je foto's maken en die kun je vervolgens interpreteren. Maar telefoon hebben geen infrarood camera dus daar hebben we niets aan. Ik heb het idee ook al laten varen dat je met de IR poort van een mobiel een streepjescode kunt lezen. Ik ben er inmiddels achter dat zoiets wel kan door er foto's van te maken dus ik ga me daar nu even op richten.

Thanks voor alle replies mensen :)
Pagina: 1