Wat is beter? Sempron of Athlon

Pagina: 1
Acties:

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00
Voordat jullie beginnen te roepen Athlon even het verhaal lezen.

Ik wil een Windows Computer voor mijn vriendin haar spelletjes neerzetten (ik heb alleen Apple) en ik wil een Linuxserver maken.
Ik had in de kast nog wat onderdelen liggen waarmee ik ze wou gaan maken.
Ik weet alleen niet wat de beste combi is en welke processor ik waarvoor moet gebruiken.

De moederborden zijn:
ASUS A7V8X met VIA 333MHz FSB chipset
ASRock K7S41GX met SiS 741GX Northbridge ook 333MHz FSB

De processoren zijn:
AMD Athlon xp 2100+
AMD Sempron 2200+

Ik zie dus dat de bus frequency behoorlijk verschilt, maar ik dacht altijd dat de Sempron een mislukte Athlon was.

Ik weet dus niet wat ik voor de game PC moet gaan gebruiken... moederbord maakt volgens mij niet zoveel uit i.c.m. een ATI Radeon.

Processor Details

AMD Sempron 2200+
Processor AMD Sempron
Model 2200+
Ordering P/N (Tray) SDC2200DUT3D
Ordering P/N (PIB) SDC2200BOX
Operating Mode 32
Stepping A
Frequency 1500Mhz
HT Speed 333
Voltage 1.60V
Max Temp 90°C
Thermal Power 62W
L1 Cache 128KB
L2 Cache 256KB
CMOS Technology 130nm
Socket Socket A

AMD Athlon XP 2100+

Part number AX2100DMT3C
Introduction date 13-Mar-02
Processor core Palomino (Model 6)
Manufacturing process 0.18 micron copper process
Package 453-pin organic PGA
1.95" x 1.95" (4.95 cm x 4.95 cm)
Socket Socket A (Socket 462)
Speed (MHz)
2100 (rated)
1733 (real)
Bus frequency (MHz) 133
Clock multiplier 13
MMX technology
SSE
3DNow! Professional
Level 1 cache size 64 KB code
64 KB data
Level 2 cache size Full-speed on-die 256 KB
Floating Point Unit Integrated
V core (V) 1.75
Min/Max operating temperature (°C) 0 - 90
Min/Typical/Max power dissipation (W) 2 (Stop Grant mode) / 64.3 / 72[/code]

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:12

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Gezien de core van de athlon zou ik geneigd zijn om voor sempron te kiezen. Deze blijft een stuk koeler, wat je weer kan schelen in lawaai van je koeling. Tevens heeft deze een hogere bussnelheid (laat je niet misleiden overigens. Die 333MHz is op DDR. Werkelijke snelheid is dus 166 MHz, 33 MHz sneller dan de AthlonXP).
Wat betreft moederbordkeuze zou ik voor de Asus gaan. Maar ik weet niet precies hoe die SiS chipset presteerd tov de VIA chipset. Misschien dat je daar even naar kan googlen

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #7

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Met Bubbles. Die Palomino's waren de eerste Athlon XP cores en werden bij (toen) hogere snelheden nog best warm geloof ik, terwijl die Sempron een Thoroughbred of Thorton core heeft (resp de een-na-laatste en laatste core voor Socket A) met een snellere FSB. Aangezien de grootte van de cachegeheugens ook nog is meegegroeid is door de tijd heen de Sempron gewoon de beste keuze :)

Overigens denk ik dat het Asrock plankje sneller zal zijn vanwege de nieuwere chipset. Die oude VIA chipsets waren t/m de KT400 of 600 bijna hetzelfde (vanaf de KT266) en niet echt sneller geworden geloof ik. Ook moet je even verder kijken naar de aanwezigheid en hoeveelheid van USB2.0 (of 1.1) porten bijvoorbeeld, dat soort 'extra's' tellen ook mee.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar die Athlon XP heeft daarentegen weer een hogere clocksnelheid, dus de snelheid zal dan hoger liggen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor veel games is de grafische kaart belangrijker dan de cpu-snelheid.
Tijdje terug stond ergens uitgebreide test waar ze de performance in games vergeleken van verschillende processors, kan alleen niet meer zo snel de URL vinden.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
The__Virus schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:02:
Maar die Athlon XP heeft daarentegen weer een hogere clocksnelheid, dus de snelheid zal dan hoger liggen.
Tja, dat hangt er weer van af wat je er mee doet en hoe/waarmee je het vergelijkt. De ruwe kloksnelheid is 233 MHz hoger van de Palomino, terwijl de T-bred/Thorton een 33 MHz (DDR) snellere FSB heeft en een betere core. Over het algemeen is een nieuwere core bij dezelfde kloksnelheid sneller, en die 2200+ rating zal ook niet compleet uit de lucht gegrepen zijn.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar die wordt denk ik ook vooral uit de bus snelheid gehaalt. Verder wint een 3000+ Athlon het van een 3000+ Sempron met gemak, dus bij een Sempron mag je er altijd zo 2-300 punten afhalen wil je het met een Athlon vergelijken. Klok je die Athlon ook nog eens op, dan zit je daarmee beter (heb je alsnog een hogere bus en je hebt geen duur geheugen nodig, omdat je het, door de lage bus van de CPU, toch onder de 200 houdt. Terwijl die Sempron direct over de 200 gaat en je dus óf OC geheugen moet hebben of een kostbare divider gebruiken (levert behoorlijk wat performance in).

Verwijderd

Ik vind athlon zelf uit eigen ervaring wat fijner en (stabieler)
Modbreak:GoT Huisregels

Post on-topic, behulpzaam en onderbouwd of post niet. Als je geen enkele onderbouwing geeft moeten we afgaan op jouw persoonlijke gezag. Dat is nooit een fatsoenlijk argument, des te minder als je andere posts ook niet echt aanleiding geven om jouw mening op technisch vlak hoog in te schatten :o

[ Voor 74% gewijzigd door dion_b op 20-04-2006 15:05 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Na dit gelezen te hebben zou ik de Sempron kiezen.

Waarschijnlijk is de Athlon maar een beetje sneller terwijl hij veel heter wordt.
Als je de Sempron kiest kun je je vriendin laten genieten van de stilte van het ding, wat veel meer gewaardeerd zal worden als een beetje snelheid :)

edit: Weetjewat, maak een poll aan :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 19-04-2006 20:30 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Ik zou inderdaad ook gewoon voor de Sempron gaan, lekker koel, nieuwere core.

Wat voor games speelt je vriendin?

Droogkloot.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Sims ;)

Maar ik zou eigenlijk ook de beschikbaarheid in acht houden, zo goed zijn de xp's niet meer te krijgen. :)

• justinb81
niels88 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:43:
Sims ;)

Maar ik zou eigenlijk ook de beschikbaarheid in acht houden, zo goed zijn de xp's niet meer te krijgen. :)
Inderdaad the Sims 1 &2, Zoo Tycoon en Tombraider.

Beide proc's heb ik al.

Als ik jullie adviezen lees begin ik ook in de Sempron te geloven.

Volgens mij is dat asus bordje een VIA KT333 ATX
De ASRock is een Mini ATX met video onboard die niet uitgeschakeld kan worden, ik heb hem al op 16mb gezet (het minimum).
wat de ASUS waarschijnlijk beter geschikt maakt als server.

De Videokaart dat erin komt is een ATI Radeon 9550GE/TD, ik hoop dat hij de Sims trekt.

---------------------

Update:
Ik heb de Sempron op de ASRock gezet. werkt perfect.
Maar zodra ik de AGP Videokaart monteer crashed de computer en start hij zelfs niet in Safe mode van Windows :(
Misschien omdat er in de test kast een 200W voeding zit van Fortron, en dat hij de ATI niet trekt?

De Mini ATX kast (AOpen 450B) die ik wou kopen heeft 350 watt, trekt die dat dan wel? Ik weet niet hoe stabiel die AOpen voedingen zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door justinb81 op 19-04-2006 22:07 ]

Verwijderd

normaal zou die Aopen dat wel moeten kunnen trekken maar 200 wat is wel een heel lage voeding vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 22:07 ]

• justinb81
Normaal als je voeding het niet trekt reboot hij toch spontaan?
Aanvankelijk dacht ik aan de CPU temp, meestal veroorzaakt dat soort crashes, maar die is maar 30 Graden

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50

Thandor

SilverStreak

maar ik dacht altijd dat de Sempron een mislukte Athlon was.
Dat is niet waar, het zijn praktisch dezelfde chips :)
The__Virus schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:25:
Maar die wordt denk ik ook vooral uit de bus snelheid gehaalt. Verder wint een 3000+ Athlon het van een 3000+ Sempron met gemak, dus bij een Sempron mag je er altijd zo 2-300 punten afhalen wil je het met een Athlon vergelijken. Klok je die Athlon ook nog eens op, dan zit je daarmee beter (heb je alsnog een hogere bus en je hebt geen duur geheugen nodig, omdat je het, door de lage bus van de CPU, toch onder de 200 houdt. Terwijl die Sempron direct over de 200 gaat en je dus óf OC geheugen moet hebben of een kostbare divider gebruiken (levert behoorlijk wat performance in).
Die lage bus is leuk en is relatief gezien verder te verhogen dan een hogere bus. Echter gaat het hier wel om een Palomino processor die niet zo extreem goed is op te voeren.

De FSB is wellicht hoger te krijgen (samen met het geheugen) en dan ziet het er een stuk rooskleuriger uit voor de AMD Sempron. De AMD Athlon XP 2100+ is en blijft Palomino en zal een hoog energieverbruik hebben met de nodige warmteproductie. Naast dat is de FSB van de AMD Athlon XP 2100+ ietwat laag (afweging tussen FSB/klokfrequentie, gelukkig nog niet zo erg als bij de AMD Athlon XP 2600+ met een 133MHz FSB) , deze is niet zo gemakkelijk hoger te krijgen gezien de processor niet goed op te voeren is.
Uiteraard is er dan nog de mogelijkheid om de processor te unlocken maar dat is niet voor iedereen weggelegt.

Overigens, wie zegt dat de AMD Sempron gelocked is? Er zijn modellen die wel een unlockte multiplier hebben, ook al is deze na de 40ste week van 2003 gemaakt :)

Dan rest nog de vraag, wil justinb81 wel overclocken?
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:30:
Ik vind athlon zelf uit eigen ervaring wat fijner en (stabieler)
Vreemde en hoogstwaarschijnlijk irrelevante (er zijn meerdere factoren voor een snelle/stabiele PC dan alleen de CPU) ervaring. In feite zijn de AMD Athlon, AMD Duron en AMD Sempron processoren identiek aan elkaar en verschillen ze niet in stabiliteit.
Dat de AMD Athlon sneller kan zijn is waar maar dat wil niet zeggen dat deze stabieler is.
justinb81 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:59:
[...]
Update:
Ik heb de Sempron op de ASRock gezet. werkt perfect.
Maar zodra ik de AGP Videokaart monteer crashed de computer en start hij zelfs niet in Safe mode van Windows :(
Misschien omdat er in de test kast een 200W voeding zit van Fortron, en dat hij de ATI niet trekt?

De Mini ATX kast (AOpen 450B) die ik wou kopen heeft 350 watt, trekt die dat dan wel? Ik weet niet hoe stabiel die AOpen voedingen zijn.
Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij. Misschien dat je daar nog wat uit kunt halen om te proberen.

Overigens kan het zijn dat de Radeon 9550GE/TD niet compatible is met het moederbord. Wellicht kun je de voeding en videokaart eens proberen i.c.m. het ASRock moederbord. Misschien dat de onboard videokaart vanzelf uit gaat wanneer er een andere kaart in gebruik is.
justinb81 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:10:
Normaal als je voeding het niet trekt reboot hij toch spontaan?
Nee, een crash kan ook goed mogelijk zijn.
Aanvankelijk dacht ik aan de CPU temp, meestal veroorzaakt dat crashes, maar die is maar 30 Graden
CPU temp lijkt in dit geval niet het probleem te zijn. Echter is er altijd nog een mogelijkheid dat de geleiding erg slecht is (al zou dat meestal een ietwat hogere temp van ~50C geven) of dat de temperatuursensor z'n werk niet goed doet ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• justinb81
De computer is voor mijn vriendin, en ik zie haar nog niet overclocken om sneller Sims huizen te kunnen bouwen of sneller de Zoo tycoon beestjes te kunnen voeren ;) Ik ben allen geïnteresseerd in MS flightsim daar die niet op de XBOX beschikbaar is.

Ik ga het even met een qtec 350watt proberen (die heeft vroeger de ATI, ASUS en Athlon combi getrokken)

Even voor de duidelijkheid, De Sempron zit nu op de ASrock mini ATX en dat word de GF gamePC als alles lukt

[ Voor 22% gewijzigd door justinb81 op 19-04-2006 22:56 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51

Fortron (tegenwoordig FSP) maakt zeer goede voedingen. FSP is één van de beste voedingsbouwers ter wereld. Ze maken onder andere voedingen voor Zalman en AOpen dus veel kans dat die AOpen voeding een FSP is.
Maar zoveel vermogen trekt een 9550 niet dus het zou mij verwonderen dat je de oorzaak bij de voeding moet zoeken. Want je zegt zelf dat je al problemen hebt bij het booten en op dat moment hebben de CPU en de GPU echt niet zoveel vermogen nodig hoor.
justinb81 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:51:
Ik ga het even met een qtec 350watt proberen (die heeft vroeger de ATI, ASUS en Athlon combi getrokken)

Even voor de duidelijkheid, De Sempron zit nu op de ASrock mini ATX en dat word de GF gamePC als alles lukt
Q-Tec ben ik minder over te spreken. :X

ASRock maakt zeker geen slechte bordjes maar het zou toch kunnen dat er een incompatibiliteitsprobleem is. Misschien eens de BIOS updaten (en clearen!)?
Desnoods kan je ook eens dat ander mobo proberen.

[ Voor 52% gewijzigd door D-Three op 19-04-2006 23:15 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:06:
normaal zou die Aopen dat wel moeten kunnen trekken maar 200 wat is wel een heel lage voeding vind ik.
Heb een amd athlon 64 2800+ draaien met een ati radeon 9600pro.

wel een fsp 250 watt maar dit systeem is ook iets zwaarder.

Zo stabiel als een huis die voedingen, netjes 12v ook :p

Die voeding moet het wel redden lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door J0J0 op 19-04-2006 23:14 ]

specs

• D-Three
Ik heb eens rondgesnuffeld op de site van ASRock en het volgende gevonden:
Question:When I want to install an add-on AGP graphics card, do I need to adjust any settings in the BIOS if my motherboard has Onboard VGA?(1/30/2003)
Answer:No! You do not need to adjust any settings in the BIOS. ASRock motherboard will switch between add-on AGP and Onboard VGA automatically when you install or uninstall it.
Dus uitschakelen in de BIOS is niet mogelijk, dit gebeurt automatisch.
Wat soort crash is het eigenlijk? Blue screen?
Nu vraag ik me af of je al de drivers van de onboard VGA geïnstalleerd hebt? Is het dan niet mogelijk deze problemen opleveren in combinatie met de ATi kaart?

• justinb81
Het was een crash in het dos prompt en zelf in de bios.
Het lijkt erop dat een 350watt qtec beter is dan een 200watt fortron want hij doet het nu wel!
Vriendin ook weer blij, want zij mag zodra de nieuwe kast er is en windows potdicht is gemaakt met een user account weer "beestjes doen".
Ik hoop dat de Aopen voeding minstens zo goed is als de qtec >:) zodat de nieuwe kast geen problemen oplevert.
De onboard vga schakelt inderdaad automagisch uit _/-\o_

• D-Three
justinb81 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:23:
Ik hoop dat de Aopen voeding minstens zo goed is als de qtec >:) zodat de nieuwe kast geen problemen oplevert.
Lol :) Dat zal geen probleem worden.
Blijkbaar is 200W toch niet voldoende, dat had ik niet verwacht. Misschien dat stressen wel problemen had opgeleverd maar gewoon crashen tijdens het booten is wel heel eigenaardig. Of misschien is de voeding zelf gewoon niet meer helemaal in orde? Oud afbraak-ding ofzo? :D

Verwijderd

J0J0 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:13:
[...]

Heb een amd athlon 64 2800+ draaien met een ati radeon 9600pro.

wel een fsp 250 watt maar dit systeem is ook iets zwaarder.

Zo stabiel als een huis die voedingen, netjes 12v ook :p

Die voeding moet het wel redden lijkt me.
dan zijn dat heel degelijk voedingen! Ik had eens een noname voeding en daar amd64 3200+,2hd's en 9800pro en het ding bootte niet :X nest voeding toen een enermax gekocht :9
Pagina: 1