Calibreren van een laptop accu - Hoe vaak mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Hallo,

Ik beschik over een HP Omnibook 6100. Nou heb ik sinds kort dat de batterij rond de 50% zomaar helemaal leeg is en dat XP in slaapstand gaat. Nou zit er bij HP laptops een calibratie functie (bij opstarten F6 drukken). Nu vraag ik mij af. Is het goed als je calibreren maandelijks doet om voor een optimale accu te zorgen? of is dat overbodig? of is dat juist niet goed voor de accu?

alvast bedankt...

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

BHQ

De batterij nooit leeg laten lopen maar elke dag ff aan de lader hangen en dan eens om de anderhalve maand ofzo dat programma laten draaien (dus leeg laten lopen) zou prima moeten zijn.

Verwijderd

Wil je Lion accu stuk hebben ?

Bij lion accus is het namelijk zou dat ze maar beperkt aantal keren kunne worden opgeladen, als je een lion accu elke dag gaat opladen dan zal je merken dat de accu erg snel achteruit gaat. Daarom heeft onder ander dell het ook in de tenische gevens gezet.
"Geschatte levensduur van een batterij: 300 ontlaad-/oplaadcycli"
Bron

Het beste is om je accu zo minmogelijk opladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 19:08 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

BHQ

Een oplaadcycli wil zeggen van volledig leeg naar volledig vol. 2x van 50% naar vol laden zou je als 1x kunnen zien (of minder zelfs).

Verwijderd

Er is een onderzoek naar geweest waar uit kwam dat een lion evenhard hard achteruit gaat waneer je hem van 50% naar 100% laad of van 0 naar 100%. Advies volgde er meer laad lion accus zo minmogelijk op.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is ook mooi dan zeg. Heb je een accu, mag je hem niet gebruiken en vervolgens weer opladen... :z
Waarom dan Lion en geen NiMH om maar wat te noemen? Omdat Lion helemaal geen geheugeneffect heeft ?
Ik ga misschien een klein beetje offtopic, maar het is toch een beetje een vreemd verhaal.

* Ultraman gaat eens een beetje Googlen...

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 20-04-2006 18:45 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

DeepFreeze.NL schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:23:
Hallo,

Ik beschik over een HP Omnibook 6100. Nou heb ik sinds kort dat de batterij rond de 50% zomaar helemaal leeg is en dat XP in slaapstand gaat. Nou zit er bij HP laptops een calibratie functie (bij opstarten F6 drukken). Nu vraag ik mij af. Is het goed als je calibreren maandelijks doet om voor een optimale accu te zorgen? of is dat overbodig? of is dat juist niet goed voor de accu?

alvast bedankt...
Psst, is dat zo'n oudere notebook? Als je een batterij gevonden hebt kun je me dan misschien even mailen (mail in profiel), want mij accu gaat 7 minuten mee 8) .

Verwijderd

cybersteef schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:45:
Dat is ook mooi dan zeg. Heb je een accu, mag je hem niet gebruiken en vervolgens weer opladen... :z
Waarom dan Lion en geen NiMH om maar wat te noemen? Omdat Lion helemaal geen geheugeneffect heeft ?
Ik ga misschien een klein beetje offtopic, maar het is toch een beetje een vreemd verhaal.

/me gaat eens een beetje Googlen...
o.a. "Geen" geheugeneffect, snel op te laden, grote capaciteit, ze wegen niet veel en ze ontladen mooi.
NiMH's hebben een veel kleinere capaciteit en zijn veel zwaarder.

Verwijderd

ALs je accu vaak steeds opnieuw oplaad dan ben je inderdaad beter af met een nimh accu.

Voordelen Lion.
Groter capciteit
Lagere gewicht
totaal geen memory effect.

Nadelen,
Kan mindere grote piek stromen leveren tot zo ver Nimh & Nicd (vandaar dat vooral Nimh wordt gebruikt in de model bouw).
Gaat erg snel achteruit per oplaad beurt, vandaar dat je ze ook niet tegen in ups, accuboormachine, enz.

Verwijderd

Mijn accu heeft nu ongeveer 500 op en ontlaad cyclussen achter de rug, en ik heb pas 20% verloren. Was het gehannis met kabels enorm waard ;)

• DeepFreeze.NL
Technicality schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:47:
[...]

Psst, is dat zo'n oudere notebook? Als je een batterij gevonden hebt kun je me dan misschien even mailen (mail in profiel), want mij accu gaat 7 minuten mee 8) .
Haha, nee sorry, mocht je een nieuwe willen zoek dan maar even op marktplaats ofzo ;)

• DeepFreeze.NL
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:44:
Mijn accu heeft nu ongeveer 500 op en ontlaad cyclussen achter de rug, en ik heb pas 20% verloren. Was het gehannis met kabels enorm waard ;)
Dan weet ik waar ik de volgende keer op moet letten...dankje
Pagina: 1