[mac] Mac OS X over OS 9.0.4 installeren.

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een Imac gekregen van m'n schoonfamilie. Die stond daar in een hoekje
te verstoffen.

Ik ben altijd in voor nieuwe dingen en heb m dus aangesloten om te kijken wat het nu precies inhoudt. Ik heb me eerst ingelezen op GoT en ben toen aan de slag gegaan.

Na wat gepiel en inlezen ben ik erachtergekomen dat OS X prima moet draaien op het bakkie (het is een G3 500, 256mb intern, dvd speler en firewire). Er staat nu OS 9.0.4 op geinstalleerd; dit doet gedateerd aan en loopt niet heel stabiel. Ik heb OS X kunnen lenen van een vriend van me (cd versie) en wil dit nu dus gaan installeren.

Wanneer ik de cd in de imac stop wordt ie keurig herkend en na een tijdje kan ik op install OS X klikken. Dit geeft keurig een scherm, waarop staat dat OS X de mac wil herstarten. Ik braaf erop klikken, maar in plaats van dat de Imac herstart loopt hij/zij keihard vast. De enige oplossing is een harde reset. Dit heeft tot gevolg dat OS 9 weer keurig opstart, maar het installeren van OS X niet begint. ;(

Nu is de vraag, hoe krijg ik nu toch OS X op deze Imac?
bij het doorlezen van de verschillende topics komt regelmatig naarvoren dat ze opstarten via een OS X cd/dvd maar aangezien Imac niet via de bios opstart heb ik geen flauw benul hoe dit voor elkaar te krijgen. Ik heb wel wat linux ervaring, maar Mac OS is eigenlijk helemaal nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De C toets ingedrukt houden om de Mac op te starten van een cd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:) Thanks, ik zal dat straks thuis meteen proberen.

Nu hopen dat de cds bootable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook even na of je iMac misschien een firmware ( open firmware = de ppc Mac versie van de bios) nodig heeft om OS X te installeren.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Je hebt waarschijnlijk Firmware Update 4.1.9 nodig
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

rotte daarvan is dan wel weer dat je clasic OS9.1 moet draaien om dat te installeren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Hmz, klinkt goed. Volgende keer maar wat anders dan de BigMac. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die 256 MB mag je ook snel gaan uitbreiden anders heeft OS X draaien weinig zin. 256 MB is dan wel minimaal volgens Apple maar daar draait alleen het OS net mee. Wanneer je een programma gaat openen dan kom je gewoon geheugen te kort.
In jouw Mac kan maximaal 1 GB aan RAM en daar heb je in totaal twee banken voor. Dus het beste kun je er 512 MB bij in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:57:
Je hebt waarschijnlijk Firmware Update 4.1.9 nodig
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

rotte daarvan is dan wel weer dat je clasic OS9.1 moet draaien om dat te installeren
Ja dat is een andere vraag van me. Hoe kan ik OS 9.0.4 updaten naar 9.2.2 (is het toch), zonder daarvoor cd's aan te schaffen. Onder windows heb je zo'n automatische update functie. Heb je dat onder Mac OS ook?

Ik heb daar niks over kunnen vinden, totnutoe... (ik voel me echt een NOOB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:36:
[...]

Ja dat is een andere vraag van me. Hoe kan ik OS 9.0.4 updaten naar 9.2.2 (is het toch), zonder daarvoor cd's aan te schaffen. Onder windows heb je zo'n automatische update functie. Heb je dat onder Mac OS ook?

Ik heb daar niks over kunnen vinden, totnutoe... (ik voel me echt een NOOB)
Ik heb op de apple site updates gevonden om van 9.0.4 naar 9.2.2. te updaten. We komen er wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is toch minder zonnig dan ik hoopte. :(

Heb OS 9 geupdate tot 9.2.2. en alle firmware updates gedraaid die ik kon vinden (o.a. via de softwareupdate functie en de applesite)

Opstarten via de cd via het ingedrukt houden van c, lukt helaas niet. Het is blijkbaar geen opstart cd.

Helaas blijft OS X nog steeds vastlopen bij het begin van de installatie.

Heeft iemand nog een idee waar het aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent er zeker van dat je firmware versie 4.1.9 hebt?
Wat staat er precies op de opdruk van de cd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Is de cd wel de standalone versie van OS X en niet een OEM versie (bij een Apple meegeleverde cd)?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je ook zeker dat de firmware update goed is gegaan? Heb je precies gedaan wat de instructies zeiden, dus inclusief het ingedrukt houden van de "programmeurs knop" aan de zijkant?

Mischien dat de CD gewoon gaar is? Welke versie van OS X is het eigenlijk?

Heb zelf niet zo lang geleden dezelfde install gedaan voor een iMac G3 450Mhz met 320MB ram. Daar kan ik nu, draaiend onder 10.4, nog verbazingwekkend veel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op woensdag 19 april 2006 @ 21:04:
Is de cd wel de standalone versie van OS X en niet een OEM versie (bij een Apple meegeleverde cd)?
Dus een OEM-versie kan alleen geïnstalleerd worden op de mac waarbij die geleverd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat gebeurt er als je onder OS 9 de OS X CD probeert te benaderen? Als er een probleem is met de CD of de drive (komt bij oudere iMacs nogal eens voor) kan de schijf dan ook niet benaderd worden. Als het probleem bij de versie OS X install CD is wordt het dan ook duidelijk. En tenslotte zal bij het benaderen van de CD vanaf OS 9 een evt firmwareprobleem ook opduiken (dan zul je waarschijnlijk de CD niet als bootschijf kunnen instellen).

Tenslotte: heb je de PRAM wel al gezapped? (vgl CMOS-clear bij een PC). Dat doe je door een toetscombo bij boot. Iirc Command - Option - P - R (maar pin me er niet op vast, als je even googlet kun je lijsten met bootkeycombo's vinden :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de meerdere reacties.

Het is zeker dat de firmware helemaal up to date is. Dat wordt ook aangegeven wanneer
ik de firmware-update wil draaien. Hij geeft dan aan dat de firmware 4.1.9f is.

Ik heb vriend van me geinformeerd naar de OS X cds (hij heeft van de cds die hij bij zijn Ibook kreeg, een kopietje gedraait) en het blijken OEM cds te zijn.

Zit er nu aan te denken om misschien zelf OS X aan te schaffen. Ik wilde graag wat prutsen met OS X en die Imac, omdat ik zit te twijfelen of ik een Ibook wil aanschaffen. Maar als je een imac koopt, krijg je OS X er gratis bij... Beetje kapitaalvernietiging op die manier.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:27:
Wat gebeurt er als je onder OS 9 de OS X CD probeert te benaderen? Als er een probleem is met de CD of de drive (komt bij oudere iMacs nogal eens voor) kan de schijf dan ook niet benaderd worden. Als het probleem bij de versie OS X install CD is wordt het dan ook duidelijk. En tenslotte zal bij het benaderen van de CD vanaf OS 9 een evt firmwareprobleem ook opduiken (dan zul je waarschijnlijk de CD niet als bootschijf kunnen instellen).
Ik ben inderdaad de drive gaan testen, de Imac kan bijvoorbeeld alleen originele film dvds afspelen, geen zelf gebrande. Gebrande cds leest hij wel, bij een test of hij alles wel op de OS X cd kon lezen ben ik de cd gaan kopieren. Daar stuitte hij op drie bestanden die niet te kopieren zijn. Ik vrees dus dat hij niet helemaal goed overweg kan met de cd.

Wat bedoel je met het installen van de cd als bootschijf? Ik heb een dergelijke optie niet voorbij zien komen. Als ik bij het opstarten van de pc op c druk, hoor ik dat de cd benaderd wordt, maar toch word OS 9 opgestart.
Tenslotte: heb je de PRAM wel al gezapped? (vgl CMOS-clear bij een PC). Dat doe je door een toetscombo bij boot. Iirc Command - Option - P - R (maar pin me er niet op vast, als je even googlet kun je lijsten met bootkeycombo's vinden :z )
Is dat PRAM zappen (:D), ook nodig indien je geen firmware-update hoefde te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:47:
...
Ik heb vriend van me geinformeerd naar de OS X cds (hij heeft van de cds die hij bij zijn Ibook kreeg, een kopietje gedraait) en het blijken OEM cds te zijn.

Zit er nu aan te denken om misschien zelf OS X aan te schaffen. Ik wilde graag wat prutsen met OS X en die Imac, omdat ik zit te twijfelen of ik een Ibook wil aanschaffen. Maar als je een imac koopt, krijg je OS X er gratis bij... Beetje kapitaalvernietiging op die manier.
Wanneer je een iMac koopt dan krijg je inderdaad er een OEM versie bij wat inhoudt dat je deze niet mag gebruiken op een andere Mac. Dan ben je dus net zo illegaal bezig als nu.
Ik denk dat de gekopieerde cd's gewoon niet goed zijn en dat je nu gewoon het beste een legale retail versie van OS X kan kopen. Ik zag zojuist op MacFreak Panther te koop aangeboden worden voor €45,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:21:
[...]

Wanneer je een iMac koopt dan krijg je inderdaad er een OEM versie bij wat inhoudt dat je deze niet mag gebruiken op een andere Mac. Dan ben je dus net zo illegaal bezig als nu.
Ik denk dat de gekopieerde cd's gewoon niet goed zijn en dat je nu gewoon het beste een legale retail versie van OS X kan kopen. Ik zag zojuist op MacFreak Panther te koop aangeboden worden voor €45,-
:) Dank voor de goede tip!

Dit zijn betere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check maar een beetje marktplaats en dergelijke sites. Alles van voor tiger (10.4, huidige versie) is vaak enorm goedkoop legaal te krijgen. Minder dan 25,- moet zeker lukken. Zelfs tiger zie je af en toe al voor rond de 40,- en dan ben je dus helemaal up to date. (tiger is al weer meer dan een jaar oud en de opvolger zit er al aan te komen, veel mensen die hun originele cds verkopen omdat ze toch geen her-install meer plannen en er nu tenminste nog een beetje geld voor kunnen krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:12:
[...]

Dus een OEM-versie kan alleen geïnstalleerd worden op de mac waarbij die geleverd is?
Het ligt er een beetje aan wat je bij een Mac krijgt. In sommige gevallen is dat een set recovery cd's of een recovery dvd die alleen werkt op de gekochte Mac. Daar zijn dingen als iLife en bundled software al geïntegreerd. Bij aankoop van een Mac vlak na de lancering van een nieuwe Mac OS X versie, krijg je die er vaak los bij. Zelfde geldt voor een nieuwe iLife versie.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 18:57:
[...]

Ik ben inderdaad de drive gaan testen, de Imac kan bijvoorbeeld alleen originele film dvds afspelen, geen zelf gebrande. Gebrande cds leest hij wel, bij een test of hij alles wel op de OS X cd kon lezen ben ik de cd gaan kopieren. Daar stuitte hij op drie bestanden die niet te kopieren zijn. Ik vrees dus dat hij niet helemaal goed overweg kan met de cd.

Wat bedoel je met het installen van de cd als bootschijf? Ik heb een dergelijke optie niet voorbij zien komen. Als ik bij het opstarten van de pc op c druk, hoor ik dat de cd benaderd wordt, maar toch word OS 9 opgestart.
Gewoon OS9 laten starten, dan OS X CD/DVD erin doen. Als het goed is wordt de schijf herkend en kun je browsen, als het niet goed is niet...

Als de schijf herkend wordt en je gaat browsen erdoor, zie je een optie "Install OS X on this Mac". Klik daar eens op...
[...]

Is dat PRAM zappen (:D), ook nodig indien je geen firmware-update hoefde te draaien?
Het zou nooit nodig hoeven zijn, maar net zo goed als dat bij PCs de CMOS instellingen soms hopeloos door de war gaan kan dat bij een Mac gebeuren. Baadt een Pram zap niet, dan schaadt het niet...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 14:17:
[...]

Gewoon OS9 laten starten, dan OS X CD/DVD erin doen. Als het goed is wordt de schijf herkend en kun je browsen, als het niet goed is niet...

Als de schijf herkend wordt en je gaat browsen erdoor, zie je een optie "Install OS X on this Mac". Klik daar eens op...
De schijf wordt wel herkend, browsen is ook mogelijk.

Uiteraard heb ik al een aantal keer geprobeerd om Install OS X on this Mac te draaien. Dit lukt ook wel, je krijgt dan een scherm met een Grote X erop en rechtsonder het knopje restart (zodat OS X verder geinstalleerd kan worden). Ongeveer 3 seconde nadat ik op die knop heb gedrukt loopt OS 9 compleet vast. Ik kan de muis niet meer bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 17:55:
[...]

De schijf wordt wel herkend, browsen is ook mogelijk.

Uiteraard heb ik al een aantal keer geprobeerd om Install OS X on this Mac te draaien. Dit lukt ook wel, je krijgt dan een scherm met een Grote X erop en rechtsonder het knopje restart (zodat OS X verder geinstalleerd kan worden). Ongeveer 3 seconde nadat ik op die knop heb gedrukt loopt OS 9 compleet vast. Ik kan de muis niet meer bewegen.
Maar is de Mac dan al opnieuw aan het starten? (dwz, scherm eerst zwart, dan grijs gevolgd door het "boing" geluidje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:17:
[...]

Maar is de Mac dan al opnieuw aan het starten? (dwz, scherm eerst zwart, dan grijs gevolgd door het "boing" geluidje)
De mac is nog niet opnieuw aan het opstarten. Ik zie alleen een bevroren desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag de beschikking over een legale OS X 10.3 versie (3 cds)

Voor een licht prijsje overgenomen van een collega van me. :)

Vanavond eens kijken of ik OS X er nu wel op krijg.
Ben zeeeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 12:04:
Ik heb sinds vandaag de beschikking over een legale OS X 10.3 versie (3 cds)

Voor een licht prijsje overgenomen van een collega van me. :)

Vanavond eens kijken of ik OS X er nu wel op krijg.
Ben zeeeer benieuwd!
Ik weet niet of het iemand interesseert, maar het is vandaag gelukt!

Ik ben zeer tevreden over de prestaties van het bakkie. OS X loopt prima.
Apple heeft een nieuwe enthousiaste gebruiker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd! :)
Pagina: 1