Telefoonkabel langs stopkontakt

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik heb een nieuwe werkplek waar ik mijn internetverbinding wil hebben. Ik heb een ADSLverbinding via de KPN telefoon.

Echter waar ik wil gaan zitten is geen telefoonaansluiting. Nu zou ik een telefoondraad door dezelfde PVC pijp kunnen trekken als waar de electra doorheen gaat??

Dus stopkontakt open, trekveer erdoor en een telefoondraad trekken vanuit de meterkast.

Weet niet wat de effecten zijn met de combi electra en telefoon in 1 pijp. Heeft iemand daar enige ervaring mee of dit zonder risico's kan?

Verwijderd

Zou ik niet doen. Je hebt altijd met de freq. (50 Hz) van de stroomkabel te maken. In een klein draadje als de telefoonkabel is een magnetisch veldje al gauw een stroompje en dus ruis.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een risico qua kortsluiting zal het niet opleveren zolang je netjes te werk gaat.
Maar elektrische bedrading zorgt wel voor een magnetisch veld.
Dit zou in theorie je ADSL verbinding kunnen verstoren.
Het ligt er dus ook aan of je telefoonkabel afgeschermd wordt.
UTP heeft bijvoorbeeld al minder problemen omdat het 'twisted' is.
Als het al zo is dat je ADSL zodanig verstoord wordt dat je hem niet kan gebruiken, daar heb ik geen ervaring mee :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:13

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

UTP staat voor Unschielded twisted pair, dan heb je nog STP, dat staat voor schielded twisted pair, dan heb je nog FTP, staat voor foiled twisted pair....en dan heb je nog SFTP, daarvan mag je zelf raden waar dat voor staat, maar dat is wel de meest geschikte kabel om langs storende bronnen te trekken, LET OP, gebruik ook connectoren en plugs die schielded contacts hebben.

* soepkip heeft net voor zijn nieuwe huis een zooitje besteld
Equip S/FTP Patch Cable C5e 100m
Equip UTP Wandkontaktdoos C5e Inbouw (RA
Equip RJ45 Cat.5e Connector Afgeschermd 50
Equip 19'' Patch Panel C5e 16 Port (w)

Beste film ooit

• Harold_S
Gonadan schreef op woensdag 19 april 2006 @ 11:59:Maar elektrische bedrading zorgt wel voor een magnetisch veld.
Dit zou in theorie je ADSL verbinding kunnen verstoren.
Ik hoop hier iemand aan te treffen die het in het verleden toch al een keertje heeft geprobeerd.

Anders moet ik toch over op draadloos waar ik eigenlijk geen groot voorstander van ben :|

• soepkip

soepkip

Heb je mischien een coax (radio-tv) in de buurt ?, daar kun je hem redelijk veilig doorheentrekken.

zo niet, vergeet niet dat wanneer je een standaard cat5e kabel trekt deze onder "normaler omstandigheden" 1 gigabit, of zelfs maar 100 mbit geeft, en je adsl aansluiting veeeeeeel minder, dus je kunt heel wat storing en packetloss verdragen voordat je verschil merkt

Beste film ooit

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:03
Welke ervaring wil je horen? De verstoring kan theoretisch gezien optreden, of dat in jouw geval zo zal zijn kan alleen een praktijkproef vaststellen.

btw wireless is the future... verzetten heeft geen zin :)

• Harold_S
soepkip schreef op woensdag 19 april 2006 @ 12:15:
Heb je mischien een coax (radio-tv) in de buurt ?, daar kun je hem redelijk veilig doorheentrekken.
nope ook in andere kamer, andere kant van het huis. De enige aansluitingen zijn electra.

Echter gaat er alleen CAT5 van modem naar netwerkkaart. Dus dan zou ik het modem in de meterkast moeten zetten :?

Ervaring wil ik dus horen van iemand die het al eens getest heeft en of er problemen zijn met de internetverbinding.
Of heb ik nou weer zoiets wat nog niemand heeft geprobeerd??

[ Voor 34% gewijzigd door Harold_S op 19-04-2006 12:20 ]

• soepkip

soepkip

Dan lijkt me een schielded kabeltje de beste oplossing, daarvoor zijn die er en ze zijn maar iets duurder

Beste film ooit

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Conform de NEN1010, veiligheidsvoorschriften laagspannings installaties is dit niet toegestaan. Wat jij prive uitspookt is aan jou ;). Persoonlijk denk ik dat de gevolgen minimaal zullen zijn. Let er wel op dat je geen lassen maakt bij de draden/in de buis e.d. ivm overslag.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Of heb ik nou weer zoiets wat nog niemand heeft geprobeerd??
Ik heb zelf netwerk kabel getrokken langs elektriciteits kabel en nog nooit iets van problemen ondervonden.
Je moet je modem wel in de meterkast plaatsen, en dan netwerk kabel trekken en niet eerst telefoonkabel en dan je modem. Want het Netwerk Kabel signaal zit rond 30MHz en word dus niet gestoord door de 50Hz frequentie van het lichtnet, maar het adsl-signaal werkt wel met lagere frequenties en dus veel meer storings gevoelig!.
Het is wel belangrijk dat je de juiste draadjes(paren) van de netwerk kabel gebruikt om storing tegen te gaan en kwaliteit kabel (het liefst shielded).

[ Voor 14% gewijzigd door djexplo op 19-04-2006 12:26 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Harold_S
Ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen. UTP kabel heb ik vast nog wel een paar meter liggen :P

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

In kabelgoten in kleinere bedrijven liggen elektriciteitskabels bovenop netwerkkabels. Ok, ik moet toegeven, dat zijn wel van die dikke, donkergrijze elektriciteitskabels met drie aders. Maar dan nog enkel door plastic afgeschermd.

Ik weet niet wat je doeleinden zijn (als in continu 100% belasting), maar op meer dan 5% dataverlies zou ik niet rekenen wanneer je je CAT5-kabel (UTP/STP, dat wel) door je PVC-pijpje trekt.

Laat ons weten wat je ondervindt!

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 20-04-2006 02:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Harold_S
CodeCaster schreef op donderdag 20 april 2006 @ 02:24:
In kabelgoten in kleinere bedrijven liggen elektriciteitskabels bovenop netwerkkabels. Ok, ik moet toegeven, dat zijn wel van die dikke, donkergrijze elektriciteitskabels met drie aders. Maar dan nog enkel door plastic afgeschermd.

Ik weet niet wat je doeleinden zijn (als in continu 100% belasting), maar op meer dan 5% dataverlies zou ik niet rekenen wanneer je je CAT5-kabel (UTP/STP, dat wel) door je PVC-pijpje trekt.

Laat ons weten wat je ondervindt!
Kan even duren maar ik laat zeker de resultaten weten.
Pagina: 1