[Scsi] Trage data doorvoersnelheid DLT-VS80

Pagina: 1
Acties:

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Specs:

HP ML350R03 server
Smart Array 641 U230 controller met 3x 18Gb Raid5 en 1x72Gb los
1 Gb ram
Adaptec 29160N PCI Scsi controller met HP DLT-VS80 tape-unit

Heb bij een klant een HP ML350R03 server met een Adaptec 29160N PCI Scsi adapter waar de HP DLT-VS80 tape-unit aan hangt. De doorvoersnelheid van de backup is zeer traag te noemen, 6 mb/min. Voorheen hing de unit al aan een Adaptec 29320 PCI-X adapter (ander slot dus) met dezelfde problemen, deze is nu echter ergens anders voor in gebruik. Door in Arcserve het eea te 'tweaken', dus door de blocksize in het register van het betreffende device te verhogen gaat de backup ook wel wat sneller, tot max 30 mb/min maar het nadeel daarvan is dat de tape telkens slecht herkend wordt hierdoor. Tevens is de performance nog steeds ver beneden peil. Ook HP Library & Tape Tools doet erg lang over de hardware test, helaas heb ik daar geen rapport van opgeslagen.
Het maakt overigens niet veel uit wat er gebackupt wordt, gewoon iets van 90 mb van een van de Scsi HD's duurt al ontzettend lang, de server is op dat moment nergens mee bezig.

De schijven hebben onderling een prima doorvoersnelheid, over netwerk naar andere servers/clients ook. De bottleneck zit dus of in de PCI(-X) bus, of in de DLT unit zelf.

Op de server zit een carepack, heb dit probleem ook al eens bij HP voorgelegd maar zij kunnen het niet verder ondersteunen vanwege de Adaptec controller. Tevens is het een werkende omgeving, er draait Exchange op deze server die vooral overdag onmisbaar is. Ook de mogelijkheid om 's avonds te testen is zeer gering daar er zelden iemand na kantoortijd in het pand aanwezig is.
Ik vraag me dus af hoe ik de doorvoersnelheid op de een of andere manier zou kunnen testen zonder dat de gebruikers hier hinder van zullen ondervinden? Andere tips zijn ook welkom natuurlijk :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 10:46
Dingen die me te binnen schieten zijn o.a. problemen met terminatie.
Termpower aan staan per ongeluk aan staan op de drive?
Is de drive het enige device op de bus?
Wat je makkelijk zou moeten halen is 3MB/s dat is de native snelheid als ik me niet vergis.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik ben het eens met PR0nline, terminators en bekabeling zijn bij SCSI problemen de helft van de oorzaak, de andere helft wordt veroorzaakt door een verkeerde instelling van de SCSI kaart.
Een VS-80 heeft een Wide Ultra interface (40MB/sec), maar werkt het beste op Fast Wide snelheid. Gebruik hiervoor actieve Single Ended SCSI-2 terminator. Een zogenaamde Multi Mode (LVD/SE) geeft met de DLT8000 reeks (waar de VS-80 toe behoort) problemen voor wat betreft de doorvoersnelheid.
De stekers moeten natuurlijk geen verbogen of scheve pinnetjes hebben - visuele controle is geboden, de steker moet recht op de connector worden gezet en worden vastgezet met de schroefdoppen.
Omdat we het hier dus hebben over een apparaat met een Fast Wide Single Ended terminator, moet de SCSI kaart ook op die snelheid worden gezet, dus niet op Ultra, Ultra2 of Ultra160. Met de door jou gebruikte 29190 kaart hebben een aantal klanten slechte ervaringen - het is bij deze kaart noodzakelijk alle instellingen goed te zetten, de bekende SCSI mechanismes (autosensing van terminator en transfer) werken blijkbaar niet goed bij deze kaart.
Dus probeer het eens op de FW instelling - 20MB/sec is ruim voldoende op de VS80 aan te sturen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Ik heb even via Library & Tape Tools wat tests uitgevoerd en bij het inlezen van de bestanden voor een pre-backup test wordt een snelheid van 15mb/s gehaald, wat dus ruim voldoende is! Ik ga er dan ook vanuit dat het inlezen dan ook daadwerkelijk bekeken wordt van schijf-->Smart array-->PCI bus-->Adaptec 29160-->DLT VS80. Zou ik hiermee dus kunnen concluderen dat de doorvoersnelheid naar de DLT wel goed is?

Helaas is er nog even een probleempje dat NT Backup de drive niet herkent? Dus een testbackup kan ik nu even niet doen via deze weg. Ik heb een driver- en firmwareupdate voor de DLT gevonden, ook SP1 voor Arcserve en device patch 6 zouden veel problemen in Arcserve moeten oplossen. Het is bekend dat wanneer de driver die Arcserve voor de DLT unit gebruikt de firmware niet herkent, hij op een snelheid gaat backuppen waarvan hij zeker is dat het goed moet gaan (dus <30 mb/min).

Deze punten ga ik nog even proberen nadat ik vanavond de server rebooted heb, daarna laat ik me weer horen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Daylights op 20-04-2006 10:41 ]