Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 09:17:
nouja...
die drives sporen gewoon niet.. lees dit topic maar: "Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4" ik ben dus een beetje achterdochtig geworden over waar ze wel op werken...
vandaar deze vraag, ik wil gwoon graag van iemand horen: jahoor ik heb hier een aantal DM10 of Maxline III sataII schijven hieraan hangen en ze werken prima...
ik vertrouw nu namelijk niks meer

De drives sporen prima, als je een andere chipset neemt werken ze ook uitstekend, het is juist Maxtor die zich aan de juiste specificaties heeft gehouden in tegenstelling tot Nvidia. Dit heeft voornamelijk met PIN11 te maken. Volgens de S-ATA standaard wordt PIN11 voor staggered spinup gebruikt, alleen met name de Nforce4 chipset verwacht geen activity op deze PIN11 van de S-ATA connector. Dit kun je terug lezen in het door jou zelf aangehaalde topic.
Daarnaast verbaas ik mij er over dat jouw schijven niet functioneren op een Nforce3 moederbord. Het probleem wordt namelijk voornamelijk met de Nforce4 chipset geconstateerd en enkele andere controlles van met name LSI en Promise, dit is de FAQ terug te vinden van dit subforum.
Ik wil niet zeggen dat Maxtor helemaal vrij is van schuld, maar zij proberen er toch nog wat aan te doen doormiddel van firmware update's, maar hiermee kun je maar tot op zekere hoogte dingen mee recht trekken. Als er echt "fouten" in de hardware aanwezig zijn dan los je dat uiteindelijk niet meer op met software. Het zou mooi zijn als Nvidia ook eens uit de luie stoel zou komen en met de probleem aan de slag zou gaan. Waarschijnlijk heeft Nvidia het al druk genoeg om die ingebouwde firewall eens fatsoenlijk aan het werk te krijgen of fatsoenlijke storage drivers te fabriceren.
Even voor de duidelijkheid ik ben niet Pro Maxtor, maar ik heb al wel een aantal jaar uitstekende ervaring met deze schijven. Daarnaats ben ik ook niet anti Nvidia, maar als ik dergelijke vage problemen lees met een dergelijks chipset als de Nforce4 wat ondanks alles een erg propulaire chipset is.
Om nog even een voorbeeld te nemen. Zelf heb ik vier 200GB DM10 S-ATA150 schijven draaien op een 8 poorts RAIDcore BC4852 RAID5 controller. Ook bij deze controllers kwamen problemen voor in combinatie met de DM10 schijven, maar na de firmware updat van Maxtor begin 2005 en kort daarop een firmware update van RAIDcore/Broadcom functioneren de schijven uitstekend op deze controller. Sterker nog ik verwacht vandaag vier extra 200GB DM10 S-ATA schijven, zodat ik straks met 8 van deze schijfjes draai en ik voorzie geheel geen problemen.
Dus je kunt ook stellen dat de Nforce chipsets gewoon brak zijn, als ook de Nforce3 problemen blijkt te hebben.
edit: Ik zie nu ineens dat we ook al in het Nforce4 <> Diamondmax topic aan het discuseren zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
_Dune_ op 20-04-2006 09:47
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/